Tips autovakantie

15-07-2019 21:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, over 2 weken gaan ik en mijn vriend met de auto naar Italië toe. Halverwege overnachten we in Zwitserland om de reis op te breken. Het is voor ons de eerste keer dat we met de auto zo ver gaan rijden.
Ik vind het ontzettend leuk om tips van anderen te lezen betreft de reis. Denk aan eten, vermaak, spullen die je binnen handbereik nodig hebt.
Hopelijk hebben jullie leuke tips :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk vooruitzicht!

Verstandig dat je de rit naar Italië over 2 dagen verdeelt. Rijden jullie beide?

Ik vind het zelf fijn om op zo'n lange rit in een (elektrische) koelbox wat te eten en drinken voor het grijpen te hebben. En zorg voor leuke muziek voor onderweg.
Kleingeld voor toiletten onderweg, hoewel je op steeds meer plekken ook met je pinpas terecht kan.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Creditcard en cash voor de tolwegen.
Fles water bij de hand voorin.
Alle reacties Link kopieren
En check de buitenlandse namen voor de brandstof van je auto

https://www.anwb.nl/auto/themas/vakanti ... buitenland
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Luisterboek via de bieb, of lesje Italiaans.
Op tijd pauzeren.
Broodjes, fruit, drinken mee.
Koffie onderweg kopen.

Weet je al wat je gaat slapen onderweg, dat scheelt ook.
Alle reacties Link kopieren
Ga naar de ANWB site landeninfo en lees info over het vignet (een sticker) dat je nodig hebt voor Zwitserland. Volgens mij kan je het wel aan de grens kopen maar wellicht handiger om het al van tevoren te hebben. En over andere dingen die je moet weten over wat bijvoorbeeld verplicht is om in je auto te hebben in andere landen. Bijvoorbeeld in Duitsland moet je je veiligheidsvestjes niet achterin hebben maar voorin je auto.

Zoek ook op wanneer je het beste door de Gotthard tunnel kan gaan om zo min mogelijk in de file te staan (die zich volgens mij altijd wel vormt vóór die tunnel. Of overweeg om te rijden via de Gotthard pas, dus over de bergen.

Om te lunchen in Duitsland vind ik het zelf leuker om ergens de snelweg af te gaan en een dorp in en dan bij een echt restaurant lunchen. Vaak een stuk gezelliger en goedkoper dan in zo'n stom wegrestaurant langs de snelweg. Maar dat is een persoonlijke voorkeur.
Ook is benzine natuurlijk goedkoper in dorpen dan langs de snelweg. En goedkoper in Duitsland dan in Nederland. Italië is ook erg duur voor benzine, en heeeeel duur voor tol. Frankrijk ook, dus ik zou door Duitsland gaan.
In Duitsland natuurlijk voorzichtig zijn bij het wisselen van baan, sommige mensen rijden op de Autobahn meer dan 230 km/u. Dat stipje achter je is misschien in een split second al naast je.

Qua eten en drinken vind ik het wel handig om wat boterhammen of handige snacks voor onderweg bij de hand te hebben voor als je toch opeens trek krijgt, en natuurlijk genoeg drinkwater en eventueel warme koffie in een thermos. En dat de bijrijder dat altijd goed aangeeft, dat je niet als bestuurder hoeft te frummelen met doppen.

Ik maak ook van tevoren afspeellijsten in Spotify, met mijn betaalde abonnement kan ik dan van tevoren een paar afspeellijsten downloaden zodat ik ze zonder dataverbruik kan afspelen. Je kan ook een afspeellijst openstellen zodat je vriend er ook liedjes aan toe kan voegen.

En ik check of Tomtom in mijn telefoon de juiste plattegronden allemaal al heeft, bijvoorbeeld toen ik door Kroatië ging rijden moest ik extra plattegronden downloaden. Het kan zeker geen kwaad om daarnaast ook wat papieren plattegronden te hebben.

En reken erop dat Italianen rijden als gekken. Echt niet normaal. Alsof ze hun rijbewijs bij de supermarkt kunnen kopen in plaats van een examen moeten doen. Dus wees er altijd op voorbereid dat ze absoluut niet in hun spiegels kijken en opeens van baan wisselen terwijl jij er net naast rijdt, dat ze kilometers lang op de snelweg op twee banen tegelijk rijden (precies boven de streepjes), en dat ze je soms bijna de weg af drukken met een betonnen muur ernaast als jij niet keihard op je rem trapt, dat ze bij werkzaamheden met een maximumsnelheid van 60, met hun lichten seinend op je bumper plakken ook al ging jij 70 of 80, enzovoorts enzovoorts. Laat je niet gek maken en blijf alert om uitwijkmanoeuvres te kunnen maken als de anderen niet opletten.

Als je nog nooit in de bergen hebt gereden, lees dan dit: https://www.anwb.nl/auto/themas/vakanti ... -de-bergen
Vooral bergaf doen de meeste Nederlanders fout!

Oja en in Zwitserland kan je veel met je bankpas betalen maar soms niet! Dus vraag altijd eerst even of een café of restaurant betaling met kaart accepteert. Anders heb je Zwitserse franken nodig.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 15-07-2019 23:50
3.82% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Denk ook wat te doen bij pech.
Ben je aangesloten bij de ANWB?
Heb je een goede reisverzekering?

Laat de auto nog even nakijken.

Tolvignetten heb je volgens mij nodig in Zwitserland.
Gevarendriehoek en hesje ook in de meeste landen.

Voor het geval internet wegvalt, neem een zakwoordenboekje mee en een goede wegenkaart.

Boek op voorhand al het hotel waar je in Zwitserland wilt overnachten, dan ben je alvast zeker van een slaapplek en hoef je niet km's om te rijden om er een te zoeken die nog plek heeft.

Een goede EHBO trommel is ook een must.

Reservewiel en een jerrycan benzine/diesel voor de auto.( klinkt overdreven, maar heeft ons al vaak uit de brand geholpen).

Verder genoeg proviand mee en vertrek op een tijdstip waarop je normaal.ook wakker ben.

Heel veel.plezier!
Alle reacties Link kopieren
Download de kaarten van je route. Via Google maps is dat best veel werk, als je de hele route wil hebben. Daarom heb ik altijd Here als backup, daar kun je de kaarten gewoon per land downloaden voor offline gebruik. Gratis.

Reserveer je overnachtingen op voorhand in het hoogseizoen (langs de snelweg zit alles vol) en reken niet te krap qua tijd, je kunt in de file komen.
impala wijzigde dit bericht op 15-07-2019 23:26
26.54% gewijzigd
.
malibu82 schreef:
15-07-2019 23:03
En check de buitenlandse namen voor de brandstof van je auto

https://www.anwb.nl/auto/themas/vakanti ... buitenland
Dit is een hele handige tip!
Allerlei lekker drinken.
Broodjes met lekker beleg (broodje bal enzo)
Wat te snoepen (lolly’s)
(Gesneden) fruit
Lijstjes maken op Spotify
Schoenen die je makkelijk aan en uit kan trekken
Natte toiletdoekjes
Natte schoonmaakdoekjes
Makkelijk zittende kleding in laagjes
IQ/thinkquestgames
Boek
Alle reacties Link kopieren
In aanvulling op Claireredfield:
Ja ik laat ook altijd een vakantiecheck doen bij de garage, voor een lange vakantie met mijn auto.

En probeer in Zwitserland een hotel mét ontbijt te boeken, dat scheelt weer een superduur ontbijt in een café. Ik weet niet hoe je door Zwitserland gaat rijden maar ik vond Gersau een fijn plaatsje aan het Vierwaldstätter meer, Brunnen zou ook handig zijn, daar in Brunnen gaat een kabellift de berg op naar een heel tof bergcafé met geweldig uitzicht. In Gersau vond ik Hotel Tübli leuk en betaalbaar, met groot ontbijtbuffet en gratis parkeren.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
(Ik had gisteren even een nieuw account aangemaakt, omdat ik mijn gegevens was vergeten. Maar heb het weer gevonden! 😊 )
Wow super veel reacties al zeg!! Ik zal even op alles in één keer reageren.
Het idee is dat mijn vriend en ik ieder om de beurt rijden, na ongeveer 2 uur wisselen. Wij hebben een elektrische auto, dus dat vergt wat extra planning betreft het opladen.
We hebben een hotel met ontbijt geboekt in Buochs, wat nog een half uur rijden is van de Gotthardtunnel. Ons plan op dit moment is dat we om 8u bij het hotel vertrekken (op maandag) en dan verder rijden. Ik weet alleen niet of dat juist slim is of niet i.v.m. files bij de tunnel. Iemand die dat toevallig weet?

Een vignet voor Zwitserland is aangeschaft. Ook hebben we 2 veiligheidshesjes, een gevarendriekhoek en een verbandtrommel.
Kleingeld is een goede tip! Ze accepteren alleen geen euro’s in Zwitserland of wel? Een creditcard nemen we inderdaad ook mee.
Goed idee om even de kaarten die in de tomtom van de auto staan te controleren!
Pffff nu al geen zin in de rijstijl van de Italianen haha. Ben nu extra blij dat we de reis in twee dagen gaan doen, dan hebben we op dat moment nog meer focus.
Als het goed is hebben we een soort van ANWB + reisverzekering, ga ik wel nog even controleren.
Goed idee van de wegenkaart + woordenboek. Ik ga even op zoek.
De website over het rijden in de bergen ga ik even lezen.
De app Here WeGo heb ik meteen gedownload!

We hebben nu inderdaad een koelbox, en twijfelen of we een elektrische gaan kopen. We weten namelijk niet of we vaker dit soort vakanties gaan doen, omdat het de eerste keer is. En ik vind het niet goedkoop om er één aan te schaffen.
We vertrekken op zondag ochtend vanuit Nederland, maar hebben maandag middag ook nog eten nodig. De kans is alleen groot dat het dan allemaal warm is geworden. Ik wilde bijvoorbeeld een pastasalade maken, maar ik twijfel of dit maandag nog goed is.. Iemand ideeën?

Schoonmaakdoekjes heb ik op mijn lijstje gezet!

Ik ga eens opzoek naar luisterboeken die we allebei leuk vinden!
We willen ook cabaret downloaden/via Spotify, iemand nog leuke ideeën? Ronald Goedemondt wordt sowieso meegenomen!
Ik ga een Spotify abonnement kopen voor de vakantie, zodat we inderdaad ook offline muziek kunnen luisteren in de auto.
IQ/Thinkquestgames is ook leuk, ga ik opzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Als je de koelbox goed vol gooit dan blijft dat echt wel even goed. En anders zorg je voor houdbaar eten op maandag of je haalt onderweg ergens iets.
Alle reacties Link kopieren
Probeer HereweGo ook even uit, soms moet je nl ook nog vooraf een stem apart downloaden, anders heb je geen gesproken navigatie.
.
Alle reacties Link kopieren
Waze is ook een goede navigatie app.
Alle reacties Link kopieren
Rijden in Italië is juist leuk, niet zo truttig als in Nederland ;-).

Gotthard is ook geluk of pech hebben, gewoon ondergaan. Of het alternatief nemen, de Gotthard pas. Is prima te rijden. Veel leuker dan de tunnel. Rijden in de bergen zal ik mij niet te druk over maken, zeker niet met een automaat cq elektrische auto. Met een elektrische auto moet je natuurlijk wel een goed plan maken mbt opladen. Leuke uitdaging.

In Zwitserland kan je gewoon met euro's betalen. Koers is meestal 1 op 1, dus niet heel gunstig. PIN pas wordt overal geaccepteerd, net als creditcard.

Neem een wegenkaart mee, naast de navigatie. Het is altijd fijn om een backup te hebben.

Ga maandagochtend even boodschappen doen bij de supermarkt in het dorp waar je zit. Wat broodjes en beleg e.d.. Lijkt mij beter smaken dan een pastasalade die een poos in een warme auto heeft gestaan. Zeker bij oplopende temperaturen blijft een koelbox niet heel koel.

Neem lekkere muziek mee en verder gewoon gaan. Beetje kletsen, beetje om je heen kijken, beetje muziek luisteren e.d..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar mijn twee tips: een afvalzakje voor in de auto, en hygiënedoekjes om je handen schoon te maken.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
We hebben nu inderdaad een koelbox, en twijfelen of we een elektrische gaan kopen. We weten namelijk niet of we vaker dit soort vakanties gaan doen, omdat het de eerste keer is. En ik vind het niet goedkoop om er één aan te schaffen.
We vertrekken op zondag ochtend vanuit Nederland, maar hebben maandag middag ook nog eten nodig. De kans is alleen groot dat het dan allemaal warm is geworden. Ik wilde bijvoorbeeld een pastasalade maken, maar ik twijfel of dit maandag nog goed is.. Iemand ideeën?
Heb je ook koelelementen? Als je die vooraf thuis in de diepvries gooit en de ochtend van vertrek in de koelbox, blijft het best een tijdje koud in de koelbox hoor.

Denk ook aan het meenemen van een bord, mes, bekers, etc. Dan kan je tenminste je pak melk/sap fatsoenlijk opdrinken en je broodje ter plekke beleggen. Voor bekers is het handig om ze na plakkerige drankjes even met water af te spoelen, daarna kan je ze bijvoorbeeld in een theedoek pakken zodat je auto niet nat wordt.
Neem wc-papier mee, want dat is niet altijd aanwezig bij stops.
Om een beetje comfortabel te zitten op de niet-bestuurders stoel kan het lekker zijn een kussentje mee te nemen die je tegen het raam kan leggen.

Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-07-2019 10:21
Rijden in Italië is juist leuk, niet zo truttig als in Nederland ;-).


Nederlanders kunnen ook niet rijden... maar snijden je in ieder geval niet continu de weg af zonder in hun dode hoek of spiegels te kijken.

.
Dahlia74 schreef:
16-07-2019 10:21
In Zwitserland kan je gewoon met euro's betalen. Koers is meestal 1 op 1, dus niet heel gunstig.


Ehh, echt niet zomaar overal hoor! Genoeg cafés, winkels, kabelliften waar ze geen euro's accepteren, en in de bus al helemaal niet.
.
Dahlia74 schreef:
16-07-2019 10:21
Ga maandagochtend even boodschappen doen bij de supermarkt in het dorp waar je zit. Wat broodjes en beleg e.d.. Lijkt mij beter smaken dan een pastasalade die een poos in een warme auto heeft gestaan. Zeker bij oplopende temperaturen blijft een koelbox niet heel koel.
Je kan die koelbox mee je hotelkamer in nemen. Ik zou zelfs even vragen of je de koelelementen in hun vriezer mag leggen 's nachts, en ze dan 's ochtends weer in de koelbox doen.
Supermarkten in Zwitserland zijn stervensduur.

Je kan bijvoorbeeld ook hele tomaten, paprika's, avocado's meenemen en die op maandag aansnijden als je gaat lunchen. Dan smaakt alles nog prima. En couscous of pasta blijft heus wel een paar dagen prima smaken.

Met fietsvakantie laatst hadden vrienden en ik couscoussalade gemaakt met feta, dadel, avocado... was nog heerlijk de volgende dag.
patsy--stone wijzigde dit bericht op 16-07-2019 11:39
5.37% gewijzigd
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Los van het autorijden, ik neem ook altijd kranten en tijdschriften mee waarvan ik bepaalde artikelen nog wilde lezen, maar thuis maar niet aan toe kom. In de vakantie heb ik dan behalve mijn boeken ook nog wat andere dingen te lezen. En zo kom ik eindelijk toe aan die interessante achtergrondverhalen die ik nog niet wilde weggooien.

En mijn vouwfiets (of heel soms stadsfiets) om me makkelijk te kunnen verplaatsen of bijvoorbeeld om lekker te fietsen rond het Gardameer, maar voor twee personen neemt dat veel ruimte in en je moet ze maar net hebben. :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
16-07-2019 11:31
Nederlanders kunnen ook niet rijden... maar snijden je in ieder geval niet continu de weg af zonder in hun dode hoek of spiegels te kijken.
Eens. Ik ben echt wel wat gewend maar Italië is wel een categorie apart. De wegen zijn er vaak ook heel onlogisch, met rare afslagen en rotondes die niet rond lopen, heel onoverzichtelijk.
En wat al eerder gezegd is, op de Duitse autoweg moet je ook heel erg alert zijn omdat er zó allejezus hard wordt gereden dat er zomaar iemand naast je zit die je een seconde eerder nog niet zag aankomen. Echt niet relaxt rijden daar. Je kunt je aandacht geen moment laten verslappen.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het rijden in Italië juist heel erg meevallen. Had me ingesteld op slechte wegen en Italianen die als gekken reden. De kwaliteit viel me heel erg mee, maar ik ben niet zuidelijker dan Toscane gekomen. Ook de rijstijl viel me mee.
De kleinere wegen waren wel slechter dan de autostrade, maar ook nog goed te doen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
We hebben een hotel met ontbijt geboekt in Buochs, wat nog een half uur rijden is van de Gotthardtunnel. Ons plan op dit moment is dat we om 8u bij het hotel vertrekken (op maandag) en dan verder rijden. Ik weet alleen niet of dat juist slim is of niet i.v.m. files bij de tunnel. Iemand die dat toevallig weet?

Nee weet ik niet, maar is vast via Google of zelfs de ANWB site wel te vinden?
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
Een vignet voor Zwitserland is aangeschaft. Ook hebben we 2 veiligheidshesjes, een gevarendriekhoek en een verbandtrommel.
Heb je gecheckt wat allemaal verplicht is in Duitsland, Zwitserland en Italië? Verschilt per land. En Frankrijk, als je daar doorheen gaat? (O.a. een blaastest!)
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
Kleingeld is een goede tip!
Voor tol in Frankrijk en Italië zit je al gauw aan een paar tientjes per stuk snelweg dus kleingeld is niet genoeg. Maar pinnen of creditcard kan volgens mij ook wel vaak.
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
Pffff nu al geen zin in de rijstijl van de Italianen haha. Ben nu extra blij dat we de reis in twee dagen gaan doen, dan hebben we op dat moment nog meer focus.
Ja dat is wel slim. Vermoeid rijden is hetzelfde als dronken rijden.
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
Als het goed is hebben we een soort van ANWB + reisverzekering, ga ik wel nog even controleren.
Maar is dat hetzelfde als Wegenwacht of een andere pech-service? En krijg je vervangend vervoer?
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
We hebben nu inderdaad een koelbox, en twijfelen of we een elektrische gaan kopen. We weten namelijk niet of we vaker dit soort vakanties gaan doen, omdat het de eerste keer is. En ik vind het niet goedkoop om er één aan te schaffen.
Misschien kan je er eentje lenen van familie of vrienden, of via Peerby.
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
We vertrekken op zondag ochtend vanuit Nederland,

Slim, op zondag rijden er volgens mij geen vrachtwagens op de Duitse wegen.
.
jurkjervl schreef:
16-07-2019 09:17
maar hebben maandag middag ook nog eten nodig. De kans is alleen groot dat het dan allemaal warm is geworden. Ik wilde bijvoorbeeld een pastasalade maken, maar ik twijfel of dit maandag nog goed is.. Iemand ideeën?
Laat wat groenten voor je salade onaangesneden zoals paprika, tomaat, avocado, komkommer of wat je dan ook lekker vindt. Was die wel alvast. En snij ze pas op maandagmiddag aan als je gaat lunchen. Dus dan is die tip van iemand anders ook goed om bestek, bordjes, saladekom, theedoek, vuilniszakje etc bij je te hebben.
Of maak die salade die ik beschreef met couscous, dadel, feta, avocado en eventueel andere dingen zoals paprika, en pak hem goed in en wikkel hem nog even in aluminiumfolie. Bij ons was die na een dag op de fiets stuiteren ook nog prima. :-)

En anders gewoon wachten tot je in Italië bent en daar uit lunchen.

Trouwens, als Google Maps zegt dat iets 4 uur rijden is, reken op 5 of 6 uur in de praktijk. Google lijkt vaak niet mee te rekenen dat er ook zoiets bestaat als stoplichten, ander verkeer dat niet de maximumsnelheid gaat, zebrapaden, files (of dan zegt Google +5 minuten en sta ik 20 minuten in die file...). Nog los van per ongeluk verkeerd rijden of onverwachte wegopbrekingen. Wat wegopbrekingen en files betreft is het wel handiger om te navigeren mét data aan. Alleen even op je bundel blijven letten.

Veel plezier!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen als kind altijd naar Spanje met de auto ( in 1 keer doorrijden) en mijn moeder had ook altijd een koelbox met daarin:
Worstenbroodjes
Gekookte eieren
Knakworstjes
Krentenbollen
Bruine/ witte bolletjes
Van die mini blikjes leverpastei
Koetjesrepen ipv chocopasta op brood
Mini pakjes drinken.
Mini zakjes chips
Tegenwoordig heb je ook mini blikjes frisdrank!
Een beetje cola is zeker aan te raden om mee te nemen, mocht je misselijk worden in de bergen of wat duf dan helpt cola hier echt tegen.

En1 a 2 thermos kannen kokend water waar je dan soep ( cupa soup) van kreeg of thee ( losse zakjes)
Zelf dronk ze koffie uit een van die kannen.
Alle reacties Link kopieren
Supermarkt in Zwitserland is inderdaad duurder dan in Nederland, was er vorige weke nog. Maar verse broodjes als lunch met wat beleg vind ik lekkerder, dan eten wat is meegenomen uit Nederland.

Wij hadden een elektrische koelbox bij ons. Maar oplopende buitentemperaturen ( >30 graden) en volop zonneschijn wordt het in de kofferbak ook gewoon heel heet en kan de koelbox dat echt niet bijkoelen. Water was gewoon lauw.

TO maakt geen wereldreis, zoveel hoeft ze niet mee te nemen. Lunch voor de 1e dag en de rest onderweg kopen. Eventueel wat om te snaaien.

Het leuke van het Italiaanse rijden vind ik juist dat het zo vlot is, dat men elkaar daar meer de ruimte gunt en meer van elkaar accepteert in het verkeer.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
16-07-2019 12:42
Supermarkt in Zwitserland is inderdaad duurder dan in Nederland, was er vorige weke nog. Maar verse broodjes als lunch met wat beleg vind ik lekkerder, dan eten wat is meegenomen uit Nederland.

Wij hadden een elektrische koelbox bij ons. Maar oplopende buitentemperaturen ( >30 graden) en volop zonneschijn wordt het in de kofferbak ook gewoon heel heet en kan de koelbox dat echt niet bijkoelen. Water was gewoon lauw.

TO maakt geen wereldreis, zoveel hoeft ze niet mee te nemen. Lunch voor de 1e dag en de rest onderweg kopen. Eventueel wat om te snaaien.

Het leuke van het Italiaanse rijden vind ik juist dat het zo vlot is, dat men elkaar daar meer de ruimte gunt en meer van elkaar accepteert in het verkeer.
De rest onderweg kopen is helaas niet voor iedereen weggelegd.
Zeker niet in zo'n duur land als Zwitserland.

Ik persoonlijk neem altijd zelf mee, omdat ik geen zin heb om in een rij te staan, dingen zoeken, auto parkeren en weer te moeten stoppen bij een winkel/benzinepomp.

Dat kost mij allemaal teveel tijd, ik wil altijd zo snel mogelijk op mijn bestemming zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven