Heb ik een punt of ben ik een overbezorgde curlingouder?
vrijdag 12 september 2025 om 09:54
Mijn dochter van 15 heeft deze week een schoolkamp gehad van 3 dagen. De pubertjes zijn met de fiets ongeveer 45 km op geweest en hebben daar verschillende activiteiten gedaan. Hartstikke prima, leuk voor de teambuilding want de komende 3 jaar (vwo-4 zit ze nu) komen ze elkaar nog vaak tegen. Op de heenweg zijn ze samen vertrokken in verschillende groepen met per groep een docent mee vanaf school. Op de terugweg zijn ze in groepjes ieder voor zich naar huis gefietst zonder begeleiding en ieder op zijn meest efficiënte route. Dat laatste klinkt best logisch. De school staat in het midden van een redelijk groot, landelijk verzorgingsgebied en iedereen is moe, wil naar huis etc. en niet omfietsen via school als dat niet hoeft. Maar dat resulteerde dus dat mijn dochter de laatste 25 km alleen gefietst heeft over wegen die ze amper tot niet kent. Andere dorpsgenoten (jongens) die haar route ook mee zouden kunnen fietsen waren in geen velden of wegen te bekenen; die waren nog boodschappen gaan doen bij de lokale supermarkt voor dochter met haar vriendinnen vertrok. Nog los van dat ik het niet gezellig vond en ik zoiets heb van samen uit, samen thuis... waar is de verantwoordelijkheid van de school in deze? En ja, ik weet er kan elke dag wat gebeuren tussen school en thuis . En dat is ook 10 km die ze moet fietsen, maar die weg kent ze en ze weet waar bekenden wonen waar ze kan aanbellen. Eigenlijk vind ik dat ik school wel mag aanspreken over de terugreis dat ik dit iets te gemakzuchtig (on)geregeld vind. Of overdrijf ik dan?
vrijdag 12 september 2025 om 10:00
vrijdag 12 september 2025 om 10:09
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind dat extreem slordig en helemaal nu de nieuwsberichten iedereen nog vers voor ogen staan. Ik vind het uberhaupt niet normaal dat je een kind (jongen of meisje) van 15 na een intensief weekend in the middle of knowwhere (na ja, nederland, maar daar kan het in buitengebied soms ook zo voelen) dropt om op eigen houtje maar 25 km naar huis te fietsen, zonder met wie dan ook even te hebben afgestemd.
De docenten hadden haar mee naar school moeten nemen, als andere jongeren wél naar huis konden fietsen omdat ze vlakbij wonen.
De docenten hadden haar mee naar school moeten nemen, als andere jongeren wél naar huis konden fietsen omdat ze vlakbij wonen.

vrijdag 12 september 2025 om 10:11
vrijdag 12 september 2025 om 10:19
Wonen jullie zo ver van school en de rest van de kinderen af dat ze 25 km alleen gefietst heeft? Ik snap best dan ze het laatste stukje alleen fietsen als ze echt richting eigen huis gaan maar 25 km….. heeft ze vriendinnen? Is er op kamp iets voorgevallen?
School is verantwoordelijk en zou ze zeker vragen hoe dit gegaan is en aangeven dat je het afhankelijk van hun verhaal, niet mee eens bent.
School is verantwoordelijk en zou ze zeker vragen hoe dit gegaan is en aangeven dat je het afhankelijk van hun verhaal, niet mee eens bent.
vrijdag 12 september 2025 om 10:22
Niet erg handig van school. Ze hadden een gezamenlijke fietsreis kunnen organiseren, en wie dat niet wil, onlogische route voor diegene, kan dat melden.
En je dochter had met haar dorpsgenoten iets kunnen afspreken. Dus als er wel dorpsgenoten waren, had ze natuurlijk kunnen wachten tot ze klaar waren met iets halen in de winkel.
En je dochter had met haar dorpsgenoten iets kunnen afspreken. Dus als er wel dorpsgenoten waren, had ze natuurlijk kunnen wachten tot ze klaar waren met iets halen in de winkel.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
vrijdag 12 september 2025 om 10:22
Ik begrijp de keuze van de school niet zo. Natuurlijk kan een kind 25 kilometer alleen fietsen, dat doet mijn dochter regelmatig voor de lol. Maar als er een meerdaagse schoolactiviteit georganiseerd wordt, dan had ik leerlingen in deze leeftijdscategorie een keuze geboden: je mag óf zelfstandig naar huis (eventueel zelfs toestemming aan ouders hiervoor vragen) óf je gaat om 16.00 samen met mevrouw Groen en meneer Zwart.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 12 september 2025 om 10:26
Qua gezelligheid: je dochter had ook met de jongens mee kunnen gaan, even wat eten halen en dan samen fietsen. En soms is iets minder gezellig, totaal raar om dat te gaan eisen.
Qua veiligheid en verantwoording, ja je hebt zeker een punt en ik zou zelf school hebben gebeld om aan te geven dat dat gewoon niet oke is, een kind alleen laten fietsen ergens na dagen kamp waar ze de weg niet kent, jongens ook niet maar meisjes al helemaal niet.
Qua veiligheid en verantwoording, ja je hebt zeker een punt en ik zou zelf school hebben gebeld om aan te geven dat dat gewoon niet oke is, een kind alleen laten fietsen ergens na dagen kamp waar ze de weg niet kent, jongens ook niet maar meisjes al helemaal niet.
vrijdag 12 september 2025 om 10:32
vrijdag 12 september 2025 om 10:37
School heeft dus de instructie gegeven om in groepjes te fietsen. Je dochter had dus volgens hun instructie samen met de jongens uit jullie dorp moeten fietsen. Ik zou eerder je dochter vragen waarom zij met vriendinnen is gaan fietsen tegen de instructie in. Natuurlijk, zij was moe en wilde misschien niet wachten op de jongens, maar school had op zich een logisch plan voor de terugweg en als de leerlingen zich daar niet aan houden, dan is dat de verantwoordelijkheid van de leerling zelf.
Ik heb iets vergelijkbaars ook gedaan als puber, in mijn eentje door een wereldstad reizen terwijl ons gezegd was altijd met minimaal twee. Mijn ouders werden boos op mij en niet op de organisatie, want ik was eigenwijs alleen gegaan.
Ik heb iets vergelijkbaars ook gedaan als puber, in mijn eentje door een wereldstad reizen terwijl ons gezegd was altijd met minimaal twee. Mijn ouders werden boos op mij en niet op de organisatie, want ik was eigenwijs alleen gegaan.
vrijdag 12 september 2025 om 10:40
Nee, zover ik weet is er niets voorgevallen. De kamplocatie was voor iedereen wel zo'n 45-50 km fietsen, ook vanaf school en was buiten de gemeente, zelfs net buiten de provincie. Van haar eigen VWO-klas is ze de enige die in ons dorp woont. Er zijn 2 klassen VWO die op basis van profiel zijn ingedeeld, logisch qua roosteren met al die keuzevakken etc. De dorpsgenoten zitten in de andere klas, maar ze waren gezamelijk op kamp. School staat in het midden van de gemeente, maar van de ene kant naar de andere kant van de gemeente is meer dan 20 km.
Volgens dochter mocht iedereen naar huis op eigen gelegenheid/groepje. Dus dochter gaat met haar vriendinnen. En als je op Google Maps kijkt dan snap ik wel dat ze gesplitst zijn waar ze gesplitst zijn qua kortste/efficiënste route. De vriendinnen moesten meer naar het zuid-westen terwijl voor dochter langs de Maas naar het zuiden het kortste is. Maar op die route van dochter liggen ook andere dorpen waarbij ik mij kan voorstellen dat er mogelijk leerlingen wonen die ze normaal niet ziet (ik ken ze ook niet, behalve dan de jongens uit het dorp) omdat ze in de andere VWO-klas zitten. Dat had school best even kunnen inventariseren en die leerlingen met elkaar kunnen laten terugfietsen met het verzoek zo lang mogelijk bij elkaar te blijven. Het zijn geen kleuters en ja, ze hebben mobiel etc. Maar het blijven nog wel kinderen van 15 op onbekend terrein die moe zijn en niet bellen dat ze opgehaald wensen te worden. Het fietsen is ook niet het probleem, maar meer dat het zo'n lang stuk alleen over onbekendere wegen is. Ik verwacht dan toch iets meer regie.
Volgens dochter mocht iedereen naar huis op eigen gelegenheid/groepje. Dus dochter gaat met haar vriendinnen. En als je op Google Maps kijkt dan snap ik wel dat ze gesplitst zijn waar ze gesplitst zijn qua kortste/efficiënste route. De vriendinnen moesten meer naar het zuid-westen terwijl voor dochter langs de Maas naar het zuiden het kortste is. Maar op die route van dochter liggen ook andere dorpen waarbij ik mij kan voorstellen dat er mogelijk leerlingen wonen die ze normaal niet ziet (ik ken ze ook niet, behalve dan de jongens uit het dorp) omdat ze in de andere VWO-klas zitten. Dat had school best even kunnen inventariseren en die leerlingen met elkaar kunnen laten terugfietsen met het verzoek zo lang mogelijk bij elkaar te blijven. Het zijn geen kleuters en ja, ze hebben mobiel etc. Maar het blijven nog wel kinderen van 15 op onbekend terrein die moe zijn en niet bellen dat ze opgehaald wensen te worden. Het fietsen is ook niet het probleem, maar meer dat het zo'n lang stuk alleen over onbekendere wegen is. Ik verwacht dan toch iets meer regie.
vrijdag 12 september 2025 om 10:43
Ik vind die vriendinnen hierin ook wel een beetje flauw. Ik heb in mijn jeugd kilometers omgefietst langs troosteloze kanalen omdat het anders ongezellig was voor vriendin X of Y en dat gebeurde andersom ook.
Je kunt het gewoon open vragen bij de school, zonder verwijten. Het verandert de situatie niet, maar misschien was het toch net anders dan je dacht.
Je kunt het gewoon open vragen bij de school, zonder verwijten. Het verandert de situatie niet, maar misschien was het toch net anders dan je dacht.
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 12 september 2025 om 10:44
Op zich begrijp ik de keuze van de school best, je wilt ook geen kinderen eerst verplicht weer naar school laten fietsen en dan achteruit weer terug naar huis. En ja, ik vind dat een kind van 15 in 4-vwo best 25 km alleen kan fietsen, ook over wegen die ze niet goed kent. Kinderen hebben toch een mobiel? De weg vinden ze heus wel. Minder gezellig, ja, dat wel. Maar dan leren ze vanzelf dat ze daar iets op moeten verzinnen.
Het enige dat ik niet goed begrijp, is dat school dit niet duidelijk gecommuniceerd heeft. Want juridisch gezien zijn zij nu wel nog verantwoordelijk tot het moment dat kind weer op school is. Dat risico zou ik met pubers mooi niet willen nemen, dus ik had als school wel duidelijk aangegeven dat het kamp eindigde ter plekke, en dat men op eigen gelegenheid naar huis kon. En inderdaad nog een optie gemaakt voor bv 1 docent die de rit naar school ook maakt voor leerlingen die dat graag willen.
Dus vanuit perspectief van de school, niet zo handig gedaan. Vanuit ‘kan dit’, wat mij betreft wel. En ja, ik woonde ook in een ‘middle of nowhere’ locatie op de middelbare school. Ik weet hoe alleen fietsen door bossen, weilanden en over heides is.
Het enige dat ik niet goed begrijp, is dat school dit niet duidelijk gecommuniceerd heeft. Want juridisch gezien zijn zij nu wel nog verantwoordelijk tot het moment dat kind weer op school is. Dat risico zou ik met pubers mooi niet willen nemen, dus ik had als school wel duidelijk aangegeven dat het kamp eindigde ter plekke, en dat men op eigen gelegenheid naar huis kon. En inderdaad nog een optie gemaakt voor bv 1 docent die de rit naar school ook maakt voor leerlingen die dat graag willen.
Dus vanuit perspectief van de school, niet zo handig gedaan. Vanuit ‘kan dit’, wat mij betreft wel. En ja, ik woonde ook in een ‘middle of nowhere’ locatie op de middelbare school. Ik weet hoe alleen fietsen door bossen, weilanden en over heides is.
vrijdag 12 september 2025 om 11:05
Ik vind dat de school het slecht heeft geregeld. Ik zou de ouders op zijn minst hebben geïnformeerd: ze fietsen zelf terug, we koppelen ze zoveel mogelijk aan buurtgenoten maar we houden verder geen toezicht, mocht u dit niet willen dan het verzoek om uw kind zelf te halen.
Iedereen kan toch bedenken dat pubers dan inderdaad eerst nog naar de winkel gaan, langs de snackbar, en dat er dan echt niet met iedereen rekening wordt gehouden.
En die kids overleven het wel hoor maar qua (juridische) verantwoordelijkheid had ik dit als school sowieso niet zo gedaan. fiets gewoon in complete groep terug naar school, jammer de Bammer als je daarna nog weer een stuk moet omfietsen.
Iedereen kan toch bedenken dat pubers dan inderdaad eerst nog naar de winkel gaan, langs de snackbar, en dat er dan echt niet met iedereen rekening wordt gehouden.
En die kids overleven het wel hoor maar qua (juridische) verantwoordelijkheid had ik dit als school sowieso niet zo gedaan. fiets gewoon in complete groep terug naar school, jammer de Bammer als je daarna nog weer een stuk moet omfietsen.
vrijdag 12 september 2025 om 11:07
Heb je geen contact gehad met dochter? Ze had jullie toch kunnen bellen en dan iets regelen. Ik denk niet dat school met iedereen rekening kan houden. En als ze wel gezamenlijk zouden fietsen krijg je de hele dag gezeur van leerlingen die vragen eerder af te mogen slaan omdat het korter is.
Ik vind dat je dochter zelf had moeten opletten.
Ik vind dat je dochter zelf had moeten opletten.
vrijdag 12 september 2025 om 11:14
Anne fietste ook overdag en had ook een telefoon bij. Heeft d'r niet geholpen.
TO, ik ben het met je eens. Lekker onhandig geregeld van school..
Al moet ik zeggen dat ik mijn kind sowieso was gaan halen, ik vind 45km echt heel ver, zeker met 25km alleen.

vrijdag 12 september 2025 om 11:18

vrijdag 12 september 2025 om 11:40
Dit is waar ik aan zat te denken inderdaad. En dat dan ook vooraf communiceren, want het is mij niet duidelijk wat TO nou van tevoren wist over hoe de terugweg georganiseerd zou zijn.nausicaa schreef: ↑12-09-2025 10:44Het enige dat ik niet goed begrijp, is dat school dit niet duidelijk gecommuniceerd heeft. Want juridisch gezien zijn zij nu wel nog verantwoordelijk tot het moment dat kind weer op school is. Dat risico zou ik met pubers mooi niet willen nemen, dus ik had als school wel duidelijk aangegeven dat het kamp eindigde ter plekke, en dat men op eigen gelegenheid naar huis kon. En inderdaad nog een optie gemaakt voor bv 1 docent die de rit naar school ook maakt voor leerlingen die dat graag willen.
vrijdag 12 september 2025 om 11:50
Wat een rare topictitel.
Er zit nog een wereld tussen 'een punt hebben' en een 'overbezorgde curlingouder' zijn.
Mss moeten we eens ophouden met al dat negatieve gelabel.
Je kind is 15. Het ene kind zal fluitend die 25 km over onbekende wegen fietsen, een ander zal via Den Helder in Maastricht uitkomen.
De ene keer zul je te beschermend zijn, een andere keer weer te makkelijk.
Er zit nog een wereld tussen 'een punt hebben' en een 'overbezorgde curlingouder' zijn.
Mss moeten we eens ophouden met al dat negatieve gelabel.
Je kind is 15. Het ene kind zal fluitend die 25 km over onbekende wegen fietsen, een ander zal via Den Helder in Maastricht uitkomen.
De ene keer zul je te beschermend zijn, een andere keer weer te makkelijk.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in