Reisvaccinaties

05-12-2017 15:12 42 berichten
Ik heb deze week een afspraak om reisvaccinaties te halen. Mijn eerste vakantie waarvoor dat nodig is. Ik denk dat die adviezen en niet voor niets zijn dus better safe than sorry. Mijn vriend vindt het echter grote onzin, omdat hij nooit ziek is en niet van plan is riskante dingen te doen.
Hoe gaan jullie daarmee om? Neem je alle inentingen die geadviseerd worden? En malariapillen of klamboes?

Alle reisvaccinaties halen?

Totaal aantal stemmen: 51

Ja (63%)
Nee (10%)
Soms, afhankelijk van de situatie (27%)
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
05-12-2017 16:41
Oh, de T is van tetanus? Dat is wel handig inderdaad. Nooit nodig gehad, maar ik heb wel eens getwijfeld toen een van mijn mauwende schatjes me gebeten had.
DTP = difterie, kinkhoest, polio

In België is het tegenwoordig Boostrix (bestaat DTP nog?) = tetanus, difterie, en kinkhoest

Kinkhoest geven ze tegenwoordig vaccinatie aan omgeving (ouders) van baby's zodat baby'tjes er minder kans op hebben.
Kan ook nog een meerwaarde zijn dus ;). Polio is eruit gehaald omdat iedereen tegenwoordig als kind verplicht (in Be toch) reeds gevaccinneerd wordt hier tegen.
chentolove schreef:
05-12-2017 17:08
DTP = difterie, kinkhoest, polio

In België is het tegenwoordig Boostrix (bestaat DTP nog?) = tetanus, difterie, en kinkhoest

Kinkhoest geven ze tegenwoordig vaccinatie aan omgeving (ouders) van baby's zodat baby'tjes er minder kans op hebben.
Kan ook nog een meerwaarde zijn dus ;). Polio is eruit gehaald omdat iedereen tegenwoordig als kind verplicht (in Be toch) reeds gevaccinneerd wordt hier tegen.
Ik heb het opgezocht. Baby's in Nederland krijgen DKTP, met 9 jaar herhalingsvaccinatie DTP (dus zonder kinkhoest). De T staat idd voor tetanus.
Niets is verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Qua inentingen heb ik zo’n beetje alles.
Vergoeding is overigens in veel verzekeringen opgenomen in aanvullende pakket.
Malariatabletten bekijk ik heel erg per regio. Ik ben een keer echt enorm ziek geworden(malarone)incl allerlei hallucinaties en nachtmerries. dat wil ik echt niet nog een keer meemaken.
Daarbij zijn heel veel muggen resistent al voor deze pillen dusja of het echt zin heeft.. is ook geen garantie dat je het niet krijgt met die pillen.
Ik gebruik altijd lokale muggenspray, dat werkt al heel erg goed tegen muggenbeten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft kantje boord gelegen met malaria tropica na een vakantie Java/Bali.. Onbeschrijfbare pijn en angst. Dus de noodkit gaat altyd mee.

Ook heeft hij eens tyfus gehad, en hiervoor in het ziekenhuis gelegen. De vacinatie was net afgelopen..

En inderdaad, ik herinner me dat eens in het nieuws was dat veel hotelgasten in Egyptisch resort besmet waren met Hepatitis A.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
05-12-2017 16:51
Dan kun je je ook wel laten vaccineren voor allerlei Europese landen. Voor Zuid Afrika adviseren ze zelfs hepatitus B alleen als je onder zeer primitieve omstandigheden gaat reizen (wat je als doornsee toerist niet snel doet). Als gezonde Nederlander loop je echt geen ernstige ziekte op bij het minste geringste.
Alleen maakt het bij hepatitis-A niet zoveel uit of je een gezonde Nederlander bent, qua besmet raken. Een hulpkok die z'n handen niet wast na het kakken en vervolgens jouw salade bereidt en het kan gebeurd zijn.

Hepatitis-b wordt volgens mij voornamelijk via bloed of geslachtsverkeer overgedragen, da's een heel ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
05-12-2017 16:55
Sinds een half jaartje hanteert de GGD een nieuw beleid tav malaria: voor veel gebieden hoef je niet meer preventief te slikken maar krijg je een noodkuurtje mee dat je moet nemen als je ziek wordt :cheer:
Hee goeie tip, dank voor het delen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in het verleden al het nodige laten zetten aan vaccinaties omdat ik het risico niet wil lopen en behalve een stijve arm een paar dagen heb ik nog nooit ergens last van gehad.
Met die malariaspullen zou ik wel een beetje oppassen, dat is echt geen kattenpis...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Malaria pillen slik ik niet meer. Maar vaccinaties heb ik geen last van. Van gele koorst alleen 'n beetje grieperig en stijve arm, maar dan ben je ook weer voor 10 jaar klaar.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig hebben mijn dochtertje en ik eergisteren onze vaccinaties laten zetten, wij gaan naar boracay over 3 weken. Malariapillen waren idd niet nodig gelukkig!
Alle reacties Link kopieren
Intentingen heb ik allemaal. Klamboe ben ik na 1 reis mee gestopt omdat ze eigenlijk overal hangen en een ventilator en geïmpregneerde lakenzak ook helpen tegen muggen (die houden niet van bewegende lucht).

Malaria hangt van de situatie af, maar doe ik eigenlijk nooit meer.

Goed voorbereiden is het belangrijkste, veel plezier!
Ik heb ze gehaald. Dat viel nog echt niet mee. De hepatitis A deed echt pijn bij het injecteren, en de DTP heeft me een pijnlijke stijve arm bezorgd. Dat doen we onze baby'tjes dus al aan als ze een maand oud zijn, wat vreselijk. Maar allemaal voor een goed doel natuurlijk.
Achteraf kwam mijn moeder met 'tja, ik weet eigenlijk niet zeker of je wel echt de mazelen hebt gehad'. Lekker dan, nou ja, die gok neem ik dan maar. Twee prikken vind ik ook wel even genoeg voor een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst ziek na HepA.
Vond het consult bij de GGD verschrikkelijk knullig. De info werd gehaald van een kopietje ter grootte van een A5 dat heel zuidoostazie bevatte. Ze wist zelf niet hoe het nu precies geïnterpreteerd moest worden.

En als je dan adviezen van verschillende landen naast elkaar legt bv Engeland, Duitsland en Zweden) dan verschillen die enorm betreft malaria. En waar ik heen wil daarna zegt het land van bestemming zelf dat er geen malaria voorkomt.

Ik vind het dus maar lastig. Voor mezelf prima om er van alles in te stoppen, maar om mijn kind preventief malariapillen te geven vind ik lastig. Ook omdat ik zelf veel last van de bijwerkingen had.
Alle reacties Link kopieren
Vaccinaties doe ik wel, preventieve malariapillen niet. Van die pillen lees ik te veel over nare bijwerkingen. Die ken ik ook uit mijn directe omgeving.
En meestal ben ik al weer terug in Nederland voordat ik ziek zou worden van malaria. Het is wel een punt om daar op alert te zijn als je koorts krijgt na terugkomst en dat door te geven aan de huisarts.
Hepatitus A heb ik ook gedaan voor Turkije, omdat dat veroorzaakt kan worden door dingen waar je zelf geen invloed op hebt (inderdaad ongewassen handen van de kok)
Alle reacties Link kopieren
Ik neem wat betreft mijn gezondheid liever het zekere voor het onzekere hoor. Ik heb afgelopen jaar daarom hepatitis A en DTP vaccinatie gehaald en dit jaar ook hepatitis B en gele koorts omdat ik voor langere tijd wegga en de gele koorts vaccinatie zelfs verplicht is in het land waar ik heenga.

Enige waar ik nog over twijfel is het rabies vaccin (hondsdolheid). Hoe kijken jullie daar tegenaan? Het zijn wel erg dure prikken namelijk.. maar ik heb laatst wel van vrienden gehoord die hun reis voortijdig moesten afbreken omdat ze gebeten waren door een hond en het vaccin daar niet beschikbaar was.
Alle reacties Link kopieren
Prikken wel halen die geadviseerd zijn maar geen malaria pillen. Als er muggen zijn daar vliegenspullen kopen vaak betere kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren
Rabiesvaccinatie zorgt er alleen voor dat je meer tijd hebt om bij een ziekenhuis te komen om met de behandeling te beginnen en je hebt minder injecties en geen antiserum nodig na een beet.
Wanneer je naar een land gaat waar genoeg (moderne) medische voorzieningen zijn zou ik het niet doen, maar wanneer je naar een land gaat waar je lang moet reizen om bij een kliniek of ziekenhuis te komen, of een land waarvan je niet zeker weet of ze de behandeling hebben zou ik het wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd me altijd aan het advies van de Travel doctor/GGD.
En als het gaat om malaria tropica dan zou ik nooit het risico nemen om geen malaria profylaxe in te nemen.
Malaria is ondanks profylaxe niet altijd te voorkomen maar verloopt minder heftig.
En malaria tropica is nog steeds dodelijk.
Er gaan nog steeds regelmatig toeristen aan dood.
Geldt overigens niet voor Kaapverdië, voor zover ik weet is er daar geen malaria tropica.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven