Rondreis Schotland

26-09-2018 09:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Mijn vriend en ik willen graag in mei naar Schotland voor +/- 12 dagen.
We willen een autohuren en rondtrekken. Mijn vriend is (landschap)fotograaf.
Ik zit te denken om op Edingburh aan te komen en ook weer te vertrekken.

Iemand ervaring/tips met Schotland?
verder tips over:
- autohuur
- mooie plekken waar we echt heen moeten?
- is 12 dagen lang genoeg?
- hotels/herbergen om het enigszins low budget te houden?

Super benieuwd naar jullie reacties!
12 dagen genoeg voor wat?
Je wilt 12 dagen, dan pas je daar toch je programma op aan?

En wil je mooie natuurgebieden in verband met de hobby van je vriend, of wil je ook andere dingen doen?

Bij booking.com of airbnb kun je betaalbare accomodatie vinden, en anders misschien in een (2 persoonskamer) in een hostel, te vinden via hostelworld.com.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wij zijn zelf met de auto gegaan, over met de boot (Calais-Dover) en in 18 dagen een route gemaakt door Engeland en Schotland. Begonnen in Cambridge, daarna naar Edinburgh, Inverness, Island of Skye, Fort william, via Glasgow en London weer naar huis.
Aanraders, Edinburgh en Island of Skye.
Wij hadden van tevoren de B&B's geboekt.
@damesbril

Mag ik heel brutaal vragen wat je ongeveer kwijt was voor 18 dagen voor reis en verblijf?
IW91 schreef: ↑
26-09-2018 10:28
@damesbril

Mag ik heel brutaal vragen wat je ongeveer kwijt was voor 18 dagen voor reis en verblijf?
Ik denk dat het ongeveer 2200 euro was voor verblijf en overtocht DFDS Calais-Dover.
Daar komt natuurlijk nog zak -en benzinegeld bij.
Er zit veel prijsklasse tussen de verschillende b&b's, je kunt het zo gek duur of goedkoop maken als je wilt.
In mei zijn de papegaaiduikers (puffins) aan land op Isle of Lunga, een van de Treshnish Isles. Vanuit Oban kan je boottours doen die o.a. op Lunga stoppen. Je stopt dan ook op Staffa, google maar eens foto's, dan wil je vriend zeker!

Ik vond Cruachan B&B in Appin geweldig.

Ik heb een keer vakantie gehouden in Schotland met een huurauto. Maar dit jaar ben ik ook met mijn eigen auto gegaan op de veerboot van IJmuiden naar Newcastle en dan gereden naar Edinburgh (en nog wat door noordelijk Engeland). Was prima te doen, ik was eerst bang voor rijden met het stuur aan de verkeerde kant (Nederlandse kant) voor het links rijden, maar helemaal geen last van gehad. Ik was na 2 seconden al gewend.
De auto meenemen op die boot was prijzig maar ik vond het een heel prettige manier van reizen, de reis zelf was gewoon ook al een uitje, en heerlijk geslapen op die boot. Veel fijner dan vliegen. We konden lekker de hele achterbak vol bagage gooien zonder al teveel te hoeven nadenken en passen en meten qua gewicht en vloeistoffen (en ander gezeik) voor het vliegtuig.
En een auto huren kost ook veel geld als je alle verzekeringen goed wilt regelen. Maar ik weet niet of jullie überhaupt een eigen auto hebben.

Mocht je ook met de veerboot en eigen auto gaan: onderweg naar het noorden kom je langs Alnwick castle, is leuk.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik wil zelf de North Coast 500 doen in Schotland. Dat is de 'route 66' van Schotland. Je trekt dan rond langs de kust van schotland en kunt zelf beslissen waar je hoe lang blijft. Je kunt ook campers huren, dan rij je op je gemak rond en heb je altijd je bed bij je! Hoef je ook geen B&Bs te plannen.

Veel informatie op https://www.northcoast500.com
de North Coast 500 is vooral ook goede marketing. Sinds die wordt gepromoot (nog maar een paar jaar) is het echt een stuk drukker langs de Noordkust (wat soms wel jammer is). Hou er met de NC500 rekening mee dat sommige stukken echt dun bevolkt zijn en restaurantjes en zo vaak buiten het hoogseizoen niet open zijn.

TO, wbt Schotland in mei, hou er rekening mee dat sommige veerboten en accomodaties al ver van tevoren volgeboekt zijn (vooral de plekken voor auto's op boten naar de buiten Hebriden).

WBT plekken , de westkust en eilanden is allemaal even mooi. De makkelijk te bereiken eilenaden zoals Arran en Skye zijn wat drukker in het toeristenseizoen dan de eilanden die moeilijker te bereiken zijn. Ik zou verder ook de kust rond Aberdeen en die hoek (Aberdeenhire, Moray, Angus, etc) overslaan (op Cairngorms National Park na). Is wel mooi, maar de oostkust is gewoon niet zo mooi als de westkust, tenzij je enorm van Schotse visserplaatsjes houdt (dan kun je ook anders nog de East Neuk - dat betekent hoek- in Fife meenemen).

Laat je verder niet foppen door hemelsbrede afstanden op de kaart. Alles wat niet in het zuiden is of via de snelweg naar Inverness gaat is langzaam verkeer (soms 1 baanswegen met plekken om elkaar te passeren).

Nou, dat waren zo even een paar gedachtes.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Wij hebben afgelopen zomer een vergelijkbare rondreis gemaakt en ook een paar van de buiten hebriden meegepakt (Uist en Lewis&Harris). Was erg de moeite waard, maar als je dat wilt boek dan wel de hotels en overtochten op tijd, want de capaciteit is beperkt. Overtochten: Calmac Ferry

Verder zou ik overwegen met je eigen auto te gaan, is niet zo duur (IJmuiden-Newcastle) en je hebt meer gelegenheid om kleding voor alle weertypes mee te nemen (met regenlaarzen, wandelschoenen en een vest is een koffer gauw vol ;-) )
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
schorpioentje28 schreef: ↑
27-09-2018 15:49

Verder zou ik overwegen met je eigen auto te gaan, is niet zo duur (IJmuiden-Newcastle) en je hebt meer gelegenheid om kleding voor alle weertypes mee te nemen (met regenlaarzen, wandelschoenen en een vest is een koffer gauw vol ;-) )
Ja ik raadde ook al aan om met eigen auto te gaan, alleen vond ik het wel behoorlijk duur. Wij betaalden €645 voor 1 auto + 2 personen op die veerboot van IJmuiden naar Newcastle en ook weer terug, met een hut zonder uitzicht (in het midden van het schip), wat overigens prima was.

Maar zoals ik ook al zei, vliegen is dan wellicht goedkoper maar dan moet je nog een auto huren en verzekeren en heb je inderdaad veel meer gedoe met bagage.

Ik zou het dus alleen niet 'goedkoop' noemen.
Als je de veerboot kiest van Rotterdam naar Hull dan is dat al flink goedkoper, alleen moet je dan ietsjes verder naar het noorden rijden. (Aangezien ik in Amsterdam woon, vond ik Rotterdam te ver om, en die vaartijden kwamen ook minder gunstig uit.)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wij zijn via Skye naar de Outer Hebrides getrokken. Alsof je vijftig jaar terug reist in de tijd. Het is daar echt een beetje de zelfkant van Europa. Wilde natuur, eigenheimerige mensen, ver weg van de gebaande paden. Aanrader.
Tvp, ik wil dit ook. Tips voor whisky distilleries?
Lorelai schreef: ↑
27-09-2018 21:24
Ik ben hier geweest, een van de oudste distilleries in Schotland
https://www.malts.com/en-row/distilleries/oban/
Ik ben in die van Arran geweest. Ik drink geen alcohol, maar ik had betaald voor de rondleiding met proeverij, en heb toen een slokje Cream-whiskey geproefd. Arran Gold. En dat is lekker spul! :P
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Themarondreizen: Harry Potter, Braveheart of Outlander.
Lorelai schreef: ↑
27-09-2018 21:24
Glengoyne 👌 half uurtje van Glasgow.
Where you invest your love, you invest your life!
Ik wil mijn duit in het zakje doen voor Skye. Pak daar rustig 3 dagen voor om alle kanten van het eiland te zien. Prachtig om te wandelen en te portretteren en toen ik er was in november ongelofelijk rustig. De talisker distillerij kun je dan ook gelijk meepakken (de dark storm, 10 jaar en port ruighe zijn mijn favorieten van de standaard lijn).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven