Turbulentie en vliegen.

26-05-2024 20:39 45 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tweede incident met heftige turbulentie in een week.

De beste bescherming schijnt je gordel te zijn. Waarom houden mensen die eigenlijk niet gewoon om tijdens de vlucht? Ik merk niets van dat ding.

Natuurlijk, je wilt misschien eens een plasje doen, maar als je zit, kan hij toch gewoon om?

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/54522 ... f-gewonden

In een vliegtuig van Qatar Airways dat onderweg was naar Dublin, zijn twaalf mensen gewond geraakt door hevige turbulentie. Volgens de Ierse luchtvaartautoriteit gaat het om zes passagiers en zes bemanningsleden. Acht mensen moesten naar het ziekenhuis.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed van jou zeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-05-2024 20:45
Goed van jou zeg.
:rofl:
Heanig an
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
26-05-2024 20:45
Goed van jou zeg.
Het staat je vrij om me te blokkeren.
:)
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hou mijn gordel ook altijd om.
Geen idee waarom veel passagiers dat niet doen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen moeten toch ook naar de wc, iets uit de koffer pakken of eens de benen strekken?
Het feit dat de helft van de gewonden uit bemanningsleden bestaat die veel rondlopen geeft wel aan dat het gros van de mensen gewoon met gordel ombin de stoel zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
26-05-2024 20:54
Ik hou mijn gordel ook altijd om.
Geen idee waarom veel passagiers dat niet doen.

Omdat je dan toch net wat minder kunt bewegen? Ik heb hem ook meestal de hele vlucht om, maar als je een klein beetje schuin wilt zitten met je ene been iets verder naar voren dan het andere en je heupen dus gedraaid, dan past dat niet. Of je moet de riem losser zetten maar dan doet ie niks meer.

En ja, even naar het toilet, iets uit je tas pakken, of inderdaad eigenwijs: allemaal redenen waarom mensen soms toch gewond raken blijkbaar.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
26-05-2024 20:54
Ik hou mijn gordel ook altijd om.
Geen idee waarom veel passagiers dat niet doen.
Psychisch. Hetzelfde als mensen die al gaan staan nog voordat het vliegtuig stilstaat tijdens het binnentaxiën, of keihard hun best doen om opvallend niét naar de safety-instructies te kijken: toch even je eigen ding doen om van het gevoel van autoriteit, regeltjes en machteloosheid af te komen of zo.

Aan de andere kant, miljoenen en miljoenen en nog eens miljoenen mensen reizen per dag in het vliegtuig. De media gaat wel heel erg aan de haal met deze vervelende maar relatief kleine incidenten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zijn het ook niet gewoon koffers die uit de bagagebakken stuiteren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kattentuintje schreef:
26-05-2024 21:10
Omdat je dan toch net wat minder kunt bewegen? Ik heb hem ook meestal de hele vlucht om, maar als je een klein beetje schuin wilt zitten met je ene been iets verder naar voren dan het andere en je heupen dus gedraaid, dan past dat niet. Of je moet de riem losser zetten maar dan doet ie niks meer.

En ja, even naar het toilet, iets uit je tas pakken, of inderdaad eigenwijs: allemaal redenen waarom mensen soms toch gewond raken blijkbaar.
Een gordel die een beetje los zit, houdt je alsnog gewoon in je stoel als het vliegtuig bijna 2 kilometer naar beneden valt in een luchtzak natuurlijk. Heb je hem niet om, hang je tegen het plafond. Heb je hem wel om, kom je een klein stukje uit je stoel en stoot je je hoofd in ieder geval niet.

Ik heb hem ook altijd gewoon om als ik in mijn stoel zit. Loop ook zo min mogelijk, keer naar de wc en dan strek ik mijn benen. Maar verder niet.
Ik heb hem in een bus overigens ook altijd om, als er een gordel in zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Irregular_Choice schreef:
26-05-2024 21:50
Een gordel die een beetje los zit, houdt je alsnog gewoon in je stoel als het vliegtuig bijna 2 kilometer naar beneden valt in een luchtzak natuurlijk. Heb je hem niet om, hang je tegen het plafond. Heb je hem wel om, kom je een klein stukje uit je stoel en stoot je je hoofd in ieder geval niet.

Ik heb hem ook altijd gewoon om als ik in mijn stoel zit. Loop ook zo min mogelijk, keer naar de wc en dan strek ik mijn benen. Maar verder niet.
Ik heb hem in een bus overigens ook altijd om, als er een gordel in zit.
Dat is echt slecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
26-05-2024 22:21
Dat is echt slecht.
Ik denk dat het risico op trombose door te lang stil zitten inderdaad (veel) groter is dan extreme turbulentie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij als voorheen zeer vliegangstige had het niks met regels ofzo te maken.
Het was een vals gevoel van veiligheid: als het lampje stoelriemen vast uit is, is het een extra bevestiging dat de piloten alles onder controle hebben en rustig zijn oid.

Met riem vast vond ik enger, want dat voelde alsof er juist elk moment iets kon gebeuren.
Superkromme redenering, maar ik ben vast niet de enige ;)

Hier in de zomer een lange vlucht op de planning, m’n vliegangst is een stuk minder en ik zal mn gordel braaf vastlaten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
26-05-2024 22:21
Dat is echt slecht.
Ik heb sowieso altijd travelsocks aan. En op een vlucht van 3 uur hoef ik echt niet steeds te lopen. Scheelt nogal hoe lang de vlucht is, maar ik heb er gewoon een hekel aan om rond te lopen in een vliegtuig. Op een gemiddelde dag werken zit ik langer achter elkaar dan op een vlucht overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
26-05-2024 22:21
Dat is echt slecht.

Dat ligt een beetje aan je vluchtduur denk ik. Als Irregular Choice alleen 2 á 4 vliegt, is het geen drama. Op een vlucht van 12 uur is het een ander verhaal.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is de psychologische verklaring ervoor dat als het "fasten seatbelt lichtje" uitgaat mensen meteen opstaan en in de kastjes moeten gaan grabbelen?
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
26-05-2024 23:32
Wat is de psychologische verklaring ervoor dat als het "fasten seatbelt lichtje" uitgaat mensen meteen opstaan en in de kastjes moeten gaan grabbelen?
Korte overstap of zsm uit het vliegtuig willen doordat je er al 12 uur ingezeten hebt gok ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de meeste mensen hem vooral losdoen als het een lange vlucht is. Dus vluchten van 7 uur en langer. Alhoewel ik niet het idee had dat mensen hem direct los deden toen het lichtje uitging de vorige keer dat ik lang vloog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belize schreef:
26-05-2024 23:41
Korte overstap of zsm uit het vliegtuig willen doordat je er al 12 uur ingezeten hebt gok ik.
Ik bedoel direct na het opstijgen, sorry als ik onduidelijk was.

Dat mensen een kwartier in het gangpad staan om eruit te mogen, snap ik overigens ook niet.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
26-05-2024 23:52
Ik bedoel direct na het opstijgen, sorry als ik onduidelijk was.

Dat mensen een kwartier in het gangpad staan om eruit te mogen, snap ik overigens ook niet.
Oh ik heb dat direct na het opstijgen ook gedaan hoor. Ik heb 2 jonge kinderen dus meerdere tassen en er zit altijd wel iets belangrijks in de tas die ik erboven gelegd heb, zoals koptelefoons voor hen. Of m’n eigen oordopjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
26-05-2024 23:52
Ik bedoel direct na het opstijgen, sorry als ik onduidelijk was.

Dat mensen een kwartier in het gangpad staan om eruit te mogen, snap ik overigens ook niet.
Ik ben nogal groot en zit dus nogal opgevouwen in een vliegtuigstoel. Rechtop staand in het gangpad wachten tot ik het vliegtuig uitmag is dan echt een verademing na uren opgevouwen te hebben gezeten..
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik houd die gordel eigenlijk ook altijd om tenzij ik een keer vergeet dat ding terug om te doen na even benen strekken of wc. Soms doe ik hem wel iets losser.
Was in ieder geval blij dat ik die gordel omhad toen het vliegtuig wat begon te schudden en wat naar beneden leek te gaan. Het was niet zo erg dat er dingen uit de bagage vielen of dat mensen bang werden maar ik dacht wel zo erg heb ik het nog niet meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Belize schreef:
26-05-2024 23:57
Oh ik heb dat direct na het opstijgen ook gedaan hoor. Ik heb 2 jonge kinderen dus meerdere tassen en er zit altijd wel iets belangrijks in de tas die ik erboven gelegd heb, zoals koptelefoons voor hen. Of m’n eigen oordopjes
Iets belangrijks zoals koptelefoons :-D ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
26-05-2024 23:32
Wat is de psychologische verklaring ervoor dat als het "fasten seatbelt lichtje" uitgaat mensen meteen opstaan en in de kastjes moeten gaan grabbelen?
Gokje: dat ze iets uit hun tas willen pakken?

Opvallend dat er mensen bezig zijn met psychoanalyse in het vliegtuig. Het laatste waar ik zin in heb is kijken naar wat anderen doen. Inclusief de veiligheidsinstructies. Niet om de hierboven genoemde reden, maar ik kan die wel dromen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel7 schreef:
27-05-2024 08:17
Iets belangrijks zoals koptelefoons :-D ;-)
Haha ja, koptelefoons schelen veel stress met jonge kinderen. Ik ga ook niet onnodig langer wachten bij een lange vlucht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven