stedentrip historsche stad

02-05-2022 11:59 73 berichten
dochter en ik willen deze zomer op een stedentrip. een nacht of 4 misschien 5. Dochter wil graag naar een historische stad. Maar dan niet oudheid zoals in Rome of Athene maar meer recent historisch. Ze was jaloers op mijn recente bezoek aan het Louvre en Versailles spreekt haar ook aan. Parijs is dus een optie. Zat zelf ook aan Londen te denken met de Tower en de paleizen. Heeft iemand nog een idee voor een stad?
Madrid was ik aan het denken maar het wordt midden juli en ik ben eigenlijk bang dat het qua temperatuur dan echt niet te doen is daar.

Vliegen en trein zijn beide mogelijk
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
02-05-2022 19:23
https://www.27vakantiedagen.nl/mooiste-steden-europa/

Florence vond ik prachtig.
Ik vond Firenze / Florence echt wel prachtig, maar midden juni al véél te druk.

Ik wil me niet inbeelden hoe druk het dan in juli is.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
himalaya schreef:
02-05-2022 14:02
TO wil 4 a 5 nachten. Dan lijkt een road-trip met verschillende steden niet echt een goed idee, want dan ben je (veel) tijd kwijt met verplaatsen.
Trier-Luxemburg is maar een uurtje 😁 Luxemburg-Straatsburg is 2.45 min rijden. Je moet dan interessante plaatsen kiezen die in elkaars buurt liggen als je er een roadtrip van wil maken maar het kan wel. Ik ga deze zomer nog een dag op en neer naar Luxemburg, is voor mij niet veel verder als even naar Groningen
Edinburgh is mijn absolute favoriet, maar let op dat in augustus de hele stad in het teken staat van het "Fringe Festival". Dat is een groot kunstfestival dat zich zowel op straat als in gebouwen afspeelt. Superleuk, maar voor een hotel betaal je de absolute hoofdprijs, zeker als je pas zo laat boekt.
MrsDuck schreef:
02-05-2022 19:45
Trier-Luxemburg is maar een uurtje 😁 Luxemburg-Straatsburg is 2.45 min rijden. Je moet dan interessante plaatsen kiezen die in elkaars buurt liggen als je er een roadtrip van wil maken maar het kan wel. Ik ga deze zomer nog een dag op en neer naar Luxemburg, is voor mij niet veel verder als even naar Groningen
Straatsburg kennen we al heel goed. Mijn ex heeft er gewoond en ik ben er dus echt al heel vaak geweest. Trier ook al een paar keer geweest.
Wissewis schreef:
02-05-2022 19:41
Ik vond Firenze / Florence echt wel prachtig, maar midden juni al véél te druk.

Ik wil me niet inbeelden hoe druk het dan in juli is.
Florence jaren geleden in de zomervakantie geweest maar inderdaad enorm druk. Ik vond persoonlijk Siena mooier trouwens
Barcelona of Wenen
En inderdaad Florence of Venetië buiten het hoogseizoen.
Gdansk in het noorden van Polen, oude Hanzestad met prachtige architectuur.

Tallin, Estland... Schijnt prachtig te zijn met een interessante geschiedenis.

Deze staan in ieder geval op mijn lijstje (samen met Lviv en St Petersburg en nog eens naar Kyiv, maar dat zal er voorlopig niet van komen vrees ik).
Live long and prosper
Misschien vraag ik nu iets geks, maar moet het in het buitenland zijn? Nederland heeft ook nog veel moois/onontdekts. Maak een combi bijvoorbeeld van Leiden en Delft. Over historisch gesproken... en ook nog veel vertier in de vorm van winkeltjes en plekjes om te eten/drinken.
Poezenmeisje schreef:
02-05-2022 16:09
Man en ik vonden Brugge prachtig. Ze zijn
gelukkig vergeten om die stad plat te gooien in de oorlog(en). Goed te combineren met Antwerpen.
Eens icm Gent erbij.
Maar dit soort steden bezoek je toch sowieso al makkelijker dus misschien kans dat TO daar al geweest is.
Flashy schreef:
03-05-2022 14:04
Eens icm Gent erbij.
Maar dit soort steden bezoek je toch sowieso al makkelijker dus misschien kans dat TO daar al geweest is.
Wij moeten er echt voor op de camping gaan staan in Brabant, het is voor ons te ver voor een dagtripje. :)
Poezenmeisje schreef:
03-05-2022 22:46
Wij moeten er echt voor op de camping gaan staan in Brabant, het is voor ons te ver voor een dagtripje. :)
Oh voor mij ook hoor ik maak er dan een weekend van. Of als ik toch in de buurt ben.
Dublin!
Een paar jaar gelden met dochter naar Gdansk geweest, heel bijzonder. Uitstapjes gemaakt naar de kust met de trein en boottocht naar de plek waar de tweede wereldoorlog begon. Indrukwekkend.
laat je dochter anders kiezen, het is haar uitje toch?

Als ze naar Parijs wil, dan ga je daarheen?
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Praag :)
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Gent is superleuk en heeft een kasteel. Makkelijk te combineren met Brugge.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Praag is echt bloedheet in de zomer. Ik was daar een paar jaar geleden in juli en eigenlijk hebben we haast niks kunnen doen vanwege de hitte.
Ik zou voor Edinburgh of Glasgow gaan.
En anders Tallin of Riga.
Wenen! Of Krakau.
Beide hele mooie steden met heel veel te zien.
Even heel persoonlijk:

Krakau voor 4-5 dagen lijkt mij wat veel. Ook wel een must om dan Auswitch bezoeken, maar dat vind ik wel meer voor volwassen.

Wenen is een prachtige stad, maar juist ook heel leuk in de winter.

Rome is perfect voor 4-5 dagen. En heerlijk toch als het ‘s avonds nog lekker warm om pizza’s op terras eten. Heerlijke ijsjes overdag. Ik zou hiervoor gaan.
Lisa5678 schreef:
05-05-2022 16:31
Een paar jaar gelden met dochter naar Gdansk geweest, heel bijzonder. Uitstapjes gemaakt naar de kust met de trein en boottocht naar de plek waar de tweede wereldoorlog begon. Indrukwekkend.
Ik ben gek op Gdansk! Historisch gezien vooral interessant als je geïnteresseerd bent in WOII en Solidarność. Heeft ook twee prachtige en indrukwekkende musea over deze periodes. Het 'oude' centrum is wel zo compact dat je dat in twee dagen wel hebt gezien.
Met de trein kun je vanuit Gdansk ook makkelijk naar het kasteel te Malbork. En een dagje naar Sopot naar het strand.

Krakau is natuurlijk ook heel leuk. Natuurlijk het oude stadscentrum. Het kasteel Wawel. De oude Joodse wijk Kazimierz met veel leuke winkeltjes en restaurants heeft weer een heel andere vibe. Dan is er nog de wijk Podgórze, het voormalige Joodse getto, waar je ook de fabriek van Schindler kan bezoeken die nu een museum is. De wijk Nowa Huta kan interessant zijn maar zou ik doen met een gids anders heb je geen idee wat je allemaal bekijkt.
blijfgewoonbianca schreef:
02-05-2022 19:23
https://www.27vakantiedagen.nl/mooiste-steden-europa/

Florence vond ik prachtig.
Florence is echt prachtig maar eveneens bloedheet in de zomer.
Rome is mijn favo maar dan moet je echt in het voor of najaar gaan.

Gent vond ik ook verrassend leuk en mooi!
Stockholm, Oslo of Helsinki ook mooi <3
Krakau is ook een leuke stad

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven