Slovenie, tips

22-01-2023 20:55 13 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo het woord zomervakantie is weer gevallen en nu zitten we te denken aan Slovenië. We kennen het land alleen niet echt en na rondje google zie ik heel veel moois maar ook lastig te bepalen waar we nu heen moeten....

We zijj geen echte zon, zee, strandmensen en vooral van cultuur en natuur dus steden, watervallen, bergwandelen etc. We hebben een vouwwagen maar een huisje (op camping of losstaand) of stacaravan zou ook een optie zijn. We zoeken een niet hele grote camping, max 200 plekken en animatie, grote zwembaden etc is niet nodig.

Wie heeft er tips, zowel qua locatie, als dingen te doen en een slaapplek etc. Ben benieuwd. Nu al heel veel voorpret!
De omgeving van Bled/Bohinj heeft veel mooie natuur. Is wel toeristisch in het hoogseizoen (en je moet vrijwel overal betaald parkeren), maar erg mooi. Ik vond de omgeving van Kranjska Gjora ook mooi. In het Jasnameer daar kun je lekker zwemmen en de omgeving is schitterend (je kunt er ook tussendoor met een mooie route naar Italië!)
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk, Slovenië! Het meer van Bled is prachtig. Leuk om er een roeiboot te huren en naar het eiland met kerkje te varen. Wel vrij toeristisch. We vonden Ljubljana ook een leuke stad voor een (mid)dagje. Wij stonden op Camping Radovljica, klein en rustig, wel een groot zwembad maar zonder poespas. Wel al >10 jaar geleden, dus ik weet niet hoe het daar nu is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Langs de rivier Soca heb je veel campings en het is daar echt prachtig wandelen, ook raften, paragliden, dat soort dingen. Echt een aanrader!

Verder heb je er verschillende gebieden waar ze druiven verbouwen, oa rond Vipava, ook erg mooi daar (en lekkere wijn, er zijn verschillende wijngaarden die ook campingplaatsen aanbieden of B&Bs zijn).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen tips voor een camping of huisje maar, zoals anderen hier al aangegeven; Lublijana is een prachtige stad en de omgeving van Kransjka Gora is ook schitterend.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soca en Bled zijn inderdaad echt mega mega mega toeristisch. Dat heeft wel een reden, het is prachtig.

Maar wij vonden oost Slovenië ook heel leuk! Prachtige wijnstreek, Ptuj en Maribor best vermakelijk, ook zwemmeren, hoewel niet zo spectaculair als Bled en Bohinj.

Ik zou iig bij Bohinj gaan staan, niet bij Bled. Daar kun je dan nog een dagje heen rijden.

Verder de grotten van Postojna; ook heel erg toeristisch maar wij vonden het wel heel leuk.

Campings niet echt tips, was ontevreden over die in west Slovenië en in oost alleen op camperplaatsen gestaan.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren Quote
nicole123 schreef:
22-01-2023 21:24
Leuk, Slovenië! Het meer van Bled is prachtig. Leuk om er een roeiboot te huren en naar het eiland met kerkje te varen. Wel vrij toeristisch. We vonden Ljubljana ook een leuke stad voor een (mid)dagje. Wij stonden op Camping Radovljica, klein en rustig, wel een groot zwembad maar zonder poespas. Wel al >10 jaar geleden, dus ik weet niet hoe het daar nu is.
Naar het eiland kun je ook zwemmen. Vanaf camping Bled is dat ongeveer 450 meter. Het hele meer overzwemmen kan ook, is 2,2 km ongeveer. Schoenen mee in de zwemboei, dan kun je daarna terug lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://abnb.me/ZIVR4aHJOwb

Deze is perfect, er is door de eigenaar nog 1 in hetzelfde dorp. Wat een prachtige ervaring was dat 😍 ga er zeker nog een keer heen.
Mist in de ochtend, prachtig weer in de middag. Kleine supermarkt met heerlijk lokaal vlees en groente. Ook restaurant in het dorp is prima en goedkoop. Vlakbij ook meerdere stadjes om aan te doen incl bioscoop, ooit warcraft gezien voor <5€😁

Aanrader is grottenstelsel grizna jama, prive tocht geboekt toen, was geweldig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bled is mooi om te bezoeken maar heel druk. Om te verblijven zou ik de omgeving van het meer van Bohinj aanraden.

Aan de kust vind ik Piran het mooist, maar ook het drukst. Izola is heel gezellig en je kan er spotgoedkoop eten en drinken.

Verder is de soca vallei (Tolmin, Kobarid enz) heel mooi met het blauwe water.

Kransjka Gora is ook een aanrader.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees graag mee! Ook wij overwegen Slovenië.. maar dan wel het west3”elixir gedeelte omdat we het anders zo ver rijden vinden..
Kunnen jullie een camping met accommodatie aanraden met zwembad?
Wij houden erg van wandelen in de bergen met de kids (maar ook leuke dorpjes en stadjes) Kan dit Daar ook?
Ik ken Slovenië dus geheel niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk ! Ik lees graag mee :)
Wij hebben inmiddels ook geboekt ( we gaan in mei) maar hebben geen auto of rijbewijs, dus zoveel mogelijk met de bus .
Slovenië is prachtig, maar niet goedkoop. De omgeving van Bovec vinden wij prachtig, we zijn ook in Izola geweest aan de kust, maar dat haalt het niet bij het binnenland vind ik zelf.
De grotten in het karstgebergte zijn ook heel indrukwekkend, zelfs mijn pubers vonden het het geweldig.
Leukste van de vakantie volgens mijn kinderen: van hoge rosten springen in de koude (10-12 graden) Socarivier. Ik vond het doodeng om te zien, maar zij hadden de tijd van hun leven.
Laura schreef:
28-01-2023 18:12
Ik lees graag mee! Ook wij overwegen Slovenië.. maar dan wel het west3”elixir gedeelte omdat we het anders zo ver rijden vinden..
Kunnen jullie een camping met accommodatie aanraden met zwembad?
Wij houden erg van wandelen in de bergen met de kids (maar ook leuke dorpjes en stadjes) Kan dit Daar ook?
Ik ken Slovenië dus geheel niet..
Je kunt er prachtig wandelen! Echt fantastisch. Let wel op de moeilijkheidsgraad: wat "makkelijk" is, is best pittig. "Middelmatig" is gewoon knettersteil met afgronden en absoluut niet voor mensen met hoogtevrees. Aan "moeilijk" heb ik mij niet gewaagd ;-D.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven