Reserveer jij altijd een vliegtuigstoel?

26-06-2023 10:13 167 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi

Over een paar weken heb ik met de kinderen (jonge tieners) een vlucht van 2,5 uur.

Omdat één van de kinderen wat vliegangst heeft (en ik ook een beetje) heb ik in het verleden altijd stoelen gereserveerd (meer vooraan ivm evt turbulentie en aan gangpad om zsm naar wc te kunnen indien nodig). Het gaf kind wat meer rust
Nu vind ik het wel wat zonde om daar opnieuw heen en weer extra voor te betalen.
Hoe zit het met stoeltoewijzing als je niet reserveert? Wordt je als reisgezelschap apart gezet? Ik hoop dat op onze vlucht weinig mensen een stoel hebben gereserveerd. Kun je bij het inchecken vragen om bepaalde stoelen (bv graag niet verder dan rij 7) of zal ik tóch moeten reserveren?

Hoe doen jullie dat?
elinas wijzigde dit bericht op 26-06-2023 12:47
2.20% gewijzigd
Hoelahoep schreef:
26-06-2023 12:36
Ryan air zet je volgens mij expres apart zodat mensen wel gaan betalen om toch stoelen naast elkaar te krijgen. Het was namelijk opvallend dat de vriendin van de jongen naast mij, juist naast mijn partner zat 3 rijen verder & dit zagen we meer aan de wissels in het vliegtuig zelf te zien.
Het is dan ook wel een budget maatschappij die zo wellicht aan z’n inkomsten wil komen. Wij vonden het niet erg gezien de korte vlucht.

Verder vliegen we geregeld met Transavia en Corendon, daar altijd naast elkaar gezeten zonder betaald te hebben gereserveerd. Vaak wel de stoelen naast het raam. Geen kinderen overigens.

Ja, die indruk kreeg ik ook toen ik nog met ze vloog. En als je alleen vliegt, plaatsen ze je volgens mij standaard op de middelste stoel van een rij. En dan kun je dat tegen bijbetaling natuurlijk nog laten veranderen.
Plentyplenty schreef:
26-06-2023 13:26
Ik snap niet zo goed dat je niet reserveert als je een kind hebt met vliegangst.

Ik snap ook niet dat je dan het forum nodig hebt om je over te halen om toch maar te reserveren.
Ik reserveer altijd stoelen, we zijn samen op vakantie dus dan wil ik ook samen zitten. Veel gezelliger.
Ook al is het maar 2,5 uur.
Zou het echt kut vinden om verspreid te zitten van mijn gezin.
Vakantie kost geld.
BijDeLeest schreef:
26-06-2023 13:33
Dus mocht het niet lukken, dan kan je vragen of je met iemand mag ruilen als je dochter het echt moeilijk heeft.

Vind ik niet zo netjes. Dan ga je zielig doen bij mensen die wél betaald hebben voor hun plek, met een beroep op "mijn dochter heeft het zo moeilijk". En die staan dan onder druk om een zielig kind te helpen en hun betaalde stoel op te geven. Als je dat van te voren aan ziet komen dan moet je zelf je stoel reserveren.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
26-06-2023 15:29
Vind ik niet zo netjes. Dan ga je zielig doen bij mensen die wél betaald hebben voor hun plek, met een beroep op "mijn dochter heeft het zo moeilijk". En die staan dan onder druk om een zielig kind te helpen en hun betaalde stoel op te geven. Als je dat van te voren aan ziet komen dan moet je zelf je stoel reserveren.
Dat kunnen natuurlijk ook mensen zijn die niet betaald hebben en die het niet zoveel uitmaakt waar ze zitten, maar ik ben het er wel mee eens dat je niet de mijn-kind-heeft-het-moeilijk-kaart moet spelen en ook niet verontwaardigd moet zijn als niemand wil ruilen. Vragen staat vrij maar nee zeggen ook.

Ik zou er niet op gokken en gewoon die stoel reserveren, ik snap ook niet dat je daar zo over twijfelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Als ik alleen reis nooit, maar dan maakt het me ook echt niet uit.
Man doet het op lange vluchten ivm beenruimte soms.

Laatst reisde ik samen met mijn vijfjarige zoontje en dreigde Ryanair ons apart te zetten, terwijl dat officieel niet mag. Maar goed, geen zin in gedoe dus toch gereserveerd. Was jammer, want het was een goedkope korte vlucht en zo werd 'ie bijna twee keer zo duur.
Eenmaal bij het vliegtuig waren ze op de heenweg wel aan het puzzelen om mensen te laten ruilen om families samen te laten zitten, maar op de terugweg weer helemaal niet. Ligt dus blijkbaar ook echt aan de crew.

Bij Vueling boekte ik laatst, en daar werd het wel keurig geregeld en kind automatisch naast mij gezet zonder extra kosten.
BijDeLeest schreef:
26-06-2023 13:33
.
Ik heb ook wel eens geruild met mensen als zij een reden daarvoor hadden.
Dan moet iemand wel een hele schrijnende reden hebben, wil ik - mijn gereserveerde- stoel opgeven.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als ik vlieg dan vlieg ik meestal met mijn dochter en dan reserveer ik omdat ik naast haar in het vliegtuig wil zitten. Ik ga dan niet ruilen en haar alleen laten zitten omdat iemand anders het niet nodig vond om te reserveren.
Vorige week vloog ik samen met mijn moeder en we hadden stoelen gereserveerd. Wij hadden stoel D en E, dus gangpad en midden en op F zat al iemand. Die vroeg of wij misschien graag bij het raam wilden zitten, maar nee dus, want speciaal deze stoelen geboekt. Toen we zaten bleek dat zijn vrienden op stoelen A, B en C zaten, maar ja, ik had niet voor niets die stoelen gereserveerd. Ik geloof trouwens dat hij de hele vlucht geslapen heeft, dus aan stoel D had hij dan ook niet zoveel gehad.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Susan schreef:
26-06-2023 15:32
Dat kunnen natuurlijk ook mensen zijn die niet betaald hebben en die het niet zoveel uitmaakt waar ze zitten, maar ik ben het er wel mee eens dat je niet de mijn-kind-heeft-het-moeilijk-kaart moet spelen en ook niet verontwaardigd moet zijn als niemand wil ruilen. Vragen staat vrij maar nee zeggen ook.

True, het kan idd zijn dat mensen het niet zoveel uitmaakt als ze toch al niet betaald hadden.
Aan de andere kant is nee zeggen natuurlijk moeilijk als er een paniekerig kind zit, dan is het ineens jouw probleem geworden en moet jij maar assertief zijn of je schuldig voelen. Dus als moeder dat aan ziet komen moet ze gewoon die stoelen reserveren, dat is dan onderdeel van de kosten van op vakantie gaan met een kind.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
26-06-2023 15:49
True, het kan idd zijn dat mensen het niet zoveel uitmaakt als ze toch al niet betaald hadden.
Aan de andere kant is nee zeggen natuurlijk moeilijk als er een paniekerig kind zit, dan is het ineens jouw probleem geworden en moet jij maar assertief zijn of je schuldig voelen. Dus als moeder dat aan ziet komen moet ze gewoon die stoelen reserveren, dat is dan onderdeel van de kosten van op vakantie gaan met een kind.
Eens hoor. Ik zou daar ook niet op beknibbelen. Dan maar het risico dat het achteraf niet nodig was geweest. Het geeft wel veel meer rust.

Ik ga in het najaar met mijn dochter naar Duitsland met de ICE en heb ook meer betaald zodat we gegarandeerd kunnen zitten, het kan prima zijn dat de trein rustig is en dat dat ook niet nodig was geweest, maar ik heb er geen zin in om er ter plekke achter te komen dat we twee uur moeten staan. In het geval van een angstig kind lijkt het me dat je het geld er sowieso voor over hebt.
blijfgewoonbianca schreef:
26-06-2023 15:43
Dan moet iemand wel een hele schrijnende reden hebben, wil ik - mijn gereserveerde- stoel opgeven.
Het is mij nog nooit gevraagd, maar ik zou er het dubbele voor vragen dan ik voor mijn gereserveerde stoel heb betaald gna gna gna. En alleen als het een oke andere stoel is.
florence13 schreef:
26-06-2023 12:48
kan ook dat de regels veranderd zijn, dit was denk ik rond 2016-2017
vziw is de regel dat een kind onder de 12 naast een volwassene moet zitten maar die volwassene mag iedereen zijn, dat hoeft dus niet perse iemand uit het reisgezelschap van het kind te zijn maar kan ook een vreemde zijn.
Sommige maatschappijen hebben als interne regel dat ze het kind naast sowieso een iemand uit het reisgezelschap van het kind zetten (dus meestal de moeder of vader.)
Maar als een maatschappij dat niet doet en het kind naast een vreemde volwassene zet mag dat dus wel verder en worden daarmee geen veiligheidsregels overtreden.
Nou duidelijk dus. Ik wil anderen absoluutheid niet tot last zijn of vragen om te ruilen, zou me rot schamen.
Het wordt reserveren.
Kan pas 24 uur op voorhand (al heb ik dit nooit eerder meegemaakt of gehoord).
elinas schreef:
26-06-2023 18:25
Nou duidelijk dus. Ik wil anderen absoluutheid niet tot last zijn of vragen om te ruilen, zou me rot schamen.
Het wordt reserveren.
Kan pas 24 uur op voorhand (al heb ik dit nooit eerder meegemaakt of gehoord).
Dan zijn de goede stoelen vaak wel weg. Ik kies bij het inchecken (KLM 30 uur van tevoren) wel eens een stoel en dan zijn bijna alle gangpadstoelen al geblokt.
KamilleT schreef:
26-06-2023 18:47
Dan zijn de goede stoelen vaak wel weg. Ik kies bij het inchecken (KLM 30 uur van tevoren) wel eens een stoel en dan zijn bijna alle gangpadstoelen al geblokt.
Ik begrijp het even niet.
Corendon geeft aan dat we met een andere airline zullen vliegen, omdat ze van die airline een aantal stoelen hebben opgekocht, maar dat een stoel reserveren bij die airline pas 24 uur op voorhand kan.
Heel vreemd...
elinas schreef:
26-06-2023 19:06
Corendon geeft aan dat we met een andere airline zullen vliegen, omdat ze van die airline een aantal stoelen hebben opgekocht, maar dat een stoel reserveren bij die airline pas 24 uur op voorhand kan.
Heel vreemd...
Dat is apart. Ik heb ook wel eens een gecombineerde vlucht gehad, maar toen kon ik gewoon bij de oorspronkelijke aanbieder de stoel wijzigen als ik dat wilde.
elinas schreef:
26-06-2023 19:06
Heel vreemd...
Dan heb je het over de overgebleven stoelen. Die kunnen vaak gratis gereserveerd worden op het moment dat check in open gaat.
https://www.corendon.nl/klantenservice/ ... eserveren/
Ja ik reserveer altijd de vliegtuigstoelen. De laatste keer stond er in de rij voor het boarden een moeder met haar drie dochters voor ons die vertelden dat de kinderen zoveel mogelijk kleding aan moesten trekken want anders zou haar handbagage te zwaar zijn. De kinderen stribbelden tegen want minstens 25 graden. In het vliegtuig bleek de vrouw naast ons te zitten en haar kinderen verspreid over het vliegtuig. Ze heeft echt hemel en aarde bewogen zodat ze met z'n allen bij elkaar zaten. En maar tegen iedereen zeggen: 'ze zijn nog zo klein, ik moet echt bij mijn kinderen zitten'. Ik denk dat het zeker een half uur heeft geduurd voordat het geregeld was. Man wat had ik er de pest over in, en ik niet alleen. Ik haat het als mensen geen stoelen reserveren maar vervolgens wel perse bij hun kinderen moeten zitten.
Aha, klopt dus toch
Ik vlieg met Brussel Airlines.
Wist niet eens dat Corendon hier en daar stoelen opkocht.
Star⁴ schreef:
26-06-2023 19:10
Dan heb je het over de overgebleven stoelen. Die kunnen vaak gratis gereserveerd worden op het moment dat check in open gaat.
Wil dat zeggen dat wij straks, zelfs met reservatie, alleen de minder geliefde stoelen zullen krijgen?😧
PoesMinoes schreef:
26-06-2023 22:49
Ja ik reserveer altijd de vliegtuigstoelen. De laatste keer stond er in de rij voor het boarden een moeder met haar drie dochters voor ons die vertelden dat de kinderen zoveel mogelijk kleding aan moesten trekken want anders zou haar handbagage te zwaar zijn. De kinderen stribbelden tegen want minstens 25 graden. In het vliegtuig bleek de vrouw naast ons te zitten en haar kinderen verspreid over het vliegtuig. Ze heeft echt hemel en aarde bewogen zodat ze met z'n allen bij elkaar zaten. En maar tegen iedereen zeggen: 'ze zijn nog zo klein, ik moet echt bij mijn kinderen zitten'. Ik denk dat het zeker een half uur heeft geduurd voordat het geregeld was. Man wat had ik er de pest over in, en ik niet alleen. Ik haat het als mensen geen stoelen reserveren maar vervolgens wel perse bij hun kinderen moeten zitten.
Ik ga daar ook niet in mee als ik zelf wel met zorg mijn plek heb je uitgezocht en dat zou ik ook zo zeggen.
Ik reserveer bijna nooit stoelen. En we zitten eigenijk altijd wel 2/2 of 3/1. Laatste lange vlucht (8+ uur) in de kerst periode, wel stoelen gereseveerd, werd deze vlucht geannuleerd en in de latere omgeboekte vlucht zaten we dus verspreid. Wel geld terug gehad. Kinderen zijn 14+ en hebben er gelukkig geen problemen mee.
elinas schreef:
26-06-2023 23:23
Wil dat zeggen dat wij straks, zelfs met reservatie, alleen de minder geliefde stoelen zullen krijgen?😧
Je heb weinig te kiezen.
En die kist zit heen en terug vol.
Wat nogal logisch is als je in de zomervakantie naar Mallorca vliegt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven