Thuiskomst na verre vakantie
vrijdag 1 augustus 2025 om 07:13
Ik ben eergisteren thuisgekomen na bijna een maand te zijn weggeweest naar een verre bestemming (9 uur tijdsverschil).
Ik ben nog nooit zo lang en ver geweest, het was een mooie reis, ontzettend veel gezien, fijne mensen ontmoet.
Wat ik altijd heb geroepen is dat ik het leukste van vakanties het thuiskomen vind, weer terug in mijn heerlijke huis, met de ervaringen van waar ik ben geweest nog helder voor ogen en daarnaast al het vertrouwde, me weer thuisvoelen.
Deze keer is dat niet zo en dat is de reden dat ik dit post.
Ik krijg het vertrouwde, eigen gevoel niet op dit moment, het voelt zelfs een beetje alsof ik vervreemd ben, ik kan het gevoel niet precies begrijpen omschrijven.
Tijdens mijn afwezigheid is er iemand in mijn huis geweest (verbleven) om voor poes en planten te zorgen. Ik heb het minder schoon aangetroffen (zacht uitgedrukt) dan dat ik het achterliet, en ik zit nog midden in een jetlag. Met de poes gaat het trouwens prima, dat was overigens het belangrijkste.
Ik ga zo werken, vanuit huis nog vandaag, maar eigenlijk staat mijn hoofd er helemaal nog niet naar. Ik ben wel van mening dat ik het beste alles weer kan oppakken om in mijn vertrouwde routine te stappen, waarmee mijn omgeving dan ook weer snel vertrouwd zal voelen.
Zoals het nu is voel ik me niet prettig, het gaat bijna naar het beangstigende toe.
Ik herken dit soort gevoelens helemaal niet als van mezelf.
Begrijpt of herkent iemand dit?
Ik ben nog nooit zo lang en ver geweest, het was een mooie reis, ontzettend veel gezien, fijne mensen ontmoet.
Wat ik altijd heb geroepen is dat ik het leukste van vakanties het thuiskomen vind, weer terug in mijn heerlijke huis, met de ervaringen van waar ik ben geweest nog helder voor ogen en daarnaast al het vertrouwde, me weer thuisvoelen.
Deze keer is dat niet zo en dat is de reden dat ik dit post.
Ik krijg het vertrouwde, eigen gevoel niet op dit moment, het voelt zelfs een beetje alsof ik vervreemd ben, ik kan het gevoel niet precies begrijpen omschrijven.
Tijdens mijn afwezigheid is er iemand in mijn huis geweest (verbleven) om voor poes en planten te zorgen. Ik heb het minder schoon aangetroffen (zacht uitgedrukt) dan dat ik het achterliet, en ik zit nog midden in een jetlag. Met de poes gaat het trouwens prima, dat was overigens het belangrijkste.
Ik ga zo werken, vanuit huis nog vandaag, maar eigenlijk staat mijn hoofd er helemaal nog niet naar. Ik ben wel van mening dat ik het beste alles weer kan oppakken om in mijn vertrouwde routine te stappen, waarmee mijn omgeving dan ook weer snel vertrouwd zal voelen.
Zoals het nu is voel ik me niet prettig, het gaat bijna naar het beangstigende toe.
Ik herken dit soort gevoelens helemaal niet als van mezelf.
Begrijpt of herkent iemand dit?
zaterdag 2 augustus 2025 om 10:19
Nou dat dus. Hoe jij jouw huis hebt aangetroffen is natuurlijk niet normaal. Ik zou me dan ook niet meer fijn in mijn eigen huis voelen. Overigens ben ik na een vakantie zelden blij dat ik weer thuis benTeddydeniffler schreef: ↑01-08-2025 23:03Heel eerlijk.
Ik vind dit echt ronduit belachelijk en smerig van de oppas. Is die persoon blind of van zichzelf ook zo vies? Ik zou die niet meer op mijn dier laten oppassen.
Als ik een made zie lopen in huis gaat er echt iets niet goed met de hygiene. Maden komen niet op 1 of andere dag. Het gaat wel hard als oppas vlees verpakkingen of andere rauwe vlees dingen laat rondslingeren (weet ik uit ervaring in de plastic afval container buiten).
Wij hebben wel eens een week opgepast op katten en kwamen dagelijks vers voer geven, maar spullen schoon achter laten en weggooien buiten.

zaterdag 2 augustus 2025 om 11:44
Jeetje dat is niet fijn thuiskomen zo met al die vliegen en viezigheid...
Ik herken het wel een beetje, niet zo heftig als dat jij het nu voelt maar ik moet ook echt altijd even schakelen na vakantie. Ik heb ook nog nooit heimwee gehad ergens, ik ben gewoon lekker weg en vind dat heerlijk.
Om die reden zorg ik er altijd voor dat ik nog een paar dagen vrij ben na een vakantie voor ik weer ga werken. Dan heb ik tijd om even te schakelen en weer tot mezelf te komen. Komt altijd weer goed.
Ik herken het wel een beetje, niet zo heftig als dat jij het nu voelt maar ik moet ook echt altijd even schakelen na vakantie. Ik heb ook nog nooit heimwee gehad ergens, ik ben gewoon lekker weg en vind dat heerlijk.
Om die reden zorg ik er altijd voor dat ik nog een paar dagen vrij ben na een vakantie voor ik weer ga werken. Dan heb ik tijd om even te schakelen en weer tot mezelf te komen. Komt altijd weer goed.
zaterdag 2 augustus 2025 om 12:44
Als je je huis in zo'n staat aantreft als je terug komt dan maakt het ook niet veel uit of je zolang hebt moeten vliegen of bij wijze van spreken op een camping hebt gestaan 10 minuten van jullie huis. Dan voelt je huis gewoon even niet meer als je huis....LeClerc schreef: ↑01-08-2025 22:08Dankjulliewel voor je berichten. Vandaag waren er momenten dat ik mezelf alweer herkende. Er is gesopt en gestofzuigd. Omdat het vrij donker weer is heb ik de kaarsjes aangestoken, het helpt allemaal.
Over de smeerboel kan ik dit zeggen: toen we aankwamen (man en ik) zagen we vliegen voor het raam zitten. Na een paar uur rizzelde het ervan, we hebben er zeker wel een paar honderd doodgeslagen, overal steeds van die vieze prut. De planten stonden in heel veel water, dat stonk vreselijk. We vonden langs de plinten in de keuken allemaal van die donkerbruine lege hulzen, van verpopte maden, en daar kwamen die vliegen dus vandaan.
We zijn gelijk gaan vegen, soppen en dweilen met onze jetlag hoofden.
De 'bron' konden we zelf niet vinden, dus heb ik de oppas gevraagd of ze niets heeft gemerkt, er moeten toch maden over de vloer hebben gelopen. Ze zei dat ze één keer een made in het zachte kattenvoer heeft gezien en dat ze toen het etensbakje gelijk heeft schoongemaakt. Onze conclusie was dat dat de laatste is geweest en dat de anderen waarschijnlijk al eerder aan de wandel zijn gegaan op zoek naar een verstopplek.
Het is benauwd en vochtig weer geweest, en in zo'n geval moet je ook geen restjes kattenvoer of wat dan ook laten staan.
Het is nu wel zo'n beetje onder controle op een enkele vlieg na. Ik moet er niet aan denken dat we misschien een dag of twee later zouden zijn thuisgekomen, dan hadden ze allemaal alweer de kans gehad om eitjes te leggen. Wat een horror idee.
De poes zag er verder goed uit en was knuffelig en aanhankelijk en als ik er aan denk dat die gore beesten in zijn etensbak hebben gezeten, vraag ik me af hoe lang dat heeft gestaan, en heb ik achteraf heel erg medelijden met dat dier.
Daarnaast sloeg steeds de hoofdschakelaar van de electriciteit er uit, ook in de keuken. Uiteindelijk kwamen we er achter dat er een stekkerdoos in water hing, bij het schoonmaken van het gasfornuis was er sop langs naar beneden gelopen tussen het keukenblok en het fornuis.
Dat was dus toen we eind van de dag thuiskwamen na twee vluchten vanaf het andere eind van de wereld.
Dus dit in combinatie met jullie posts hierboven zet me wel terug in de werkelijkheid, dat het ook best een vervelende toestand was, en dat het inderdaad niet gek is dat ik me voelde. Maar inderdaad, het gaat al weer een beetje beter.
Succes met schoonmaken!
Hopelijk blijven de maden en daarmee de vliegen weg.
zondag 3 augustus 2025 om 00:34
Oh, wat vies en naar om het huis zo aan te treffen. Logisch dat je dan even helemaal van slag bent, dat zou ik ook zijn.
En in algemene zin: ik merk ook dat ik na een verre reis of vakantie toch altijd moet wennen. Zeker als je snel weer aan het werk moet: op zich helpt dat ook wel om gauw weer in het Nederlandse ritme te komen, maar het blijft nou eenmaal een overgang. Fijner vind ik het om - als dat kan- nog een paar dagen vrij te zijn. Het komt dan vanzelf wel goed. Ondanks dat ik weleens heimwee heb naar de vakantie.
En in algemene zin: ik merk ook dat ik na een verre reis of vakantie toch altijd moet wennen. Zeker als je snel weer aan het werk moet: op zich helpt dat ook wel om gauw weer in het Nederlandse ritme te komen, maar het blijft nou eenmaal een overgang. Fijner vind ik het om - als dat kan- nog een paar dagen vrij te zijn. Het komt dan vanzelf wel goed. Ondanks dat ik weleens heimwee heb naar de vakantie.

zondag 3 augustus 2025 om 00:48
Ik vraag me af of de oppas wel echt in je huis heeft gezeten. Dit klinkt meer alsof diegene een paar blokken voer in een bak heeft gegooid voor de kat en er vervolgens een dag of wat niet geweest is. Anders kun je toch niet zoveel maden en vliegen hebben, dat gebeurt niet met een dag, ook niet als het warm of benauwd is.
zondag 3 augustus 2025 om 08:26
Het is off topic, maar ik gooi takjes klimop/hedera in de kliko. Daar gaan de maden van dood.Teddydeniffler schreef: ↑01-08-2025 23:03Als ik een made zie lopen in huis gaat er echt iets niet goed met de hygiene. Maden komen niet op 1 of andere dag. Het gaat wel hard als oppas vlees verpakkingen of andere rauwe vlees dingen laat rondslingeren (weet ik uit ervaring in de plastic afval container buiten).
En plastic bakjes van vlees spoel ik af, zitten er dan toch maden in, dan gaat ook de plastic kliko een tak klimop.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in