Staking streekvervoer onbepaalde tijd vanaf 25 juni

19-06-2018 15:28 44 berichten
Ik wist niet zeker of ik het onder “reizen” of “actueel” moest zetten, maar hoe dan ook...

Ik moet even mijn ergernis kwijt, want het streekvervoer in heel Nederland ligt weer plat vanaf volgende week, dit keer voor onbepaalde tijd. Ik heb nu eigenlijk geen vervoer naar mijn werk en moet me in allerlei bochten wringen om toch te komen (thuiswerken gaat niet), en het is amper duidelijk tot wanneer dit gaat duren...

Hoewel ik volledig begrijp waarom er gestaakt wordt en ook achter de buschauffeurs sta, vraag ik me toch af of er nou geen enkele manier is om het anders aan te pakken, zonder dat vooral de reizigers de dupe worden...

Wie heeft er nog meer last van de aankomende staking?
Annelleke schreef:
19-06-2018 17:09
Gratis laten reizen hebben ze de afgelopen jaren al een paar keer gedaan, heeft kennelijk niks uitgehaald.

De plaspauze is volgens mij nog steeds niet geregeld
Het nieuwsbericht dat ik heb gelezen was dus iets te positief ingesteld betreft de plaspauzes.... Daarin stond namelijk dat dat deel rond was en een voorstel over een loonsverhoging op tafel lag.
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Wow, je werknemer is wel erg star hierin... ik zou me echter niet zomaar ziek melden, het is ook helemaal niet duidelijk hoe lang de staking gaat duren.. is er niemand in je omgeving die je zou kunnen brengen en halen (eventueel tegen betaling)?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
19-06-2018 16:47
Dan huur je een auto.
Doen ze daar dan ook direct een rijbewijs bij?
Alle reacties Link kopieren
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Ik zou de werkgever vragen om een mail van jou aan iedereen rond te sturen waarin je vraagt om een lift, waarbij je in die mail uitlegt aan iedereen dat je echt niet op een andere manier kunt reizen.
Hoop dat dat lukt!
Een zebra is geen paard met strepen
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Dit is wel heel onredelijk van je werkgever. Ja als werknemer ben je verplicht om je in te zetten om op je werk te komen maar het moet wel redelijk blijven. Ben je lid van een vakbond? Heeft jouw werkgever toevallig nog iemand boven zich waarmee je dit kan bespreken?
Lijkt me sterk dat je hierom ontslagen kan worden maar wellicht gaat men het zo draaien dat het wel kan. Zorg dus dat je alles zwart op wit hebt
Alle reacties Link kopieren
Heb even lucht. Collega gaat volgende week op vakantie en ik mag die week in haar huis logeren. Nu maar duimen dat ze het conflict snel oplossen!

Tja.. en over de werkgever... Het bedrijf is net overgenomen, ik denk dat ik beter verder kan gaan kijken.
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?

Kan je zelf niet aan je collega's vragen waar ze wonen of heb je geen direct contact?
Alle reacties Link kopieren
Dit lijkt mij een prima aanleiding om te gaan werken aan alternatief vervoer voor iedereen!
Je gaat toch al voor je verdriet niet in zo'n bus zitten. Wat een ellende. Zo'n ding vertrekt van waar je niet bent en gaat dan naar waar je eigenlijk niet moet zijn. En maar wachten, wachten, wachten.
Vaak vertrekken ze ook nog voor de aangegeven tijd die bij de halte staat aangegeven en moet je al weer een half uur wachten.
Voor het milieu zijn die smerige dieseldingen ook de pest, want ze rijden meestal meer dan half leeg.
Mensen ga toch iets anders zoeken!
jo12345 schreef:
19-06-2018 19:08
Dit lijkt mij een prima aanleiding om te gaan werken aan alternatief vervoer voor iedereen!
Je gaat toch al voor je verdriet niet in zo'n bus zitten. Wat een ellende. Zo'n ding vertrekt van waar je niet bent en gaat dan naar waar je eigenlijk niet moet zijn. En maar wachten, wachten, wachten.
Vaak vertrekken ze ook nog voor de aangegeven tijd die bij de halte staat aangegeven en moet je al weer een half uur wachten.
Voor het milieu zijn die smerige dieseldingen ook de pest, want ze rijden meestal meer dan half leeg.
Mensen ga toch iets anders zoeken!
Ja want alles wordt opgelost als iedereen auto gaat rijden?

Ik heb geen auto, mijn ov wordt 100% door werk vergoed, auto zou ik niks krijgen. Scheelt benzine, kosten voor de auto zelf, verzekering, afschrijving en oh ja: laat ik ook nog eens middenin het stadscentrum werken zonder gratis parkeren.

Mijn bus is trouwens ook nooit half leeg. Het klinkt in ieder geval of je nooit met het openbaar vervoer gaat.
Ceridwen91 schreef:
19-06-2018 19:15
Ja want alles wordt opgelost als iedereen auto gaat rijden?

Ik heb geen auto, mijn ov wordt 100% door werk vergoed, auto zou ik niks krijgen. Scheelt benzine, kosten voor de auto zelf, verzekering, afschrijving en oh ja: laat ik ook nog eens middenin het stadscentrum werken zonder gratis parkeren.

Mijn bus is trouwens ook nooit half leeg. Het klinkt in ieder geval of je nooit met het openbaar vervoer gaat.

Jouw bus zit de hele dag vol? Elk kwartier?
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
19-06-2018 19:15
Ja want alles wordt opgelost als iedereen auto gaat rijden?

Ik heb geen auto, mijn ov wordt 100% door werk vergoed, auto zou ik niks krijgen. Scheelt benzine, kosten voor de auto zelf, verzekering, afschrijving en oh ja: laat ik ook nog eens middenin het stadscentrum werken zonder gratis parkeren.

Mijn bus is trouwens ook nooit half leeg. Het klinkt in ieder geval of je nooit met het openbaar vervoer gaat.
Nee, hoor, maar er zijn tegenwoordig ook prima elektrische fietsen, brommers en noem het allemaal maar op.
En inderdaad, ik mijd het OV als de pest.
Geen slechter begin van je werkdag als om eerst in een bus te moeten zitten.
Star² schreef:
19-06-2018 19:17
Jouw bus zit de hele dag vol? Elk kwartier?
Ik zou willen dat mijn bus ieder kwartier rijdt. Nee, zeker in de spits en weekenden is het altijd vol. Buiten de spits zal vast niet nee, maar “iedereen auto rijden” is toch de oplossing niet?
jo12345 schreef:
19-06-2018 19:23
Nee, hoor, maar er zijn tegenwoordig ook prima elektrische fietsen, brommers en noem het allemaal maar op.
En inderdaad, ik mijd het OV als de pest.
Geen slechter begin van je werkdag als om eerst in een bus te moeten zitten.
Ik werk 60 km verderop. Kan ik nu alvast wel vertrekken op mijn elektrische fiets om daar morgenochtend op tijd te zijn.

Ik vind het een heerlijk begin van mijn ochtend, kan nog wat langer doorslapen, hoef niet op het verkeer te letten... heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
19-06-2018 19:25
Ik werk 60 km verderop. Kan ik nu alvast wel vertrekken op mijn elektrische fiets om daar morgenochtend op tijd te zijn.

Ik vind het een heerlijk begin van mijn ochtend, kan nog wat langer doorslapen, hoef niet op het verkeer te letten... heerlijk.
Nee hoor, met wind mee ben je er in 2 uur op zo'n ebike!
Ik las elders dat gratis laten reizen niet kan of zelfs niet mag (rechterlijke uitspraak niet gegoogeld), het verlies aan inkomsten wordt niet aangevuld door de vakbond en gaat (dus) van het salaris van de chauffeur af.

"Mijn" lijn is afgelopen jaar enkele honderden meters verlengd maar de totale reistijd volgens reisplanner is ongewijzigd, dus snap de staking op zich wel (voor zover ik de berichtgeving volg).
Werktechnisch loopt het wel los in mijn geval geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
19-06-2018 19:17
Jouw bus zit de hele dag vol? Elk kwartier?

Het gaat om het streekvervoer he?! Die rijden over het algemeen niet elk kwartier maar een keer per uur ofzo.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
19-06-2018 17:09
Gratis laten reizen hebben ze de afgelopen jaren al een paar keer gedaan, heeft kennelijk niks uitgehaald.

De plaspauze is volgens mij nog steeds niet geregeld
Verbaasd mij ook niks. Reizigers gaan niet klagen daardoor en het is maar voor bepaalde tijd. Die paar dagen zonder geld kunnen ze echt wel overleven. Reizigers moeten ook eens gaan klagen over de werkdruk die ze hebben, misschien helpt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ka-Ha-Si schreef:
19-06-2018 17:03
Pfff... ik ben ook goed de sjaak. Mag niet thuiswerken en moet naar kantoor komen. Door een beperking kan ik niet autorijden of fietsen, de bus is voor mij de enige mogelijkheid. Trein rijdt hier in de omgeving niet. Werkgever wil geen info geven over collega's die bij me in de buurt wonen, dit ivm de privacy. Mijn enige mogelijkheid is nu nog een taxi, werkgever betaald hier niet aan mee. Heb een prijsopgave gevraagd en dit kost mij 90 euro voor een enkele reis en dat kan bruintje dus niet trekken.

Mijn vraag is dan ook, kan ik hierdoor ontslagen worden? En zo ja, ben ik dan verwijtbaar werkeloos?
Plaats een oproep op de lokale fb of in de buurtapp ofzo. Of er mensen uit jouw woonplaats richting jouw werk rijden en of je mee kunt rijden, evt tegen betaling.
Hang een poster met oproep voor vervoer in/op de kantine/lift/toegangsdeur/wc/ koffieautomaat/ van je werk.
Of plaats een oproep hier op het forum.
Alle reacties Link kopieren
Even als reactie op de staking in zn algemeen..voor de chauffeurs is het ook geen pretje. De stakingsdagen worden niet betaald door de werkgever en de fnv betaald welliswaar een vergoeding uit maar dat is niet hetzelfde als een dagloon. Op maandbasis komt die vergoeding zon 800 euro lager uit (netto) dan een maandsalaris. Lang niet iedereen kan zon bedrag missen in het salaris om te kunnen staken. Dus er heerst nu onder de chauffeur ook wat onrust want mensen die niet staken worden scheef aangekeken..de vakbonden hoeven geen salaris in te leveren om te staken dus het is makkelijk voor hun om te beslissen dat er meer gestaakt moet gaan worden.

Bovendien staken de chauffeurs niet om de reizigers dwars te zitten. De meeste werkgevers zijn het meest gevoelig voor dingen die hun treffen in de portemonnee en de beste manier om dat te doen is de bus stil te zetten. Voor het niet rijden van de bussen krijgen de vervoerders nl ook boetes van de gemeente.

Tot slot zijn diverse kwesties al aangekaart in eerdere cao onderhandelingen in voorgaande jaren en er is in het verleden al een aantal door de werkgevers toegezegd dat ze de omstandigheden mbt werkdruk en plaspauzes gaan aanpakken maar dat gebeurt dus niet. Tja en als je al drie keer iets beloofd hebt en het niet waar maakt dan is het logisch dat je geloofwaardigheid weg is.
Dan moet er drastischer en duidelijker gecommuniceerd worden dat het echt niet meer kan op deze manier. Want het gewoon zeggen is al geprobeerd en had blijkbaar geen effect.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven