Vakantie en gezondheidszorg (Kaapverdië)

05-02-2023 22:06 57 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag heerlijk een vakantie uit zitten zoeken. Mijn oog viel op een luxe vijfsterrenhotel in Kaapverdië. Zweefde met mijn vinger al boven de "boeken"-knop en ik zag mezelf daar al onder een palmboom zitten, en opeens dacht ik: hoe zit het daar eigenlijk met de gezondheidszorg?
Die blijkt er dus zeer beperkt te zijn. Als je een oorontsteking of een gebroken pols hebt, dan komt het vast helemaal prima goed, maar als je een hartinfarct krijgt, dan ga je met een beetje pech gewoon dood.
Nu heb ik zelf niet direct levensbedreigende ziektes, maar ik mankeer nog weleens wat.
Zouden jullie de gezondheidszorg mee laten tellen in het boeken van een vakantie? Of kunnen jullie dat helemaal loslaten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou er niet direct op zoeken, maar als ik het eenmaal zou weten, zou ik het niet meer kunnen loslaten....
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, eigenlijk niet.
Wij zijn vorig jaar naar Kaapverdië geweest. Heerlijke zonvakantie :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan in april naar Kaapverdië. Geen moment aan de gezondheidszorg gedacht.
Wij gaan 9 nachten, dus ik durf de gok wel te nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, gelukkig zit mijn beste vriendin daar net en is die op één van haar vorige reizen half dood van een boot geplukt en met spoed het ziekenhuis ingebracht (goddank in een land met uitstekende zorg). Dus dit is een mooi topic zo vlak voor het slapengaan :yes:

Voor mij geldt slechte zorg = geen reis. Want mijn lijf is één grote verzameling instortingsgevaar dus dat zou echt heel onverstandig zijn. Maar tegelijkertijd zou ik als het er een beetje glossy uitziet bij het boeken waarschijnlijk ook kunnen vergeten dat tot achter de komma te checken.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprankelend schreef:
05-02-2023 22:15
Zo, gelukkig zit mijn beste vriendin daar net en is die op één van haar vorige reizen half dood van een boot geplukt en met spoed het ziekenhuis ingebracht (goddank in een land met uitstekende zorg). Dus dit is een mooi topic zo vlak voor het slapengaan :yes:

Voor mij geldt slechte zorg = geen reis. Want mijn lijf is één grote verzameling instortingsgevaar dus dat zou echt heel onverstandig zijn. Maar tegelijkertijd zou ik als het er een beetje glossy uitziet bij het boeken waarschijnlijk ook kunnen vergeten dat tot achter de komma te checken.
Sorryyyyyy :whoops:

Nou is mijn lijf dus ook wel een beetje instortingsgevaarlijk (vandaar ook dat ik het wel checkte...), maar eigenlijk zou ik niet meer direct iets levensbedreigends moeten krijgen (hartritmestoornis bijv die als het goed is definitief is verholpen). En zelfs al krijg je zoiets, dan is er vast wel een defibrillator...
En het ziet er meeega glossy uit, vandaar dat ik al helemaal in mijn nopjes bijna aan het boeken was.
Zucht...
Alle reacties Link kopieren Quote
Is we niet op de meeste plekken een privéziekenhuis voor rijke mensen waar je als Europeaan met verzekering ook terecht kunt?
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
05-02-2023 22:23
Is we niet op de meeste plekken een privéziekenhuis voor rijke mensen waar je als Europeaan met verzekering ook terecht kunt?
Lang niet overal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds ik van dichtbij heb gezien dat iemand tijdens een citytrip in West-Europa met spoed geopereerd moest worden omdat hij anders zeer waarschijnlijk de rest van zijn leven vanaf zijn middel verlamd zou zijn kijk ik daar wel iets beter naar. Ergens uit de rimboe in Verweggistan zou hij dus gewoon in een rolstoel terug gekomen zijn..best een eng idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
montblanc schreef:
05-02-2023 22:23
Is we niet op de meeste plekken een privéziekenhuis voor rijke mensen waar je als Europeaan met verzekering ook terecht kunt?
Er is een privekliniekje die dus problemen als een astma-aanval, open wond, gebroken pols of oorontsteking wel aankan. Maar that's it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Afhankelijk van wat ik ga doen of m'n gezondheid, hou ik daar zeker rekening mee.
Nou doe ik op vakantie ook wel dingen die een risico met zich meebrengen en wil niet het risico lopen dat als er wat erg mis gaat, ik niet geholpen kan worden.
In complete gezondheid en een strandvakantie maak ik me al wat minder druk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik laat het niet meewegen, maar ben wel gezegend met een gezond gestel, dus ik heb een beetje makkelijk praten.
Ik realiseer me ook wel dat er altijd wat kan gebeuren, maar dat is dan domme pech. Hoe groot is die kans nou helemaal? Net zo groot als de kans dat het vliegtuig naar die afgelegen plek neerstort?

Ik heb wel redelijk wat ervaring met kleine dorpsklinieken in den vreemde. Maar meer voor een hechting hier of daar, antibiotica of zalfje bij rare huiduitslag. Geen acuut levensbedreigende situaties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Johanna67 schreef:
05-02-2023 22:14
Wij gaan in april naar Kaapverdië. Geen moment aan de gezondheidszorg gedacht.
Wij gaan 9 nachten, dus ik durf de gok wel te nemen.
Je hebt maar 1 nacht nodig om ziek te worden…
Alle reacties Link kopieren Quote
stippensokken schreef:
05-02-2023 22:50
Ik laat het niet meewegen, maar ben wel gezegend met een gezond gestel, dus ik heb een beetje makkelijk praten.
Ik realiseer me ook wel dat er altijd wat kan gebeuren, maar dat is dan domme pech. Hoe groot is die kans nou helemaal? Net zo groot als de kans dat het vliegtuig naar die afgelegen plek neerstort?

Ik heb wel redelijk wat ervaring met kleine dorpsklinieken in den vreemde. Maar meer voor een hechting hier of daar, antibiotica of zalfje bij rare huiduitslag. Geen acuut levensbedreigende situaties.
De kans dat je op vakantie medische hulp nodig hebt is wel wat groter dan de kans op een neerstortend vliegtuig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Houdbaremelk schreef:
05-02-2023 22:53
De kans dat je op vakantie medische hulp nodig hebt is wel wat groter dan de kans op een neerstortend vliegtuig.
Ik bedoel meer dat de kans dat je iets serieus ernstigs krijgt (categorie hartaanval of acute verlamming ofzo), iets wat de kleine medische post op zo'n eiland niet aankan, gewoon heel klein is.
(Ervan uitgaande dat je verder gezond bent natuurlijk. Als je al een flink medisch dossier hebt in Nederland, ligt de zaak natuurlijk anders.)
Ik mankeer niet vaak wat dus ik let daar niet echt op maar als ik wel wat mankeer of regelmatig iets mankeer dan zou ik er wel op letten en wat anders boeken als het ter plaatse vrij slecht is. Daar zou ik dan teveel stress van hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja je maakt een inschatting. Ik houd van avontuurlijke vakanties en afgelegen gebieden in Afrika en Azië, weinig gezondheidszorg daar eigenlijk. Maar ik ben gezond en neem een basisapotheekje mee. Bij simpele wondjes of een rondje diaree red ik me daarmee prima. Een hartaanval ga ik daar niet overleven nee maar die kans is zeer beperkt gelukkig. Niet groot genoeg om me het avontuur te ontzeggen
Alle reacties Link kopieren Quote
De zorg op Mallorca is vast wel goed, maar het hotel met 3000 gasten heeft echt niet gemerkt dat ik (alleenreizend) twee dagen voor pampus in bed heb gelegen. Ik had daar dus rustig dood kunnen gaan.

De reisleidster zou het pas gemerkt hebben als ik niet voor het transferbusje klaar stond. Zij kwam af en toe een uurtje naar het hotel, voor het geval een klant informatie wilde over iets.

Ik laat de zorg niet meewegen, maar aangezien we 9 van de 10 keer naar Frankrijk gaan, maken we ons geen zorgen. De vakantiedokter naast de camping is goed, de verpleegster op de camping is goed, de tandarts in het stadje zelfs meer dan goed. Ik durf erop te vertrouwen dat dat in de rest van Frankrijk ook zo is. De tiende keer is de kans groot dat het Duitsland is, daar is ook prima zorg.

De pompiers en de SAMU hebben we nog niet nodig gehad, gelukkig, maar die stonden ons wel te woord toen we twee dagen na het overlijden van iemand op het strand contact opnamen. Hen bellen over de flauwgevallen man was inderdaad het enige dat we hadden kunnen doen. De man was al overleden voordat hij op het strand viel, zeiden ze. Er heeft dus een lijk op onze stranddeken gelegen totdat de SAMU kwam...
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er nooit zo opgelet. Totdat ik 4 jaar geleden samen met mijn partner op vakantie was in Kaapverdië, en hij heel ziek werd. Een hele heftige buikgriep waarbij hij niets binnenhield en dreigde uitgedroogd te raken. Normaal een gezonde grote kerel, maar daar dus heel snel erg ziek. Toen vertelde de reisleiding ook dat er dichtbij geen goede medische zorg beschikbaar was. Je snapt, ik zat daar vanaf dat moment niet meer lekker. Gelukkig knapte hij na 4-5 dagen weer op. Maar voortaan let ik er dus wel op. Sowieso vond ik Kaapverdië (wat ik ervan gezien heb dan) overrated, maar met dit in mijn achterhoofd (en het feit dat jij aangeeft weleens pech te hebben qua gezondheid) zou ik het zeker nog eens overwegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit bij stil gestaan, maar toch ook wel wat afgelegen gebieden bezocht (en op de directe planning staan). Het is best een eng idee eigenlijk, maar ik schat het risico dat ik het nodig zou hebben erg laag in, en daardoor kan ik het loslaten.

Het zou voor mij geen reden zijn om niet dat heerlijke hotel op Kaapverdië te boeken, maar als jij er dadelijk bent, kun je dan lekker genieten van (of nu al verheugen op) je luxe, welverdiende vakantie, of zit je daar toch met een rotgevoel? Dát zou ik wel laten meespelen in mijn beslissing.
We're not doing this because it's easy. We're doing this because we thought it was easy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Greendale schreef:
05-02-2023 23:30
Ik heb er nooit zo opgelet. Totdat ik 4 jaar geleden samen met mijn partner op vakantie was in Kaapverdië, en hij heel ziek werd. Een hele heftige buikgriep waarbij hij niets binnenhield en dreigde uitgedroogd te raken. Normaal een gezonde grote kerel, maar daar dus heel snel erg ziek. Toen vertelde de reisleiding ook dat er dichtbij geen goede medische zorg beschikbaar was. Je snapt, ik zat daar vanaf dat moment niet meer lekker. Gelukkig knapte hij na 4-5 dagen weer op. Maar voortaan let ik er dus wel op. Sowieso vond ik Kaapverdië (wat ik ervan gezien heb dan) overrated, maar met dit in mijn achterhoofd (en het feit dat jij aangeeft weleens pech te hebben qua gezondheid) zou ik het zeker nog eens overwegen.
Je kunt ter plaatse toch ORS maken? Liter water koken, eetlepel suiker en theelepel zout toevoegen. Kleine slokjes over de dag drinken.
Every woman deserves a man that destroys her lipstick, not her mascara.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had er niet zo over nagedacht eigenlijk en we zijn al vaker op Kaapverdië geweest. Nooit op SAL, dus daar heb ik geen ervaring mee. Maar het is wel opvallend dat er weinig goede medische zorg is inderdaad. Als dat idee je beangstigd, zou ik voor een ander land kiezen. Je gaat toch voor je ontspanning en nu dit idee in je hoofd in geslopen, vrees ik dat je dat er niet meer uit krijgt.

Mijn man is ook een paar dagen flink ziek geweest ooit op Kaapverdië. Gewoon griep en koorts enzo en we hadden paracetamol en norit bij ons. Dus prima, maar de dingen waar hij zin in had (bouilonnetje bijv) was echt nergens te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb onverwacht in een ziekenhuis op een Grieks eiland gelegen ... dat viel al dik tegen. Als ik daar een hart-aanval had gehad was ik zeer waarschijnlijk dood geweest.

Fatsoenlijke medische zorg voor noodgevallen en bij zware epilepsie-aanvallen is hier dus wel één van de eisen bij een vakantie.


Ik neem sowieso standaard een EHBO-zak of -kist mee. Want ik slaag er werkelijk elke keer in om wel iets tegen te komen. Is het geen diarree, dan sla ik mijn voet wel om of ga ik 3 keer tegen de grond en liggen mijn knieën en handen zwaar open. Of word ik getroffen door 10 kolonies bloed-dorstige muggen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je redelijk gezond van lijf en leden bent lijkt het me dat je prima een vakantie kunt boeken in een land waar de voorzieningen minder zijn dan in West Europa. Als je al iets mankeert, dan is het het overwegen wel waard, en is de wat-als vraag wel van belang. Ik werk ol de poli in een ziekenhuis, hoe vaak ik wel niet gebeld word door patiënten vanaf hun vakantieadres dat ze ineens heel veel klachten hebben of een complicatie….Tja, dan kan een eigen ziekenhuis ook niets anders voor je doen dan het advies om daar medische hulp te zoeken. Jouw eigen internist bv komt echt niet naar jou toe, en het advies kom maar naar de poli is ook niet haalbaar.
Beter van te voren nadenken wat jouw risico zou kunnen zijn en misschien kun je wat meenemen aan noodmedicatie…
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb daar nog nooit over nagedacht en de meest afgelegen landen met belabberde zorg bezocht. Ik heb weleens een voet gebroken in Laos en dat was een bijzondere ervaring, zo'n lokaal ziekenhuis.

Misschien als ik een mindere gezondheid zou hebben dat ik er wel op zou letten.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven