Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic. Ik woon in Noord-Engeland en lees een hoop herkenbare dingen. Heb het hier enorm naar mijn zin en voel me er thuis.

Ga wel graag naar Nederland om familie te zien, maar kan niet alles meer bijhouden en wil ook wel eens zelf gewoon ergens heen (naar niet-Nederland :))
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
boebezoebe schreef:
01-10-2018 21:24
Wat een leuk topic. Ik woon in Noord-Engeland en lees een hoop herkenbare dingen. Heb het hier enorm naar mijn zin en voel me er thuis.

Ga wel graag naar Nederland om familie te zien, maar kan niet alles meer bijhouden en wil ook wel eens zelf gewoon ergens heen (naar niet-Nederland :))
Ja dat herken ik wel. Familie die verwacht dat je bij elke feestdag en vakantie naar Nederland komt. Pas na 4 jaar durfde ik het aan om te zeggen dat ik die zomer niet naar Nederland kwam.

Na 7 jaar in Zweden vond ik het helemaal geen probleem meer om te zeggen en heeft familie ook hun verwachtingen bijgesteld.

Hopelijk mag ik dit najaar aan mijn 8ste jaar in noord Zweden/Zweeds lapland beginnen.
Ik merk dat ik me nu al bezwaard voel, met name naar mijn moeder. Terwijl ik pas 15 maanden weg ben uit Nederland en in die tijd al 3 keer terug ben geweest (en de 4e keer is eind deze maand). Ik vind dat dus echt teveel en zit nu aan een frequentie van 2x per jaar te denken. Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ik de volgende keer waarschijnlijk pas in april of mei weer kom. 'Of in maart,' zegt mijn moeder dan. En nu kreeg ik een appje dat ze een afspraak heeft gemaakt voor eind maart en of ik daar rekening mee kan houden voor als ik weer naar Nederland kom...

Ik vind dat lastig. Mijn moeder is 75 en ze heeft geen enkel kind meer in Nederland, dus ik begrijp dat subtiele gepush best. Mijn zus (die al jaren in het buitenland woont) heeft daar gewoon schijt aan en komt minder dan 1x per jaar en plant dat bezoek dan rustig zo vol, dat ze nog net een middagje bij onze ouders langs kan. En dus voel ik me dubbel verantwoordelijk en schuldig. En tegelijkertijd merk ik dat ik er nu steeds helemaal geen zin in heb om naar Nederland te gaan, omdat het zo vaak is en altijd zo'n gedoe en het ook nog best een hoop geld kost.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik voel me niet bezwaard naar familie. Wellicht als ze lichamelijk minder worden, maar wie weet wat we dan unnen doen. Heb ook nog in een ander land gewoond, en ben al lange tijd weg (zo'n 14 jaar). Ik heb in mijn pubertijd niet zo'n geweldige band met mijn ouders gehad, al is die nu heel veel beter en ook echt liefdevol hoor. maar ik denk dat ik op mijn 18e toch onbewust het gevoel had van:" Als het jullie dan toch niet zoveel kan schelen wat ik doe of hoe het met me gaat, dan ga ik gewoon lekker mijn eigen gang". Heb nooit een rebels leven gehad, maar wel precies gedaan wat ik wil zonder rekening met familie te houden (uiteraard ben ik een gewoon sociaal mens en houdt ik heus rekening met mensen..ben lief voor de buren, collegiaal naar collega's etc).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Hb tussendoor nog wel een jaar in Nederland gewoont en dat was wel apart, maar goed te doen trouwens. Gelukkig werkte ik in een internationale omgeving.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
FiIee schreef:
01-10-2018 18:09
Ik ga weer terug naar Zweden :cheer2:

Na een jaar ben ik Nederland zat en mis ik mijn thuis. Ben druk aan het solliciteren en al uitgenodigd voor 2 gesprekken. Zodra ik een baan heb, gaat mijn koopwoning in Nederland in de verhuur en vertrek ik.
Weet je wel of dat mag van de hypotheekverstrekker? Meestal mag je je koopwoning niet zomaar verhuren.
Ik hoor graag hoe je dat regelt/ geregeld hebt :)
Zanahoria schreef:
02-10-2018 09:26
Weet je wel of dat mag van de hypotheekverstrekker? Meestal mag je je koopwoning niet zomaar verhuren.
Ik hoor graag hoe je dat regelt/ geregeld hebt :)
Ik heb mijn woning voor 95% zelf gefinancierd. De overige 5% hypotheek ben ik aan het aflossen en heb ik vermoedelijk binnen een jaar afgelost.

De bank staat verhuur toe bij tijdelijk verblijf in het buitenland. Gezien ik over een jaar mijn hypotheek heb afgelost, valt dit onder tijdelijk en heeft de bank mij toestemming gegeven voor de verhuur. Ik moet het wel laten beheren/tussentijds inspecteren door een makelaar, maar dit was ik al van plan en is dus geen enkel probleem.
Well done, Filee! En meteen een basisinkomen uit de verhuuropbrengsten dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo, goed voor mekaar Filee! Top :)
Jest schreef:
02-10-2018 09:54
Well done, Filee! En meteen een basisinkomen uit de verhuuropbrengsten dus.
Zeker fijn dat ik dan een basisinkomen heb uit de verhuur, maar wil ik een fatsoenlijk huis kopen/huren zal ik er ook bij moeten werken. Niet dat ik dat erg vind, want ik ga pas weg als ik een baan heb gevonden :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Jest schreef:
01-10-2018 22:20
Ik heb tegen mijn moeder gezegd dat ik de volgende keer waarschijnlijk pas in april of mei weer kom. 'Of in maart,' zegt mijn moeder dan.
O ja, dat doet mijn moeder ook. Ik probeer me daar ook niet door te laten overhalen, maar dat kost moeite. Nu had ze bedacht dat ze Robert ten Brink misschien kan inschakelen. :O (Gelukkig ben ik niet bepaald de doelgroep en heb ik ook geen zielig verhaal.)
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb me ook lang bezwaard gevoeld naar mijn ouders: nu ben ik al sinds 1992 weg , en is mijn vader overleden. Maar ben daarom blij dat mijn moeder nu iedere 3 maanden ongeveer een week komt. Zij heeft meer tijd dan ik, en dan kan ze gewoon meedraaien in ons leven.


Filee: cool Zweden! Ik ben tussendoor ooit ook terug naar Nederland geweest; maar kon niet meer wennen. .....
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn parter vind het idee van naar Nederland verhuizen wel interssant. Ook ivm Brexit. Maar ik moet er eigenlijk (nog) niet aan denken.

Ik denk ook dat hij het een beetje onderschat heeft zijn hele leven hier al gewoond en kent in Nederland wel mensen via zijn werk, maar dat zijn allemaal expats die nog maar redelijk kort in Amsterdam wonen en alles fantastisch vinden en vooral expat vrienden hebben.

Ik vind Amsterdam geweldig, maar toen ik er tijdelijk weer wonde ergerde ik me aan vanalles, haha (of dat nou eerlijk was of niet). Ik mis het soms wel hoor maar niet genoeg om daarom terug te willen. als het hier wel straks slecht gaat, na 29 maart, dan wil ik nog wel eens mijn mening heroverwegen. Maar liever niet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond het ook erg herkenbaar een aantal pagina's terug dat de eerste jaren veel vrienden langs komen, en ook kennissen, en dat het na een jaar of 3 -4 wel opdroogt. Is ook wel logish. Je kan geen twee levens lijden, daar en hier. Het hier is het heden en daar richt ik me het meest op ('daar' is natuurlijk ook nog een deel van mijn leven, maar het is niet een compleet leven).

Ik heb een aantal jaar ook in Amerika gewoont en ook daar ga ik niet meer echt langs bij vrienden. Vroeger lukte het nog via werk en conferenties (toen was ik nog verbinden aan universiteiten), maar dat zit er niet meer in. Jammer, maar anders zou ik er een full-time baan aan hebben om mijn sociale leven te onderhouden.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ja, ik reken ook op afname van bezoek. Nu is iedereen nog heel nieuwsgierig en willen ze weten hoe ik precies woon. Maar als die nieuwigheid eraf is, denk ik dat alleen mijn ouders en echt goede vrienden blijven komen. Vrienden dan waarschijnlijk nog hooguit een keer per jaar.

Dat geeft mij overigens wel een soort overgangstijd om hier een sociaal leven op te bouwen. Want mijn echte sociaal leven is nu natuurlijk hier. En er zullen zeker ook vriendschappen met mensen in Nederland verwateren. Ik denk dat ik bijvoorbeeld niet zo'n behoefte heb om vriendschappen te onderhouden met mensen die nooit hierheen komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo ging het mij ook Jest; daarom heb ik ook geschreven , dat contact verwaterd, maar daar krijg je hele leuke lieve vrienden voor terug!

En niet vergeten; Nederland veranderd ook! Het Nederland van 1992 is er niet meer!
Ik merk ook dat ik niet meer kan wennen in Nederland. In het begin ging het wel, maar nu begin ik mij overal aan te ergeren en wil ik steeds meer terug naar de stad waar ik 7 jaar gewoond heb.
FiIee schreef:
03-10-2018 11:02
Ik merk ook dat ik niet meer kan wennen in Nederland. In het begin ging het wel, maar nu begin ik mij overal aan te ergeren en wil ik steeds meer terug naar de stad waar ik 7 jaar gewoond heb.

Ik was enkele weken geleden in Nederland in de supermarkt toen ik ineens dacht "ik zou hier niet meer kunnen aarden". Dat was de eerste keer in 5,5 jaar dat deze gedachte door mijn hoofd schoot. Er was verder geen aanleiding voor, maar het kwam ineens in mij op.

Ik woon in Engeland en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren na Brexit volgend jaar. We zullen zien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben wel benieuwd waarom jullie niet meer in Nederland zouden kunnen aarden.
Op veel punten vind ik Engeland (bijvoorbeeld) namelijk helemaal niet zo héél erg verschillen met NL
Zanahoria schreef:
03-10-2018 17:32
Ik ben wel benieuwd waarom jullie niet meer in Nederland zouden kunnen aarden.
Op veel punten vind ik Engeland (bijvoorbeeld) namelijk helemaal niet zo héél erg verschillen met NL

Ik denk dat het vooral een gevoel is.

Ik woon in Londen, een grote drukke stad. In Nederland woonde ik in een kleinere stad waar niet veel te beleven valt. En als ik naar Nederland terug zou gaan, zou ik het liefst wonen in het gebied waar ik vandaan kom. En dat is dus heel anders dan het drukke Londen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zanahoria schreef:
03-10-2018 17:32
Ik ben wel benieuwd waarom jullie niet meer in Nederland zouden kunnen aarden.
Op veel punten vind ik Engeland (bijvoorbeeld) namelijk helemaal niet zo héél erg verschillen met NL
Ik merkte zelf dat ik op mijn werk in NL, toen ik dus tijdelijk terug was, ik erg naar de buitenlandse collega's trok. en nederlanders die ook in het buitenland hadden gewoond. Mensen die het niet raar vinden als je tussen de middag eens wat anders wilt dan brood en melk.

Waar ik nu woon en werk is men opener naar buitenlanders dan in NL, vind ik. Ik werk hier soms met de overheid en lokale authorititen en daar werkt vanalles. Spanjaarden, Grieken, Indiers. Dat zie ik in Nederland, mede door de taal, niet zo snel gebeuren (ja, bij bepaalde bedrijven, maar niet zo doornsee in alle lagen van de beroepsbevolking).

Maar het is vooral een evoel dat lastig te beredeneren is. Misschien is het ook wel een luxe hoor. Je kan van je nieuwe land de krenten uit de pap pikken en bij de dingen die je minder bevallen denken: "Ja, maar dat is toch niet echt mijn cultuur, ik ben Nederlandse". Of dat eerlijk is weet ik niet.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu zou ik dan ook weer moeilijker in Zuid-Engeland kunnen aarden. Vind waar ik woon meer gelijk aan Schotland of Ierland wbt mentaliteit :-D
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Zanahoria schreef:
03-10-2018 17:32
Ik ben wel benieuwd waarom jullie niet meer in Nederland zouden kunnen aarden.
Op veel punten vind ik Engeland (bijvoorbeeld) namelijk helemaal niet zo héél erg verschillen met NL
De cultuur. Zweden zijn rustiger en beleefder dan Nederlanders. Ook moet in Nederland alles nu gebeuren en zijn mensen gestrest.

Voorbeeld: In Zweden doen ze rustig aan en plaatsen ze rustig een voor een hun spullen met de code naar de scanner op de band in de supermarkt en wachten rustig op hun beurt. In Nederland gooien ze hun boodschappen op de band en moet het snel, sneller, snelst.

Vooral het onbeleefde en gehaaste van Nederlanders zorgt ervoor dat ik hier niet kan wennen. Ook dat het inmiddels normaal voor mij is dat ik tussen de middag een warme maaltijd eet en Nederlanders hier vaak vreemd over doen, speelt ook mee.
Ik heb in Nederland veel moeite met de verharding van het maatschappelijk debat. Vind het grof, onnadenkend en vaak totaal niet in proportie met wat er nou helemaal aan de hand is. Meest pregnante voorbeeld is misschien nog wel de discussie over Zwarte Piet. Jaar in jaar uit. De gemiddelde Nederlander heeft het heel goed, maar toch wordt er over van alles moord en brand geschreeuwd.

Verder leven er gewoon teveel mensen op een kluitje. Als het mooi weer is, is het meteen óveral druk. Ik heb hier 2 hectare grond, totale rust en privacy en toen er hier laatst een file van zes kilometer stond, haalde dat de krant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik deel dezelfde mening, vind ook Nederland veel te vol..... Wij hebben al Stress als er 3km file is....

En daarin komt nog das mijn Partner geen Nederlander meer is. Hij heeft de zwitserse Nationaliteit, omdat hij hier wil kunnen stemmen. En Nl kent geen dubbele Nationaliteit....

En Dan komt er ook nog het financiele erbij: ik heb hier een hele hoge Levensstandaard.

En mijn kinderen zouden me vermoorden....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven