Praag:)
vrijdag 19 juni 2009 om 11:11
Hoi allemaal,
Ik ga een weekje met mezelf naar Praag. Wel midden in de zomer, in het drukste seizoen, maar ach! Ik moeeeeet weg...ken je dat?
Ik slaap in hostels en ga misschien ook wel met mensen meeten van couchsurf..
Hebben jullie tips? Waar ik moet ik drinken/eten/slapen en wat mag ik in Praag echt niet missen?
En is er een mooie tuin of een park te bezoeken in of buiten Praag?
Ben benieuwd!
Ik ga een weekje met mezelf naar Praag. Wel midden in de zomer, in het drukste seizoen, maar ach! Ik moeeeeet weg...ken je dat?
Ik slaap in hostels en ga misschien ook wel met mensen meeten van couchsurf..
Hebben jullie tips? Waar ik moet ik drinken/eten/slapen en wat mag ik in Praag echt niet missen?
En is er een mooie tuin of een park te bezoeken in of buiten Praag?
Ben benieuwd!
vrijdag 19 juni 2009 om 11:30
Nou ja de Praagse Burcht natuurlijk en daaronder ligt de wijk Mala Strana (geloof ik), die is ook heel gezellig! De oude binnenstad is ook helemaal top!
Een park buiten de stad weet ik niet, maar in de Moldau ligt ook een heel klein eilandje waar je best leuk kunt zitten en uit kan kijken over de stad (verder niet heel bijzonder maar het is prima om de drukte even snel te ontsnappen) Loop over de brug ten zuiden van de Karelbrug (Most Legii heet die) en ga daar de trappen af.
Bij de Praagse Burcht ligt geloof ik ook nog een tuin maar die is ook niet heel groot..
Wij hebben toen geslapen in de Czech Inn, fijn, schoon hostel, maar ligt wel wat buiten het centrum. Er stopt wel een tram voor de deur en die rijden ook 's nachts dus. Ter plaatste een kaart kopen waarmee je 2-3-5 dagen onbeperkt van tram en metro gebruik kan maken.
Drinken, tja, bier is er natuurlijk goedkoop. Goed kijken, op sommige terrasjes is het wat duurder maar een halve liter bier voor 30 kroon is ook midden in het centrum mogelijk.
Ik weet niet meer precies waar we gegeten hebben, in het moderne gedeelte, in Mala Strana, in het oude centrum, overal kun je wel voor 10 euro pp klaar zijn.
Oh oh Praag is zoooo mooi
Een park buiten de stad weet ik niet, maar in de Moldau ligt ook een heel klein eilandje waar je best leuk kunt zitten en uit kan kijken over de stad (verder niet heel bijzonder maar het is prima om de drukte even snel te ontsnappen) Loop over de brug ten zuiden van de Karelbrug (Most Legii heet die) en ga daar de trappen af.
Bij de Praagse Burcht ligt geloof ik ook nog een tuin maar die is ook niet heel groot..
Wij hebben toen geslapen in de Czech Inn, fijn, schoon hostel, maar ligt wel wat buiten het centrum. Er stopt wel een tram voor de deur en die rijden ook 's nachts dus. Ter plaatste een kaart kopen waarmee je 2-3-5 dagen onbeperkt van tram en metro gebruik kan maken.
Drinken, tja, bier is er natuurlijk goedkoop. Goed kijken, op sommige terrasjes is het wat duurder maar een halve liter bier voor 30 kroon is ook midden in het centrum mogelijk.
Ik weet niet meer precies waar we gegeten hebben, in het moderne gedeelte, in Mala Strana, in het oude centrum, overal kun je wel voor 10 euro pp klaar zijn.
Oh oh Praag is zoooo mooi
vrijdag 19 juni 2009 om 12:09
Ik heb een paar jaar een Tjech als vriend gehad en ben er dus veel geweest. Aanrader: 20 minuutjes met de trein vanaf praag kun je het kasteel Karlstejn bezoeken, erg mooi! Je kunt lopend of met paard en wagen naar boven (kasteel ligt op een heuvel) en daar een rondleiding krijgen. Vond het erg leuk om het kasteel te bezoeken omdat we hier toch weinig 'echte' kastelen meer over hebben.
vrijdag 19 juni 2009 om 12:12
Ook een mooi dorpje/stadje in de buurt is Litoměřice. Wij logeerden daar bij vrienden van mn ex en gingen vanaf Praag met de bus (kost bijna niets). Echt mooi plekje, met mooie bouwwerken. Echt bijzonder is een rondleiding van de gewelven/tunnels die onder het stadje doorlopen, moet je misschien even googlen waar je daarvoor moet zijn.
Doordat mijn vriend dat soort dingen regelde ben ik het helaas vergeten.
Doordat mijn vriend dat soort dingen regelde ben ik het helaas vergeten.
vrijdag 19 juni 2009 om 12:26
Ik ga vliegen! Eerst wilde ik cheap met de Eurolines bus..maar via skyeurope.com heb ik een ticket kunnen kopen voor minder zelfs! 80 euro retour..
Ik zit alleen met de vliegtijd..ik kom pas 23.00 aan. Ik hoop dat ik een bus kan vinden die ook nog zo laat naar het centrum rijdt (volgens internet wel) en dan even rekening houden met het binnenkomen in het hostel..weten jullie misschien iets van de bussen van en naar het vliegveld??
Bedankt voor deze tips Hallanthus en momo1980!!! Ik ga zeker zo'n kaart aanschaffen voor tram/metro, goeie!
Ik zit alleen met de vliegtijd..ik kom pas 23.00 aan. Ik hoop dat ik een bus kan vinden die ook nog zo laat naar het centrum rijdt (volgens internet wel) en dan even rekening houden met het binnenkomen in het hostel..weten jullie misschien iets van de bussen van en naar het vliegveld??
Bedankt voor deze tips Hallanthus en momo1980!!! Ik ga zeker zo'n kaart aanschaffen voor tram/metro, goeie!
vrijdag 19 juni 2009 om 12:26
Ik ga in september naar Praag (en Dresden). Heb een plekje in een dorm gereserveerd in het Czech Inn (Helianthusje, ben blij te lezen dat het je goed is bevallen daar!) en twee enkele reizen met de nachttrein vanuit Nederland.
Verder voegt dit dus niet veel toe, maar ik hou dit topic in de gaten voor tips!
Verder voegt dit dus niet veel toe, maar ik hou dit topic in de gaten voor tips!
vrijdag 19 juni 2009 om 12:30
Goed dat je niet met de bus gaat, want dat deed ik altijd (studeerde ook nog) en dan ben je echt geradbraakt na 15 uur rijden... De wegen daar zijn ook erg beroerd, betonblokken die tegen elkaar aan gelegd zijn en waardoor je elke aansluiting voelt.. de treinen en bussen zijn daar wel erg goed geregeld.
vrijdag 19 juni 2009 om 12:35
Hmm ik ben met de bus geweest Vael, dus weet niets van bussen van het vliegveld naar het Centrum. Na 23:00 in het hostel aankomen is vaak wel mogelijk ('mijn' hostel was dag en nacht open) maar dan moet je wel even aangeven dat je zo laat wilt inchecken.
Ik heb trouwens nog een klein boekje van Praag, met kaart, die heb ik dubbel. Wil je m hebben?
Ik heb trouwens nog een klein boekje van Praag, met kaart, die heb ik dubbel. Wil je m hebben?
vrijdag 19 juni 2009 om 12:37
vrijdag 19 juni 2009 om 12:37
Dat kasteel ziet er echt tof uit!!!! En ik zie groen!
Ik wil ook iets groens meemaken namelijk:)
Supertip thanx!
Nog praktische dingen...behalve geld wisselen? Zijn er buurten waar je beter niet kan komen? Het is een blijft een stad...nu ben ik niet stadvreemd:) maar elke stad heeft zijn dingen.
Misschien dat ik toch een boekie koop of huur bij de bieb...niets is leuker dan jezelf lekker maken met alle leuke dingen, ik word er helemaal enthousiast van haha
Ik wil ook iets groens meemaken namelijk:)
Supertip thanx!
Nog praktische dingen...behalve geld wisselen? Zijn er buurten waar je beter niet kan komen? Het is een blijft een stad...nu ben ik niet stadvreemd:) maar elke stad heeft zijn dingen.
Misschien dat ik toch een boekie koop of huur bij de bieb...niets is leuker dan jezelf lekker maken met alle leuke dingen, ik word er helemaal enthousiast van haha
vrijdag 19 juni 2009 om 12:43
Wel, als je wilt, kun je je adres mailen en dan doe ik m op de post (klein boekje van de ANWB, met grote uitneembare kaart)
Wijken waar je beter niet kan komen, weet ik zo 1,2,3 niet. Ik was dus 's nachts beetje verdwaald na op een terrasje te hebben gezeten en kon de tram niet meer vinden. Dus ik en vriendin door de stad gedwaald (Praag is ook heel mooi bij maanlicht!) maar we zijn totaal niet lastig gevallen o.f.d.
Ik vond de sfeer in de stad heel prettig en heb me geen moment onveilig gevoeld daar.
Wijken waar je beter niet kan komen, weet ik zo 1,2,3 niet. Ik was dus 's nachts beetje verdwaald na op een terrasje te hebben gezeten en kon de tram niet meer vinden. Dus ik en vriendin door de stad gedwaald (Praag is ook heel mooi bij maanlicht!) maar we zijn totaal niet lastig gevallen o.f.d.
Ik vond de sfeer in de stad heel prettig en heb me geen moment onveilig gevoeld daar.
vrijdag 19 juni 2009 om 15:59
Ik ben twee jaar geleden in m'n eentje naar Praag geweest, en heb me prima vermaakt!
Ik zat in een superleuk hostel, echt het leukste dat ik ooit heb gehad. Sir Toby's heette het.
Heerlijk om overdag op je eigen tempo de stad te bekijken en dingen te doen die jij wilt, en voor 's avonds is er altijd wel iemand in het hostel te vinden om een biertje mee te drinken.
Have fun!
Ik zat in een superleuk hostel, echt het leukste dat ik ooit heb gehad. Sir Toby's heette het.
Heerlijk om overdag op je eigen tempo de stad te bekijken en dingen te doen die jij wilt, en voor 's avonds is er altijd wel iemand in het hostel te vinden om een biertje mee te drinken.
Have fun!
zaterdag 20 juni 2009 om 00:04
He krookje bedankt voor de tip! Ik dacht ook aan sr. Tobys of Frank Kaffa , zag er allebei intens leuk uit...nu ga ik zeker sowieso sr. Tobys aandoen.
Jammer want ze vieren net voordat ik erheen ga hun zoveel jarig bestaan met superveel bandjes/feestjes/bbqs. In ieder geval altijd leuk om met iemand een biertje te kunnen doen en beetje met jongeren tips uit te wisselen
Ik heb ook al ontdekt waar een supergroot park ligt net buiten het centrum...lekker chillen in het gras met een supermooi uitzicht naar beneden op de stad..!!
Thanx!
Groetjes!
Jammer want ze vieren net voordat ik erheen ga hun zoveel jarig bestaan met superveel bandjes/feestjes/bbqs. In ieder geval altijd leuk om met iemand een biertje te kunnen doen en beetje met jongeren tips uit te wisselen
Ik heb ook al ontdekt waar een supergroot park ligt net buiten het centrum...lekker chillen in het gras met een supermooi uitzicht naar beneden op de stad..!!
Thanx!
Groetjes!
woensdag 24 juni 2009 om 19:25
Een erg mooie stad. Ik weet wel zeker dat je die week niet uitgekeken raakt. Zoals hierboven al is gezegd is de Praagse Burcht en Karelsbrug de moeite waard om te bezien. Het plein waar de Astronomische klok hangt en het Letna park zijn ook plekken die het waard zijn te bezoeken. Als het goed is moet er ergens s'nachts een grote watershow te bewonderen zijn. Er is echt meer dan genoeg om te beleven. Veel plezier.
woensdag 24 juni 2009 om 21:57
Mijn eettip:
(ontdekt tijdens eerste tripje naar praag 5 jr geleden en afgelopen zomer weer opgezocht!).
Heerlijke pizza's/pasta's/salades. je kunt zitten in het restaurantje of take-away:
Giallo Rossa: http://www.giallorossa.cz/pizza-restaurace/
Cheap/goed/lekker!
(ontdekt tijdens eerste tripje naar praag 5 jr geleden en afgelopen zomer weer opgezocht!).
Heerlijke pizza's/pasta's/salades. je kunt zitten in het restaurantje of take-away:
Giallo Rossa: http://www.giallorossa.cz/pizza-restaurace/
Cheap/goed/lekker!