Sicilië
maandag 7 december 2009 om 22:09
Hoi, vriendlief en ik zitten vakantieplannen te maken en denken aan Sicilië, begin juni. Is dat leuk? Wie kan me er meer over vertellen? Ik zit graag in een studiootje of app in een stadje waar wel iets te doen is en niet in zo'n luxe resort 3 km buiten een stadje. Verder dichtbij een strand, leuke terrasjes en winkeltjes. Waar moeten we zijn? Verder zijn we van plan een auto te huren en veel te zien van het eiland. Ik hoor graag jullie ervaringen en tips.
Groetjes, Nathalie
Groetjes, Nathalie
dinsdag 8 december 2009 om 06:55
Cefalu, gezellig druk en mooi stadje met met name Italiaanse toeristen. Prima uitvalsbasis voor tripjes. Wij zaten in appartement Dea (via Arke); nieuw kleinschalig complex, keurig verzorgd, aan de rand van het oude centrum en op drie stappen van boulevard en strand. (Wel extra handdoeken meenemen, want die worden maar eens per week verschoond)
Palermo is een prachtige stad om te bezoeken, maar dat zou ik niet per auto doen. De valei der koningen (andere kant van het eiland) juist wel met de auto. En niet - echt NIET - georganiseerd. Wel heel mooi trouwens.
Palermo is een prachtige stad om te bezoeken, maar dat zou ik niet per auto doen. De valei der koningen (andere kant van het eiland) juist wel met de auto. En niet - echt NIET - georganiseerd. Wel heel mooi trouwens.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
dinsdag 8 december 2009 om 06:58
dinsdag 8 december 2009 om 08:53
Palermo per auto is juist superspannend!
Wij hebben het destijds gedaan en ik vond het gaaf! Je rijdt op een tweebaansweg met 4 of 5 auto's naast elkaar en maar toeteren.
Niks geen files. en wonder boven wonder geen krasjes of deukjes in de huurauto.
Op Sicilie heb je heel veel oude Romeinse bouwwerken, als je daar van houdt is het erg mooi. (Segesta is een aanrader!)
De natuur is prachtig, veel bergen, mooie stranden!
Wij vlogen met Ryanair naar Trapani. We hadden een huisje is San Vito Locapo, een schattig strandstadje. Mooie strand!
Wij hebben het destijds gedaan en ik vond het gaaf! Je rijdt op een tweebaansweg met 4 of 5 auto's naast elkaar en maar toeteren.
Niks geen files. en wonder boven wonder geen krasjes of deukjes in de huurauto.
Op Sicilie heb je heel veel oude Romeinse bouwwerken, als je daar van houdt is het erg mooi. (Segesta is een aanrader!)
De natuur is prachtig, veel bergen, mooie stranden!
Wij vlogen met Ryanair naar Trapani. We hadden een huisje is San Vito Locapo, een schattig strandstadje. Mooie strand!
dinsdag 8 december 2009 om 14:34
Doornroosje: dat klinkt geweldig! Ik zie het weer helemaal zitten
En Gussie: die auto naar Palermo gaat wel lukken. Mijn vriernd is autojournalist en rijdt regelmatig in de zuid-europese landen om nieuwe auto's te testen. Rome heeft ie al vaak gedaan, en dat schijnt de hel te zijn! Ik doe gewoon mijn ogen dicht en hou een kotszakje bij de hand.
Maar wat een geweldige foto's zag ik van Cefalu toen ik googlede..! Thanks! Eh.. mille grazie. Ofzoiets.
Maar wat een geweldige foto's zag ik van Cefalu toen ik googlede..! Thanks! Eh.. mille grazie. Ofzoiets.
dinsdag 8 december 2009 om 18:05
zaterdag 12 december 2009 om 18:18
Juni kan al wel heel warm zijn hoor. 40 graden kan gehaald worden. Ik zeg kan, want ga je begin juni heb je grote kans op lekker weer.
OV is slecht geregeld, (huur) auto is dus echt aan te raden. Ga je naar Catania, dan is het wel aan te raden om of met een heel oud barrel te gaan, of toch met het OV. Anders heb je grote kans dat de auto of beschadigd is, of zonder banden etc.
De wegen zijn slechts, gaten, bobbels, ontbreken asfalt, je komt het allemaal tegen.
Bevolking vriendelijk! Eten lekker!!!!!!!!!!! Probeer zeker de echte Siciliaanse granita met een brioche, cannollo sicialiano (zoet product) en de arancini. Echte aanraders!!!!!!!!!
Palermo is een mooie stad! Het strand is er alleen niet heel erg schoon. Je kan beter een strand kiezen wat niet dichtbij een grote stad ligt.
Valle dei templi is ook mooi!!!! Raad je alleen aan om hierheen te gaan op een niet al te warme dag. Je moet namelijk tegen een heuvel oplopen (dit is spreekwoordelijk bijna mijn einde geweest afgelopen zomer )
OV is slecht geregeld, (huur) auto is dus echt aan te raden. Ga je naar Catania, dan is het wel aan te raden om of met een heel oud barrel te gaan, of toch met het OV. Anders heb je grote kans dat de auto of beschadigd is, of zonder banden etc.
De wegen zijn slechts, gaten, bobbels, ontbreken asfalt, je komt het allemaal tegen.
Bevolking vriendelijk! Eten lekker!!!!!!!!!!! Probeer zeker de echte Siciliaanse granita met een brioche, cannollo sicialiano (zoet product) en de arancini. Echte aanraders!!!!!!!!!
Palermo is een mooie stad! Het strand is er alleen niet heel erg schoon. Je kan beter een strand kiezen wat niet dichtbij een grote stad ligt.
Valle dei templi is ook mooi!!!! Raad je alleen aan om hierheen te gaan op een niet al te warme dag. Je moet namelijk tegen een heuvel oplopen (dit is spreekwoordelijk bijna mijn einde geweest afgelopen zomer )
zaterdag 12 december 2009 om 19:04
Hoi,
Wij gaan begin april een weekje naar Sicilie. Vanaf Maastricht vliegen we naar Trapani, ideaal!
Ik denk dat we daar een auto huren voor een weekje en dan van plek naar plek rijden.
Ik wil in ieder geval Palermo, de Etna en Agrigento aandoen. We moeten alleen even kijken hoe ver de afstanden zijn en hoe goed de wegen begaanbaar zijn. Je hebt voor de Etna denk ik sowieso wel een dag nodig, of niet? Agrigento en Palermo ook denk ik.
Als het strandweer mocht zijn, willen we vooral lekker zonnen en relaxen en gaan we nog wel een eertje terug.
Is het beter om hier alvast een auto te regelen, of toch ter plekke?
We komen pas om 23.00 uur aan, dus als we ter plekke een auto huren, moet ik kijken of het guesthouse ons in Trapani kan ophalen.
Heb er zin in!!
Groetjes,
Domo
Wij gaan begin april een weekje naar Sicilie. Vanaf Maastricht vliegen we naar Trapani, ideaal!
Ik denk dat we daar een auto huren voor een weekje en dan van plek naar plek rijden.
Ik wil in ieder geval Palermo, de Etna en Agrigento aandoen. We moeten alleen even kijken hoe ver de afstanden zijn en hoe goed de wegen begaanbaar zijn. Je hebt voor de Etna denk ik sowieso wel een dag nodig, of niet? Agrigento en Palermo ook denk ik.
Als het strandweer mocht zijn, willen we vooral lekker zonnen en relaxen en gaan we nog wel een eertje terug.
Is het beter om hier alvast een auto te regelen, of toch ter plekke?
We komen pas om 23.00 uur aan, dus als we ter plekke een auto huren, moet ik kijken of het guesthouse ons in Trapani kan ophalen.
Heb er zin in!!
Groetjes,
Domo
Hou van jezelf.
zondag 13 december 2009 om 09:36
@Domo
De Etna is heel ver vanaf Trapani. Hemelsbreed misschien niet ver, maar de wegen zijn heel kronkelig (veel bergen)
Vanaf Trapani is het denk ik wel 6 uur rijden. Palermo is wel te doen, maar let op, je moet wel van actie houden als je daar met je huurauto heengaat!
waar heb je een guesthouse gehuurd?
De Etna is heel ver vanaf Trapani. Hemelsbreed misschien niet ver, maar de wegen zijn heel kronkelig (veel bergen)
Vanaf Trapani is het denk ik wel 6 uur rijden. Palermo is wel te doen, maar let op, je moet wel van actie houden als je daar met je huurauto heengaat!
waar heb je een guesthouse gehuurd?
zondag 13 december 2009 om 09:48
maandag 14 december 2009 om 13:42
@Gussie: het is de bedoeling om rond te rijden, dus die 6 uur naar de Etna daar doen we waarschijnlijk wel 2 dagen over.
We huren waarschijnlijk geen guesthouse vooraf, want dan ben je zo gebonden. Als het ons bevalt, willen we ook een dagje langer blijven en andersom, als we gillend wegrennen of ergens is het saaier dan verwacht, willen we ook weer dezelfde dag door kunnen rijden en niet aan een guesthouse vastzitten.
Ik zoek meestal in elke mogelijke stad waar we denk te gaan overnachten 2 a 3 guesthouses en ter plekke kijken we dan waar we behoefte aan hebben. Die guesthouses verschillen dan wel van elkaar in prijs, faciliteiten en luxe. Hier maak ik dan een word-bestandje van. Eigenlijk hebben we tot nu toe overal nog plek gehad waar we aankwamen.
Een uurtje of 2 a 3 per dag rijden vins ik niet zo'n issue, zeker niet als je het verspreid over 's ochtends en 's avonds.
Maar als het echt warm is, gaan we waarschijnlijk niet veel rijden en blijven we lekker aan het strand/zwembad om bij te komen van al het werken enzo. Dat is ook niet verkeerd.
We huren waarschijnlijk geen guesthouse vooraf, want dan ben je zo gebonden. Als het ons bevalt, willen we ook een dagje langer blijven en andersom, als we gillend wegrennen of ergens is het saaier dan verwacht, willen we ook weer dezelfde dag door kunnen rijden en niet aan een guesthouse vastzitten.
Ik zoek meestal in elke mogelijke stad waar we denk te gaan overnachten 2 a 3 guesthouses en ter plekke kijken we dan waar we behoefte aan hebben. Die guesthouses verschillen dan wel van elkaar in prijs, faciliteiten en luxe. Hier maak ik dan een word-bestandje van. Eigenlijk hebben we tot nu toe overal nog plek gehad waar we aankwamen.
Een uurtje of 2 a 3 per dag rijden vins ik niet zo'n issue, zeker niet als je het verspreid over 's ochtends en 's avonds.
Maar als het echt warm is, gaan we waarschijnlijk niet veel rijden en blijven we lekker aan het strand/zwembad om bij te komen van al het werken enzo. Dat is ook niet verkeerd.
Hou van jezelf.
dinsdag 15 december 2009 om 12:47
@Domo: voor de Etna hoef je geen hele dag uit te trekken hoor.
Wij zijn met een gids naar boven gegaan, was geweldig! (wel erg koud, maar goed wij waren er in oktober)
Hoe dan ook, in een paar uurtjes ben je wel klaar.
Ben je ook van plan om naar Taormina te gaan? Is behoorlijk toeristisch, maar wel erg mooi.
Wij zaten daar in een klein plaatsje: Fiumefreddo di Sicilia, er is een leuke agriturismo: Borgo Valerio.
Cefalu is al genoemd, geweldig stadje inderdaad met een klein strandje.
Buon viaggio!
Wij zijn met een gids naar boven gegaan, was geweldig! (wel erg koud, maar goed wij waren er in oktober)
Hoe dan ook, in een paar uurtjes ben je wel klaar.
Ben je ook van plan om naar Taormina te gaan? Is behoorlijk toeristisch, maar wel erg mooi.
Wij zaten daar in een klein plaatsje: Fiumefreddo di Sicilia, er is een leuke agriturismo: Borgo Valerio.
Cefalu is al genoemd, geweldig stadje inderdaad met een klein strandje.
Buon viaggio!
dinsdag 15 december 2009 om 22:24
@ Akka, misschien willen we daar wel heen. Maar goed, als we het niks vinden, rijden we door naar het volgende plekje. Moet eerst nog wat research doen en dan nog op zoek naar wat leuke, kleinschalige en goedkope guesthouses.
Meestal zoek ik die via tripadvisor en hostelworld.com.
Hoe doen jullie dat als je zo'n eiland rondtrekt?
Goed om te horen dat je voor de Etna aan ee n halve dag genoeg hebt... kun je het beste in de ochtend of middag gaan? Of maakt dat niet veel uit qua mooi uitzicht en drukte?
Meestal zoek ik die via tripadvisor en hostelworld.com.
Hoe doen jullie dat als je zo'n eiland rondtrekt?
Goed om te horen dat je voor de Etna aan ee n halve dag genoeg hebt... kun je het beste in de ochtend of middag gaan? Of maakt dat niet veel uit qua mooi uitzicht en drukte?
Hou van jezelf.
dinsdag 15 december 2009 om 22:49
Zou ook zeker naar Stromboli gaan. Je kunt daar voettochten naar boven doen (georganiseerd, maar je kunt ook gewoon een gemarkeerde route volgen). Ik vond het erg indrukwekkend, die regelmatige gasexplosies. En de Tempelvallei is ook wel leuk. Je kunt in het plaatsje ook heel lekker eten... Volgens mij kun je van juni tot en met september ook Il Gole dell' Ancantaro doen. Waden door ijskoud water van de Etna, moet een belevenis zijn. Was zelfs helaas steeds of te vroeg in het seizoen of net te laat. Palermo is een hele leuke winkelstad.
dinsdag 15 december 2009 om 22:51
En mocht je voor een paar euri modderbaden op Vulcano willen nemen... Vooral oude bikini meenemen en badlaken uit hotel. Echt doen, spreek uit ervaring dat de stank nooit meer uit je badpak en badlaken gaat. Ook niet te erg insmeren want je wordt walgend van je eigen lucht wakker.... En ook in restaurants worden wandelende stinkbommen als paria's behandeld.