vakantie Kroatië

06-06-2012 15:13 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn de afgelopen 2 jaar naar Kroatië op vakantie geweest, 2 jaar geleden naar Istrië maar dat was te massaal en vorig jaar naar midden Dalmatië, net onder Zadar. Nu willen we dit jaar weer naar Kroatië, maar dan nog zuidelijker. We gaan met de auto en daar kamperen. Is iemand naar omgeving Dubrovnik geweest met de auto, en is dat goed te doen? Hoeveel overnachtingen heb je genomen? En is het daar echt zo mooi als ze zeggen?

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen, ik twijfel namelijk of het niet te ver is voor ons!
Ja Dubrovnik is mooi, wij zijn met het vliegtuig gegaan jaren geleden en dan in kroatie een auto gehuurd. we zijn langs de kust van noord naar zuid gereden (of andersom ben even niet zeker) en dat was zeer zeker de moeite waard als je van natuur houd.
Wij zijn vorig jaar naar Dubrovnik en Split geweest met de wagen. Op de heenweg ook nog langs Mostar gepasseerd.

Ik vond Dubrovnik niks. Veel en veel te druk. We zijn een dag naar Montenegro 'gevlucht' en dat was echt een verademing. In Dubrovnik is het op de koppen lopen. Echt bijna schouder aan schouder op die muren en in de straatjes, om nog maar te zwijgen van de moeite die je moet doen om parkeerplaats te vinden.

We zijn gewoon na anderhalf uur vertrokken om vervolgens rustig in Cavtat aan de jachthaven te gaan lunchen.

Wij zaten op een camping halverwege Cavtat en Dubrovnik (nacht of drie-vier dacht ik) en daarna op eentje in de buurt van Split (ook weer zoiets qua aantal nachten).

Split vond ik, als stad, veel leuker dan Dubrovnik. Maar ik had wel het gevoel overal een wandelende geldbeugel te zijn (archeologische sites waar je zeven euro of zo moest betalen en achteraf bleek dat er een andere gratis ingang was...)

Vanuit Split zijn we naar Hvar geweest (best sfeervol) en hebben we uiteindelijk de ferry naar Ancona gepakt om zo via Italië terug naar huis te rijden (met dan nog een hoop overnachtingen onderweg).

Ik vind het overigens geen mooi land. Het is mooi als je naar de zee kijkt, ja, maar draai je je om dan is er niks aan

Er loopt een prima snelweg in het meest zuidelijk stuk maar die is nog niet helemaal af. De kustweg biedt een mooi uitzicht, maar gaat traag.
Ah, wij zijn overigens in juli geweest. In september of juni is het misschien een heel ander verhaal qua drukte.
Bedankt voor je reactie! Wij gaan in augustus er heen, vorig jaar eind juni, begin juli geweest, maar vanwege het EK gaan we nu wat later. We zitten nu te kijken naar een camping in de buurt van Split, is nog net in 2 dagen te rijden (overnachting randje Oostenrijk - Slovenië).

Ik vind het land vooral lekker omdat de kustlijn er erg mooi is, en dat er meer te doen is dan alleen maar op het strand liggen, zoals de oude steden bezoeken. En het weer is er bijna altijd goed! Gelukkig nog geen kennis gemaakt met de Bora, hopen dat dat zo blijft

@the4ofus zijn jullie met een camper gegaan of gewoon tentje opzetten, tentje afzetten?
Gewoon met de tent. Had eerlijk gezegd ook niet met een camper in de grensstreek tussen Bosnië en Kroatië willen rijden. Dat is bergachtig en soms was de weg gewoon weg en was het behelpen

Wij wisselen bij een autoreis meestal af tussen hotels en campings. Bij Split zaten we op Camping Stobrec, wel een massa-gebeuren.
Wij hebben een optie voor die camping! Is het wat? In Istrië zaten wij op een camping met volgens mij meer dan 3000 plaatsen, dat was wel iets te veel van het goede. Het hoeft voor mij nou ook weer niet zo klein te zijn dat iedereen elkaar gedag zegt . Wij willen gewoon op één plek blijven staan voor 2,5 week, wij zijn niet zo snel met inpakken en het is zonde om steeds 1 dag van de vakantie daaraan te besteden.

En op die camping, zit je dan vlak bij een stadje of moet je ver lopen/met de auto?
Wij gaan ook naar Kroatië, voor de 3e keer. De vorige keren met jongeren touren hahaha ;)

Daarna wilden we heel graag ook richting Dubrovnic, zelfs al geboekt en betaald maar toen raakte ik zwanger en was ik 33 weken zwanger als we daar heen zouden gaan. Dus toch maar niet gegaan.

Ondertussen alweer nog een kind verder en nu gaan we weer naar Kroatië ditmaal met de auto ipv bus. Alleen gaan we niet zover zuidelijk vanwege de kinderen ( 1 en 2,5jr ).

De keren dat ik naar Rovinj ben geweest zijn we alleen maar in deze plaats gebleven, ontzettend mooi stadje overigens. Maar nu gaan we naar Umag maar willen we ook een paar keer een uitstapje maken.

Weten jullie iets wat goed te doen is met 2 jonge kinders? We gaan overigens in de laatste week van augustus
Ik heb geen idee hoeveel plaatsen er zijn op de camping, maar ik vond het best massaal. Ze verhuren ook kleine huisjes (of waren het stacaravans vermomd als huisjes?)

De plekken: Wij hadden een plaats aan het water gereserveerd, maar bij aankomst bleken de vrije plekken daar allemaal zonder schaduw te zijn. We zijn dus wat verder gaan staan, maar met een boom.

Er is geen privacy in de vorm van hagen of struiken tussen de plekken. Er zitten ook veel stenen in de grond dus hou daar rekening mee bij het opzetten van de tent.

Sanitair: Ik ben niet de kampeer-fan in de familie en ik vind het nogal snel vies. Wat mij betreft mocht er wel wat vaker schoongemaakt worden. Er zaten een paar jeugdgroepen en als die net gepasseerd waren was het echt wel een slagveld in de douches en dat duurde lang vooraleer het weer in orde was. Man en kinderen vonden overigens dat ik overdreef. Voor hun was het prima.

Domein: Er is een klein winkeltje met ook een bakkerij-afdeling zodat je 's morgens brood kunt gaan halen. Aan het strand is een bar en er is ook een restaurant. Dat is verrassend goed. We zijn er twee keer geweest. Je zit op een terras met een mooi uitzicht over het water. Volgens mij kun je er ook ontbijten maar dat hebben we niet gedaan.

Het strand: Druk. Zeker het rechtse gedeelte, meer naar het dorpje toe. Daar zitten overdag ook heel veel locals. Links viel het goed mee.

Het water wordt slechts heel traag dieper. Ideaal voor onze kinderen, maar als je wil zwemmen, moet je wel een stukje gaan.

Publiek: Gemengd. Gezinnen, jongere koppels, die jeugdgroepen.... Qua nationaliteiten heb ik best veel Nederlanders gezien, maar ook Duitsers.

'Stadje': Vlak aan de camping is een straat met wat restaurants, een supermarktje.... Aan de waterkant komen er 's avonds ook enkele eetkraampjes met pannenkoeken en zo.

Op de grote weg richting Split liggen enkele zeer moderne hypermarkten waar je goedkoop boodschappen kunt doen.

Hou er wel rekening mee dat het nog een heel eind is naar Dubrovnik, mocht je een uitstap willen maken. Volgens ben je makkelijk 3u onderweg, enkele reis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven