Regeldingen in Canada

22-01-2016 15:58 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

In juni vertrek ik voor een jaar naar Canada. Ik zal vooral gaan reizen en een beetje werken maar ik zit dus niet vast op 1 plek.

Ik vroeg me af wat het handigst is met mijn zorgverzekering/gewone verzekeringen/bankrekening/telefoon en de Belastingdienst..

Zal ik een zorgverzekering afsluiten daar (en dan welke?) of mijn zorgverzekering hier laten doorlopen?

En mijn andere verzekering zoals: rechtsbijstand en uitvaartverzekering?

En hoe zit het met alle dingen bij de belastingdienst? Met aangiftes straks enzo?

Als ik daar ga werken, waar kan ik dan het beste een bankrekening openen?

Kan ik daar het beste een simkaart kopen voor mijn telefoon?

Hopelijk heeft er iemand tips of ervaringen om met mij te delen

Alvast bedankt!

PS: Zijn er nog meer regeldingen waar ik nu nog even niet aan heb gedacht?
Ik neem aan dat je welkom Nederland blijft ingeschreven staan?

Kijk even goed na bij je zorgverzekeraar of de verzekering blijft gelden. Als je zo lang weg bent kan het zijn dat je een andere verzekering moet hebben.

En kijk even na of je een visum of een retoourticket moet hebben. Als toerist mag je tot 6 maanden vrij rondreizen in Canada. Daarboven kan het anders zijn.

Wel super gaaf om te doen! Wij gaan in maart weer voor twee weekjes😁
Ik woon in Canada, hopelijk kan ik wat vragen beantwoorden? Ik ga ervan uit dat je een tijdelijk werkvisum hebt of heb je een Permanent Resident Card? Ben je nog student? Heel veel dingen hangen af van je status in Canada volgens mij.

Als student zijnde kun je toch speciale verzekeringen in NL afsluiten voor rechtsbijstand, uitvaartverzekering enz? Weet dit niet zeker. Je zult ze individueel moeten benaderen hoe de voorwaarden zijn voor Canada. Misschien kun je ze ook voor een jaar opschorten?

Mocht je hier komen te overlijden, vraag ik me af of de uitvaarverzekering hier gaat betalen, of ze je lichaam naar NL zullen transporteren of niet. Dat zou ik even bij de maatschappij navragen.

Rechtsbijstandverzekering heb je denk ik niet zoveel aan hier, lijkt me hetzelfde als bij de uitvaartverzekering.

Hier kun je je overigens ook prima tegen dat soort zaken verzekeren.

Ook je zorgverzekering, in principe is het zo dat je zorgverzekering in NL vervalt wanneer je 6 maanden of langer niet in NL woont. Wanneer je werkt, dan vervalt je basisverzekering in Nederland. Kijk maar even naar deze link: https://www.wilweg.nl/doc ... ten-in-het-buitenland.pdf

Hier in Canada is de zorgverzekering per provincie geregeld, dus als je gaat rondtrekken, moet je je aanmelden bij de provinciale zorgverzekering. Hier in BC betaal je een premie van $75 per maand voor de basisverzekering, in Alberta is deze bv. gratis.

Wel heb je een wachttijd van 3 maanden voordat je recht hebt op een zorgverzekering en moet je dus zelf parrticulier verzekeren. Via Bluecross Canada is dit redelijk goed te doen en waarschijnlijk goedkoper dan je verzekering in NL.

Een bankrekening kun je hier bijna overal openen, moet geen problemen opleveren. Een handige bank is bv. de RBC, CIBC, Bank of Montreal. Mocht je van plan zijn om het hele land door te trekken, is dit vaak gemakkelijk omdat ze overal zijn, dit in vergelijking met een credit union die meer lokaal is.

Wat betreft de NL belastingdienst en de Canadese geldt gewoon, het land waar je inkomsten van hebt, betaal je ook belasting. Over 2016 en 2017 zul je dus bij beide aangifte moeten doen.

Simkaart: kun je hier overal kopen zolang je telefoon niet geblokkeerd is en dat je telefoon op dit netwerk het doet. Je kunt anders altijd bij de 7/11 of een kioskje in de mall een goedkopere telefoon kopen met een prepaid kaart erop.

Nog een tip voor werken: hier in BC zijn altijd veel fruitplukkers nodig in de zomer/najaar en dan vragen ze vaak veel mensen in de skigebieden in de winter.

Qua vervoer heb je hier toch wel een auto nodig en dus daarbij een autoverzekering. Mocht je dit in NL ook hebben, is het handig om je verzekering te vragen je een brief te geven met je schadevrije jaren. Let erop dat ze de data erin zetten, dus bv van dat je van 01/01/2010 t/m 01/30/2016 schadevrij hebt gereden. Met jaren erin heb je te weinig. Op die manier zetten ze de schadevrije jaren over.

Je rijbewijs kun je overzetten naar de juiste provincie waar je woont, dit moet je binnen 3 maanden doen. Tegenwoordig hoef je niet meer af te rijden.

Er zullen nog wel meer zaken zijn, maar dit zijn toch wel de belangrijkste.
Ik ga ervan uit dat je al veel hebt aan de uitleg van grootepan, als Canada inwonende

Persoonlijk weet ik niet of ik gewoon een lui zak ben die dingen niet goed regelt. Maar toen ik vroeger rond reisde met eventueel wat bijbaantjes onderweg liet ik gewoon alles doorlopen in NL. Verder sloot ik gewoon een reisverzekering af mocht ik in het buitenland ziek worden.

Qua auto, ik had toen ik naar de usa ging een internationaal rijbewijs aangevraagd/gekocht bij de anwb. Persoonlijk heb iker nooit wat aan gehad haha.
Ik denk dat je in NL niet veel problemen tegenkomt als je het zo regelt Dwynwen, het is meer dat je het in Canada goed wilt regelen zodat ze je er niet uitzetten en mocht je toch willen blijven, dat dat kan.

Mijn schoonouders zijn hier 6 maanden uit het jaar, dan een maand in Nederland voordat ze naar Spanje trekken. Zij voldoen ook niet helemaal aan de regels maar alles loopt gewoon door in NL. Het hoeft natuurlijk geen problemen op te leveren, totdat je misschien wel gebruik moet maken van een verzekering en dan kan de verzekering natuurlijk ineens moeilijk gaan doen en heb je een probleem.

Internationaal rijbewijs heeft volgens mij ook geen enkele zin. Op je NL rijbewijs staat toch ook alles in het Engels?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven