Scandinavië, tips etc?

25-06-2012 09:40 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij vertrekken over anderhalve week en gaan een rondreis maken. We gaan eerst naar Denemarken, dan naar Zweden en dan naar Noorwegen. We blijven steeds drie tot vier dagen op dezelfde plek. In Denemarken zijn we in Ribe, in Zweden in provincies Skane (krijg dat 'bolletje' niet op de a) en Varmland en in Noorwegen zitten we zo'n 300 km boven Oslo.

We hebben een dikke reisgids vol bezienswaardigheden etc, maar misschien zijn er forummers bekend in die streken? Ik hoor graag over nog meer leuke/interessante dingen/plekken etc dan in de reisgidsen staat.

xYella.
Totaal uit de route, maar mocht je de plannen nog willen veranderen, dan zijn de Preikestolen een echte aanrader. Dat is vanaf Oslo 8,5 uur rijden richting het westen. 7 uur rijden naar het noorden heb je de Briksdalsbreen gletsjer, ook erg mooi.

Dichterbij weet ik op het moment niks.
300 km boven Olso, dan zit je zo'n beetje in natuurpark Rondane denk ik? Daarvandaan is Geiranger wel aan te rijden, een heel mooi fjord, met spectaculaire waterval en een mooie slingerweg. Iets daarvoor kun je ook nog een tolweg een berg op nemen, schijnt ook prachtig te zijn, wij hopen er dit jaar aan toe te komen om daar langs te gaan.

In die omgeving is het sowieso ongelofelijk mooi, er zijn hele mooie gletsjers, zoals de genoemde Briksdalgletsjer bijv.

Bij Laerdal aan het Sognefjord is een mooi zalminformatiecentrum, verder ook een prachtige omgeving, met ook een mooie weg over een pas (Snovegen).

Je hebt wel flinke afstanden te gaan tussen je verblijfplaatsen in elk geval. Hou er rekening mee dat je vooral in Noorwegen niet echt hard door kunt rijden, allemaal 80 km wegen waar je met een beetje geluk gemiddeld 50 km/u kunt rijden.
..
Dat vind ik juist prettig, Reizigster. Ben niet zo van de snelwegen, zeker niet als ik niet zelf rijd en dus niet zelf kan bepalen of ik een vrachtwagen wel of niet wil inhalen etc...

Dank voor de tips!

xYella.
In värmland vind ik het stadje Arvika wel een aanrader. En overal heb je prachtige bossen en meren (en helaas ook veel muggen). En misschien kun je onderweg vanuit Skåne richting Värmland nog langs Vänern en Vättern rijden.
x
anoniem_152835 wijzigde dit bericht op 26-06-2012 13:41
Reden: verkeerd topic
% gewijzigd
In Zweden vond ik Oland erg mooi, eiland ten oosten van Zweden ter hoogte van Kalmar. Daar ga ik ooit naar terug. Noorderlijker schijnt het nog mooier te zijn, maar daar ben ik helaas nog niet geweest.
Ik krijg er een punthoofd van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven