Vrienden trouwen in het buitenland
donderdag 21 april 2022 om 20:22
Vrienden van ons hebben vorige week de vooraankondiging gedaan dat ze volgend jaar zomer in Zwitserland gaan trouwen. Ze trouwen halverwege de week. Wij worden ook uitgenodigd. Ondanks dat ik het heb van harte gun, heb ik hier wel een dubbel gevoel bij. We worden zo flink op kosten gejaagd: het vervoer erheen, het verblijf, de extra vakantiedagen die we ervoor moeten inzetten, want ik weet nog niet of we de vakantie gaan combineren en bovendien laat ik mij niet verplichten om dan maar ergens verplicht rond Zwitserland op vakantie te gaan. Mijn vriend wil sowieso wel gaan, want het is eigenlijk zijn vriend. Ik wil ook mee, omdat ik niet moeilijk wil doen, maar ik ben er niet blij mee.
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?
Hoe zouden jullie erin staan? Wat zouden jullie doen?

vrijdag 22 april 2022 om 14:27
In principe eens, maar door mensen uit te nodigen voor je bruiloft in het buitenland, zet je ze dus voor het blok. Want zo makkelijk is het niet om tegen mensen die met jou de mooiste dag van hun leven willen vieren te zeggen: ik kom niet, want te duur. En ik denk ook dat heel wat bruidsparen die in het buitenland trouwen beledigd zouden zijn als mensen om die reden afzeggen.
Ik heb het ook meegemaakt, een bruiloft in Zwtiserland. Daarvan was wel één van de twee Zwitsers. Maar ik vond het ook raar. Gasten moesten alles zelf betalen. Dure locatie in de middle of nowhere, wat je verplichtte tot een dure hotelkamer op diezelfde locatie. Allebei zeer ruim in de slappe was, maar dus niet bedacht dat het sjiek zou zijn om tenminste het hotel voor gasten uit het buitenland te betalen.
vrijdag 22 april 2022 om 14:28
Haha, ja. Dan zouden er heel wat stampvoetende bridezilla's in hun eentje precies de dag van hun dromen staan te beleven, al dan niet in verre streken. Zelfs de meeste bruidegommen kunnen wel wat leukers bedenken dan die opgefokte egoshow.
vrijdag 22 april 2022 om 14:29
Dat geldt wellicht bij jou maar kan in andere families/vriendengroepen anders liggen. Er bestaan namelijk mensen die het wel leuk vinden en die het geen probleem vinden om hier geld aan uit te geven.
vrijdag 22 april 2022 om 14:30
Ja tuurlijk, als mensen vanwege het geld niet kunnen komen, en ik dat egoïstisch vind, heb ik nog een hoop te leren..... echt grappig dit.Pinaco schreef: ↑22-04-2022 14:16Wat een zure reacties. Sta er zelfs voor Viva niveau van te kijken.
Ik zou zeker gaan. Een bruiloft in Zwitserland, gààf! En dan combineren met een paar dagen Italië of Frankrijk, super.
Als ik het niet zou kunnen betalen zou ik dat aangeven bij het bruidspaar en hen een geweldige bruiloft toewensen. Dan is de kous toch ook af?
Ik ben het volledig eens met Lilalinda. Het is hun bruiloft en ze mogen dat precies zo doen zoals zij het willen. Als je dat egoïstisch vind heb je nog een hoop te leren. En TO heel eerlijk, met zo'n reactie als die van jou had ik sowieso liever gehad dat je thuis zou blijven. Ongeacht waar de bruiloft is. Klinkt nogal alsof het vooral jou goed uit moet komen, niet alsof je voor hen staat te juichen en de liefde met hen wil vieren.
vrijdag 22 april 2022 om 14:31
Ik zou zeker weten gaan, maar ik ben zelfstandige (en dus flexibel met vrije dagen/werken waar ik wil), we hebben een geweldige kampeerunit op de auto (en kunnen overal en nergens met dat ding overnachten) en ik vind iedere gelegenheid om er even tussenuit te kunnen meer dan prima. Zou er een heerlijk uitje van maken, eventueel gecombineerd met nog wat extra dagen Italië/Duitsland/Frankrijk.
Zelf zou ik nooit in het buitenland trouwen, a. omdat ik dat zelf niet nodig vind en b. om anderen het ook niet lastig te maken.
Maar wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten en inderdaad "nee, ik kan/wil niet komen" is ook gewoon een antwoord.
Zelf zou ik nooit in het buitenland trouwen, a. omdat ik dat zelf niet nodig vind en b. om anderen het ook niet lastig te maken.
Maar wat anderen doen moeten ze lekker zelf weten en inderdaad "nee, ik kan/wil niet komen" is ook gewoon een antwoord.
vrijdag 22 april 2022 om 14:32
dat ligt er maar net aan hoe je het vraagtAvena schreef: ↑22-04-2022 14:27In principe eens, maar door mensen uit te nodigen voor je bruiloft in het buitenland, zet je ze dus voor het blok. Want zo makkelijk is het niet om tegen mensen die met jou de mooiste dag van hun leven willen vieren te zeggen: ik kom niet, want te duur. En ik denk ook dat heel wat bruidsparen die in het buitenland trouwen beledigd zouden zijn als mensen om die reden afzeggen.
als je duidelijk aangeeft, dat je begrijpt, dat niet iedereen hier bij kan/wil zijn, en dat dat geen enkel probleem is. Dan is er niks aan de hand
vrijdag 22 april 2022 om 14:33
Nou, dat iemand niet kan komen vanwege het geld, die wel familie of vriend is, dat is dan blijkbaar niet zo erg???
vrijdag 22 april 2022 om 14:35
als het bruidspaar dat echt erg vond, waren ze wel in Laag-Keppel getrouwd, of dan hadden ze dat ene familielid wel vrij gehouden
Maar het bruidspaar maakt de keus, dat dit familielid niet perse mee hoeft
vrijdag 22 april 2022 om 14:37
Natuurlijk is er wel wat aan de hand als je aangeeft dat iedereen die niet bereid is om een vermogen aan tijd en geld in jouw feestje te investeren wat jou betreft net zo goed thuis kan blijven. Hoe je het ook formuleert, dat is de boodschap die je afgeeft.
Dat zegt wel iets over je prioriteiten hoor.
vrijdag 22 april 2022 om 14:37

De één misschien vanwege het milieu (nodeloos -vlieg- verkeer), de ander vanwege de kosten, de volgende die het maar lastig vindt om alles mee te moeten slepen: feest make-up, mooie jurk zonder kreukels zien te vervoeren in het vliegtuig, je vakantieplannen moeten aanpassen, geen zin om die dagen met de familie of juist met onbekenden opgescheept te zitten, etc.
Maar de les die we uit dit topic kunnen leren: de bruiden vinden dat zij er recht op hebben hun bruiloft te vieren zoals zij willen en dat degene die 'eigenlijk' met tegenzin gaat/komt, maar zo flinkmoet zijn om af te zeggen (want geen echte vrienden, of 'zuur').
Die negeren volledig het feit dat er van zo'n uitnodiging een zeker (sociale) druk uit gaat.
De les is dus dat de genodigden moeten leren die (sociale) druk ook volledig te negeren en, zo elegant mogelijk, moeten bedanken voor de eer.
vrijdag 22 april 2022 om 14:38
Je hoeft niet alles voor een ander te doen. Er zijn zaken in het leven, die je echt precies zo in mag vullen zoals jij dat wil. Ook als het vriendinnetje van die vriend dan loopt te janken dat ze het er niet voor over heeft. Een bruiloft, JOUW bruiloft, mag je écht naar jouw wensen invullen.

vrijdag 22 april 2022 om 14:39
De locatie, kleding en andere randzaken zijn blijkbaar voor sommige mensen hoofdzaken. In ieder geval belangrijker dan de gasten. Maar inderdaad : waarom dan uitnodigen ?
vrijdag 22 april 2022 om 14:41
Ik vind het inderdaad ook niet egoïstisch. Ze moeten het vieren zoals ze zelf willen. En de gasten mogen zelf bepalen of ze daarin meegaan of niet. En dat is allemaal niet goed of fout, het is gewoon wat het is.
Here am I in my little bubble
en dat mag he?Snarky* schreef: ↑22-04-2022 14:37Natuurlijk is er wel wat aan de hand als je aangeeft dat iedereen die niet bereid is om een vermogen aan tijd en geld in jouw feestje te investeren wat jou betreft net zo goed thuis kan blijven. Hoe je het ook formuleert, dat is de boodschap die je afgeeft.
iedereen die in een duur huis woont, geeft dat geld ook aan zichzelf uit, en niet aan mensen die het slechter hebben
we maken allemaal keuzes, puur hoe we zelf ons leven willen inrichten
Ik vind iemand die een bruiloft gaat vieren , zoals hij/zij denkt dat er van hem/haar verwacht wordt veel raarder
Voor je het weet zit je tegen je zin in een polonaise op je eigen bruiloft. Of gaan mensen stukjes doen ofzo
Precies. Maar mensen willen dat zelf echt niet zien.Snarky* schreef: ↑22-04-2022 14:37Natuurlijk is er wel wat aan de hand als je aangeeft dat iedereen die niet bereid is om een vermogen aan tijd en geld in jouw feestje te investeren wat jou betreft net zo goed thuis kan blijven. Hoe je het ook formuleert, dat is de boodschap die je afgeeft.
Zo bedoel ik het helemaal niet. Het moet niet goed voor mij uit komen, ik vind alleen normaliter een cadeau meer dan genoeg uitgave voor de bruiloft. Niet de brandstof, het vervoer, het verblijf en de vakantiedagen erbij. Kost me klauwen vol geld. En nogmaals: ik gun het ze, alleen is het volledige bedrag het mij niet waard.Pinaco schreef: ↑22-04-2022 14:16Wat een zure reacties. Sta er zelfs voor Viva niveau van te kijken.
Ik zou zeker gaan. Een bruiloft in Zwitserland, gààf! En dan combineren met een paar dagen Italië of Frankrijk, super.
Als ik het niet zou kunnen betalen zou ik dat aangeven bij het bruidspaar en hen een geweldige bruiloft toewensen. Dan is de kous toch ook af?
Ik ben het volledig eens met Lilalinda. Het is hun bruiloft en ze mogen dat precies zo doen zoals zij het willen. Als je dat egoïstisch vind heb je nog een hoop te leren. En TO heel eerlijk, met zo'n reactie als die van jou had ik sowieso liever gehad dat je thuis zou blijven. Ongeacht waar de bruiloft is. Klinkt nogal alsof het vooral jou goed uit moet komen, niet alsof je voor hen staat te juichen en de liefde met hen wil vieren.
celine29 wijzigde dit bericht op 22-04-2022 14:43
14.19% gewijzigd

Precies ! Heel vreemd. Dan kun je die perso(o)n(en) net zo goed niet uitnodigen.Snarky* schreef: ↑22-04-2022 14:37Natuurlijk is er wel wat aan de hand als je aangeeft dat iedereen die niet bereid is om een vermogen aan tijd en geld in jouw feestje te investeren wat jou betreft net zo goed thuis kan blijven. Hoe je het ook formuleert, dat is de boodschap die je afgeeft.
Gaat het dan toch vooral om zaalvulling, decorstukken, zoveel mogelijk figuranten op het feest van het eigen ego ?
vrijdag 22 april 2022 om 14:44
Geld aan een huis uitgeven is toch niet hetzelfde als dat vrienden of familie niet kunnen komen omdat het te duur is?lilalinda schreef: ↑22-04-2022 14:41en dat mag he?
iedereen die in een duur huis woont, geeft dat geld ook aan zichzelf uit, en niet aan mensen die het slechter hebben
we maken allemaal keuzes, puur hoe we zelf ons leven willen inrichten
Ik vind iemand die een bruiloft gaat vieren , zoals hij/zij denkt dat er van hem/haar verwacht wordt veel raarder
Voor je het weet zit je tegen je zin in een polonaise op je eigen bruiloft. Of gaan mensen stukjes doen ofzo
vrijdag 22 april 2022 om 14:46
nee juist niet
ik vind juist een bruiloft in NL, waar iedereen komt zaalvulling
200 man, die je amper spreekt
met 25 man naar Zwitserland is veel intiemer, dan is niemand figurant en heeft iedereen een hoofdrol
vrijdag 22 april 2022 om 14:47
Maar dan blijf je toch lekker thuis? Dan hoef jij daar niet tegen je zin in heen & vieren zij de dag met mensen die dat het wel waard vinden.Celine29 schreef: ↑22-04-2022 14:41Zo bedoel ik het helemaal niet. Het moet niet goed voor mij uit komen, ik vind alleen normaliter een cadeau meer dan genoeg uitgave voor de bruiloft. Niet de brandstof, het vervoer, het verblijf en de vakantiedagen erbij. Kost me klauwen vol geld. En nogmaals: ik gun het ze, alleen is het volledige bedrag het mij niet waard.
Zij weten heus wel dat dat het risico is van de keuze die ze maken. Stuur ze een mooie kaart, je vriend die kant op, klaar.
vrijdag 22 april 2022 om 14:49
of ga na Zwitserland met je vriend mee bij hen eten (misschien mag je wel gratis mee-eten!)

echt hoor, voel je niet verplicht om mee te gaan
vrijdag 22 april 2022 om 14:51
Ja tuurlijk want iedereen in Nederland nodigt 200 mensen uit voor opvulling van de zaal