Viva forummers die wonen in het buitenland

08-06-2018 15:21 2040 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon zelf in Spanje en ben benieuwd of er meer forummers zijn die niet in Nederland of Belgie wonen. Waarom ben jij naar het buitenland vertrokken? Hoe bevalt het je nu? Zou je ooit terug willen?

Ik woon dus in Spanje vanwege een vrijwilligersproject (minimaal een jaar) en er is kans dat ik hierna naar Tsjechisch ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in Zwitserland heb je geen schoolkeuze: of je moet kiezen voor een dure prive school. Iedere gemeente heeft een kleuterschool, een lagere. School,en. Een sekundar school..(op 3niveaus).Voor het Gymnasium moet je toelatingsexamen doen,en die is in de grotere steden. Een doorsnee klasheeft 22 kinderen,en de smiddags is de klas opgedeeld...

Het voordeel is,dat je geen elite scholen hebt. (Of witte scholen. En het onderwijs is tot en met sekundar schoolgratis...Heb alleen een rugzak moeten kopen en sportkleding. Heb nog nooit boeken schriften etc.gekocht.

Op iedere school is wel wat, maar eigenlijk waren we heel tevreden. Nu studeren ze allemaal. En wonen nog thuis. En betalen naar verhouding weinig, omdat ze in het Kanton studeren waar we ook wonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
25-10-2023 23:41
Snap ik hoor. Op de school van mijn dochter mag zelfs het haar elastiekje uitsluitend blauw of zwart zijn. Ik ben überhaupt al blij als ik ‘s morgen een elastiekje kan vinden ;) .
Toch vind ik ook dat er een zeer groot voordeel zit aan een inform.
De mijne heeft ooit een behaviour code gekregen (voor de meelezers: een strafpunt voor slecht gedrag, zoals bij Harry Potter) omdat ie de verkeerde sokken aanhad bij gym. Gewoon zwarte sokken in plaats van de zwarte voetbalsokken die bij de gymkleding hoort.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Whoow dat soort dingen staan best ver van me af. Overigens vind ik een eliteschool geen probleem hoor. En de school voor als we teruggaan naar NL hebben we ook al uitgekozen, de wachtlijst is zelfs al vol.
Naja, school duurt gelukkig nog een paar jaar.

@DG2015, ik heb even gemist waar jij woont/woonde, wil je dat delen?
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
26-10-2023 18:09
De mijne heeft ooit een behaviour code gekregen (voor de meelezers: een strafpunt voor slecht gedrag, zoals bij Harry Potter) omdat ie de verkeerde sokken aanhad bij gym. Gewoon zwarte sokken in plaats van de zwarte voetbalsokken die bij de gymkleding hoort.
Wow… Bizar. En maakt dat uit? Zitten die van jou privaat of op een State school? Wat een kul dit.
De school van mijn dochter is gelukkig niet alleen maar wit, integendeel. Vooral veel kinderen met familie/achtergrond uit India. Maar het is wel een elite bubbel waarin ze zitten met dure verjaardagsfeestjes en rijkere ouders.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Baggal schreef:
26-10-2023 19:07
Wow… Bizar. En maakt dat uit? Zitten die van jou privaat of op een State school? Wat een kul dit.
De school van mijn dochter is gelukkig niet alleen maar wit, integendeel. Vooral veel kinderen met familie/achtergrond uit India. Maar het is wel een elite bubbel waarin ze zitten met dure verjaardagsfeestjes en rijkere ouders.
Op een state school. Ik vind het uniform trouwens best heel mooi, zeker vergeleken met sommige andere dingen die ik af en toe zie, maar kind vind het dus vreselijk.

@Coniglio: Ik woon net als Baggal in Londen. Dit topic kwam weer bovendrijven doordat ik er eerder in heb meegeschreven, maar ik kan me voorstellen dat je niet tachtig pagina's heb teruggescrold...

Dat vind ik trouwens wel een groot voordeel aan hier wonen; hoe gemengd de schoolpopulatie is, en dan heb ik het zowel over de leerlingen als leraren. Mijn kinderen krijgen daardoor heel veel mee van allerlei culturen en daarnaast zien ze heel veel door gewoon hier te wonen: ze gaan met school naar hindoetempels, de opera, Shakespeare's Globe, musicals ... en hun sportdag is in een stadion.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in 4 verschillende landen gewoond over de hele wereld o.a. scandinavie. Je mist nederland soms wel. Maar na een week of 2 weet je weer waarom je in het buitenland woont
Alle reacties Link kopieren Quote
Want? Zijn er dingen aan Nederland die je niet leuk vindt? Of wat maakte dan dat je dat gevoel meteen had in die landen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mensen zijn soms zo punctueel. Als je een half uur te laat bent is het een probleem. Een huis is vaak een showroom of wedstrijdje wie het beste en mooiste heeft. Maar ondertussen te gierig om een keer teveel te betalen. Vaak vergelijken van wie wat heeft maar direct over financien praten mag dan weer niet....

Zo bekrompen soms

Als expats hadden we vaak geen eens tuinmeubels maar zaten we gewoon gezellig op de grond buiten. We kochten allemaal drank en eten en er was altijd teveel, en ook duur/kwaliteit eten. Dan kijken we echt niet op een paar tientjes meer of minder. Het is veel vrijer. Minder nadenken en vergelijken

Hele andere vibe
Alle reacties Link kopieren Quote
Ah oke, de stereotypen die jij aanhaalt (her)ken ik niet zo. Ligt ongetwijfeld ook aan mijn Nederlandse bubbel hoor. En in het buitenland ligt het er natuurlijk ook aan met wie je je omgeeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat klopt
Alle reacties Link kopieren Quote
waarzegger schreef:
08-11-2023 21:24
Mensen zijn soms zo punctueel. Als je een half uur te laat bent is het een probleem. Een huis is vaak een showroom of wedstrijdje wie het beste en mooiste heeft. Maar ondertussen te gierig om een keer teveel te betalen. Vaak vergelijken van wie wat heeft maar direct over financien praten mag dan weer niet....

Zo bekrompen soms

Als expats hadden we vaak geen eens tuinmeubels maar zaten we gewoon gezellig op de grond buiten. We kochten allemaal drank en eten en er was altijd teveel, en ook duur/kwaliteit eten. Dan kijken we echt niet op een paar tientjes meer of minder. Het is veel vrijer. Minder nadenken en vergelijken

Hele andere vibe

Ah, dat is nou precies iets waar ik (na 6 jaar buitenland) nog steeds niet goed aan kan wennen. Ik vind het aso, want als ik een halfuur op jou moet wachten, dan neem je mijn tijd niet serieus. Het hangt natuurlijk van de situatie af hoe vervelend het is, maar ik vind dat overal te laat komen nog steeds irritant. En je weet ook niet meer waar je aan toe bent, want bij sommige gelegenheden komen mensen dan wel weer op tijd. Bij andere expats check ik altijd even in hoeverre ze 'ingeburgerd' zijn: is 20.00 uur bij jou 20.00 uur, of is dat ergens tussen 20.30 en 21.30 uur?
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt in heel veel culturen is het normaal om te laat te komen. En met bijvoorbeeld een feestje, zit je niet per se te wachten. Je begint gewoon en ziet wel wie wanneer komt. Of als je bij iemand op visite komt, als die gene sowiezo al thuis is, dan zit hij niet speciaal te wachten
Alle reacties Link kopieren Quote
waarzegger schreef:
09-11-2023 20:08
Echt in heel veel culturen is het normaal om te laat te komen. En met bijvoorbeeld een feestje, zit je niet per se te wachten. Je begint gewoon en ziet wel wie wanneer komt. Of als je bij iemand op visite komt, als die gene sowiezo al thuis is, dan zit hij niet speciaal te wachten
Of iemand komt speciaal op een bepaalde tijd thuis omdat die weet dat jij komt. Dan kan het wel irritant zijn als die zich gehaast heeft om jou niet voor een dichte deur te laten staan, en het duurt vervolgens een hele tijd voordat jij een keer komt aanwaaien.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
De tijd is geloof ik in CH uitgevonden....Iedereen tikt als een zwitsers uurwerk......
Altijd 5 minuten te vroeg....Ik zou. Dus ook geen geduld hebben om te moeten wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
12-11-2023 14:31
Of iemand komt speciaal op een bepaalde tijd thuis omdat die weet dat jij komt. Dan kan het wel irritant zijn als die zich gehaast heeft om jou niet voor een dichte deur te laten staan, en het duurt vervolgens een hele tijd voordat jij een keer komt aanwaaien.

Precies. Of je spreekt in een café af en bent 2 koffies verder voordat de ander komt opdagen. Of je denkt om 11.00 uur een afspraak bij de kapper te hebben, maar zit om om 11.45 uur nog steeds te wachten. Of iemand komt bij je eten en het eten staat een uur te verpieteren.

Natuurlijk zijn er situaties waarin het niet zoveel uitmaakt, maar in de meeste situaties is het bloedirritant. Wat dat betreft had ik inderdaad beter in Zwitserland kunnen gaan wonen.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven