Vrijwilligerswerk Nepal

19-06-2011 12:07 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Samen met een vriendin van mij ga ik naar Nepal voor een maand. Hier gaan wij weeskinderen helpen en daarbij lesgeven op een openbare school. Hier willen we graag spullen meenemen die nuttig zijn (denk maar aan pennen, kleurpotloden, collegeblokken, etc). Daarom dat ik mij afvroeg, zijn er bedrijven die kunnen helpen bij het (kosteloos) verkrijgen van deze spullen? Heeft iemand tips of suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken?
quote:myrtale schreef op 19 juni 2011 @ 12:07:

Daarom dat ik mij afvroeg, zijn er bedrijven die kunnen helpen bij het (kosteloos) verkrijgen van deze spullen? Heeft iemand tips of suggesties hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Geef je heel weinig kans, bedrijven worden overspoeld met dergelijke bedelverzoeken.

Laat je familie/vrienden/collega's/klasgenoten/hyvesvrienden weten dat je gaat en vraag om een donatie. Als iedereen een beetje bijdraagt, kun je best wel wat kopen.

Hou je rekening met je maximaal mee te nemen gewicht? Extra gewicht kost een vermogen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb je aan de school gevraagd wat ze nodig hebben?

Misschien kun je hier een sponsoringactie opzetten, zodat je de spullen ter plaatse kan kopen? Zo help je de plaatselijke economie ook.

Hoe/in welke taal geef je les op een school in Nepal? *is nieuwsgierig*
Ga in therapie!
Als ik jou was zou ik inderdaad donaties kopen en de spullen dan ter plaatse kopen - is vele malen goedkoper (denk aan zo'n 1/5e van de prijs in Nederland, of nog minder).

waar ga je precies heen in Nepal?
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Geld inzamelen en daar kopen is inderdaad een erg goed idee... Ik zal zeker over een goede actie nadenken!

We gaan met een organisatie (WLS Internation Ltd.) vrijwilligerswerk doen in Kathmandu Valley. Doordat het door een organisatie geregeld wordt, wordt het werk steeds door de nieuwe vrijwilligers afgelost. Van ons wordt vooral verwacht dat we bijdragen in de Engelse taal. Met hen in deze taal met hen converseren en spelenderwijs wat bij zullen brengen. Daarbij natuurlijk ook wat rekenen leren en zaken dat kinderen ook hier op basisscholen geleerd krijgen.
anoniem_127490 wijzigde dit bericht op 19-06-2011 12:31
Reden: Spelfout!
% gewijzigd
Klinkt interessant. Ik zou dan gewoon ter plekke vragen wat ze het hardst nodig hebben. Dat is misschien iets waar jij helemaal niet opgekomen bent.
Ga in therapie!
quote:myrtale schreef op 19 juni 2011 @ 12:30:

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties! Geld inzamelen en daar kopen is inderdaad een erg goed idee... Ik zal zeker over een goede actie nadenken! Dan steun je ook de plaatselijke economie. Lijkt me ook beter dan zelf spullen van hier meenemen. Tenzij je nuttige spullen wilt geven die daar niet te krijgen zijn.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:dubiootje schreef op 19 juni 2011 @ 12:34:

Klinkt interessant. Ik zou dan gewoon ter plekke vragen wat ze het hardst nodig hebben. Dat is misschien iets waar jij helemaal niet opgekomen bent.Heb natuurlijk via de mail gevraagd waar ze momenteel het meeste aan hebben, en dat is dus inderdaad zaken zoals pennen en schriften. Het allerallermeeste wat ze nodig hebben is een beetje liefde en kennis ;)
Mooi!
Ga in therapie!
Wat ze misschien ook kunnen gebruiken is:

- Engelse woordenboeken!!! (kan je daar voor 50 cent ofzo kopen)

- Engelse plaatjesboeken zodat ze woorden leren

- Andere lesboeken

(ben ervaringsdeskundige ;))

En echt: daar kopen, niet hier vanwege:

- steunen economie zoals tonkje al zei

- zwaar in koffer/backpack

- veeeeeeeeeeeeeeeeel goedkoper daar
Heel erg fijn Koekjestrommel! Ik heb mede een speakertje dat ik ook mee zal nemen om (makkelijke) engelstalige nummers mee af te kunnen spelen en hen hier mee te laten zingen. Is daar echt goede engelse lesstof te koop?
Ik had daar laatst voor nog geen 20 euro het volgende gekocht:

- 8 gummetjes

- 8 puntenslijpers

- 4 pakken kleurpotloden

- 20 gewone potloden

- 20 blauwe pennen

- 1 schaar

- 2 woordenboeken

- Heel mooi groot Engels plaatjesboek

- 5 kleurboeken

- 15 schriftjes
Ja er is daar best goede literatuur te koop, Nepal is heel erg ver in het leren van Engels, ook andere schoolboeken zoals Science hebben ze in het Engels. Als je overlegt met de school, kan je misschien nieuwe lesboeken kopen voor een complete klas.

ga je naar een public of private school?
Dat speakertje is een leuk idee! heel veel kinderen kennen ook al engelse liedjes.

Het is misschien ook leuk om wat plaatjes/foto's mee te nemen van Nederland om te laten zien waar je vandaan komt, vinden ze altijd erg leuk.

en wat misscien ook leuk is om te kopen (maar ik weet niet of dat daar makkelijk te krijgen is): een paar wereldkaarten om in elk klaslokaal op te hangen.
Hier wist ik allemaal nog niets vanaf! Dan zal ik inderdaad beter een klein bedrag inzamelen (of toch maar zelf weer betalen, haha) en alles daar kopen. Ik ga naar een public school. De organisatie heeft een eigen ruimte waar spullen van de vrijwilligers verzameld worden, ook ter preventie dat de kinderen stiekem spullen mee naar huis zullen nemen. Ben je zelf ook vrijwilligerswerk gaan doen? Met een organisatie of op eigen initiatief?
In kathmandu zijn erg veel goede boekenwinkels.

Ik ben zelf lange tijd in Nepal geweest, heb van alles gedaan aan vrijwilligerswerk. Engelse les gegeven, andere lessen zoals wiskunde, geholpen een nieuw weeshuis op te zetten en nog wat dingen haha. Allemaal ter plaatse geregeld, had alleen een open ticket geboekt. Het is een fantastisch land met lieve mensen. :D
- Maak een CD met engelse kinderliedjes, zorg dat je de teksten hebt uitgeprint en laat dat ter plekke kopiëren. Dan kunnen ze meezingen. (en nu maar hopen dat ze een CD speler daar hebben., zodat ze die CD kunnen gebruiken als je weg bent)

- neem knutselmateriaal mee vanaf hier (de Action rules!) wat niet veel weegt: stickers, crepe-papier, goede schaartjes, vouwblaadjes etc. Knutselen is onbekend daar, en je kunt het leuk in een les integreren (les over de natuur/bloemen/kleuren en dan bloemen knutselen bijvoorbeeld, zoek hier voor voorbeelden).

- ook bij de Action: elastiek om mee te elastieken (dus dat spelletje van er overheen springen etc). Zorg wel dat je elastiek-trucjes up-to-date zijn, ik moest heel hard nadenken wat ik vroeger ook al weer deed..

- koop foamstickers (heb ik de Action al genoemd?), geef de kinderen die al wat engels spreken/schrijven een half A4 blaadje (ter plekke kopen) en plak een willekeurige sticker op het blaadje. Laat ze een 'opstel' schrijven over de sticker. En ja, dan krijg je 'monkey is yellow. I like monkey' maar het maakt niet uit, ze zijn op een andere manier dan lesjes oplepelen met de taal bezig.

- koop bij de Gamma (oid) schilderijhangers, zodat ze schilderijtjes kunnen knutselen. Geef de kinderen per persoon (want delen is altijd moeilijk) wat knutselmateriaal: een paar vouwblaadjes, wat foam stickers, glittersteentjes oid en laat ze een 'schilderij' maken over een bepaald onderwerp. Schilderijhanger (zo'n zelfklevend rondje met een ijzeren driehoekje) er achter en ze nemen iets leuks mee naar huis.

- mail me even op vivahimalaya op gmail punt com, ik heb de nodige blaadjes van die oefenbloks (bij de Witte Boekhandel) vertaald in het Engels. Die kan ik voor je opsturen en dan kun je ze ter plekke laten kopiëren en gebruiken.
Oja, public scholen zijn wel minder ver in engels dan private schools. Ook vaak minder geld beschikbaar voor goede leraren, daarom is het goed dat er mensen zoals jij komen die goed engels kunnen. Nog steeds zal het je waarschijnlijk meevallen hoe ging de kinderen engels kunnen, echt vanaf een jaar of 3 wordt het ze al geleerd. Ook al is het soms gebrekkig, ze zijn er wel heel veel mee bezig en ik denk dat dat een hele goede ontwikkeling is voor de nepalese jongeren.
Ja, in Nepal heb je verschillende boekhandels waar ze Engelse leerboekjes verkopen. Ook posters met bijv. verschillende soorten fruit, delen van het lichaam, dieren etc in het Engels. Kun je ophangen in de klas.
Maak een leuke mail naar je vrienden/kennissen, gebruik het voorbeeld van Koektrommel wat je met 20 euro kunt doen daar. Mensen beseffen niet dat je voor zo weinig geld zoveel spullen kunt kopen.
Wauw! Gaaf zeg! Wij wilden eerst ook op eigen initiatief gaan, maar helaas kwamen we niet op een duidelijke contactpersoon uit waardoor we zeer weinig zekerheid kregen. Toch maar voor organisatie gekozen dat in alle gevallen ons kan helpen in nood of dagelijkse zaken. Ik heb zelf al ontzettend veel in mijn leven gereisd, ben zowat heel Azië al geweest en de mensen bevallen mij hier heel erg goed. Allemaal heel vredig en staan open voor andere mensen. Mensen in Afrika zijn in principe ook aardig, maar niet iedereen daar staat evenveel open voor een ander. Daarom dat mijn voorkeur uitging naar Azië. En Nepal natuurlijk, aangezien ik daar nog niet geweest was, haha.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?
Nogmaals bedankt allemaal voor het meedenken, ik heb nu zoveel inspiratie om daar te gaan doen! Echt heel fijn!
quote:myrtale schreef op 19 juni 2011 @ 13:05:

Wauw! Gaaf zeg! Wij wilden eerst ook op eigen initiatief gaan, maar helaas kwamen we niet op een duidelijke contactpersoon uit waardoor we zeer weinig zekerheid kregen. Toch maar voor organisatie gekozen dat in alle gevallen ons kan helpen in nood of dagelijkse zaken. Ik heb zelf al ontzettend veel in mijn leven gereisd, ben zowat heel Azië al geweest en de mensen bevallen mij hier heel erg goed. Allemaal heel vredig en staan open voor andere mensen. Mensen in Afrika zijn in principe ook aardig, maar niet iedereen daar staat evenveel open voor een ander. Daarom dat mijn voorkeur uitging naar Azië. En Nepal natuurlijk, aangezien ik daar nog niet geweest was, haha.

Hoe oud ben je, als ik vragen mag?

Goede keuze! Ik ben 24 en ben vorig jaar in Nepal geweest.

Je zult merken dat veel kinderen leergierig zijn en ook heel beleefd. Af en toe herrie maken, maar als je ze vraagt of ze stil willen zijn lukt dat meestal best makkelijk. het is zooo schattig als ze allemaal 'hello miss' zeggen en op je afstormen als je 's ochtends het lokaal binnenkomt..

hoe oud zijn de kids aan wie je les gaat geven?
Ook op jonge leeftijd dus. Ik ben zelf nog maar 17 (september 18). Door dit forum ben ik nog meer en meer zin aan het krijgen in het vrijwilligerswerk haha. Probleem is dat we nog niet precies weten hoe oud de kinderen zijn waar we les aan gaan geven. Daar komt bij dat we min of meer een dubbele baan hebben: weeskinderen helpen met de dagelijkse dingetjes en wanneer zij richting school zijn, ook les geven op de scholen. Leeftijden en dergelijke hebben we nog niet gehoord. We worden bij de projecten ingedeeld (met heel veel pech komen we in het Woman Empowerment Program terecht, dan zijn we niet bepaald voorbereid haha) en zullen dat de kinderen toegewezen krijgen. Maar in principe, met engels, als we daar inderdaad gewoon lesboeken en dergelijke kunnen kopen, kunnen we snel overschakelen op het niveau en leeftijd dat ze nu hebben.
wel gaaf hoor.

idd worden bedrijven overspoeld hiermee, Is jammer omdat het goed doel ik natuurlijk.

Bij de reisorganisatie waar ik werkte kwamen echter ook dagelijks verzoeken binnen vooral voor Gambia of ze gratis extra bagage mee mochten nemen enz en dan 8 x heen en weer vliegen per jaar (is dan maar 1 persoon) dergelijke verzoeken kwamen echt 7/8 x per dag binnen.
Puck

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven