Vroegboeken en maakt het verschil?

11-08-2019 20:58 45 berichten
We hebben onze zomervakantie nog maar net achter de rug en wij kijken alweer om ons heen voor de zomervakantie van volgend jaar. Het lijkt wel alsof accomodaties steeds eerder en sneller vol geboekt zijn.

Zelfs afgelopen mei zijn wij op bezoek geweest bij een locatie voor een familieweekend april 2020. Ook toen waren er al weekenden volgeboekt in april 2020. Eigenlijk van de zotte.

Ik ben nieuwsgierig hoe anderen dat doen. Boeken jullie ook al ver van te voren? Verschilt het per vakantie of je/jullie wel vroeg boeken of niet?

Ik vraag me ook af of het nou nog voordelen heeft zo vroeg boeken. Is de prijs lager dan wanneer je pas een maand van te voren boekt of zit daar geen verschil in. Heeft iemand hier wel eens verschil in gemerkt?

Wanneer boek jij je zomervakantie?

Totaal aantal stemmen: 67

Nog in het jaar voorafgaand aan de volgende zomervakantie (16%)
Begin van het jaar waarin de zomervakantie plaatsvindt (30%)
Paar maanden van te voren (24%)
Paar weken van te voren (16%)
Ik/wij boeken lastminute (10%)
Ik/wij gaan op de bonnefooi en boeken niks (3%)
lilalinda schreef:
12-08-2019 09:40
(en ik vind het lekker, het gevoel te hebben van vakantie naar vakantie te leven).
Dat ook! Heerlijk!
Voordat ik kinderen had boekte ik nooit van tevoren. Nu al jaren gebonden aan de schoolvakanties, dus dat kan nu niet meer. Helaas, want ik vind er helemaal niets aan om me lang van tevoren ergens op vast te leggen.

Eén jaar is het me gelukt om al in januari te boeken. De andere jaren wordt het meestal toch “pas” april of mei dat ik iets boek. Dit jaar pakte dat voor het eerst niet helemaal goed uit, maar dat komt ook doordat ik te weinig tijd heb genomen om te zoeken. Ik twijfel nu hoe ik het volgend jaar ga doen.
Wij boeken meestal rond de Kerst voor de zomervakantie. Verder houden wij het hele jaar door ticketspy in de gaten voor extra vakanties. Heerlijk als je onverwachts een mooie reis ziet en dat op zaterdag boekt en dinsdag ben je weg.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan niet eens al nu gelijk boeken voor volgend jaar zomer vanwege vrij krijgen werk. Zomervakantie goedkeuringen zijn pas bekend aan het begin van het jaar, dus dan boek ik de vakantie.
En ja, ik heb weleens eerder gekeken, maar had nou niet het idee dat de prijs iets deed qua omhoog of omlaag gaan.
"I love not Man the less, but Nature more..."
Alle reacties Link kopieren
Ik boek eigenlijk voor mn eigen vakanties nooit heel vroeg omdat ik nooit lang van te voren beslis wat ik ga doen.

Maar qua prijs zal het zeker schelen om vroeg te boeken. Ik werk voor een hotel en als je bekijkt de prijzen mocht je bijvoorbeeld tussen Augustus en November 2018 hebben geboekt voor zomer 2019, zijn toch rond de 20% lager dan wanneer je pas April 2019 boekt, en het scheelt bijna 50% als je echt last minute boekt.

Grote tour operators nemen in de contracten al de vroegboek kortingen op die toch minimaal 15% moeten zijn, maar eigenlijk bijna altijd 25% of meer zijn.

Vroeg boeken loont dus zeker als je een pakketreis koopt.
Ja bij populaire reizen en periodes moet je er vroeg bij zijn. Mijn laatste reis had ik 7 maanden van te voren geboekt en was 3-4 maanden voor vertrek al volgeboekt en de andere reizen in diezelfde periode ook op hier en daar een vrij plekje na.

Citytripjes heb ik wel eens een maand, wellicht 2 maanden, van te voren pas geregeld. Maar dat is wat anders dan een pakket rondreis via een reisorganisatie.
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
12-08-2019 09:50


Als ik tegenover mijn collega's begin over de vakanties volgend jaar kijken ze me aan alsof ik gek ben, maar ik probeer ze duidelijk te maken dat ik graag op tijd wil boeken, zeker met een kind erbij. Ik wil eigenlijk in het teamoverleg van okt-nov de vakanties al bespreken. Ik merk dat zij daar dan eigenlijk nog helemaal niet aan toe zijn. Ik heb dan ook collega's zonder kinderen, met oudere kinderen en 1 met jong kind.
Haha toevallig deze week een mail gehad dat er een aantal aanvragen voor de kerstperiode waren binnengekomen en we die maar eens moesten bespreken.
Een collega: kerst???? Het is nog zomer.
Het ligt er een beetje aan wat de regels zijn. Als het zou betekenen dat ik dan echt gedwongen over mijn zomervakantie al zou moeten nadenken vanwege bezetting oid zou ik dat wel irritant vinden ja.Vind eerlijk gezegd niet dat je van je collegas al kunt verwachten dat ze al hun hele planning rond hebben enz. Volgens mij is het gebruikelijk in veel bedrijven dat dit rond januari besproken wordt?
Robinson schreef:
14-08-2019 22:31
Haha toevallig deze week een mail gehad dat er een aantal aanvragen voor de kerstperiode waren binnengekomen en we die maar eens moesten bespreken.
Een collega: kerst???? Het is nog zomer.
Het ligt er een beetje aan wat de regels zijn. Als het zou betekenen dat ik dan echt gedwongen over mijn zomervakantie al zou moeten nadenken vanwege bezetting oid zou ik dat wel irritant vinden ja.Vind eerlijk gezegd niet dat je van je collegas al kunt verwachten dat ze al hun hele planning rond hebben enz. Volgens mij is het gebruikelijk in veel bedrijven dat dit rond januari besproken wordt?
Bij ons zijn de regels;
Aanvraag voorjaarsvakantie volgend jaar indienen voor half oktober, goed/af keuring voor begin nov.
Aanvraag zomervakantie volgend jaar indienen tussen half nov en eind december, goed/af keuring voor half jan.
Aanvraag najaarsvakantie indienen voor eind april dat jaar, goed/af keuring voor half mei.

Dus zo gek is het niet dat is het er in okt/nov al over wil hebben. Maar ik snap dat collega's daar anders over denken. Toen ik nog alleen met partner was dacht ik daar ook nog niet over na en vond ik het ook mega vroeg om daar mee bezig te zijn.
Tussen Kerst en 2 januari is hier verplichte sluit :-).

Die heb ik dus elk jaar.


In december / januari trachten de collega's ook altijd mee te trekken in een volkomen nutteloos vakantie-overleg.
Elk jaar weer dezelfde onzin, want iedereen wil toch dezelfde periode als altijd en de 3 anderen van mijn afdeling hebben kinderen, dus ik heb toch niks te zeggen.

(Mensen met kinderen, of ze nu 2 zijn of 27 hebben altijd voorrang.
En mensen die al 20 jaar dezelfde periode nemen hebben ook voorrang.)

Collega A wil altijd heel juli.
Collega B wil 2 à 3 weken in augustus.
Collega C wil 2 weken in augustus.

Bibi kan juli en augustus dus toch al vergeten.

Wat maakt het dan uit wanneer ik mijn verlof neem zolang het maar niet in juli of augustus valt?

(Elk jaar krijg ik ook netjes te horen van A dat ik juli en augustus wel kan vergeten. Want dat ik geen kinderen heb. En "waarom zou ik zonder kinderen nu vakantie nodig hebben in volle zomer?".

Dat ik toevallig neefjes en nichtjes hebben die ook een keer een paar dagen weg willen in de zomervakantie met hun tante ... is bijzaak en zal iets zijn voor als die kinderen volwassen zijn.)



Baas bemoeit zich pas als er teveel overlap is op een afdeling.
Pro forma sturen we onze roosters, maar meestal krijgen we niet eens een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Veel collega’s boeken in oktober al voor volgende zomer, inderdaad omdat ze graag een specifieke plek/huisje willen hebben. Ze krijgen echter pas begin januari goedkeuring voor hun verlof dus is wel een gok. Er wordt dus onderling al druk overlegd in de hoop dat de aanvragen worden goedgekeurd.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
14-08-2019 23:34
Tussen Kerst en 2 januari is hier verplichte sluit :-).

Die heb ik dus elk jaar.


In december / januari trachten de collega's ook altijd mee te trekken in een volkomen nutteloos vakantie-overleg.
Elk jaar weer dezelfde onzin, want iedereen wil toch dezelfde periode als altijd en de 3 anderen van mijn afdeling hebben kinderen, dus ik heb toch niks te zeggen.

(Mensen met kinderen, of ze nu 2 zijn of 27 hebben altijd voorrang.
En mensen die al 20 jaar dezelfde periode nemen hebben ook voorrang.)

Collega A wil altijd heel juli.
Collega B wil 2 à 3 weken in augustus.
Collega C wil 2 weken in augustus.

Bibi kan juli en augustus dus toch al vergeten.

Wat maakt het dan uit wanneer ik mijn verlof neem zolang het maar niet in juli of augustus valt?

(Elk jaar krijg ik ook netjes te horen van A dat ik juli en augustus wel kan vergeten. Want dat ik geen kinderen heb. En "waarom zou ik zonder kinderen nu vakantie nodig hebben in volle zomer?".

Dat ik toevallig neefjes en nichtjes hebben die ook een keer een paar dagen weg willen in de zomervakantie met hun tante ... is bijzaak en zal iets zijn voor als die kinderen volwassen zijn.)



Baas bemoeit zich pas als er teveel overlap is op een afdeling.
Pro forma sturen we onze roosters, maar meestal krijgen we niet eens een antwoord.
Bij ons wordt dat argument van tafel geveegd. Iedereen heeft recht op vakantie en mag aangeven wanneer ze dat willen. Bij ons zou de collega met heel juli weken moeten inleveren als er meer in het hoogseizoen willen. Dan zouden er afspraken komen van maximaal 2 weken in het hoogseizoen (of wat er dan ook mogelijk is).

Slappe houding van je baas hierin
Marnamai schreef:
14-08-2019 23:34
..

(Elk jaar krijg ik ook netjes te horen van A dat ik juli en augustus wel kan vergeten. Want dat ik geen kinderen heb. En "waarom zou ik zonder kinderen nu vakantie nodig hebben in volle zomer?".

Dat ik toevallig neefjes en nichtjes hebben die ook een keer een paar dagen weg willen in de zomervakantie met hun tante ... is bijzaak en zal iets zijn voor als die kinderen volwassen zijn.)



Baas bemoeit zich pas als er teveel overlap is op een afdeling.
Pro forma sturen we onze roosters, maar meestal krijgen we niet eens een antwoord.
Als jij met je neefjes en nichtjes weg zou willen zou dat toch gewoon moeten kunnen na je zolang te hebben aangepast aan de anderen? Overigens, als jij vakantie aanvraagt moet je werkgever dat binnen twee weken goed- of afkeuren. Bij geen bericht volgt er automatisch goedkeuring, al kan ik me voorstellen dat in een klein bedrijf het lastig is met directe collega's en scheve gezichten en zo, al sta je in je recht.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
14-08-2019 23:34
Tussen Kerst en 2 januari is hier verplichte sluit :-).

Die heb ik dus elk jaar.


In december / januari trachten de collega's ook altijd mee te trekken in een volkomen nutteloos vakantie-overleg.
Elk jaar weer dezelfde onzin, want iedereen wil toch dezelfde periode als altijd en de 3 anderen van mijn afdeling hebben kinderen, dus ik heb toch niks te zeggen.

(Mensen met kinderen, of ze nu 2 zijn of 27 hebben altijd voorrang.
En mensen die al 20 jaar dezelfde periode nemen hebben ook voorrang.)

Collega A wil altijd heel juli.
Collega B wil 2 à 3 weken in augustus.
Collega C wil 2 weken in augustus.

Bibi kan juli en augustus dus toch al vergeten.

Wat maakt het dan uit wanneer ik mijn verlof neem zolang het maar niet in juli of augustus valt?

(Elk jaar krijg ik ook netjes te horen van A dat ik juli en augustus wel kan vergeten. Want dat ik geen kinderen heb. En "waarom zou ik zonder kinderen nu vakantie nodig hebben in volle zomer?".

Dat ik toevallig neefjes en nichtjes hebben die ook een keer een paar dagen weg willen in de zomervakantie met hun tante ... is bijzaak en zal iets zijn voor als die kinderen volwassen zijn.)



Baas bemoeit zich pas als er teveel overlap is op een afdeling.
Pro forma sturen we onze roosters, maar meestal krijgen we niet eens een antwoord.
Ik ben jaren lang met zus die in het onderwijs werkt op vakantie gegaan. Nu hebben mijn collega’s daar nooit een probleem van gemaakt, maar ik had het ook niet zo maar geaccepteerd als dat niet kon. Elke collega heeft recht op vakantie en moet ook kunnen kiezen wanneer.
Alle reacties Link kopieren
Handbal schreef:
15-08-2019 07:29
Ik ben jaren lang met zus die in het onderwijs werkt op vakantie gegaan. Nu hebben mijn collega’s daar nooit een probleem van gemaakt, maar ik had het ook niet zo maar geaccepteerd als dat niet kon. Elke collega heeft recht op vakantie en moet ook kunnen kiezen wanneer.
Eens. Nu ga ik meestal niet in het hoogseizoen maar volgend jaar wil man naar een bepaald evenement en daar bouwen we dan een lang weekend of week omheen en dat is toch echt midden in de bouwvak. Nu heb ik met collega die dan ook altijd vrij heeft overlegd hoe we dat gaan doen en volgens haar moet dat lukken.

Hoe lang van te voren wij boeken is heel verschillend. Maar ik denk meestal een maand of 3-5 van te voren. Toevallig dat we komende winter met vrienden weggaan en dat is al even ( dus zeker half jaar van te voren) al geboekt.
Onze komende reis in oktober / november heb ik in mei geboekt toen ik een mooie aanbieding voorbij zag komen. Hield de prijzen al een tijdje in de gaten.
Alle reacties Link kopieren
Iedere keer neem ik me voor om last minute te boeken, maar ik kan het gewoon niet, ik verdiep me in een bestemming en raak daar dan helemaal enthousiast over. Ik zoek dan net zo lang naar de meest geschikte accommodatie en tijdstip. Om teleurstelling te voorkomen boek ik dus ver van tevoren. Ik noem het maar voorpret. Het is zelfs zo erg, ik moet nog op vakantie en ben nu al op zoek voor volgend jaar juni. En ja, ik ben daar nu al van aan het genieten. Alleen al het zoeken geeft me een kick. Het scheelt wel dat ik geen rekening hoef te houden met collega’s en schoolvakanties.
Alle reacties Link kopieren
Andere uiterste is weer collega’s die last minute boeken. Collega heeft daar een handje van. Dan is de planning al maanden rond, meermaals aan collega gevraagd of diegene nog plannen heeft, maar antwoord is dan nee, want wil in najaar weg.
Dan opeens uit het niets een mail: ik heb nog geen zomervakantie gehad, ik zou dit graag over 1.5 week willen opnemen. Diegene die backup is op vakantie dus overleggen is wel wat lastig. Daarnaast veel veranderingen binnen team dus de timing is sowieso niet zo goed om nu pas mee te komen.
Dan liever iemand die heel vroeg zn wensen al kenbaar maakt.
Handbal schreef:
15-08-2019 07:29
Ik ben jaren lang met zus die in het onderwijs werkt op vakantie gegaan. Nu hebben mijn collega’s daar nooit een probleem van gemaakt, maar ik had het ook niet zo maar geaccepteerd als dat niet kon. Elke collega heeft recht op vakantie en moet ook kunnen kiezen wanneer.
Hier hebben mensen met kinderen dus voorrang in vakantieperiodes.
En mensen die al 20 jaar heel juli nemen mogen dat ook rustig blijven doen.

A, B en C hebben kinderen, dus alles is bij voorbaat al bezet.


Ik heb maar een half jaar mogen zeuren om morgen een brugdag te nemen.
(Het is hier vandaag een feestdag.)
Die eerst 3 keer is afgewezen waarna ik vorige week eindelijk toelating kreeg.

Ik wou een weekend weg boeken, maar tja ... een week voordien wordt dat wel héél moeilijk.


Reden van afkeuring:
Geen permanentie. En collega B is dus al weg.

Dat vorige week uitkwam dat er 3 van de 40 collega's kwamen werken gaf de doorslag dat ik uiteindelijk toestemming kreeg.
Maar daar ben ik nu dus vet mee.

(Ik ben uiteindelijk vandaag en de rest van 't weekend mijn huis aan 't schilderen :-).)
Alle reacties Link kopieren
Ik zit vast aan de schoolvakanties en wil vaak wel het liefst op een specifieke dag weg, dus reserveer meestal dec/Jan al voor de zomervakantie. Meestal is er dan ook wel een (minimale) vroegboekkorting maar dat scheelt toch weer.
Eventuele weekendjes weg of een citytripje in een andere vakantie doe ik korter van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Door (heel) vroeg te boeken heb je vooral meer keuze. Dat is het voordeel van vroeg boeken. Daar bovenop een goede kans op voordeligere vliegtickets, voor zover van toepassing.
Marnamai schreef:
14-08-2019 23:34
Tussen Kerst en 2 januari is hier verplichte sluit :-).

Die heb ik dus elk jaar.


In december / januari trachten de collega's ook altijd mee te trekken in een volkomen nutteloos vakantie-overleg.
Elk jaar weer dezelfde onzin, want iedereen wil toch dezelfde periode als altijd en de 3 anderen van mijn afdeling hebben kinderen, dus ik heb toch niks te zeggen.

(Mensen met kinderen, of ze nu 2 zijn of 27 hebben altijd voorrang.
En mensen die al 20 jaar dezelfde periode nemen hebben ook voorrang.)

Collega A wil altijd heel juli.
Collega B wil 2 à 3 weken in augustus.
Collega C wil 2 weken in augustus.

Bibi kan juli en augustus dus toch al vergeten.

Wat maakt het dan uit wanneer ik mijn verlof neem zolang het maar niet in juli of augustus valt?

(Elk jaar krijg ik ook netjes te horen van A dat ik juli en augustus wel kan vergeten. Want dat ik geen kinderen heb. En "waarom zou ik zonder kinderen nu vakantie nodig hebben in volle zomer?".

Dat ik toevallig neefjes en nichtjes hebben die ook een keer een paar dagen weg willen in de zomervakantie met hun tante ... is bijzaak en zal iets zijn voor als die kinderen volwassen zijn.)



Baas bemoeit zich pas als er teveel overlap is op een afdeling.
Pro forma sturen we onze roosters, maar meestal krijgen we niet eens een antwoord.
Wat een rotsysteem...en wat als jij morgen kinderen krijgt, of je bent door andere redenen ook gebonden aan de zomervakantie, wat dan? Want dan hebben die andere collega’s die ‘altijd heel juli weggaan’ alsnog voorrang dus....vreselijk dat soort niet-collegiale en niet-flexibele mensen.

Ik ben sowieso gebonden aan de zomervakantie want kinderen, maar ook aan een ex en diens werk (want 1 kind co ouderschap) en dan nog 2 bedrijven (van mijn man en ik zelf). Maar omdat iedereen gewoon sociaal is en met elkaar meedenkt, levert dat gelukkig nooit problemen op en kunnen we altijd wel op vakantie...en soms wil ik ook liever de laatste 3 ipv de eerste 3, maar ik tel mijn zegeningen en ben blij dat het gewoon elk jaar lukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven