uit m'n dip en weer genieten

25-06-2013 20:18 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
hey allemaal

Ik ben een lucky bastard die een jaar onbetaald verlof heeft en nu een jaar in Zuid Amerika aan het rondreizen is. En nu ondertussen 5.5 maanden onderweg. Heb al een boel mooie dingen gezien en gedaan en waardeer ons eigen goed georganiseerde en rijke land steeds meer.

Maar... ik zit even in een dip, en ja ik weet het, een enorm luxeprobleem. Echt vreemd, ik zit in een prachtige stad nu in het zuiden van Peru. Er is een boel te doen en te zien maar ik ben er effe klaar mee... elke 2-3 dagen naar een andere plek, dat geregel met hostels en busritten van 15 uur. Die backpackers om me heen die alleen maar bezig zijn met zuipen en coke snuiven (wordt hier heel veel gedaan). De altijd aanwezige drukte op straat, het constant alert zijn op zakkerollers, de onzekerheid van 's avonds niet meer de deur uit kunnen als meisje alleen, de oppervlakkige gesprekjes met mensen die je ontmoet.... bleeeeh

Ik zou graag even een week of 2 naar huis gaan. Maar dat ga ik niet doen, harstikke duur. Maar gewoon mijn eigen bed, een fatsoenlijke boterham met hollandse kaas eten, pap en mam even knuffelen. Ik heb geen heimwee ofzo. Maar ik weet niet wat er is.

Heb een aardige jongen uit The States ontmoet die dezelfde richting op reist en we hebben de laatste dagen de komende 7-8 bestemmingen bekeken en een beetje gepland. En het zijn echt gave dingen die we gaan doen, ik heb er gewoon geen zin in, ook al zit ik in een prachtig land? Ik heb ondertussen zoveel mooie wandeltochten gedaan, watervallen en vulkanen gezien dat ik ook een beetje verwend begin te worden. Het wauw-gevoel is weg, de mooie uitzichten raken me even niet meer zo. Ik heb even geen zin meer om dingen te ondernemen en hang nu de 2e dag op bed om te facebooken enz maar voel me ook weer schuldig omdat ik moet genieten omdat ik de kans heb om dit een jaar te doen. En niksdoen is toch een beetje zonde :S

Iemand ervaring met ook reismoe zijn? (ik moet nog 7 maanden dus naar huis gaan is geen optie, dat wil ik niet enmijn baan begint pas in januari 2014)
Op zo'n lange reis zou ik zeker zorgen niet ongesteld te worden. Dat lijkt me helemaal 'n hel als je onder zulke primitieve onmstandigheden moet bivakkeren en geen privacy hebt.
Sabatticalmeds, het hieft toch niet altijd holladiee tenzij ? Je mag een situatie toch wel eens even zat zijn? Misschien klinkt het decadent als je dat hebt tijdens lang reizen, maar soms is routine en een oude vertrouwde situatie gewoon even lekker. Zodat je daarna weer beseft hoe leuk het kan zijn.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
het hoeft niet holladijee te zijn, maar als ik op een feestje ben en het is niet holladijee, dan ga ik lekker naar huis.
Herkenbaar! Ervaring hier dus, ook na een maand of 5 reizen. Ik ben toen blijven plakken in een stad die ik geweldig vond en heb daar bijna 4 weken voor kost en inwoning in het hostel gewerkt (wc's schoonmaken 's ochtends, koken voor het gezamenlijke eten, dat soort dingen.) En verder heb ik me die weken de rest van de dagen heerlijk vermaakt door een soort routine te kweken: Koffie halen bij hetzelfde tentje. In dezelfde boekhandel een boek zitten lezen. Voor langer dan 2 dagen inkopen bij de supermarkt. Concertje bezoeken. Dat soort dingen, gewone 'leef' dingen.

Dus als je het nu weer even niet trekt: las weer ergens een reispauze in. Want je kunt wel alles willen zien, maar als je er geen zin in hebt is het ook niet leuk! Dus dan kun je jezelf beter wat rust gunnen.
quote:perezosa schreef op 25 juni 2013 @ 21:30:

Je hebt pech dat wij deze keer niet richting Zuid-Amerika gaan, maar naar Azie, anders kwam ik je een hart onder de riem steken met allerlei leuke dingetjes/lekkernijen uit het nu erg frisse (ja ja, wees blij dat je daar zit) Nederland.

ik weet niet waarom, ik denk niet dat ik hier ooit nog terug kom. ik ben nog nooit 2x op dezelfde bestemming geweest! Maar nu je het zegt ik kan de gemiste dingen op een ander moment doen. 32 en absoluut geen kinderwens.

En het is hier 19 graden, niet veel beter dan thuis. Ik zou graag een boodschappenlijstje doorgeven: stroopwafels, fatsoenlijke kaas, witte chocoladevlokken, gewone vanille pudding van campina, en zacht brood. niet van die rommel die ze hier hebben waar je iemand dood mee kan slaan haha!
quote:elninjoo schreef op 25 juni 2013 @ 21:32:

Ik heb nog nooit zo'n lange tijd aan 'n stuk gereisd, maar ik vrees dat ik ook reismoe zou worden. Je raakt op 'n gegeven moment volgens mij voldaan van elke keer nieuwe indrukken. Heb in andere culturen ervaren dat 4 weken voor mij eigenlijk mooi genoeg is. Enkel in westerse landen als Australie, Canada, USA had ik nog wel doorgekunt (behalve financieel haha). Ik denk omdat de westerse cultuur in combinatie met veel ruimte en natuur mij ontspant en andere culturen toch ook heel vermoeiend zijn.

Zou het je helpen als je gaat chillen in The States voor 'n maandje? Of slaat dat 'n te groot gat in je budget?

ticket USA is waarschijnlijk net zo duur als thuis. Ik zal een rustig strand-plekje in peru gaan zoeken en inderdaad es op mn hol gaan zitten en een paar boeken lezen en niks proberen te doen zonder me schuldig te voelenn

en je tip naar een luxe plek, misschien een idee. ik probeer meestal de low budget plekken te vinden, een jaar reizen zonder salaris is goed te doen. maar alleen in hostels. Maar een paar dagen een hotel, daar wordt ik wel een beetje blij van ;)

@hiem inderdaad, harde schijf is vol! leuk omschreven!
Inderdaad, laat je 'ns lekker verwennen in 'n luxe hotel waar ze de cocktails aan je ligbed bij het zwembad komen serveren. Daar word je echt wel blij van!
quote:sabbaticalmeds schreef op 25 juni 2013 @ 22:08:

het hoeft niet holladijee te zijn, maar als ik op een feestje ben en het is niet holladijee, dan ga ik lekker naar huis.

dat is 1 avondje. ik kan geen reis van nog 7 maanden afbreken, eigenlijk wil ik nog niet naar huis en zoals ik al zei, mijn baan begint pas in jan. 2014 ik weet dat dit tijdelijk is.

ik ga dat cultuur-shock es googlen Nola, bedankt

enne nee ik ben niet ongesteld! Daar heb ik wel voor gezorgd dit jaar!
Heb je (op nu je dip na) geen moeite met die hostels/dorms? Ik ben wat dat betreft echt 'n luxe paardje. Heb heel erg behoefte aan toch wat basic comfort en vooral privacy. Daarom zal ik ook nooit zo lang achter elkaar kunnen reizen, omdat dat in de accommodaties die ik boek voor mij simpelweg niet te betalen is.
Heel herkenbaar! Zou inderdaad even lekker vakantie vieren! Tip in Peru: Mancora en dan een mooi resort uitzoeken en dus niet in Loki zitten en elk avond zuipen Ik heb tijdens mijn reis daar een break in Brazilië gehouden.. In 3 weken 'slechts' 3 bestemmingen, allemaal aan het strand.. Daar ben ik toen zo van opgeknapt (al kon ik nog steeds geen kerk bekijken, daar ben ik nog steeds klaar mee)

Dus nu, relaxen en genieten! Daarna weer lekker verder met het mooie backpackerleven want daar ben ik stiekem wel een beetje jaloers op!
Ik ben geen luxe-dier, hoef geen luxe kamer of standaard eigen toilet, maar ik houd wel van privacy en niet de hele tijd mensen om me heen. Daar zoek ik hostels ook op uit (nu samen met vriend en en dan is dat nog wat gemakkelijker).

Dus niet de feesthostels waar je zeker heel veel andere mensen ontmoet en waar je gegarandeerd keer op keer dezelfde gesprekken mee voert, maar wat rustigere plekken.

En die hoeven niet duurder te zijn. Weet nog dat ik Ergens (is niet eens interessant waar dat was, behalve mss dat het in Azie was, ivm de prijs) in een heerlijk rustig familie-hostel zat (waar de schoenen uit moesten bij de voordeur en je geen bezoek mocht ontvangen, een heerlijk kneuterig adresje voor nog geen 8 euro incl ontbijt) en wat verderop eens heb gegeten bij zo'n popiejopie-hostel dat helemaal vol zat en ook duurder was.. was helemaal niet jaloers op deze mensen, wat een rust had ik, lekker met mijn boekje 's avonds met alleen een ouder stel op de veranda en na 10 uur 's avonds rust in het hostel

Je hebt maar een beperkt budget, dus kan me voorstellen dat dure hotels buiten jouw bereik liggen, maar zoek eens wat meer dit soort plekken op en kom tot jezelf, er is een hele range tussen hotel en de backpackerhotspots.
Heel herkenbaar Koekie. Dat had ik al na 2 maanden 'alleen maar leuke dingen doen'. Ik kon geen tempel meer zien.

Bij mij kan dit helpen:

- Even daar werken. Ook al is het maar vrijwilligerswerk of een baantje als afwasser, serveerster of in een hotelreceptie. Even wat langer op een plek blijven, je nuttig voelen, je hersens gebruiken (al is het maar voor de taal / te onthouden waar alles staat en hoe het moet), iets meer leven zoals de mensen daar ook leven (en meestal ook meer contact met de normale mensen van bijvoorbeeld Peru). Ik heb bijvoorbeeld 5 weken Engelse les gegeven in Peru, voor een loontje van EUR 2,50 per uur (daar destijds ongeveer een dokterssalaris) en ook nog gratis accommodatie. Geboren uit geldnood, maar uiteindelijk een superleuke ervaring die ik voor geen goud had willen missen.

Opeens leerde ik Peruaanse studenten en leraren best een beetje kennen, in plaats van alleen maar korte gesprekjes met tour operators, receptionisten, marktkooplui. Je krijgt een heel andere kijk op de cultuur en dus 'mis' je ook niks door het niet reizen.

Ik zou linken naar mijn blog voor tips over werk vinden maar dat mag niet van Viva...

Na zo'n werkperiode zul je - heel hoogstwaarschijnlijk - weer met frisse blik wauw-momenten beleven!

- Een cursus doen, bijvoorbeeld een taal leren, kookles nemen, wat dan ook... idem als bij werken. Even niet verkassen, even niet nieuwe highlights opspeuren in je reisgids, even niet dat slappe gelul van "waar ben je geweest? waar ga je nog heen? je móet echt daar naartoe!".

- Even twee weken ofzo op een plek te blijven (ook al is dat zonder werken of studeren), even een iets luxer hotel, even op zoek naar Westers eten, elke dag een McDonalds ijsje, even wat meer contact met thuis of gewoon lekker vaak naar Amerikaanse films... En vooral ook even niks MOETEN. Dus ook niet MOETEN genieten, dingen moeten zien omdat het zo mooi is, omdat je een lucky bastard bent en het een luxeprobleem zou zijn (jij voelt het nu zo dus het is een probleem), en al helemáál niet omdat andere reizigers zeggen dat je ergens heen 'moet'. Jij bepaalt dat zelf.

Aan mijn spiegel hangen een paar kaartjes die ik ooit ergens heb opgeduikeld.

"Van wie moet dat dan?"

"Wat zijn we bezig"

"Hier, heb je een moment"

Vooral als je over die eerste gaat nadenken, kun je jezelf lekker tegenkomen ;)

Ik zou eerlijk zijn tegen die aardige jongen, en niet met hem gaan reizen. Anders ga je tegen heug en meug 'leuke dingen doen' waar je helemaal niet van geniet en die wel geld kosten. Terwijl je daar na een pauze waarschijnlijk wél van geniet!

Hier nog een verhaaltje over reismoeheid van andere backpackers: http://www.backpackgek.nl/waarom-wij-ni ... n-uit-pai/

Natuurlijk kan het ook zo lopen dat een pauze of even werken / studeren bij jou niet helpt. Ik ken ook wel mensen die een reis gewoon eerder dan gepland hebben afgebroken. Ook geen ramp. Dan is het gewoon genoeg geweest voor nu. Kan toch?

Sterkte met je dip! Je komt er wel weer uit, of het nou is door pauze, doorreizen of de reis af te breken. Schrijf je ons dan ook weer?
Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan?
quote:koekie1980 schreef op 25 juni 2013 @ 22:25:

[...]

Ik zou graag een boodschappenlijstje doorgeven: stroopwafels, fatsoenlijke kaas, witte chocoladevlokken, gewone vanille pudding van campina, en zacht brood. niet van die rommel die ze hier hebben waar je iemand dood mee kan slaan haha!

Opschrijven en bewaren dat soort dingen! Kun je een jaar later hartelijk om lachen.

Gek genoeg miste ik niet drop en hagelslag (wat veel Nederlanders denken), maar fietsen door de stad, met vrienden naar de kroeg kunnen, en pistoletjes met kruidenkaas. Tja je krijgt rare gedachten soms.

Enne, volgens de Wikipedia-omschrijving van cultuurschok zit je waarschijnlijk in de Negotiation phase. http://en.wikipedia.org/wiki/Culture_shock

Waarbij je in jouw geval 'cultuur' ook zo ruim kunt opvatten als 'de backpackerscultuur'. En ergens staat ook nog 'information overload'.

Vergeet ook zeker niet het laatste stuk 'Reverse culture shock' te lezen! Ben je daar vast op voorbereid... ;)
Heel erg herkenbaar! Bij mij, en ook bij een paar vrienden die op dit moment bij mij logeren. Ze zouden een paar dagen blijven, maar zijn ook enorm reismoe en blijven nu dus 3 weken. Ze hebben hun rugzakken uitgepakt en alles in de kast gelegd. Alleen die handeling vonden ze al heerlijk!

Verder eens met de meeste tips hierboven.
quote:mayou schreef op 26 juni 2013 @ 04:52:

Ze hebben hun rugzakken uitgepakt en alles in de kast gelegd. Alleen die handeling vonden ze al heerlijk!

Ha ha, daarom doe ik dat tijdens rondreizen ook al als ik 2 nachten of langer ergens slaap! Misschien heel truttig maar dat voelt zoveel fijner dan uit mijn backpack leven. En zoveel werk is het niet. Misschien ook een klein iets wat jou kan helpen als je je reis weer vervolgt Koekie?
Het is al vaker gezegd en ik ga dezelfde tip nog een keer aandragen: blijf even op één plek hangen en sta jezelf toe niets te moeten. Pak je spullen uit, kweek een dagritme en voel jezelf thuiskomen.

Uiteindelijk kun je beter 10 bezienswaardigheden goed in je opnemen, dan 30 plekken niet in je opnemen omdat je hoofd vol zit met reisindrukken.

Nouja, dit is mijn reisfilosofie en daar reis ik naar.
Lijkt me niet van toepassing als je van dorms afhankelijk bent, daar zul je je rugzak op slot doen ipv al je spullen er buiten laten slingeren.

Ik reis in hotels/b&b's/lodges e.d. in 1 persoonskamers, maar ik pak ook nooit wat uit en leef uit mijn reistas. Ook als ik 3 dagen ergens ben. Het grootste deel ligt er dan inmiddels wel uit, maar niet in 'n kast, haha!
Nien, een jaar op reis zijn is iets anders dan een maand naar Australië gaan.
Ik vond het ook altijd 'fijn' om van tijd tot tijd mijn rugzak uit te pakken en her-in-te-pakken. Terwijl mijn ondergoed weer op precies dezelfde plek terug ging blijkbaar toch iets van resetten ofzo.

En Koeksel, kun je geen pakje met gemis-dingen poste restante op laten sturen? Of duurt dat maanden voor het aankomt?

Ik vond het altijd een enorm feest als ik wist dat er ergens zo'n pakketje voor me lag. En heb in Azië gesmuld van de maggi instant boerenkoolstamppot, de drop, een Nederlands puzzelboekje en een stomme Viva
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:elninjoo schreef op 26 juni 2013 @ 08:45:

Lijkt me niet van toepassing als je van dorms afhankelijk bent, daar zul je je rugzak op slot doen ipv al je spullen er buiten laten slingeren.

Ik reis in hotels/b&b's/lodges e.d. in 1 persoonskamers, maar ik pak ook nooit wat uit en leef uit mijn reistas. Ook als ik 3 dagen ergens ben. Het grootste deel ligt er dan inmiddels wel uit, maar niet in 'n kast, haha!

waardevolle spullen in kluisje en de rest slingert heerlijk rond

Zit nu al de 3e dag een beetje te te forummen, boek te lezen en fotos op dropbox te knallen..... heerlijk dat lamballen...
koekie1980, 8 minuten geleden

.... heerlijk dat lamballen...

Kijk koekie, daar is zo'n jaartje vrijaf nu oa voor bedoeld:

Om te ontdekken waar jouw talenten liggen :-)
Je kunt ook gewoon even op vakantie naar huis en dan weer verder...what not
quote:perezosa schreef op 27 juni 2013 @ 23:18:

koekie1980, 8 minuten geleden

.... heerlijk dat lamballen...

Kijk koekie, daar is zo'n jaartje vrijaf nu oa voor bedoeld:

Om te ontdekken waar jouw talenten liggen :-)

nu ligt mijn talent even bij niksdoen

jammer dat mijn 7 roommates elke ochtend vragen wat ik ga doen, en elke avond of ik iets leuk gedaan hebt. Voelt toch nog raar om te antwoorden: euh geen hol... op bed gezeten , niet sociaal gedaan, boek gelezen.

ik ga zo es een pisco sour aan de bar bestellen, proost op jullie
Heel herkenbaar... Toen ik jaren terug verveeld naar de Iguazu watervallen keek, na een half jaar vreselijk veel mooie dingen zien, ben ik doorgereisd naar Bolivie, om maandenlang in Een klein dorpje in de jungle apen en poema's te verzorgen(www.intiwarayassi.org)

Best choice ever! M'n eigen kamertje, vaste mensen om me heen om eens een echt gesprek mee te hebben en ik heb er de meest mooie momenten mee gemaakt; knuffelen net een poema, gevoerd worden door een aap...

Ik heb hierdoor een deel van mijn reisplannen opgezegd, maar daar heb ik nooit een moment spijt van gehad.

En als ik ooit terug ga naar Zuid Amerika en dan wel Machu Pichu kan bekijken, weet ik zeker dat ik daar dan meer van ga genieten dan toen ik te reismoe was om de mooie dingen te waarderen.

Mijn advies zou zijn iets uit te zoeken waar je blij van wordt (mensen, dieren, natuur, kunst?) en ziek daar een project bij om langer te zijn, dieper in de cultuur, mensen, omgeving te duiken. Liever een paar intense ervaringen, dan veel oppervlakkige dingen...

Veel plezier daar!!
quote:koekie1980 schreef op 28 juni 2013 @ 00:13:

[...]

nu ligt mijn talent even bij niksdoen

jammer dat mijn 7 roommates elke ochtend vragen wat ik ga doen, en elke avond of ik iets leuk gedaan hebt. Voelt toch nog raar om te antwoorden: euh geen hol... op bed gezeten , niet sociaal gedaan, boek gelezen.

ik ga zo es een pisco sour aan de bar bestellen, proost op jullie

Ligt er maar net aan hoe je het zelf beleeft en hoe je het verwoordt. Je kan ook enthousiast antwoorden: "Ja heel fijne dag gehad, heerlijk een boek gelezen en geluierd! Daar was ik zo aan toe. En jij?"

Proost terug!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven