Verhuizen van Tsjechie naar Edinburgh.
zaterdag 23 maart 2013 om 12:07
Ik ga binnenkort weer verhuizen voor mijn werk. Dit keer naar het geboorteland van mijn vader, Schotland! Tsjechie is een lichtelijke teleurstelling gebleken, al denk ik dat dat meer met de woonplaats dan met het hele land te maken had. Praag is geweldig en als ik daar had gewoond dan denk ik dat ik had geprobeerd langer te blijven.
Maar nu dus Schotland
Ik heb er familie en ben er vaak geweest, maar dan in een andere stad dan Edinburgh. En heb er nooit gewoond ook, dus moet nog allerlei dingen regelen zoals een bankrekening e.d.
Iemand ideeën, tips, ervaringen met/over Schotland?
Maar nu dus Schotland
Ik heb er familie en ben er vaak geweest, maar dan in een andere stad dan Edinburgh. En heb er nooit gewoond ook, dus moet nog allerlei dingen regelen zoals een bankrekening e.d.
Iemand ideeën, tips, ervaringen met/over Schotland?
zaterdag 23 maart 2013 om 12:17
Jongste woont niet meer thuis wegens handicap en oudste woont grotendeels op een boerderij omdat ze met dieren wil gaan werken En mevrouw oudste verrekte het ook om permanent naar Tsjechie te komen want ze was geweest en vond het geen leuk land. Schotland wil ze dan weer wel en ik denk dat het ook makkelijker wordt om dr hier op school te krijgen in de richting die zij wil. Als ze wil uberhaupt, want ze heeft een vriendje nu, maar dat is weer een ander topic
Ja Edinburgh lijkt me geweldig, vooral in de periode dat ik er heen ga, veel te doen daar. Straat theater festival, Comedy festival, Kunst...noem maar op. Heb er enorm veel zin in! Maar wel weer een hoop regelen qua huis, bankrekening e.d.
Ja Edinburgh lijkt me geweldig, vooral in de periode dat ik er heen ga, veel te doen daar. Straat theater festival, Comedy festival, Kunst...noem maar op. Heb er enorm veel zin in! Maar wel weer een hoop regelen qua huis, bankrekening e.d.
zaterdag 23 maart 2013 om 12:32
Nou ik zit er niet mee, maar het is wel weer gedoe zeg maar. Beetje de "terug op de grond met die voeten" realiteit van landhoppen. Zoals dat je nooit een superheld tegen een boom ziet zeiken, zo is dit een van die dingen die niet in me opkwam als ik aan reizen voor werk dacht. Maar wel een stuk praktischer om een bankrekening in het land van wonen te hebben.
Oh en bacon, ik mis bacon zo ontzettend hier. Echte bacon
Oh en bacon, ik mis bacon zo ontzettend hier. Echte bacon
zaterdag 23 maart 2013 om 13:04
zaterdag 23 maart 2013 om 13:05
Ik ben vorig jaar verhuisd naar de UK en alles gaat hier vrij simpel.
Wel veel papierwerk. Ook voor een bankrekening. Je moet echt naar een kantoor om alles te regelen. Gaat helaas niet op afstand.
Huis, huren neem ik aan?
Veel makelaren verhuren huizen en vrij veel mensen verhuren hun (2e) koophuis.
Ik woon in West Yorkshire en dus niet in Schotland maar ik denk niet dat het veel verschil maakt.
Wel veel papierwerk. Ook voor een bankrekening. Je moet echt naar een kantoor om alles te regelen. Gaat helaas niet op afstand.
Huis, huren neem ik aan?
Veel makelaren verhuren huizen en vrij veel mensen verhuren hun (2e) koophuis.
Ik woon in West Yorkshire en dus niet in Schotland maar ik denk niet dat het veel verschil maakt.
zaterdag 23 maart 2013 om 13:29
Ik heb wegens mijn vader ook de Britse nationaliteit, en hoop dat daardoor het papierwerk iets mee zal vallen. Schijn zelfs te mogen stemmen zodra ik een vast adres heb
Edinburgh is relatief nieuw voor mij, ben meer in een ander deel van Schotland geweest. Heb waarschijnlijk wel al een kamer gevonden ter overbrugging tot ik een woning heb.
Denk dat het inderdaad niet zo heel veel anders zal zijn. Scamp.
Edinburgh is relatief nieuw voor mij, ben meer in een ander deel van Schotland geweest. Heb waarschijnlijk wel al een kamer gevonden ter overbrugging tot ik een woning heb.
Denk dat het inderdaad niet zo heel veel anders zal zijn. Scamp.
zaterdag 23 maart 2013 om 13:37
zaterdag 23 maart 2013 om 13:46
Bedankt
Denk dat ik via het bedrijf van alles moet gaan regelen. Hier in Tsjechie is het goed geregeld qua verzekering, maar ben ik weer niet zo heel erg oner de indruk van de zorg. Pijnstillers, doktersbriefje voor ziektewet (eerste drie dagen onbetaald) en dag hoor. Maar beter wordt je er niet van, dat niet.
Denk dat ik via het bedrijf van alles moet gaan regelen. Hier in Tsjechie is het goed geregeld qua verzekering, maar ben ik weer niet zo heel erg oner de indruk van de zorg. Pijnstillers, doktersbriefje voor ziektewet (eerste drie dagen onbetaald) en dag hoor. Maar beter wordt je er niet van, dat niet.
zaterdag 23 maart 2013 om 13:57
Oh ik ben jaloers LOL. Edinburgh is zo'n leuke stad. Alleen het wonen schijnt een groot nadeel te zijn. Wij hebben vrienden die afgelopen zomer naar Edinburgh zijn verhuisd vanwege een baan aan de uni daar en die hadden heel veel moeite om goede, betaalbare woonruimte te vinden. Heel veel huurhuizen waren vochtig, slecht onderhouden, of er was ongedierte en de prijzen waren nooit onder de 700 pond. En voor 700 pond had je echt een krot zeg maar. Ze hebben nu dus een huis gekocht.
zaterdag 23 maart 2013 om 21:35
zaterdag 23 maart 2013 om 21:42
Gaaf! Ik heb bij steden nogal sterk een love it or hate it gevoel, zodra ik er vijf stappen gezet heb.
Edinburgh was een absolute love it, meteen. Daar zou ik best een tijdje willen wonen. Mooie stad, je hebt er alles (zelfs een strand) en de mensen zijn zooooo aardig.
Regelwerk zal idd ff minder zijn, maargoed
Edinburgh was een absolute love it, meteen. Daar zou ik best een tijdje willen wonen. Mooie stad, je hebt er alles (zelfs een strand) en de mensen zijn zooooo aardig.
Regelwerk zal idd ff minder zijn, maargoed
zaterdag 23 maart 2013 om 22:13
Grappig Moonlight, dat heb ik ook vaak. En de stad waar ik nu nog woon was dus vrijwel meteen een hate. Heb het nog lang volgehouden vind ik, aangezien ik het na 2 weken al goed zat was hier. Doordat ik wel leuke mensen heb ontmoet hield ik het nog vol en heb ik uiteindelijk wel lol gehad. Maar ben blij dat het klaar is.
Wenen was meteen een love bijvoorbeeld. Heb nog geprobeerd daar terecht te komen, maar er was te weinig kans om er echt op te rekenen. Ben nu wel erg blij met Schotland, maar ergens in mijn achterhoofd denk ik toch...wellicht in de toekomst alsnog Oostenrijk of wellicht Duitsland?
Wenen was meteen een love bijvoorbeeld. Heb nog geprobeerd daar terecht te komen, maar er was te weinig kans om er echt op te rekenen. Ben nu wel erg blij met Schotland, maar ergens in mijn achterhoofd denk ik toch...wellicht in de toekomst alsnog Oostenrijk of wellicht Duitsland?
zaterdag 23 maart 2013 om 22:20
Ben er aangekomen voor een rondreis door schotland. We vlogen ervandaan ook weer terug en hebben er een weekend doorgebracht. Fijne stad, wel veel hoogteverschil, maar lekker gemoedelijk. We mochten er 2 dagen langer blijven vanwege de aswolk toen, dus de Zoo daar ook even mee kunnen pakken en ook die is op een steile heuvel gebouwd. De gorilla's bovenin hadden een geweldig mooi uitzicht over een deel van de stad
Ik wil nog een keer terug in augustus (ofcourse!!) Maar goed, de vakantiebril is geen woonplaats bril
Ik wil nog een keer terug in augustus (ofcourse!!) Maar goed, de vakantiebril is geen woonplaats bril
maandag 1 april 2013 om 22:32
Nou, ik ben er hoor. En inderdaad, wat een papierwerk! Maar vind het hier meteen veel leuker dan waar ik eerst was.
En het weer valt enorm mee ook nog eens, dus dit weekend ga ik eens goed rondlopen en alles zien. Op dit moment is het science festival aan de gang hier, dus genoeg te bekijken.
Merk wel dat ik enorm moe ben de afgelopen twee dagen.
En het weer valt enorm mee ook nog eens, dus dit weekend ga ik eens goed rondlopen en alles zien. Op dit moment is het science festival aan de gang hier, dus genoeg te bekijken.
Merk wel dat ik enorm moe ben de afgelopen twee dagen.