P &R amsterdam, hoe werkt dat?
woensdag 11 september 2019 om 21:08
Ik ben een beetje wereldvreemd geloof ik, tenminste wat ov in nl betreft. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van park en ride en ben zeker al 10 jr niet meer met ov geweest of in amsterdam geweest. Ik moet erheen voor werk. Ik wil niet met de trein want dat vind ik te omslachtig en heb ik een hekel aan bus en trein.
Ik wil met de auto maar moet op het leidseplein zijn. Autorijden in die drukke stad lijkt me niks als je dat niet gewend zijn en de parkeerkosten zijn sky high. Dus park en ride lijkt me een goede optie. Maar hoe werkt dat precies? Welke moet ik hebben? Moet ik eerst naar station en dan naar leidse plein met de bus? Kan ik ook rechtstreeks? Ik heb geen ov chipkaart ofzo, moet ik die kopen of kan ik gewoon met pin betalen in de bus? Iemand zei dat het 1 euro kost maar ik las ook ergens dat een dagkaart parkeren daar 30 euro kost.
Heeft iemand hier ervaring mee die me kan uitleggen hoe het werkt? Krijg daar nu al stress van
Ik wil met de auto maar moet op het leidseplein zijn. Autorijden in die drukke stad lijkt me niks als je dat niet gewend zijn en de parkeerkosten zijn sky high. Dus park en ride lijkt me een goede optie. Maar hoe werkt dat precies? Welke moet ik hebben? Moet ik eerst naar station en dan naar leidse plein met de bus? Kan ik ook rechtstreeks? Ik heb geen ov chipkaart ofzo, moet ik die kopen of kan ik gewoon met pin betalen in de bus? Iemand zei dat het 1 euro kost maar ik las ook ergens dat een dagkaart parkeren daar 30 euro kost.
Heeft iemand hier ervaring mee die me kan uitleggen hoe het werkt? Krijg daar nu al stress van

woensdag 11 september 2019 om 22:07
Heb net ook uit nieuwsgierigheid zitten kijken hoe dat met OV zou zijn. Denk sneller en goedkoper en milieuvriendelijker (en minder stress:))

woensdag 11 september 2019 om 22:10
Dat weet ik wel zeker. Er gaat tegenwoordig elke 10 minuten een trein van Eindhoven naar Amsterdam en terug. Dat kan bijna niet misgaan.
woensdag 11 september 2019 om 22:11

woensdag 11 september 2019 om 22:14
Treinkaartje (zie eerdere link die ik plaatste) kan dus ca. 20 euro zijn, wel zijn er beperkingen, meestal niet in de spits reizen. Kan je je auto niet kwijt in de buurt van Eindhoven station ? Je moet het uiteraard zelf weten, maar als je nu al zoveel stress hebt, lijkt ov me een stuk rustiger reizen.Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:11Ik woon in een dorp waardoor ik een uur in de bus moet zitten voor ik op eindhoven station ben. En dan nog naar adam ook op de terugweg zie ik dat niet zitten eerlijk gezegd. Goedkoper weet ik niet. Een treinkaartje kost 40 euro retour. Ik denk dat de auto goedkoper is.
woensdag 11 september 2019 om 22:17
Ik had gekeken idd maar dat is in daluren maar ik moet er op een tijd zijn en vertrekken dat ik wel in de spits moet reizen helaas.
In eindhoven kn ik mss ook wel een p en r constructie doen en vanuit daar de trein pakken. Maar dat vind ik ergens ook omslachtig. Ik ben gewoon geen goede reiziger denk ik en ook niks gewend in die zin.
Goed voor mij om het gewoon te doen. Ik heb t nu uitgezocht en uitgedacht en laat tomtom de rest doen.
Ik kies voor sloterdijk of bos en lommer want daarvanuit kan je rechtstreeks met de tram naar leidseplein. Das het meest directe.
In eindhoven kn ik mss ook wel een p en r constructie doen en vanuit daar de trein pakken. Maar dat vind ik ergens ook omslachtig. Ik ben gewoon geen goede reiziger denk ik en ook niks gewend in die zin.
Goed voor mij om het gewoon te doen. Ik heb t nu uitgezocht en uitgedacht en laat tomtom de rest doen.
Ik kies voor sloterdijk of bos en lommer want daarvanuit kan je rechtstreeks met de tram naar leidseplein. Das het meest directe.

woensdag 11 september 2019 om 22:22
Dan gewoon heel vroeg vertrekken, dan heb je tijd genoeg om fout te rijdenBloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:17Ik had gekeken idd maar dat is in daluren maar ik moet er op een tijd zijn en vertrekken dat ik wel in de spits moet reizen helaas.

woensdag 11 september 2019 om 22:36
Hoe vroeg is vroeg genoeg? Wanneer begint de spits die kant op? Ik dacht zelf om om kwart over 6 aan te rijden. Dan ben ik er iets voor kwart voor 8 en heb ik ruim een uur om naar t leidseplein te komen ( en evt ergens ontbijtje te scoren).

woensdag 11 september 2019 om 22:42
Weet niet waar je precies vandaan komt, maar misschien heb je hier iets aanBloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:36Hoe vroeg is vroeg genoeg? Wanneer begint de spits die kant op? Ik dacht zelf om om kwart over 6 aan te rijden. Dan ben ik er iets voor kwart voor 8 en heb ik ruim een uur om naar t leidseplein te komen ( en evt ergens ontbijtje te scoren).
https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... n-klik.pdf

woensdag 11 september 2019 om 22:50
Doe niet zo onaardig joh, ze stresst er blijkbaar over, jij waarschijnlijk weer over andere dingen terwijl andere mensen niet snappen waarom je je drukt maakt.
woensdag 11 september 2019 om 22:54
Sja daar heb je wel een punt. Ik kom wel in de stad buiten mijn dorp maar dat is wel een verschil met amsterdam.
Ik hoef nooit die kant op want mijn werk en alles is hier in de buurt. Als student kwam ik er vaker maar dat is al een hele tijd geleden. Ik zit ook niet vaak in de auto want doe veel op de fiets. Ja je kan er om lachen, dat doe ik nu zelf eigenlijk ook. Maar tis zoals het is.

woensdag 11 september 2019 om 22:57
In 1,5 uur van van eindhoven naar amsterdam in de spits gaat je niet lukken.Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:36Hoe vroeg is vroeg genoeg? Wanneer begint de spits die kant op? Ik dacht zelf om om kwart over 6 aan te rijden. Dan ben ik er iets voor kwart voor 8 en heb ik ruim een uur om naar t leidseplein te komen ( en evt ergens ontbijtje te scoren).

woensdag 11 september 2019 om 22:57
Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:54Sja daar heb je wel een punt. Ik kom wel in de stad buiten mijn dorp maar dat is wel een verschil met amsterdam.
Ik hoef nooit die kant op want mijn werk en alles is hier in de buurt. Als student kwam ik er vaker maar dat is al een hele tijd geleden. Ik zit ook niet vaak in de auto want doe veel op de fiets. Ja je kan er om lachen, dat doe ik nu zelf eigenlijk ook. Maar tis zoals het is.
Ah, het was ook echt niet onaardig bedoelt, maar ik moest meer uit pure verbazing lachen dat iemand zo gestrest raakt over een ritje met de auto en het parkeren bij de P&R. Ik wens je succes met je reis, vertrek lekker op tijd dan hoef je je daar in ieder geval niet druk om te maken

anoniem_371350 wijzigde dit bericht op 11-09-2019 22:58
2.06% gewijzigd

woensdag 11 september 2019 om 23:00
Ik wilde je net adviseren juist niet de Arena te doen maar Sloterdijk of Bos en Lommer, maar dat had je zelf al ontdekt
Ik weet niet welke voor jou makkelijker aan te rijden is, maar indien mogelijk zou ik Bos en Lommer doen. Tram 19 die van Sloterdijk richting Leidse gaat is een oude tram en heeft best vaak problemen.

'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
woensdag 11 september 2019 om 23:01
To, ik snap je stress hoor. Ik doe altijd alles met de auto, incl. Amsterdam binnenstad, en de eerste keer P&R vond ik ook serieus ingewikkeld. Blijkbaar staat alles heel helder uitgelegd overal, maar ik vond dat dus ook tegenvallen als je nooit met het ov gaat.
Maar inmiddels een aantal keer ge-P&R’d naar Arena en Vu en het is echt een eitje: Parkeren, automaat, ov.
En voor de terugweg:
ov, automaat, naar huis
Hoe/ wat/waar wijst zich ter plekke en anders vraag je het even aan een voorbijganger.
Succes!
Maar inmiddels een aantal keer ge-P&R’d naar Arena en Vu en het is echt een eitje: Parkeren, automaat, ov.
En voor de terugweg:
ov, automaat, naar huis

Hoe/ wat/waar wijst zich ter plekke en anders vraag je het even aan een voorbijganger.
Succes!
woensdag 11 september 2019 om 23:10
woensdag 11 september 2019 om 23:10
Wat je ook zou kunnen doen is je auto zetten bij een station bij je in de buurt en dan de trein pakken. Zo kun je bij Best je auto gratis parkeren. Vanaf daar de stoptrein naar Den Bosch en dan in een keer door naar Amsterdam. Vind ik zelf echt het minst stressvol, maar iedereen is anders. Het is in ieder geval ook een optie.

woensdag 11 september 2019 om 23:44
Ja en ook incalculeren dat als je in Amsterdam bent je nog ongeveer een half uur met de tram moet.Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 23:10Bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik ga het gewoon doen en nog vroeger vertrekken, echt geen zin in file.
Laatste x dat ik een opleiding zo ver ga doen, wat een gedoe zeg![]()
Rondom Amsterdam staat het echt vast. Als ik vanuit Rotterdam moet komen sta ik vaak bij den Haag al vast. De trein is, zeker in de spits de makkelijkste en snelste oplossing.
donderdag 12 september 2019 om 06:49
Staan die p&r terreinen niet al vol om de tijd dat TO daar aankomt? Ik gebruik ook vaak een p&r maar na 5 uur 's middags. Dan is er doorgaans nét weer plek. Maar soms ook niet.
Ik zou het risico op een vol parkeerterrein niet nemen en gewoon met de trein gaan.
Ook betaal je op mijn p&r (Noord) alleen maar het 1 euro tarief als je er ná 10 uur 's ochtends aankomt. Weet niet hoe dat bij de andere terreinen zit.
Hier kun je live zien hoeveel plekken er zijn.
Bos en Lommer is nu al bijna vol, Olympisch Stadion helemaal vol en het is nog geen 7 uur.
https://www.amsterdam.nl/en/parking/p-r-available/
Ik zou het risico op een vol parkeerterrein niet nemen en gewoon met de trein gaan.
Ook betaal je op mijn p&r (Noord) alleen maar het 1 euro tarief als je er ná 10 uur 's ochtends aankomt. Weet niet hoe dat bij de andere terreinen zit.
Hier kun je live zien hoeveel plekken er zijn.
Bos en Lommer is nu al bijna vol, Olympisch Stadion helemaal vol en het is nog geen 7 uur.
https://www.amsterdam.nl/en/parking/p-r-available/
.
donderdag 12 september 2019 om 10:21
Goedkope dagkaarten zijn alleen in de daluren geldig. In de spits betaal je de hoofdprijs. Een retourtje Best-Amsterdam Amstel kost 39 Euro.minnimouse schreef: ↑12-09-2019 10:08Goed punt, Impala.
Via de NS site kun je een dagkaart voor 20 euro kopen. En idd bij station Best kun je gratis parkeren.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)