Ultra Light (UL) gear

10-11-2014 15:34 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha meiden

Ik ben inmiddels alweer enkele maanden volop aan het zoeken naar ervaringen van hikers over Ultra Light gear (UL). Zijn er hier op het forum ook mensen die op deze manier hiken? Wat gebruiken jullie daarvoor? Wat beviel er wel en wat beviel er niet?

Ik heb wel al de tent inmiddels gevonden en gekocht. Een Nordisk Telemark 2 van 950 gram. Daarbij ook een matrasje van 450 gram (Thermarest Neoair). Maar slaapzak is lastiger en de rugzak, daar ben ik ook nog niet helemaal uit.

Ben benieuwd naar ervaringen!

Ik ga in 2015 wild campen in Schotland en de Uk waar toegestaan. Maar dat vereist wel enig voorwerk. Aangezien ik ga hardlopen, moet ik echt kijken naar UL gear en is elke gram er bijna eentje teveel.

Hoop op ervaringen van anderen!

Overigens staat een verslagje van mijn eerste stappen op mijn site http://bit.ly/1ueGb8i
@ thistle: ik heb black diamond ultra distance stokken :-) Gisteren gekeken naar een rugzak maar dat vond ik nog best lastig. De OMM Classic 32 was ook vrij licht en zonder poespas. Maar de banden zijn vrij smal en ik heb een pacemaker met een draad die lastig loopt en dus moet ik echt oppassen met een rugzak. Ik twijfelde dus enorm. Maar ik had alles meegenomen om te passen en het past er op zich prima in eigenlijk. Maar ik ga toch nog even verder kijken naar een zak. Had nog een andere gezien Montane, die kan ik alleen in de UK passen helaas en misschien toch kijken naar de osprey. Die is weliswaar iets zwaarder maar die banden zijn wat breder. De Talon 22 L versie zat erg prettig met die draad, maar met de OMM helemaal gevuld kon ik gisteren prima rennen nog. Ik heb weinig spulletjes die mee moeten maar het moet wel passen :-)
Wat grappig dat jij ook op alles bespaart en dan toch stokken meeneemt.

Ik heb qua volume juist een grote rugzak, hoef dan ook nooit te proppen. Maar ik loop dan ook niet hard, dat is natuurlijk heel anders. Stoer dat je dit doet met je pacemaker. Mijn vriend heeft ook wat medische tierenlantijnen aan en in zijn lijf zitten en dat heeft onze of in ieder geval mijn lol in het UL wel een beetje bekoeld. Hadden we alles UL bij elkaar gezocht, kwamen er reserve infuusjes, meetdingetjes, batterijen en stapels dextro bij. Hoef jij wat dat betreft niks extra's mee te sjouwen? Ik vond het al gek dat jij zo zorgvuldig rugzakken ging passen, maar nu snap ik het wel.

Als je naar Schotland gaat moet je trouwens rekening houden met de midges. Op tijd een mooi plekje voor je tent vinden en gegeten hebben zodat je je tent in kan duiken zodra ze tevoorschijn komen. Als je bij de eerste midge nog een plekje moet gaan zoeken ben je al lek geprikt voor je in je slaapzak ligt. Ga je lopen over de vele voetpaden die er zijn of zoek je meer de rand van de verharde wegen op?
@ thistle: mijn kratje met spulletjes staat alweer klaar, ik ga straks even een Osprey zak passen :-) Ja het is een beetje lastig om een goede zak te vinden, zeker met gewicht maar dat gaat lukken. Voor gewoon heb ik een fijne salomon zak die als gegoten zit en helemaal óver de draden loopt dus geen probleem. Zoiets is vast ook te vinden voor een grotere zak en anders ga ik bedenken of ik iets met een schuimrubber ding kan maken ofzo. Er zit best wat 'extra' straks in ja. Heb daar nog geen pakketje van gemaakt en ook nog niet gewogen. Medicatie etc moet gewoon mee natuurlijk. Daarom is een zak met wat vakken ook wel fijn en de OMM had dat niet. Overigens moeten ook de spullen van de hond mee. Zij heeft wel haar eigen rugzak, maar ik geval van nood zou het er wel bij moeten kunnen vind ik. Woeffie moet eerst nog even goed opknappen, en ik fluister ook steeds dat ze maar moet denken aan alle mooie plannen die we samen zouden gaan doen :( Het rare is dat ik eigenlijk nog nooit last heb gehad van muggen, maar misschien was mei/juni te vroeg voor de echte muggen, maar ook in september nog nooit problemen gehad eigenlijk. Als ik hardloop, kies ik altijd voor zachte paden en zelfs soms buiten paden (als ik weer eens iets niet kan vinden). Zo kwamen woef en ik al voor heel wat verrassingen te staan als ik haar weer eens ergens over een een of ander raar hekwerk moest krijgen of een muur ofzo. We raken er steeds handiger in samen. Als je het leuk vindt, op http://bit.ly/1yRJ6EC staat juni 2014, toen ik in schotland stukken heb gelopen. Even naar beneden scrollen tot waar het begint. Er staan ook korte video's op van routes. In januari en februari 2014 was ik aan de oostkust van engeland, ook daar veel (korte) avonturen.
Nou... vannacht was het dan zo ver. Na maanden voorbereiding de eerste proef nacht buiten in het veld. Het was iets onder 0 graden. Ik sliep daarom ook niet in de Fjallraven maar in een Cumulus 600 overstuffed tot 700 dus ik had het heerlijk warm. Het was op zich een geslaagde proefsessie maar er ging iets goed verkeerd toen ik dacht slim te zijn en in de tent in een gelzakje ging plassen in plaats van even de kou in de gaan. Dat was even jammer maar alles is weer opgelost en dat was dus een goede les. Volgende keer gaat in ieder geval de shewee mee maar ik denk dat ik gewoon naar buiten ga. De hond deed het ook goed. Ze is helaas nu loops, vannacht was de laatste optie om dit te doen, nu moet ik eerst even wachten totdat ze weer OK is. Maar we dit it!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven