Vakantie Thailand, koffer of backpack?

03-06-2011 17:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mede-forummers,

Deze zomer ga ik drie weken rondreizen in Thailand samen met mijn partner! Uiteraard heb ik hier superveel zin in... Maar omdat het onze eerste "verre" reis is heb ik het idee dat we nogal wat over het hoofd zien.

Zo zit ik bijvoorbeeld enorm in dubio over wat voor tas/ koffer/ rugzak/ whatever ik nu precies mee moet nemen!

We hebben van tevoren niets gepland maar het is nou niet echt de bedoeling dat we tientallen kilometers te voet af gaan leggen. Het meerendeel zullen we afleggen per taxi, tuktuk, boot en trein...

Wat vinden de wat meer ervaren reizigers? Koffer of backpack mee naar Thailand? Of enne... Een uitleg waarom het één of het anders zou welkom zijn.

Alvast bedankt!

Liefs,

Beschuitje
Een backpack of weekendtas op wieltjes.

Gewoon omdat je die makkelijker in het bagagerek van een trein/tuktuk/bus duwt. En omdat die veel lichter zijn dan een (hardschalen) koffer.
Koffer is niet handig... backpack is ook niet ons ding... wij nemen een grote Eastpack reistas mee altijd.

Ik vind een backpack makkelijker. Je hebt je handen vrij als je dat ding op je rug hebt. Bovendien heb bijna nergens goede stoepen, dus om dan te leuren met een koffier (wieltjes werken dan niet, hoge stoepen dus je moet hem toch weer optillen etc) vind ik niet handig.

Ook heb je de nodige (budget) hotels zonder lift, en dan vind ik traplopen met een backpack een stuk handiger dan een koffer.

Maar het nadeel is wel weer dat je niet zo makkelijk bij je spullen komt, en die meer kreukelen. Ik heb maandenlang gereisd en wist blindelings te vinden wat waar zat en aan kreukels stoorde ik me niet (nu nog niet trouwens ) maar ik kan me voorstellen dat dat voor jullie wel speelt.

Er bestaan ook backpacks die je over de hele lengte open kunt ritsen, als een soort koffer. Misschien is dat wat?

Moet je trouwens nog iets aanschaffen, ben je van plan om vaker te gaan reizen? Anders zou ik gewoon voor deze 3 weken van iemand een backpack lenen om te kijken hoe het bevalt. Maak je niet druk over pasvorm etc, dat is alleen van belang als je urenlang met dat ding op je rug loopt. En dat lijkt me bij jullie niet het geval.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik heb sinds kort een backpack met wieltjes en zo'n uitschuifhandvat. Hartstikke handig, alles in 1!
Ikzelf vind het fijner met rugzak te reizen. Ook mee gehad naar Thailand. Je bent er flexibeler mee, dat ding zelf is flexibeler en je loopt een minder grote kans dat iemand je helpt, zonder dat je dat wilt.

Zou het ook laten afhangen van hoe vaak je nog verre reizen wilt maken, wat je aanschaft.
-Backpack is handiger

-bij aankomst direct pinnen

-koop op vliegveld een simkaartje met beltegoed

-heb absoluut geen haast en veel geduld

-pak in voor ongeveer een week en doe dus tussendoor de was

-neem niet de behoefte om er heel modieus erbij te willen lopen, maar kleed wat handig en comfortabel is.

- maak heel veel foto's :-)
Ik ga sinds 'n paar jaar voor 'n samsonite reistas op wieltjes met 'n trekstang. Dat vind ik ideaal.

Een rugzak heb ik al met cameraspul, dus 'n backpack kan er niet bij. Bovendien vind ik backpacks te zwaar/hoog en 'n aanslag op m'n rug.
Backpack met front loader. Koffer of Tas op wieltjes heb je daar heel weinig aan. Behalve wellicht als je echt alleen maar hele luxe hotels hebt ofzo en ergens de hele tijd verblijft.
Ik sleur mijn tas op wieltjes gewoon de trap op en af hoor, werkt prima. Kan moeilijk met 2 rugzakken op m'n rug gaan lopen (camerarugzak is al ca. 10 kilo) dus heb sowieso 'n ander soort tas nodig voor mijn bagage. Koffer is te stug en sleept lastiger, alleen is het voordeel van 'n koffer dat souvenirs heel blijven.
Nog ééntje die niet alleen mocht?

* sorry voor de off-topic *
Wij hebben 3 weken rondgereisd met 2 koffers.

Ok hebben toen we 3 dagen een tripje uit Bangkok hebben gedaan gewoon ieder een kleine rugzak meegenomen en de koffers in het hotel opgeslagen maar vanuit Bankgkok naar het zuiden met de trein was met koffers goed te doen.Hebben toen in Kao Sok ook weer 2 dagen met kleine rugzakken gedaan en de koffers daar laten staan bij Treetops.

Had niet het idee dat het makkelijker was geweest als we rugzakken hadden gehad.
Ik wil het eigenlijk niet toegeven, maar ik had een koffer en het was kut. Zolang de weg goed is, is het fijn, ik heb zo'n trolley met vier wielen, maar ik heb hem bijvoorbeeld ook over het strand moeten dragen. Niet fijn kan ik je vertellen...
ik had een backpack omdat het ons handiger leek, maar ik vond het eigenlijk alleen maar onhandig. veels te zwaar, we wisselden vaak van plek en elke keer weer de backpack zo inpakken dat het gewicht goed verdeeld was was elke keer weer erg irritant, en inderdaad het kreuken en het terug vinden van spullen. Ik zou voor een reistas op wieltjes of inderdaan zo'n backpack met front loader gaan.
Ik heb allebei een keer gedaan en de koffer is mij beter bevallen. Heb ook niet kilometers lopend afgelegd en dan nog, ik vond die backpack best zwaar. Een koffer vind ik ook veel makkelijker qua in en uitpakken.
Koffer (eigenlijk nooit een rugzak gebruikt op vakantie)

a. Je kunt er opzitten (ik ben lui)

b. Je spullen zitten er wat beter beschermd in. Vooral je souvenirs, die straks mee naar huis gaan.

c. Zit een cijferslot op. Is moeilijker open te breken (je zou ook een slotje op je rugzak kunnen doen.

d. Er zitten wieltjes onder.
Wij reizen altijd met 2 kleine koffertrollies. Als je samen reist dan reist het veel prettiger met 2 kleine koffers dan met 1 grote. Bovendien zijn ze makkelijker te tillen als het eens nodig is (man draagt ze dan beiden, want dat is prettiger dan gewicht aan 1 kant, vindt hij) en kun je de spullen over de koffers verdelen zodat beiden toch nog wat schone kleding hebben als er onverhoopt een koffer zoek raakt.
Oh, en we hebben zachte koffers, geen hard case. Die blijven langer mooi, is onze ervaring (als je een goed merk koopt, tenminste).
Ik vertrek morgen voor 27 dagen richting Thailand en ik heb mijn backpack al ingepakt klaar staan. Een koffer vind ik fijn voor een korte vakantie waarbij je op 1 plek blijft (hotel bijvoorbeeld) of bij een georganiseerde reis waarbij alle vervoer van deur tot deur al geregeld is.

Voor een rondreis vakantie met vervoer wat je zelf moet plannen, vind ik een backpack handiger (mits je niet teveel pakt): deze past met gemak overal in (baggagerek/ bus/taxi/ etc)

In het vliegtuig en in de trein gaat de rugzak in een speciale zak met een slot er op.
Ik vind gesjouw met een rugzak helemaal niks en reis altijd met een harde koffer op 4 wieltjes met een uitschuifhandvat. Ook in Thailand. Als je door het water een bootje (longtail) in moet is er altijd iemand die je koffer aanpakt en als je over een strand naar je acco moet is er ook wel iemand die hem voor een paar dubbeltjes wil dragen.

Groot voordeel van een openklapbare koffer is ook dat je nooit hoeft te graven. Alles blijft op zijn plek. Veel dingen stop ik in de koffer weer in aparte doorzichtige plastic zakjes (t-shirts, sokken, ondergoed, badkleding en sarongs, slippers..)

En ik heb een voorkeur voor een harde koffer omdat er dan niks geplet kan worden. Dat er wat krassen op komen bij ruwe behandeling in het vliegtuig maakt me helemaal niks uit.

Oh ja, ik blijf meestal niet langer dan 2 of 3 dagen op 1 plek, dus ik verplaats me veel en zou de koffer echt nooit willen ruilen voor weekendtas of rugzak.
.
Ik vind een (frontloader)backpack over het algemeen erg handig, maar alleen voor mensen die em willen/kunnen inpakken als een backpack, anders wordt het gewoon te zwaar. Dus alleen een backpack, als je ook als een 'echte' backpacker alleen de basics wil meenemen en niet als je het ziet als het alternatief van een grote vakantiekoffer met tig outfits.
quote:borderwalk schreef op 03 juni 2011 @ 19:57:

Ik vind een (frontloader)backpack over het algemeen erg handig, maar alleen voor mensen die em willen/kunnen inpakken als een backpack, anders wordt het gewoon te zwaar. Dus alleen een backpack, als je ook als een 'echte' backpacker alleen de basics wil meenemen en niet als je het ziet als het alternatief van een grote vakantiekoffer met tig outfits.Jij schrijft precies wat ik ook wilde zeggen
quote:mayou schreef op 03 juni 2011 @ 17:21:

Ik heb sinds kort een backpack met wieltjes en zo'n uitschuifhandvat. Hartstikke handig, alles in 1!Heb ik ook en is een fantastisch ding. Meestal trek ik het achter me aan, maar als we aan een trap komen, kan hij op mijn rug. En het pakt ook handiger in dan een rugzak.
Wouwie wat een hoop reacties zeg! Onwijs bedankt allemaal.

Hmm als ik het zo lees neig ik toch meer naar een backpack toe... Met zo'n frontlader wel te verstaan.

Hebben jullie nog tips mbt welk merk / waar te kopen etc? Ik zal heus wel vaker een verre reis gaan doen maar zeker niet jaarlijks. En moet toch een beeeeeeeetje op de centjes letten... (Dus het ding moet ook niet te duur zijn.. Hehehe)
quote:the4ofus schreef op 03 juni 2011 @ 21:58:

[...]

Heb ik ook en is een fantastisch ding. Meestal trek ik het achter me aan, maar als we aan een trap komen, kan hij op mijn rug. En het pakt ook handiger in dan een rugzak.

Precies! Superhandig. ALs ik een stukje over het strand moet kan 'ie m'n rug op ( ) en voor de rest rolt ie lekker achter me aan. Het is ook een frontloader en er zitten overal aparte vakjes. Blij mee.

Ik was zo klaar met m'n gewone backpack. Toch iedere keer weer 17 kilo (heb ik op de 1 of andere manier altijd) op m'n rug en op m'n buik nog een daypack van een kilo of wat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven