Saunatopic: tips, afraders, ergernissen, blijmakers

28-10-2023 11:32 257 berichten
De wintertijd nadert en dan vind ik weinig zo verheugend (naast chocoladeletters eten) als een middag in de sauna zitten.
Maar welke? En ga ik er eten of niet? Wat zijn jouw lievelingssauna's, waar word je blij van, welk gedrag vind je ergerlijk in de sauna?
Gewoon een babbelig topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergje65 schreef:
20-11-2023 12:10
Nee hoeft ook niet. We hebben erover geklaagd en men gaf aan dat op sommige dagdelen het dweilen met de kraan open is vanwege de incontinentie en het incontinentiemateriaal van de mindervalide zwemmers. Het chloorgehalte was er ook op aangepast. Brrr
Ik weet niet of jij gewoon een slechte dag daar hebt getroffen en ik een hele goeie, want ik heb deze ervaring juist helemaal niet.
Wij hadden het er juist over dat alles daar zo schoon en netjes was. Ik heb in Nederland vaker dan eens sauna's bezocht waar dat niet het geval was.

Het enige dat ik minder vond, was dat de sauna ongekleed en het zwavelbad met badkleding was. Dus dat betekende wat extra gehannes wat voor mij niet had gehoeven. Maar ach... :)
De waarheid heeft het ook niet makkelijk de laatste tijd.
Afgelopen weekend bij sauna Ridderrode geweest in Santpoort. Niet heel groot, wel een zwembad waar je daadwerkelijk kunt zwemmen en verschillende sauna’s/kruikenblad/stoombad/relaxbedjes. Ook groot buitendeel waar het met mooi weer lekker liggen is.

Wel óveral ge- en verbodsborden. GELIEVE UW HANDEN TE WASSEN NA TOILETBEZOEK. NIET MEER DAN 4 MENSEN IN DE HOTTUB. PAS OP VOOR HET AFSTAPJE!

En hij ging open om 12 uur, wij waren er om 13 uur en toen konden we al niet meer reserveren voor het avondeten. Soep en snacks kon wel. Maar we zagen op verschillende plekken hangen dat ze personeel zochten, oa een kok, dus het zal daar wel aan gelegen hebben.

De Thaise soep was wel erg lekker!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Fort resort Beemster! En daar overnachten
*Sikkepit* schreef:
20-11-2023 12:54
Toevallig ben ik hier een paar jaar geleden ook geweest en ik vond het een prima en superschone sauna. Je moet het ook niet willen vergelijken met de wellnesscentra hier in Nederland, want dat vergelijk gaat gewoon niet op. De mineraalbaden en sauna in Bad Bentheim zijn onderdeel van het kuroord dat daar van oudsher gevestigd is en nog altijd veel patiënten uit heel Duitsland trekt vanwege de geneeskrachtige zwavelhoudende bronnen. Nogal logisch dat je dan ook in de sauna mensen treft die daar vanuit gezondheidsoverwegingen zijn. Sowieso is er in Duitsland veel meer 'badecultuur' dan in Nederland, ook en juist onder oudere mensen.
De sauna en de baden zijn ook veel meer praktisch aangelegd en minder gericht op frivole belevingswellness. Ik vind dat prima en vond het zwavelbad ronduit heerlijk en het heeft mijn huid echt goed gedaan. Ik denk erover nog eens te gaan. :rolling:

O en Bad Bentheim vond ik zo'n leuk, typisch Duits schilderachtig stadje met een mooie burcht en schitterende omgeving. Heerlijke wandelingen gemaakt. Echt leuk stukje buitenland zó dichtbij Nederland. :thumbsup:
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het daar op andere dagen wel leuk was. Wij verbleven in een hotel in de stad en spraken 's avonds met Nederlandse gasten. Zij hadden dezelfde beleving. Ik denk dat wij in Nederland inderdaad gewend zijn aan de "beleving"; knusse saunacabines met kleuren, mooie ingerichte loungeruimtes, bubbelbaden met thema's, opgietingen met geurtjes, mooi aangelegde tuinen waar je soms ook buiten kunt verblijven (zelfs in de winter), een knus restaurant voor een hapje en een drankje. Juist dat maakt een sauna voor ons leuk. Dat gevoel kregen wij niet in Bad Bentheim. Het was Deutsche Gründlichkeit ..... je doet je ding. De baden waren koud en wij begrepen de medische baden (zout? Sulfaat?) niet goed... het zat gewoon boordevol chloor. Wij dachten oprecht dat men probeerde de urinegeur te maskeren. Wij waren, zonder gekheid, aan het wachten op het moment dat een soort van akela naar ons toe zou stappen en "RAUS" zou schreeuwen
Bergje65 schreef:
20-11-2023 14:18
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het daar op andere dagen wel leuk was. Wij verbleven in een hotel in de stad en spraken 's avonds met Nederlandse gasten. Zij hadden dezelfde beleving. Ik denk dat wij in Nederland inderdaad gewend zijn aan de "beleving"; knusse saunacabines met kleuren, mooie ingerichte loungeruimtes, bubbelbaden met thema's, opgietingen met geurtjes, mooi aangelegde tuinen waar je soms ook buiten kunt verblijven (zelfs in de winter), een knus restaurant voor een hapje en een drankje. Juist dat maakt een sauna voor ons leuk. Dat gevoel kregen wij niet in Bad Bentheim. Het was Deutsche Gründlichkeit ..... je doet je ding. De baden waren koud en wij begrepen de medische baden (zout? Sulfaat?) niet goed... het zat gewoon boordevol chloor. Wij dachten oprecht dat men probeerde de urinegeur te maskeren. Wij waren, zonder gekheid, aan het wachten op het moment dat een soort van akela naar ons toe zou stappen en "RAUS" zou schreeuwen
:rofl:
Voor iedereen een groene tuin
Heeft er iemand een tip voor een hotel met een goed saunacomplex erbij. Ik zou graag in mijn eentje een keer naar een hotel met sauna willen . Dus echt een dag en nacht luxe sauna etc
lonelycat schreef:
20-11-2023 14:27
Heeft er iemand een tip voor een hotel met een goed saunacomplex erbij. Ik zou graag in mijn eentje een keer naar een hotel met sauna willen . Dus echt een dag en nacht luxe sauna etc
Thermen Soesterberg heeft een samenwerking met het naastgelegen (op loopafstand) hotel zodat je hotel+wellness fijn kan combineren.
Bussloo heeft een eigen hotel aan het saunacomplex vastzitten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
lonelycat schreef:
Fort Beemster, luxe en duur, met als summum (ook qua prijs) de 'hideaway' op het eilandje klein Bali.

Joure, niet zo luxe en veel goedkoper.

De wellness hotels van Fletcher
https://www.bluewellness.nl , diverse locaties, hebben vaak aanbiedingen op de eigen site staan.
.
lonelycat schreef:
Mij is Joure ook goed bevallen, ik had een arrangement gekozen met een gezichtsbehandeling erbij. Ook lekker gegeten! Voor mij zeker voor herhaling vatbaar.
Thermen Bussloo is mijn favoriet, incl overnachting, echt geweldig ! van alle horror verhalen hiervoor heb ik nog nooit wat meegekregen eigenlijk..

De sauna in Maarssen is ook echt een mooie Sauna.
Pas naar Fort Beemster geweest, met overnachting, ook erg leuk !

Ben overigens wel een keer een bekende tegengekomen, blijft toch een bijzonder moment en even schakelen, maar ik heb er geen probleem mee.
Mag ik vragen wat voor publiek er komt bij Bussloo?
Ik ga er begin volgende maand heen en ik vraag me af ok ik er niet uit de toon val.
Wat bedoel je met ‘uit de toon vallen’?
Het is een sauna. Iedereen is bloot. Hoe kan je uit de toon vallen?
MidasWolf schreef:
10-11-2023 07:46
Interessant inkijkje vanuit een Scandinavisch land, ik had juist daar verwacht dat het en gemengd en naakt was, omdat daar volgens mij meer een sauna cultuur heerst als hier. Of is dat toch meer Finland en Noorwegen. De tweede reden waarom ik dat had verwacht is, omdat het daar in de winter een stuk langer donker is als hier en je dan blij bent überhaupt mensen te zien buiten werk om. Zeker als je het hebt over midden en noord Zweden.

Het eerste waar ik aan denk bij sauna’s in Zweden is aan de “Koudbadhuis Sauna’s aan een mooi Zweeds meer waar je in de winter zo het meer induikt.
Dat lijkt mij trouwens ook best pittig, en iets wat pas meer went wanneer je het vaker gedaan hebt. En natuurlijk eerst rustig aan beginnen.
Ik woon ook in Scandinavië. De laatste sauna waar ik geweest ben (in Noorwegen) was gemengd en vrije keuze. Of naakt, of zwemkleding, maar dan wel zwemkleding die daar gekocht moest worden. Daar kwam een gemengde mix van, maar bloot is hier wel 'normaler', en dus ook weinig ongemakkelijk gedoe.

Ook wij hebben een eigen sauna. Als we daar met vrienden ingaan is dat naakt, of met een doek, net hoe de vlag erbij hangt. Ook zeker met biertje en afkoelen in de sneeuw, heerlijk.
Ik hou van bikini dagen.
Niet dat ik bloot zo erg vind, ik vind het best bevrijdend, maar in bikini vind ik net wat fijner.
Al een aantal keren onprettige ervaringen met mannen gehad en ik vind bloot in en uit een bad gaan echt heel vervelend en kwetsbaar aanvoelen.
Ik hou eigenlijk niet zo van echt hardcore sauna, ben meer van de relaxte stoomcabines enzo.

Mijn lievelings is zuiver in Amsterdam op een rustige dag, maar wat daar het nadeel is, is dat ik er vaak bekenden tegenkom. Het fijnst vind ik van een sauna/wellness dat je er echt even uit bent.
En dan vind ik een bekende tegenkomen minder.

Ik ben laatst naar een prive sauna geweest, spa puur en rein in amstelveen. Echt een enorme aanrader. We waren met 4 en het was echt de hemel op aarde.
Zo relaxt, zo leuk. Je gaat wel veel kletsen. En badkleding is daar verplicht.
Honolulu schreef:
20-11-2023 21:04
Mag ik vragen wat voor publiek er komt bij Bussloo?
Ik ga er begin volgende maand heen en ik vraag me af ok ik er niet uit de toon val.
Gewone mensen. En aangezien ze bloot zijn kan ik je niet vertellen of ze bouwvakker zijn of advocaat.

Als jij 2 armen en benen en een lichaam en een hoofd hebt denk ik dat je niet opvalt.
Hebben jullie ervaringen met Spa Sereen in Maarssen? Ik zou daar binnenkort een hele dag naartoe willen. Echt een dag voor mezelf, inclusief behandelingen en eten. De kosten zijn voor mij best hoog. Dat heb ik er voor over, als het ook echt de moeite waard is. Is het wat jullie betreft een aanrader?
ldp schreef:
20-11-2023 22:12
Hebben jullie ervaringen met Spa Sereen in Maarssen? Ik zou daar binnenkort een hele dag naartoe willen. Echt een dag voor mezelf, inclusief behandelingen en eten. De kosten zijn voor mij best hoog. Dat heb ik er voor over, als het ook echt de moeite waard is. Is het wat jullie betreft een aanrader?
Ja. Dat is een hele fijne, mooie en beschaafde sauna die ook niet aan kortingsacties doet en nooit te veel mensen binnenlaat. Behandelingen weet ik niet, die heb ik daar nooit gehad.
.
Spa Sereen is wat Impala al zegt een hele fijne, mooie sauna.
Enige minpuntje dat ik kan bedenken is de akoestiek; op één bepaald stuk hoor je veel geluid uit de 'gang' komen. Maar verder helemaal top daar.
De sauna in Midwolda heeft meerdere B&B kamers en je kunt er ook met de camper staan.

Van 9 tot 11 uur ontbijtbuffet in het saunarestaurant en dan meteen dóór naar de sauna's.

Een nachtje met ontbijt en twee dagen sauna vind ik erg schappelijk qua prijs. 110 tot 130 euro voor twee personen.

http://www.saunabeautyfarmmidwolda.nl/overnachten.htm
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Een aantal ideeën liggen aardig uit de buurt als je uit zuid Limburg moet komen😂
impala schreef:
20-11-2023 22:28
Ja. Dat is een hele fijne, mooie en beschaafde sauna die ook niet aan kortingsacties doet en nooit te veel mensen binnenlaat. Behandelingen weet ik niet, die heb ik daar nooit gehad.
Fijn, dank je wel, ik heb er zin in!
lonelycat schreef:
20-11-2023 23:04
Een aantal ideeën liggen aardig uit de buurt als je uit zuid Limburg moet komen😂
Ja, en ik heb geen rijbewijs, en er staan allemaal sauna's waar ik niet met de tram heen kan! Raar topic hoor!
Wat is een tram? :rolling:

Daarom wil je er toch juist een overnachting bij (of twee) omdat het ver weg is.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Als ik naar een sauna in Zuid-Limburg wil, heb ik er waarschijnlijk drie nachten een B&B bij.
:)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven