'Overtoerisme', wat merk jij ervan?

16-04-2018 14:25 371 berichten
Steeds vaker in het nieuws, en nu ook bij de NOS een informatief filmpje:

https://nos.nl/op3/artikel/2227584-we-w ... risme.html

Overtoerisme is op steeds meer plekken een probleem. Zowel voor de lokale bewoners als voor de toeristen voor wie er geen enkel onontdekt plekje meer is, om nog maar te zwijgen van de hotspots waar het eigenlijk niet eens leuk meer is.

Persoonlijk vind ik het wel jammer. Ik heb wel het idee dat ik 'te laat' ben met reizen. Heb als tiener en twintiger niet bepaald de wereld over gereisd, en net nu ik wat meer plannen heb voor de rest van mijn leven lijkt het wel alsof de goede jaren voorbij zijn. Drukte kan toch wel je ervaring verpesten.

Merken de wat meer doorgewinterde reizigers al dat het minder leuk is dan voorheen?
Alle reacties Link kopieren
ik heb , lang geleden, in Giethoorn gewoond.
een jaar of 5 geleden ben ik er voor het laatst geweest.

onvoorstelbaar wat een drukte!
het is best een grappig dorpje, maar volgens mij echt niet leuk genoeg voor al die busladingen toeristen.

oke, vroeger was het ook weleens druk, op zonnige feestdagen. maar nu was ik er op een grauwe dag.
ik zou me bekocht voelen als toerist.
wij slapen nooit.
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:56
Jij vergalt misschien de lol van iemand anders door constant foto's te maken :lightbulb:

Ik snap echt de lol niet van dat soort plekken bezoeken. Waarom gaat iedereen naar dezelfde plekken?

Om Nederland als voorbeeld te nemen; iedereen gaat naar Amsterdam, maar waarom zou een toerist uit China niet op eigen houtje in februari naar Leeuwarden kunnen gaan, of naar Maastricht, of naar Schiermonnikoog?

Als je net even wat verder kijkt, dan de toeristenfolder dan kom je op de mooiste plekken.
Omdat er in Amsterdam bij mijn weten nog altijd 10 keer meer te zien is dan in Leeuwarden of Schiermonnikoog?

Als je een doodkalm stil eiland wil zien hoef je vanuit China niet helemaal naar Schiermonnik of de Wadden te komen.


En die ene keer in mijn leven - jaar of 5 à 10 geleden - dat ik als Belg door Maastricht liep was het daar toch aardig druk.
We waren daar overigens beland omdat we elke steen van Tongeren na 2 uur wel gezien hadden :-).
Het lijkt me gruwelijk om in zo'n toeristenplaatsje te wonen waar die busladingen door jouw straten wandelen met hun selfiesticks.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-04-2018 20:13
Het lijkt me gruwelijk om in zo'n toeristenplaatsje te wonen waar die busladingen door jouw straten wandelen met hun selfiesticks.
je kunt het ook omdraaien en lekker naar die toeristen gaan koekeloeren.
wij slapen nooit.
valentinamaria schreef:
16-04-2018 20:14
je kunt het ook omdraaien en lekker naar die toeristen gaan koekeloeren.
Of vragen van welk land / welk dorp ze zijn.

Weet je gelijk waar je volgende vakantie naartoe gaat :-).
Tornacense schreef:
16-04-2018 20:12
Omdat er in Amsterdam bij mijn weten nog altijd 10 keer meer te zien is dan in Leeuwarden of Schiermonnikoog?

Als je een doodkalm stil eiland wil zien hoef je vanuit China niet helemaal naar Schiermonnik of de Wadden te komen.


En die ene keer in mijn leven - jaar of 5 à 10 geleden - dat ik als Belg door Maastricht liep was het daar toch aardig druk.
We waren daar overigens beland omdat we elke steen van Tongeren na 2 uur wel gezien hadden :-).
In Amsterdam is 10x meer te zien, dat zal best, maar je kunt nooit al die dingen zien.

Waarom dan als een dolle langs al die drukke bezienswaardigheden rennen ipv in een stad als Leeuwarden op je dooie gemakje een paar mooie plekken te bezoeken? Ook daar is genoeg moois te zien.

Ik snap die aantrekkingskracht niet van die massale toeristen plekken, helemaal niet als je er achteraf over gaat zeuren. Ga dan ergens anders heen. Je bent toch geen schaap dat per se daar moet zijn waar miljoenen anderen heen gaan? Iets met zelf nadenken?
Er is een reden dat mensen liever gaan snorkelen in het Great Barrier Reef ipv in de Noordzee: het is er simpelweg mooier! Dus toeristische highlights zijn vaak gewoon toch de moeite als je als onbekende in een bepaald land bent. Die zogenaamde pareltjes off the beaten path kennen de meeste locals ook niet hoor. Je moet er toevallig tegen aan lopen en als het eenmaal op tripadvisor staat is het ook snel weer druk.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
16-04-2018 20:16
Of vragen van welk land / welk dorp ze zijn.

Weet je gelijk waar je volgende vakantie naartoe gaat :-).
dat worden dan quiz vragen.
het is mss wel een idee om toeristen-begluur-rondvaarten te organiseren.
leuk voor de lokalen in het weekend.
wij slapen nooit.
Lil0u schreef:
16-04-2018 20:17
In Amsterdam is 10x meer te zien, dat zal best, maar je kunt nooit al die dingen zien.

Waarom dan als een dolle langs al die drukke bezienswaardigheden rennen ipv in een stad als Leeuwarden op je dooie gemakje een paar mooie plekken te bezoeken? Ook daar is genoeg moois te zien.

Ik snap die aantrekkingskracht niet van die massale toeristen plekken, helemaal niet als je er achteraf over gaat zeuren. Ga dan ergens anders heen. Je bent toch geen schaap dat per se daar moet zijn waar miljoenen anderen heen gaan? Iets met zelf nadenken?
Jij komt altijd maar op 1 plek in Nederland?
Wat sneu. Ik elke maand op minimaal 2 verschillende plekken. Soms druk, soms uitgestorven ( :hihi: inside joke)
Moiren’ schreef:
16-04-2018 20:25
Jij komt altijd maar op 1 plek in Nederland?
Wat sneu. Ik elke maand op minimaal 2 verschillende plekken. Soms druk, soms uitgestorven ( :hihi: inside joke)
Ik snap 'm niet, maar zal ongetwijfeld heel grappig zijn.
Lil0u schreef:
16-04-2018 20:28
Ik snap 'm niet, maar zal ongetwijfeld heel grappig zijn.
Nee, jij bent ook geen onderdeel van de inside natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
16-04-2018 19:56
Jij vergalt misschien de lol van iemand anders door constant foto's te maken :lightbulb:

Ik snap echt de lol niet van dat soort plekken bezoeken. Waarom gaat iedereen naar dezelfde plekken?

Om Nederland als voorbeeld te nemen; iedereen gaat naar Amsterdam, maar waarom zou een toerist uit China niet op eigen houtje in februari naar Leeuwarden kunnen gaan, of naar Maastricht, of naar Schiermonnikoog?

Als je net even wat verder kijkt, dan de toeristenfolder dan kom je op de mooiste plekken.
omdat die mensen niks op eigen houtje doen. veel toeristen zijn nogal op een plek blijven en alles veilig met het ov doen.
enja A'dam is wat bekender dan bijv Groningen of Leeuwarden. worden genoeg uitjes georganiseerd naar bijv Den Haag, Volendam,Giethoorn wordt nu ook overspoeld mhja blijkbaar valt er niks te halen in Leeuwarden

maar he Rotterdam wordt nu hot topic dus hopelijk gaan ze daar nu met zijn alle heen. zijn ze daar in Rotterdam ook blij dat ze opgemerkt worden.
rouge__ wijzigde dit bericht op 16-04-2018 20:42
7.99% gewijzigd
Relax we're all crazy, it's not a competition
valentinamaria schreef:
16-04-2018 20:14
je kunt het ook omdraaien en lekker naar die toeristen gaan koekeloeren.

Tja, als je er tijd voor hebt en er zin voor kunt maken.

Hier duurt het toeristenseizoen maar twee maanden, met topdrukte van drie weken. Maar in die tijd gaat voor de mensen die hier wonen hun leven gewoon door die hebben geen zin om in de file te gaan staan om van A naar B te kunnen.

Een dan is er al een hoop gedaan om de enorme stroom bezoekers van Keukenhof snel naar de enorme parkeerplaatsen te krijgen.
redbulletje schreef:
16-04-2018 20:21
Er is een reden dat mensen liever gaan snorkelen in het Great Barrier Reef ipv in de Noordzee: het is er simpelweg mooier! Dus toeristische highlights zijn vaak gewoon toch de moeite als je als onbekende in een bepaald land bent. Die zogenaamde pareltjes off the beaten path kennen de meeste locals ook niet hoor. Je moet er toevallig tegen aan lopen en als het eenmaal op tripadvisor staat is het ook snel weer druk.
Klopt niet altijd. Wij hebben 2 jaar geleden via internet locals om tips voor Barcelona gevraagd en hebben toen dus een aantal mooie bezienswaardigheden bezocht die minder druk bezocht zijn dan bijvoorbeeld de sagrada familia. We hebben echt een geweldige vakantie gehad dankzij de tips van die mensen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een provincie wat in de zomer echt overspoeld wordt door (Duitse) toeristen.
Ik vind dat wel vervelend ja, wil je eens lekker op terras zitten of ergens wat gaan eten, is gewoon niet mogelijk, alles bezet.
Aan de andere kant is het wel zo'n beetje het hoofdinkomen van de provincie, maar toch..
Dat het in eigen land ook zoveel drukker wordt is iets dat me wel zorgen baart. En dat wordt natuurlijk alleen maar erger. Geeft me echt een beetje een claustrofobisch gevoel. En zo jammer dat je nergens meer vrij kan gaan en staan waar je wil omdat je altijd moet incalculeren dat het halve land op een mooie dag naar het strand gaat (bijvoorbeeld).
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
16-04-2018 15:32
Wat !? Zijn zelfs de Noorse Fjorden volgeboekt?
Ik was er 2 jaar geleden met een rondreis en kwam regelmatig busladingen tegen.
Vooral bij Flåm (de beroemde trein) en de fjorden daar.
Zal nu nog wel meer zijn.
RégineFilange schreef:
16-04-2018 22:34
Dat het in eigen land ook zoveel drukker wordt is iets dat me wel zorgen baart. En dat wordt natuurlijk alleen maar erger. Geeft me echt een beetje een claustrofobisch gevoel. En zo jammer dat je nergens meer vrij kan gaan en staan waar je wil omdat je altijd moet incalculeren dat het halve land op een mooie dag naar het strand gaat (bijvoorbeeld).
Dit ja! Alleen in Amerika heb ik nog rust en ruimte ervaren.
redbulletje schreef:
16-04-2018 22:38
Dit ja! Alleen in Amerika heb ik nog rust en ruimte ervaren.
In Australië niet?
Alle reacties Link kopieren
PowerCube schreef:
16-04-2018 14:57
Voor mij zijn vooral de groepen een probleem. Honderden mensen die uit bussen worden geladen en de plek overnemen met hun luidruchtigheid en selfiesticks.

Amsterdam centrum was ik vorig jaar zomer voor het laatst. Ben me kapot geschrokken! Van CS richting de Nieuwmarkt lopen op een zonnige zomerdag bleek een behoorlijke onderneming te zijn. Volgens mij is het echt niet meer leefbaar in de zomer als je in dat gebied woont b
Vreselijk in Amsterdam, daar is het toerisme echt de pan uit gerezen. Ik moet er vaak zijn voor werk en word standaard in het Engels aangesproken op straat en in restaurantjes etc. Moet niet gekker worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Moiren’ schreef:
16-04-2018 22:41
In Australië niet?
Ha, ja ook hoor! En zeker in Tasmanie! ;-D Maar da's alweer 5 jaar geleden. Amerika én Azie zijn recent en Amerika had zo'n relaxte invloed op me gehad en uit Azie ben ik zwaar overprikkeld thuis gekomen.
De toeristen in mijn stadje vind ik nog wel beschaafd. Alleen krijg je in de binnenstad steeds meer conceptstores in plaats van gewone winkels. Kunst en koffie of kleding en taart.
redbulletje schreef:
16-04-2018 23:00
Ha, ja ook hoor! En zeker in Tasmanie! ;-D Maar da's alweer 5 jaar geleden. Amerika én Azie zijn recent en Amerika had zo'n relaxte invloed op me gehad en uit Azie ben ik zwaar overprikkeld thuis gekomen.
Azië lijkt me helemaal niets.
VS vind ik geweldig :)
aviv_13 schreef:
16-04-2018 23:05
De toeristen in mijn stadje vind ik nog wel beschaafd. Alleen krijg je in de binnenstad steeds meer conceptstores in plaats van gewone winkels. Kunst en koffie of kleding en taart.
Ghe, die hebben wij hier tegenwoordig ook alleen maar :proud:
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
16-04-2018 15:36
Ik denk dat er nog prima plekken te vinden zijn.

Ik was 3 jaar geleden in Kraków in Polen, zo'n beetje de meest toeristische stad van het land, maar in het kasteel ("Wawel"-kasteel) was het helemaal niet druk.

[...]

De zoutmijn in Wielicka was relatief druk, elke 10 minuten ging weer een groep van 100 mensen naar binnen. Maar binnen was het groot genoeg.
Ik was vorig jaar in Kraków, en de drukte viel mee. Maar het is wel duidelijk een toeristenstad, ook veel Polen die vakantie in eigen land vieren. De Wielickza zoutmijn vond ik dan wel echt een enorme tourist trap. Vreselijk.

En de selfies makende toeristen in Auschwitz vond ik ronduit afschuwelijk. Het leek wel een toeristische attratie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven