Trouwen op Bora Bora

14-01-2017 11:45 269 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een andere nick aangemaakt vanwege herkenbaarheid.

Wij hebben besloten om stiekem te gaan trouwen op Bora Bora, of althans de ceremonie want een wettelijk huwelijk is vrij lastig. Dan willen we bij thuiskomst de ouders inlichten en ze vragen als getuigen bij het wettelijke huwelijk op het gemeentehuis in Nederland. Dan gaan we een foto van de ceremonie op Bora Bora naar alle bekenden sturen en ze dan uitnodigen voor een groot feest.

Lijkt jullie dit leuk en heeft er iemand ervaring met stiekem trouwen op een tropische locatie?
We gaan verschillende eilanden aandoen, waaronder bora bora. En we gaan idd in een waterbungalow
quote:fashionvictim schreef op 14 januari 2017 @ 15:30:

[...]

Maar als er geen getuigen bij zijn, dan heeft al die poppenkast toch niet zo veel nut? Dan kan je net zo goed nu in de bouwmarkt of op de bank of waar je dan ook bent diezelfde belofte doen, die heeft net zo veel waarde namelijk.

Ook wij zijn met zijn tweetjes zonder anderen in de tropen getrouwd. Je maakt me niet ongelukkiger dan me in een middelpunt van belangstelling te zetten. Ook niet om 'romantische' reden. Komen beiden uit een ander land, wonen weer in een ander land en wettelijk gezien vanuit alle drie de landen het handigst want zwanger en erfrecht uit beide landen ed. Ik had het niet anders willen doen ook. Simpel lichtgeel jurkje aan. Snelle ceremonie met tropische bloem in het haar, klaar en hup de bikini weer aan en snorkelen. Geen eens ringen. Dragen beiden geen sieraden. Symbolisch een zeeschildpad losgelaten die daar gered was en weer klaar was voor open zee. Die kunnen we met gps volgen en leeft nu nog steeds.

Hadden we beiden nederlands geweest hadden we nooit getrouwd wegens niet nodig. In ons geval echter wel.

Wij vonden dat, want combi met vakantie, daar een stuk minder poespas dan de voor mijn gevoel 'horror' bruiloft die vaak de meisjesdroom is.

Bij terugskomst meteen laten registreren dus een enorm echt en wettelijk huwelijk
quote:fashionvictim schreef op 14 januari 2017 @ 15:35:

[...]

Jawel, dat zeg ik nu net. Het huwelijk heeft 2 doelen: 1. publiekelijk een gelofte afleggen (vandaar de verplichte getuigen) en 2. een contract sluiten. Dat doe je als je met 2 ambtenaren op het stadhuis trouwt.

Ik zou het wel mal vinden als je dat in een grote witte jurk en met bijzondere muziek enzo doet, want die ambtenaren zal het worst zijn want die kennen je toch niet, maar juist wat jij beschrijft is de essentie van een huwelijk.

Ok eens.

Maar dan moet iedereen maar gewoon trouwen op het stadhuis in zijn normale kleren, met 2 getuigen. Elke andere vorm of aanvulling (jurk, feest, eten, etc) is totaal overbodig.
quote:missesjn schreef op 14 januari 2017 @ 15:38:

[...]

Oh jawel hoor, volgens degene op wie ik reageerde had zij andere ideeen bij oprecht.Ehm je hebt het over mij en ik heb het woord 'oprecht' helemaal niet gebruikt. Dus verdraai mijn woorden aub niet. Ik heb gezegd dat ik het als nep zou ervaren omdat ik zelf zou weten dat ik eigenlijk al getrouwd ben. En daarmee bedoelde ik dus inderdaad dat ik rechtsgeldig al in Nederland getrouwd zou zijn.

Dat maakt een ceremonie waar dan ook ter wereld niet minder lief of leuk om romantisch. Het heeft alleen niks meer met trouwen te maken.
quote:Droomreis schreef op 14 januari 2017 @ 15:41:

We gaan verschillende eilanden aandoen, waaronder bora bora. En we gaan idd in een waterbungalow

Echt zó leuk en romantisch.

Ik dus wel jaloers op je.

Niet lelijk afgunstig maar zoiets zou ik nou ook dolgraag eens doen.

Ik hoop dat je laat weten hoe het was.
quote:fashionvictim schreef op 14 januari 2017 @ 15:24:

[...]

Nou, in mijn beleving is nu juist het doel van een huwelijk dat je 1. ten overstaan van anderen een belofte doet aan je partner en 2. een contract sluit.

Als je beide niet doet, dan heeft het volgens mij geen enkel nut.Die anderen kunnen net zo goed twee totaal vreemden zijn. En verder begrijp ik niet wat je scheten laten etc er dan mee te maken heeft.
quote:Orangetree schreef op 14 januari 2017 @ 15:42:

[...]

Ook wij zijn met zijn tweetjes zonder anderen in de tropen getrouwd. Je maakt me niet ongelukkiger dan me in een middelpunt van belangstelling te zetten. Ook niet om 'romantische' reden. Komen beiden uit een ander land, wonen weer in een ander land en wettelijk gezien vanuit alle drie de landen het handigst want zwanger en erfrecht uit beide landen ed. Ik had het niet anders willen doen ook. Simpel lichtgeel jurkje aan. Snelle ceremonie met tropische bloem in het haar, klaar en hup de bikini weer aan en snorkelen. Geen eens ringen. Dragen beiden geen sieraden. Symbolisch een zeeschildpad losgelaten die daar gered was en weer klaar was voor open zee. Die kunnen we met gps volgen en leeft nu nog steeds.

Hadden we beiden nederlands geweest hadden we nooit getrouwd wegens niet nodig. In ons geval echter wel.

Wij vonden dat, want combi met vakantie, daar een stuk minder poespas dan de voor mijn gevoel 'horror' bruiloft die vaak de meisjesdroom is.

Bij terugskomst meteen laten registreren dus een enorm echt en wettelijk huwelijk

Mijn broer deed het ook op die manier.

Op een werelfreis van tien maanden zijn ze in Las Vegas getrouwd.

Ik vond het echt bij ze passen.

Het trouwfeest was er niet minder om.
quote:Dragisa schreef op 14 januari 2017 @ 15:38:

[...]

En wat nou als ze het een ceremonie noemen? Is het dan wel goed?

En trouwens, volgens mij doen TO en haar aanstaande het voor hun zelf. Niet om het "te kunnen zeggen".

En uiteraard begrijp ik dat het huwelijk zakelijk is, maar waarom kiest 99% dan voor een hele dag vol toestanden en afgrijselijke jurken en gedoe met rijst gooien? Omdat zij meer hechten aan de symboliek dan om die 3,5 seconden die het duurt om een contract te tekenen.

En als je een hele dag met jurk en rijst wil gaan organiseren zonder daadwerkelijk te trouwen zou ik dat voor mezelf net zo 'nep' vinden.

Het is vrij land dus mensen moeten het lekker zelf weten. Maar ik mag dat ook een beetje gek vinden als je de hele kern van trouwen weghaalt maar wel met alle macht zeggen dat je op dat moment getrouwd bent.
quote:fashionvictim schreef op 14 januari 2017 @ 15:35:

[...]

Jawel, dat zeg ik nu net. Het huwelijk heeft 2 doelen: 1. publiekelijk een gelofte afleggen (vandaar de verplichte getuigen) en 2. een contract sluiten. Dat doe je als je met 2 ambtenaren op het stadhuis trouwt.

Ik zou het wel mal vinden als je dat in een grote witte jurk en met bijzondere muziek enzo doet, want die ambtenaren zal het worst zijn want die kennen je toch niet, maar juist wat jij beschrijft isb de essentie van een huwelijk.Die jurk kun je dan toch sowieso uitlaten ? Of is trouwen voor jou het showen van een jurk aan de buitenwereld ? Want een jurk heeft ook niks met trouwen te maken.
quote:MaryCrawley schreef op 14 januari 2017 @ 15:49:

[...]

En als je een hele dag met jurk en rijst wil gaan organiseren zonder daadwerkelijk te trouwen zou ik dat voor mezelf net zo 'nep' vinden.

Het is vrij land dus mensen moeten het lekker zelf weten. Maar ik mag dat ook een beetje gek vinden als je de hele kern van trouwen weghaalt maar wel met alle macht zeggen dat je op dat moment getrouwd bent.Met rijst gooien in een jurk vind je niet gek als je wel net volgens jouw manier getrouwd bent ? Want dat heeft ook niks met trouwen te maken. Puur ceremonieel.
quote:MaryCrawley schreef op 14 januari 2017 @ 15:49:

[...]

Het is vrij land dus mensen moeten het lekker zelf weten. Maar ik mag dat ook een beetje gek vinden als je de hele kern van trouwen weghaalt maar wel met alle macht zeggen dat je op dat moment getrouwd bent.Is gehoord en begrepen.

[...]

Bij terugskomst meteen laten registreren dus een enorm echt en wettelijk huwelijkWij hebben het ook zo ongeveer gedaan. Wilden oa niet in het middelpunt staan en er speelden nog wat dingen. Geen seconde spijt van gehad. Wij wilden ook geen horrorbruiloft.
Maar trouwen kan in Nederland toch ook met enkel vreemden erbij? En daarna naar het buitenland gaan op reis? Andersom kan ook natuurlijk, maar daarmee ben je dan toch niet in het buitenland getrouwd? Dus ik vind niet eens zozeer de keuze raar (ieder zijn voorkeur toch?) maar wel hoe je het benoemt.

Terugkomend op de vraag in de OP, kan ik me niet voorstellen dat er ook maar iemand over de keuze zelf valt. Voor hen zal jullie huwelijksvoltrekking in NL (of ze erbij zijn of niet) of de bruiloft/het feest zelf meer voelen als jullie huwelijksvoltrekking, los van hoe het voor jullie voelt.

Ik vraag me zelfs af (maar ja, dat ben ik) of jullie achteraf zelf eigenlijk ook wel vinden of die ceremonie op Bora Bora gevoelsmatig meer als de huwelijksvoltrekking voelt of eigenlijk toch meer de handtekeningen en Nederland en het feest waarbij jullie geliefden jullie feliciteren.
quote:rascalles schreef op 14 januari 2017 @ 15:53:

[...]

Met rijst gooien in een jurk vind je niet gek als je wel net volgens jouw manier getrouwd bent ? Want dat heeft ook niks met trouwen te maken. Puur ceremonieel.

Wat bedoel je met 'mijn manier'? Er is geen 'mijn manier', er is alleen maar de wettelijke manier. Ik ben niet getrouwd met rijst en een sissi-jurk hoor.

Niemand zegt overigens dat er iets mis is met ceremoniele dingen. Je mist het punt.
quote:rascalles schreef op 14 januari 2017 @ 15:59:

[...]

Wij hebben het ook zo ongeveer gedaan. Wilden oa niet in het middelpunt staan en er speelden nog wat dingen. Geen seconde spijt van gehad. Wij wilden ook geen horrorbruiloft.

Ik had een horror on speed dan bruiloft want het gebeuren was verdeeld over twee dagen

Hele goede herinneringen aan maar zoals Droomreis het gaat doen lijkt me ook leuk.

Ik wil nooit meer trouwen eigenlijk maar áls ik het nog eens doe (je weet het niet) wil ik ook op Bora Bora en dan alleen een ceremonie, niks officieels.
" Echt " trouwen op het strand kan ook niet eens op Bora Bora.

"

Wij helpen je graag met het plannen van je trouwerij in Frans-Polynesië

Het is tegenwoordig mogelijk om te trouwen in Frans Polynesië. Legaal trouwen is echter alleen mogelijk in een gemeentehuis en wij bieden deze aan op Tahiti, Moorea en Bora Bora. Op het strand of bij een resort is 'legaal' niet mogelijk maar u kunt wel na het officiële huwelijk de trouwerij op het strand nog een keer over doen.

Indien u niet vloeiend bent in het Frans dan dient er bij de ceremonie een beëdigde vertaler aanwezig te zijn.

Voor de rest zijn de formaliteiten rond een huwelijksvoltrekking in Frans-Polynesië tamelijk eenvoudig. Documenten die u moet overleggen op het eiland (gemeente) waar het huwelijk wordt gesloten zijn:

Voor Franse staatsburgers,

geboorteakte (minder dan 3 maanden oud) van de toekomstige echtgenoten

voorhuwelijkse medische attesten

verblijfsbewijs (ten minste 1 maand)

kopie van de notariële akte van het huwelijkscontract als dat bestaat

geboorteakte van de te legitimeren kinderen, indien van toepassing

Staatsburgers met een andere nationaliteit dienen eveneens te overleggen:

een "certicificat de coutume" (document waarin wordt aangegeven hoe de huwelijkswetgeving in elkaar zit) afgegeven door de autoriteiten van hun land,

een "certificat de célibat" (bewijs dat de betrokkene niet eerder in het huwelijk is getreden),

een bewijs van publicatie van de officiële bekendmaking in de woonplaats in het buitenland, (de geboortakten moeten in het Frans worden vertaald door een beëdigd vertaler)

We werken in Frans-Polynesië samen met een agent die zorgdraagt voor het officiële papierwerk. Na boeking sturen we de gescande documenten door en worden ter plaatse de zaken geregeld.

Naast de formaliteiten en de feitelijke huwelijksvoltrekking door een ambtenaar van de burgerlijke stand, kunnen we uiteraard ook alle belangrijke daaromheen regelen. Denk daarbij aan:

de trouwlokatie (evt vergunningen van landeigenaren, zoals van hotels of de Nationale Parken);

bloemen (bijv. boeketten, kransen of bogen);

feestelijkheden (bijv. live muziek, drank, hapjes, diner, kanotocht, etc.)

foto en video opnames (bijv. een proffessional van het eiland)

Traditioneel Huwelijk

Naast het burgerlijke huwelijk kunt u in Frans-Polynesië ook kiezen voor een traditionele huwelijkheidsplechtigheid. Die heeft geen wettelijke waarde, maar kan een feestelijke aanvulling zijn op het burgerlijke huwelijk of kan worden gekozen om de huwelijksgeloften na zoveel jaren op een originele manier te vernieuwen. Dergelijke plechtigheden zijn mogelijk in de meeste grote hotels en in het Tiki Village op Moorea.

Om een huwelijk minder ingewikkeld te maken maar net zo mooi, raden wij de Cook Eilanden aan. Daar is trouwen in de lagune, op het strand of bij een resort wel gewoon 'legaal' mogelijk. Vervolgens vliegt u door naar Frans Polynesië voor de honeymoon. Op de Cook Eilanden is de voertaal Engels en het is er net zo mooi als in Frans Polynesië en over het algemeen een stuk voordeliger "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Eleonora-1 schreef op 14 januari 2017 @ 15:54:

[...]

Is gehoord en begrepen.

Dank je. Het voelt niet alsof het echt begrepen wordt, aangezien mijn woorden steeds verdraaid worden in 'afzeiken', 'niet oprecht', en verhalen over jurken...

TO, waarom doe je niet een mooi aanzoek op bora bora? En dan tekenen en feest als je terug bent. En nogmaals, ik wens je hoe dan ook een heerlijke reis en feest
Het is heel simpel toch?

Als jullie terug komen van bora bora zijn jullie NIET getrouwd.

Dus niemand van de familie of vrienden zal überhaupt boos of teleurgesteld kunnen zijn.

Dat jullie daar in mooie kleren hebben staan doen alsof, met mooie foto's als resultaat, mogen jullie natuurlijk zelf weten. Dat jullie de rest van jullie leven zullen zeggen op bora bora te zijn getrouwd ook.

Ik denk hooguit dat de familie en vrienden wat zullen gniffelen om zoveel drukte om niks!
quote:rascalles schreef op 14 januari 2017 @ 15:49:

[...]

Die jurk kun je dan toch sowieso uitlaten ? Of is trouwen voor jou het showen van een jurk aan de buitenwereld ? Want een jurk heeft ook niks met trouwen te maken.

Klopt, heeft er ook niet zoveel mee te maken. Maar ik snap best dat vrouwen dat hartstikke leuk vinden om 1 keer in hun leven zo'n jurk aan te doen. En als je dan toch trouwt, waarom niet?

Ik vind het alleen wel weer mal als je hem aantrekt als je niet trouwt. Maar ook daarvan denk ik: meid, als jij gelukkig wordt van in een bruidsjurk naar de Appie, vooral doen. Ik vind het weliswaar een beetje aanstellerig (en enorm zonde van je geld) maar als dat je droomwens is, waarom niet?
Am Yisrael Chai!

[...]

Bij terugskomst meteen laten registreren dus een enorm echt en wettelijk huwelijkDat van die schildpad vind ik echt geweldig
quote:Middag schreef op 14 januari 2017 @ 16:06:

Het is heel simpel toch?

Dus niemand van de familie of vrienden zal überhaupt boos of teleurgesteld kunnen zijn.

Dat jullie daar in mooie kleren hebben staan doen alsof, met mooie foto's als resultaat, mogen jullie natuurlijk zelf weten. Dat jullie de rest van jullie leven zullen zeggen op bora bora te zijn getrouwd ook.

Ik denk hooguit dat de familie en vrienden wat zullen gniffelen om zoveel drukte om niks!Welke drukte? Daar krijgen zij, in tegenstelling tot de gemiddelde bruiloft, juist helemaal niets van mee.
quote:MaryCrawley schreef op 14 januari 2017 @ 16:06:

[...]

Dank je. Het voelt niet alsof het echt begrepen wordt, aangezien mijn woorden steeds verdraaid worden in 'afzeiken', 'niet oprecht', en verhalen over jurken...

TO, waarom doe je niet een mooi aanzoek op bora bora? En dan tekenen en feest als je terug bent. En nogmaals, ik wens je hoe dan ook een heerlijke reis en feest

Ik snap je heel goed hoor.

Droomreis en haar verloofde willen alleen iets wat anderen misschien niet zelf zouden doen en waar een ander het nut niet van inziet maar het is hún manier van in het huwelijk treden, in etappes dus, met een niet officiële huwelijks ceremonie op Bora Bora, wat voor hun een wens en iets speciaals en romantisch is.
quote:missesjn schreef op 14 januari 2017 @ 15:42:

[...]

Ok eens.

Maar dan moet iedereen maar gewoon trouwen op het stadhuis in zijn normale kleren, met 2 getuigen. Elke andere vorm of aanvulling (jurk, feest, eten, etc) is totaal overbodig.Nee, dat zeg ik ook al niet. Maar als je zonder getuigen, vrienden, familie of wat dan ook trouwt, maar alleen met twee wildvreemden even snel dat contract tekent, dan heeft al die symboliek toch niet zoveel zin? Die jurk krijgt pas waarde omdát je die met je moeder /oma/beste vriendin hebt uitgezocht, en omdát al die mensen in de zaal jou kennen en dus weten hoe je er normaal uitziet en nu zien hoe bijzonder je er vandaag uitziet. Als toch niemand het ziet, dan zou ik mezelf al die heisa besparen, inderdaad. Maar goed, ik doe ook geen galajurk aan als ik alleen thuis ben, want dat vind ik net zoiets.
Am Yisrael Chai!
quote:MaryCrawley schreef op 14 januari 2017 @ 15:19:

[...]

En juist daarom kan ik me dus niet voorstellen dat je dat toch doet op het gemeentehuis en dan gaat zitten verkondigen dat je bent getrouwd op Bora bora.

Dat ben je dan namelijk niet. Je hebt een hele fijne vakantie gehad en een fantastisch liefdevol moment op het strand, allemaal prachtig. Maar je bent getrouwd in NL.

Als TO en partner nou die ceremonie die zij 'huwelijk' noemen zo speciaal is voor ze, zouden ze dus niet mogen zeggen dat ze daar getrouwd zijn, omdat daar het papier niet getekend is, maar op het sfeerloze stadsdeelkantoor in Almere-Buiten Oost.

En het trouwboekje moet je natuurlijk ook iedere keer laten zien als je zegt dat je getrouwd bent, want mensen willen controleren of dat wel klopt

.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Middag schreef op 14 januari 2017 @ 16:06:

Het is heel simpel toch?

Ik denk hooguit dat de familie en vrienden wat zullen gniffelen om zoveel drukte om niks!

Ach wat flauw nou weer dat laatste zinnetje, alsof jij weet hoe hún familie en vrienden reageren.

Ik zou het als vriend/familie leuk vinden, voor het stel zelf.

Gun een ander lekker een eigen manier om iets bijzonders van hun trouwerij te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven