Reizen
alle pijlers
Vakantie tips - Montenegro
donderdag 6 juni 2019 om 13:16
Hoihoi!
Wie van jullie heeft er ervaring met een vakantie in Montenegro? Mijn vriend en ik hebben beide nog nét geen jaar ons rijbewijs, dus een huurauto wordt lastig. Het wordt dus of op één plek verblijven, of met het OV een rondreis maken en op meerdere plekken verblijven.
Onze voorkeur gaat nu uit naar op één plek verblijven die aan de zee ligt. Het liefst geen grote, drukke stad, maar wel een plaatsje waar nog wat te doen is. Weten jullie welke kustplaatsen leuk zijn om ongeveer een week tot 10 dagen te verblijven (wel met uitstapjes naar natuur of andere steden eventueel)? Als ik foto's bekijk varieert het voor mijn idee nogal van idyllische stadjes met leuke strandjes tot overladen stranden volgepropt met strandbedjes en betonnen flats.
Wie van jullie heeft er ervaring met een vakantie in Montenegro? Mijn vriend en ik hebben beide nog nét geen jaar ons rijbewijs, dus een huurauto wordt lastig. Het wordt dus of op één plek verblijven, of met het OV een rondreis maken en op meerdere plekken verblijven.
Onze voorkeur gaat nu uit naar op één plek verblijven die aan de zee ligt. Het liefst geen grote, drukke stad, maar wel een plaatsje waar nog wat te doen is. Weten jullie welke kustplaatsen leuk zijn om ongeveer een week tot 10 dagen te verblijven (wel met uitstapjes naar natuur of andere steden eventueel)? Als ik foto's bekijk varieert het voor mijn idee nogal van idyllische stadjes met leuke strandjes tot overladen stranden volgepropt met strandbedjes en betonnen flats.
donderdag 6 juni 2019 om 13:34
We zijn vorig jaar met huurauto geweest,. Paar nachten in binnenland zbjaljak om te wandelen en oost dagen bij kotor. Zelfs met auto duren relatief kleine afstanden best lanng vanwege het landschap (veel berg). Kotor is vrij toeristisch maar ben je na 1 dag ook wel klaar mee en ik denk dat dat voor de meeste plekken geld. Wat voor vakantie wil je? Want eigenlijk is i het in elk stadje na een dag wel gezien.
donderdag 6 juni 2019 om 14:38
Heb je gezien wat vliegen naar Ohrid kost?! Alleen TUI vliegt op Ohrid, en die hebben hun halve vloot aan de grond staan ivm die Max vliegtuigen (of, hoe heten die.....) En maken een tussenstop..... (en nee, er staat nu dat sommige rechtstreeks gaan, maar dat is dus blijkbaar geen garantie dat het ook daadwerkelijk rechtstreeks blijft....)
Wij wilden ook naar Ohrid. Prachtige hotels en appartementen, super luxe, kost geen drol, maar die super dure vliegtickets maakte dat het alsnog een dure vakantie zou worden.... Jammer, maar helaas!
donderdag 6 juni 2019 om 15:41
Waarom Montenegro? Ik ben er een paar jaar geleden een paar dagen geweest, als onderdeel van een roadtrip door de Balkan. Ik vond het absoluut geen prettig land om te verblijven. Het wordt overspoeld door Russen - in Montenegro is alles in Cyrillisch schrift, dus voor hen vertrouwd - met in de restaurants en op terrasjes typisch Russisch gedrag: veel zuipen, onbeschoft eten, onvriendelijk. Het bedienend personeel in hotels en restaurants was eigenlijk hetzelfde, een enkele uitzondering daargelaten. Daarbij was het eten ook totaal inspiratieloos: veel vette happen en fantasieloze menu's.
Mooi land, absoluut, maar ik ga er niet meer naartoe.
Als je het in die hoek zoekt, waarom dan niet Kroatie of Albanie?
donderdag 6 juni 2019 om 16:09
We zijn een beetje op zoek naar een mix tussen relaxen aan het strand en natuur/stadjes bekijken. Vaak wisselen we een stranddag om met een tripje naar een natuurpark/stadje/berg etc. We gaan vaak met anderen op vakantie die wel een huurauto mogen rijden, dus dan gaat dat makkelijker, maar in ons eentje doen we de tripjes vaak met het OV of een georganiseerde excursie. Omdat je zonder auto natuurlijk minder flexibel bent vind ik het wel leuk om in een plaats te zitten die gezellig is en waar wat te beleven is, maar het hoeft niet zo te zijn dat er genoeg te zien is voor een week.macadamia schreef: ↑06-06-2019 13:34We zijn vorig jaar met huurauto geweest,. Paar nachten in binnenland zbjaljak om te wandelen en oost dagen bij kotor. Zelfs met auto duren relatief kleine afstanden best lanng vanwege het landschap (veel berg). Kotor is vrij toeristisch maar ben je na 1 dag ook wel klaar mee en ik denk dat dat voor de meeste plekken geld. Wat voor vakantie wil je? Want eigenlijk is i het in elk stadje na een dag wel gezien.
donderdag 6 juni 2019 om 16:09
Leek ons ook een mooie bestemming ja, maar helaas erg duur om op te vliegen inderdaad!Irish_Wasser_Woman schreef: ↑06-06-2019 14:38Heb je gezien wat vliegen naar Ohrid kost?! Alleen TUI vliegt op Ohrid, en die hebben hun halve vloot aan de grond staan ivm die Max vliegtuigen (of, hoe heten die.....) En maken een tussenstop..... (en nee, er staat nu dat sommige rechtstreeks gaan, maar dat is dus blijkbaar geen garantie dat het ook daadwerkelijk rechtstreeks blijft....)
Wij wilden ook naar Ohrid. Prachtige hotels en appartementen, super luxe, kost geen drol, maar die super dure vliegtickets maakte dat het alsnog een dure vakantie zou worden.... Jammer, maar helaas!
donderdag 6 juni 2019 om 16:15
Ah, goed om te weten! Ik had wel gelezen dat er veel Russische mensen op vakantie gingen, maar dit klinkt wel heel erg. Montenegro leek me een onontdekt land met mooie natuur, een fijne kust en ook nog eens goedkoop, vandaar dat ik eraan zat te denken. Maar dat is misschien een verkeerd beeld dus Kroatië zijn we pas geweest, en voor Albanië zijn de enige betaalbare vluchten die ik kan vinden voor Augustus met een heeele lange tussenstop. Het hoeft niet persé een balkanland te zijn, maar ik vind niet-standaard bestemmingen wel leuk. Daarnaast zijn Italië/Spanje/Portugal etc. gewoon heeel duur in Augustus, en is bijna alles al volgeboekt omdat we zo laat zijn met boeken.Joyce48 schreef: ↑06-06-2019 15:41Waarom Montenegro? Ik ben er een paar jaar geleden een paar dagen geweest, als onderdeel van een roadtrip door de Balkan. Ik vond het absoluut geen prettig land om te verblijven. Het wordt overspoeld door Russen - in Montenegro is alles in Cyrillisch schrift, dus voor hen vertrouwd - met in de restaurants en op terrasjes typisch Russisch gedrag: veel zuipen, onbeschoft eten, onvriendelijk. Het bedienend personeel in hotels en restaurants was eigenlijk hetzelfde, een enkele uitzondering daargelaten. Daarbij was het eten ook totaal inspiratieloos: veel vette happen en fantasieloze menu's.
donderdag 6 juni 2019 om 16:30
Moet je op skopje vliegen, en de shuttle bus nemen (kost ongeveer 100 minuten en uit mn hoofd 3 euro 20). Met wizz air vanaf eindhoven, of ryan air vanaf dusseldorf weeze of klm vanaf schiphol vaak voor ongeveer 100 euro een retour te boeken.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑06-06-2019 14:38Heb je gezien wat vliegen naar Ohrid kost?! Alleen TUI vliegt op Ohrid, en die hebben hun halve vloot aan de grond staan ivm die Max vliegtuigen (of, hoe heten die.....) En maken een tussenstop..... (en nee, er staat nu dat sommige rechtstreeks gaan, maar dat is dus blijkbaar geen garantie dat het ook daadwerkelijk rechtstreeks blijft....)
donderdag 6 juni 2019 om 16:33
donderdag 6 juni 2019 om 16:41
Ehm, de meeste mensen moeten (helaas) in de zomervakantie vliegen..... Dan ben je dus ruim 450 euro pp kwijt.Utakar schreef: ↑06-06-2019 16:33en volgens mij vliegt Corendon ook in het seizoen op Ohrid.
En als ik nu zoek op de site van corendon, vlieg je vanaf schiphol vlieg je 7 juni heen voor 69 euro en terug op 21 juni bv voor 79 euro. Dus totaal nog geen 150 euro. Als je dat al te duur vind voor een vliegticket weet ik het ook niet...
Corendon vliegt met de vliegtuigen van Tui..... (kijk maar naar de tijden) en daar kost t ook 450 euro pp (ex koffer) want zelfde vliegtuig.
Vluchten naar de hoofdstad ben ik niet tegengekomen, ja, ook van Tui. Vliegen vanaf Eindhoven of Duitsland is een slechte optie als je dan eerst daar een hotel moet boeken omdat je nou eenmaal dichtbij Schiphol woont en geen auto hebt.
En ik heb zelf nog nooit meer dan 100 pp betaald (incl alle kosten), naar welke plek of stad in Europa dan ook, in het hoogseizoen. En allemaal binnen twee maanden voor vertrek (soms een paar weken slechts), dus niet heel erg lang van te voren of zo. Dus ja, ik vind 450 euro erg veel geld, voor iets dat op maar 3 (1/2) uur vliegen hiervandaan ligt.... En dan moet je dus ook nog een tussenstop maken.....
donderdag 6 juni 2019 om 16:50
Goeie! Ben je zelf bij het meer van Ohrid geweest? Kun je daar lekker zwemmen/aan het strand liggen? Wat zijn leuke plaatsjes?
donderdag 6 juni 2019 om 19:35
Hoi Brightblueocean,
Ik ben net terug van een tweeweekse trip door de Balkan (Skopje-Noord Griekenland-Albanie-Ohrid) met huurauto. Wij zijn twee nachten in Ohrid gebleven en ik vond er niet veel bijzonders aan. De stranden zijn van kiezels en liggen buiten het centrum (daar is alleen maar boulevard) dus we zijn met de auto naar het strand gegaan. Net zoals Joyce48 over de Russen in Montenegro zei, is Ohrid echt een soort Nederland/Duitse enclave in Macedonie. Totaal geen vakantiegevoel, omdat je gewoon in het Nederlands wordt aangesproken.
Als ik van een van de bestemmingen die wij hebben aangedaan er een moet aanraden dan is dat Ksamil in Albanie. Wij zijn daar via de huurauto gekomen, maar je kunt vliegen naar Corfu en dan moet je nog met de ferry oversteken maar dan ben je al in Albanie. Of je je hier 10 dagen kunt vermaken, dat denk ik niet. Maar sowieso houd ik niet van lang op een plek blijven (wij waren overal hoogstens 2 nachten).
Wel ben ik ooit een week op Kreta geweest en daar hebben we ook veel gedaan en bezocht, zijn veel excursies naar de samariakloof of Imbroskloof en dat is erg leuk. Kun je ook nog eens lekker op een zandstrand liggen!
Ik zou gewoon in google flights kijken waar goedkope vluchten heen gaan op de door jullie gewenste data en daar de bestemming van af laten hangen. En wellicht kun je 10 dagen opsplitsen door 5 op de ene plek en 5 op de volgende plek te doen. Openbaar vervoer is in principe overal (tenzij in bergdorpjes uiteraard) alleen is het vaak even zoeken en navragen bij de locals.
Ik ben net terug van een tweeweekse trip door de Balkan (Skopje-Noord Griekenland-Albanie-Ohrid) met huurauto. Wij zijn twee nachten in Ohrid gebleven en ik vond er niet veel bijzonders aan. De stranden zijn van kiezels en liggen buiten het centrum (daar is alleen maar boulevard) dus we zijn met de auto naar het strand gegaan. Net zoals Joyce48 over de Russen in Montenegro zei, is Ohrid echt een soort Nederland/Duitse enclave in Macedonie. Totaal geen vakantiegevoel, omdat je gewoon in het Nederlands wordt aangesproken.
Als ik van een van de bestemmingen die wij hebben aangedaan er een moet aanraden dan is dat Ksamil in Albanie. Wij zijn daar via de huurauto gekomen, maar je kunt vliegen naar Corfu en dan moet je nog met de ferry oversteken maar dan ben je al in Albanie. Of je je hier 10 dagen kunt vermaken, dat denk ik niet. Maar sowieso houd ik niet van lang op een plek blijven (wij waren overal hoogstens 2 nachten).
Wel ben ik ooit een week op Kreta geweest en daar hebben we ook veel gedaan en bezocht, zijn veel excursies naar de samariakloof of Imbroskloof en dat is erg leuk. Kun je ook nog eens lekker op een zandstrand liggen!
Ik zou gewoon in google flights kijken waar goedkope vluchten heen gaan op de door jullie gewenste data en daar de bestemming van af laten hangen. En wellicht kun je 10 dagen opsplitsen door 5 op de ene plek en 5 op de volgende plek te doen. Openbaar vervoer is in principe overal (tenzij in bergdorpjes uiteraard) alleen is het vaak even zoeken en navragen bij de locals.
donderdag 6 juni 2019 om 20:28
montenegro is hartstikke leuk!!!wij zaten in budva(wel bij het oude centrum)en is echt heel leuk.geen last van russen gehad.kotor,perast echt een aanrader.prima te doen met de bus!ook hebben we 2 x een dag met de taxi geweest.een goed engels sprekende chauffeur is wel een must dan.maar goed betaalbaar en bracht ons overal waar we wilden en wilde uit zich zelf ook nog gidsen.albanie kan je als excursie doen.alleen vond ik albanir vanaf ohrid een betere excursie.
lake skadar is mooi.cetinje en mount lovcen is ook een aanrader.heb ook enorm lekker gegeten daar.vond het zeker een aanrader.
ohrid ben ik ook geweest.was ook leuk,maar veeeeelste veel nederlanders.dacht dat dat een opkomend land is,maar dat is het dus al.ook daar een goede week doorgebracht.ook genoeg leuke dingen dus.mijn voorkeur is wel montenegro
lake skadar is mooi.cetinje en mount lovcen is ook een aanrader.heb ook enorm lekker gegeten daar.vond het zeker een aanrader.
ohrid ben ik ook geweest.was ook leuk,maar veeeeelste veel nederlanders.dacht dat dat een opkomend land is,maar dat is het dus al.ook daar een goede week doorgebracht.ook genoeg leuke dingen dus.mijn voorkeur is wel montenegro
vrijdag 7 juni 2019 om 09:18
Wij zijn vorig jaar 8 dagen in Tivat geweest. Stadje zelf niet zo bijzonder. Wel een leuke jachthaven. Verbleven in Hotel Palma, wat een klein privé kiezelstrandje heeft met bedjes. Vond ik wel heel fijn, aangezien derest veel boulevard is en je dus niet zo lekker op ligt. Hotelkamers waren niet zo groot maar voor ons geen probleem.
We zijn vanuit daar (met TUI) een dag naar Dubrovnik geweest, en met het openbaar vervoer naar Kotor. Dat ging wel prima. Je zou ook een dagje naar Budva kunnen of naar het Nationaal Park.
Vond het een leuke vakantie en inderdaad een goede mix van actief & relaxen.
We zijn vanuit daar (met TUI) een dag naar Dubrovnik geweest, en met het openbaar vervoer naar Kotor. Dat ging wel prima. Je zou ook een dagje naar Budva kunnen of naar het Nationaal Park.
Vond het een leuke vakantie en inderdaad een goede mix van actief & relaxen.
vrijdag 7 juni 2019 om 18:53
vrijdag 7 juni 2019 om 19:57
ik begreep dat dat om de dag is,maar misschien ook al veranderdmayou schreef: ↑07-06-2019 18:53Ik was er een paar weken geleden. Vind het een mooi land, maar je moet wel eigen vervoer hebben, want er is niet zoveel, dus een beetje rond kunnen toeren is dan wel fijn. Kotor was wel aardig, maar veel te druk. Iedere dag leggen er 2 cruiseschepen vol toeristen aan, net als in Dubrovnik.
zondag 9 juni 2019 om 11:47
Ik ben vorig jaar naar Montenegro geweest. Ik vond het binnenland super mooi, de kustplaatsjes ben je naar mijn mening snel uitgekeken. Ik zat 2 dagen in Bar, maar dat was ook genoeg.
Die enorme hoeveelheid russen heb ik niet gezien, maar wellicht zitten die vooral in die kustplaatsen.
Als ik jullie was zou ik toch proberen rond te reizen. Ik was met een georganiseerde reis via Simi reizen. De reis die ik heb gemaakt staat bij hun niet meer op het programma, maar wel een andere rondreis. Je kunt bij hun ook aangeven dat je samen reist en samen wil slapen.
Die enorme hoeveelheid russen heb ik niet gezien, maar wellicht zitten die vooral in die kustplaatsen.
Als ik jullie was zou ik toch proberen rond te reizen. Ik was met een georganiseerde reis via Simi reizen. De reis die ik heb gemaakt staat bij hun niet meer op het programma, maar wel een andere rondreis. Je kunt bij hun ook aangeven dat je samen reist en samen wil slapen.