Tips voor fly drive rondreis

05-12-2018 11:33 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Dit jaar hebben mijn vriend en ik (allebei eind 20) voor het eerst een verre reis naar Mexico gemaakt. Hiervoor waren we alleen binnen Europa op vakantie geweest waarbij we vanuit één accommodatie dagjes erop uit gingen. We zagen onszelf nooit als echte reizigerstypes maar het begon toch te kriebelen om dit eens te proberen. Dat werd dus Mexico waarbij we kozen voor een korte rondreis met eigen huurauto van een week met een week strandverlenging. Het beviel ons beiden super goed, nog beter dan gehoopt! Vooral de echt andere cultuur, vrijheid van een huurauto en variatie in activiteiten.

We willen graag plannen maken voor een volgende reis. Omdat we hiervoor nooit verder dan Europa zijn geweest, overvalt ons nu een gevoel van: waar moeten we beginnen? Ik weet dat sommigen zullen zeggen van, waarom ga je dan zo ver vliegen? Maar we zijn wel erg nieuwsgierig naar andere natuur, cultuur en indrukken dan je dicht bij huis kunt opdoen. Vooral omdat we nu nog geen kinderen hebben, zouden we graag opnieuw een verre bestemming kiezen.

Ik ben dus vooral op zoek naar bestemmingen die geschikt zijn voor een fly-drive concept. Ongeveer twee weken, met zo'n 10 dagen rondtrekken en nog 4/5 dagen strand of andere relax-verlenging. Wat we leuk vinden is een variatie van cultuur, historie, mooie steden en natuur. Ik had al een aantal bestemmingen in gedachten. Zuid-Afrika staat nu bovenaan mijn lijstje, maar dan is 10 dagen rondreizen wat kort. Combi Suriname-Curacao, maar volgens mij is Suriname niet geschikt voor eigen huurauto. Florida, afwisseling stad en natuur, maar dat mist voor mijn gevoel weer cultuur en historie. West-Amerika, misschien teveel accent op natuur. Dit om even een indruk te geven van onze overwegingen.
Wat ons minder trekt is Azië, en bestemmingen die langer dan zo'n 10/12 uur vliegen zijn. De periode kunnen we laten afhangen van de beste reistijd voor die bestemming.

Wie heeft tips of goede ervaringen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
05-12-2018 20:36
Ik zou juist eerder naar Zuid-Afrika gaan dan, daar heb je ook geen jetlag.
Dan alleen het Oosten. Krugerpark, Swaziland, St. Lucia, .....
Leuk, ook een tip voor Zuid-Arika omdat deze ook hoog op m'n lijstje staat! Wat maakt het Oosten voor jou leuker dan regio kaapstad Angelique? En is een dag of 10 rondreizen te doen om voldoende te zien?
Zelf vond ik in het westen Bryce, Monument Valley en Yosemite erg gaaf. Zou LA skippen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2018 20:41
Zelf vond ik in het westen Bryce, Monument Valley en Yosemite erg gaaf. Zou LA skippen.
Top, dankje. Wat maakte LA voor jou minder?
Tja, wat is voldoende ? West-Amerika zie je ook maar een klein stukje van dan in die periode.

Links rijden is niet zo moeilijk hoor, je volgt gewoon de andere auto’s.

Omgeving Kaapstad is ook geweldig overigens. Oost is nog meer wildpark, daar hou ik wel van. Swaziland is ook leuk !
arcobaleno schreef:
05-12-2018 20:42
Top, dankje. Wat maakte LA voor jou minder?
Alle hotspots liggen ver uit elkaar en zijn niet zo bijzonder. Maar ik ben sowieso geen stadsmens. Zeker als je compromissen moet maken qua tijd zou ik echt Monument Valley en Bryce doen.
redbulletje schreef:
05-12-2018 20:41
Zelf vond ik in het westen Bryce, Monument Valley en Yosemite erg gaaf. Zou LA skippen.
Bryce is geweldig inderdaad. LA ben ik niet geweest. SAN Francisko vond ik erg leuk. En Las Vegas gewoon voor 1 nachtje om gezien te hebben :$
Yosemite, Seqouia ook erg gaaf.
Als je wilt eindigen met strand is drie dagen venice wel leuk. Bryce en monument Valley zijn prachtig maar redelijk uit de buurt. De kustweg van LA naar SF is ook prachtig
In welke maand wil je op reis? Wij waren eind mei in LA en aan de kust was het vrij mistig en fris. SF trouwens ook. Binnenland was het weer veel prettiger. Al hebben we ook sneeuw gehad.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
05-12-2018 20:49
Alle hotspots liggen ver uit elkaar en zijn niet zo bijzonder. Maar ik ben sowieso geen stadsmens. Zeker als je compromissen moet maken qua tijd zou ik echt Monument Valley en Bryce doen.
Ik hou op zich wel van een dagje stad zo af en toe maar waar ik San Francisco en Las Vegas vond ik LA niet bijzonder, heel veel files, bezienswaardigheden ver uit elkaar en snel wisselende buurten (en veiligheid).

Qua opzet; Vanuit San Francisco zou je naar Yosemite kunnen gaan en eventueel Sequoia, via de Tioga Pass (afhankelijk van wanneer je gaat, meestal pas eind mei sneeuwvrij en open) de sierra Nevada over. Wij hebben destijds een tussenstop gemaakt in Mammoth Lakes, heel leuk dorp met allemaal aan elkaar verbonden meren. Vervolgens kun je via Death Valley naar Las Vegas. Vanuit Las Vegas zou je in 1 of 2 nachten door kunnen steken via route 66 naar LA of de ronde iets groter maken door via Zion en Bryce te rijden. De grote ronde die ik hier grosso modo beschrijf zou je in iets meer dan twee weken kunnen doen.
Ik zou bij het plannen van een route niet op km’s afgaan maar op pure rijtijd in bv Google maps, wij wandelen graag en houden het rijden meestal op max drie uur per dag.
Alle reacties Link kopieren
Adelaar81 schreef:
05-12-2018 21:18
Ik hou op zich wel van een dagje stad zo af en toe maar waar ik San Francisco en Las Vegas vond ik LA niet bijzonder, heel veel files, bezienswaardigheden ver uit elkaar en snel wisselende buurten (en veiligheid).

Qua opzet; Vanuit San Francisco zou je naar Yosemite kunnen gaan en eventueel Sequoia, via de Tioga Pass (afhankelijk van wanneer je gaat, meestal pas eind mei sneeuwvrij en open) de sierra Nevada over. Wij hebben destijds een tussenstop gemaakt in Mammoth Lakes, heel leuk dorp met allemaal aan elkaar verbonden meren. Vervolgens kun je via Death Valley naar Las Vegas. Vanuit Las Vegas zou je in 1 of 2 nachten door kunnen steken via route 66 naar LA of de ronde iets groter maken door via Zion en Bryce te rijden. De grote ronde die ik hier grosso modo beschrijf zou je in iets meer dan twee weken kunnen doen.
Ik zou bij het plannen van een route niet op km’s afgaan maar op pure rijtijd in bv Google maps, wij wandelen graag en houden het rijden meestal op max drie uur per dag.
Super fijne tips, dankjewel.

En ook de ervaringen met LA, klinkt inderdaad ook niet als iets waar wij fan van zouden zijn.

Ik krijg er al helemaal zin in!
Wij vlogen destijds op Vegas zodat we van daaruit een rondje Bryce, Arches, Monument Valley en Grand Canyon konden doen. Daarna Death Valley, Monolake, Bodie, Lake Tahoe, Yosemite en SF en via Highway 1 naar LA. Dit was overigens wel ruim 4 weken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het westen van Amerika laten afhangen van de periode. In de zomer is het snikheet in Las Vegas en omstreken, maar heerlijk aan de kust SF-LA. Of verder naar boven, Salt Lake City, Rochy Mountains en Yellowstone is dan ook prachtig. En wat Redbulletje al zegt, in mei is het gewoon nog koud in San Fransisco en LA. Dan is het juist heerlijk om een rondje Vegas, Grand Canyon, Page, Zion, Bryce en Monument Valley te doen.

Zo'n reisbureau route kan een prima voorbeeld zijn, je ziet dan vast de meeste highlight. Maar als je dan maar zelf wat aanpassingen doet in de zin van een route van 600 km in 2 keer splitsen en af en toe ergens 2 of 3 nachten blijven ipv elke dag weer doorscheuren.
Als ik ruim twee weken west VS had zou ik startennin LA
Dan de kustweg omhoog maar daar ook twee overnachtingen oppakken
4 overnachtingen SF
3 overnachtingen Sequioa
3 overnachtingen Yosemite
Via tioga pas naar Bodie en omstreken
1 overnachting
1 overnachting death Valley
2 overnachtingen Vegas
Afsluiten in venice met een paar overnachtingen
Maar dit hangt wel af van wanneer jullie willen gaan
Ik moest ook meteen denken aan Californie en Florida.

Wat dacht je van Cuba?
Alle reacties Link kopieren
Grappig Lisbeth ik zou ook starten in LA maar dan de andere kant op, Vegas, Zion, Bryce, Page, Monument Valley en Grand Canyon. En dan tussendoor voor de afwisseling langs Hoover dam, Oatman of Kingman (of zelfs Phoenix?) en Calico. Maar dan inderdaad ook afhankelijk van de periode, voorjaar of najaar, niet in hartje zomer.

In de zomer ga ik met jou mee :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb afgelopen oktober gedaan wat Adelaar zo’n beetje beschrijft. Wat ook mooi is is bovenlangs Yosemite rijden over de Sonora pass, die is ook langer open dan Tioga (meestal april-november)
Ik vond oktober behoorlijk ideaal qua klimaat, SF was gewoon ok qua temperatuur, Sierra Nevada nog net te doen qua kamperen, Death Valley net te doen qua niet te heet en Zion en Bryce wel behoorlijk fris maar wel lekker om te wandelen. Maar ik had ook wel erg geluk qua weer.
Chrissiefur schreef:
05-12-2018 22:30
Grappig Lisbeth ik zou ook starten in LA maar dan de andere kant op, Vegas, Zion, Bryce, Page, Monument Valley en Grand Canyon. En dan tussendoor voor de afwisseling langs Hoover dam, Oatman of Kingman (of zelfs Phoenix?) en Calico. Maar dan inderdaad ook afhankelijk van de periode, voorjaar of najaar, niet in hartje zomer.

In de zomer ga ik met jou mee :-D
Dat hebben we afgelopen zomer ongeveer gedaan. Prachtig maar wel veel rotsen na een tijd. En voor twee weken een fikse afstand
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor Californie kiezen.
Die staat heeft alles: leuke steden (San Francisco en San Diego), stranden, bossen, bergen, woestijnen, blauwe meren.
Beperk je dan tot Californie en maak een groot rondje van San Francisco naar San Diego via Yosemite, Death Valley, Sequoia, Lake Tahoe, Yoshua Tree en via de kustweg weer terug. De al eerder genoemde route via de Tioga Pass Rd en Mammoth Lakes vind ik een goede tip.
Ook ik zou LA overslaan. Viel ons erg tegen.
Beperk je tot Californie en bewaar Las Vegas, de parken in Utah en Arizona tot een volgende reis, gecombineerd met Yellowstone.
amarna wijzigde dit bericht op 06-12-2018 10:15
19.72% gewijzigd
Staat de USA al vast ?
Ik zou voor Zuid-Afrika gaan :$
Ik zou zelf ook LA overslaan vind er weinig aan maar als je graag strand wilt is dat wel een beetje de place to be. Toen wij in SF waren was het echt te koud om te zwemmen
Alle reacties Link kopieren
oh, ik haak even aan: heb juist een vraag over fly-drive in Mexico want dat staat erg hoog op mijn lijstje!

Heel dom hoor maar eh... je reist dus zelf met je auto van A naar B en stopt dan (neem ik aan) ergens overdag om iets te bekijken ofzo : kan je dan veilig je koffers in de auto laten? en is dat nog iets om rekening mee te houden? Bijv. kleinere koffers ofzo ivm kleine huurauto of....

Ik ben gewend te reizen met veel bagage ;-) , wij gaan veel en vaak naar Azie en blijven dan gedurende 3 weken op 2 a 3 locaties, ik heb dan ramveel mee maar dat is op de hotelkamer geen probleem ;-). ik voorzie wel een issue met zo`n rondreis ;-)
Gewoon 'n SUV huren als je gaat roadtrippen. Zou me in Mexico idd ook zorgen maken over bagage in de auto terwijl je gaat sightseeen, maar wellicht is dat een ongegrond vooroordeel?
Alle reacties Link kopieren
angelique schreef:
06-12-2018 10:12
Staat de USA al vast ?
Ik zou voor Zuid-Afrika gaan :$
Nee hoor! Tips voor een leuke route in Zuid-Afrika zijn van harte welkom. Ik word ook gewoon enthousiast van de verhalen van anderen, dus kom maar op!
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
06-12-2018 11:26
oh, ik haak even aan: heb juist een vraag over fly-drive in Mexico want dat staat erg hoog op mijn lijstje!

Heel dom hoor maar eh... je reist dus zelf met je auto van A naar B en stopt dan (neem ik aan) ergens overdag om iets te bekijken ofzo : kan je dan veilig je koffers in de auto laten? en is dat nog iets om rekening mee te houden? Bijv. kleinere koffers ofzo ivm kleine huurauto of....

Ik ben gewend te reizen met veel bagage ;-) , wij gaan veel en vaak naar Azie en blijven dan gedurende 3 weken op 2 a 3 locaties, ik heb dan ramveel mee maar dat is op de hotelkamer geen probleem ;-). ik voorzie wel een issue met zo`n rondreis ;-)
Wij hebben dat wel gedaan. Wel echt overal koffers op slot, dus zelfs op de kamer als we gingen ontbijten. Gaan voor een nieuwe huurauto met alarm, dan maar wat meer betalen. Wij hadden middelmaat koffers zodat ze achterin passen. En niet meer de kofferbak openen op tussenbestemming dus alles dat je nodig hebt in een rugzak. Auto van binnenuit sluiten als je rijdt. En liever een euro meer betalen voor een betere parkeerplaats, bijna overal met bewaking (in hoeverre dat iets toevoegt maar goed). Wij reden alleen met daglicht, en de auto juist met kofferbak in het zicht parkeren, niet in een hoek of struik. Met die voorzorgsmaatregelen is er bij ons niks geks gebeurd!
arcobaleno schreef:
06-12-2018 18:56
Nee hoor! Tips voor een leuke route in Zuid-Afrika zijn van harte welkom. Ik word ook gewoon enthousiast van de verhalen van anderen, dus kom maar op!
Mijn suggestie gelezen?
(tussen alle USA-posts ;-) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven