Wat heeft een kind nodig om te zeilen?

25-09-2020 21:13 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter mag in de komende herfstvakantie een weekendje dagen mee met een zeilboot (met gezin van haar klasgenoot).
Ze heeft nog nooit gezeild en ze heeft bv wel een regenjas maar geen broek meer.

Bij decathlon zie ik kleding staan als spray top maar geen idee wat dat is.

Wie wil me vertellen wat echt noodzakelijk is om niet zeiknat te worden en warm te blijven op een boot?

De mensen met wie ze mee mag zeiden vrij laconiek "doe niet te moeilijk" toen ik vroeg wat ze mee moest.
Een reddingsvest, zeker als ze regenkleding gaat dragen. Verder wat voor boot is het?
Een goed reddingsvest. Genoeg droge kleding.

En verder vraag je wat hun kinderen dragen, en doe jij dat ook.
Even contact opnemen met de ouders van klasgenoot . Waarschijnlijk hebben die uitrusting genoeg en verwachten ze niet dat je voor een weekend van alles aanschaft.
Overigens zou ‘doe niet zo moeilijk’ voor mij betekenen dat kind niet mee gaat.

Of is dat niet letterlijk zo gezegd?
Grote oren :-D
patchouli_ schreef:
25-09-2020 21:21

Of is dat niet letterlijk zo gezegd?
Doe niet te moeilijk ipv zo moeilijk
Yildizlar schreef:
25-09-2020 21:23
Doe niet te moeilijk ipv zo moeilijk
Sorry, je hebt gelijk.

Dan gewoon vragen wat hun eigen kinderen mee hebben aan kleding en dragen.
Een goed reddingsvest.

Dus geen zwemvest...
Wij zeilen ook en ik zou ook zeggen, doe niet te moeilijk. Lekker warme tussen jas of dik fleecevest. Regenjas en regenbroek en klaar. Aub wel schoenen met grip, geen gladde zolen.

Ik zou de mensen van de boot even bellen voor je reddingsvest aan gaat schaffen. Het lijkt mij dat zij die voldoende hebben voor zichzelf en een paar gasten.
Als je gaat zeilen heb je inderdaad een reddingsvest nodig. Maar ik zou er vanuit gaan dat de eigenaar van de boot ook vestjes heeft voor eventuele gasten. Wat Yildizlar ook al zegt. Dat is denk ik wel verantwoordelijk, dat je daar als booteigenaar voor zorgt, zeker als je vaker mensen mee neemt.

Het is in ieder geval niet iets wat je zelf ‘even’ koopt. 'Zeil-waardige' vesten kosten al snel 75 euro of meer.

En verder lekker warme spullen. Thermo ondergoed. Op het water kan het ook hartje zomer al flink koud zijn. En het is nu al laat in het seizoen. Muts, handschoenen zijn dan ook wel fijn.

Wat voor boot is het verder? Een klein dingetje waar je onbeschermd in zit? Dan heb je ook wel waterdicht spul nodig.

Of een groter jacht met een regenkap, waar je lekker uit de wind kan gaan zitten?
anoniem_63613ca6e2601 wijzigde dit bericht op 25-09-2020 21:32
11.55% gewijzigd
patchouli_ schreef:
25-09-2020 21:21

Waarom? Ik lees het als: maak het jezelf niet te moeilijk.
steampunk11111111 schreef:
25-09-2020 21:27

Of een groter jacht met een regenkap, waar je lekker uit de wind kan gaan zitten? Dan is warme kleding denk ik wel genoeg.

Ook dan zeker regenkleding mee, als het regent wordt je ook daar gewoon nat en binnen in de kajuit zitten is geen pretje als je schuin gaat, dus je zit toch altijd buiten.
Zelf eigenaar van een zeilboot, maar op alle boten die ik ook heb gezien, was er gewoon verwarming, en heerlijk lekker comfortabel binnen.

Wat ik zou meegeven, warme kleding, en een waterdichte jas, een regenbroek en laarsjes.

Ga alsjeblieft niet voor zn "reddingsvest" met een blok in de nek. Want dat blijft overal achter haken, en is alleen maar gevaarlijker.

Waarschijnlijk is de boot voorzien van zeereling, en val je echt niet zomaar vanboord, een zwemvest kan je wel overwegen om aan te schaffen (maar ik zou vooral vragen aan de ouders of ze niet nog een extra zwemvestje hebben).
Bellyflop schreef:
25-09-2020 21:30
Ook dan zeker regenkleding mee, als het regent wordt je ook daar gewoon nat en binnen in de kajuit zitten is geen pretje als je schuin gaat, dus je zit toch altijd buiten.
Ja, dat is ook wel weer zo..
.
anoniem_66fe539526f72 wijzigde dit bericht op 06-10-2021 03:28
Reden: .
99.21% gewijzigd
En vermoed dat er wel een sprayhood opzit op het jacht, als je er weekendjes mee weg gaat, dus in de kuip zit je dan ook redelijk droog. En omdat je vaart maakt, vangt dat vaak alle regen weg (als de zeilmaker hem goed gemaakt heeft) en het opspattend water. Mogelijk alleen als je aan het roer staat (bij mij aanboord tenminste) wil je nog wel eens een golfje vangen met ruw weer. Maar vermoedelijk zullen ze dan wel niet de kinderen aan het roer laten staan.

Afbeelding
[quote=Utakar post_id=31946403 time=1601062247 user_id=383158]
Zelf eigenaar van een zeilboot, maar op alle boten die ik ook heb gezien, was er gewoon verwarming, en heerlijk lekker comfortabel binnen.

:-) ik heb echt veel gezeild maar ik heb echt een heel ander formaat in gedachten. Zeker zonder verwarming e.d. Mocht het om kleiner en basic gaan, dan vind ik handschoenen fijn die tegen een beetje nat kunnen.
Meestal heeft de eigenaar van de boot reddingsvesten voot gasten, dus vraag het eerst voor je 'm zelf koopt. Waterdichte jas en broek, ligt aan de boot en de weersvoorspelling. Eind September zou ik kind zeker een muts meegeven. Ook als het zonnig is, is het gauw koud op de boot!
frambozentaartje schreef:
25-09-2020 21:41
Maar met een valkje (die categorie) ga je toch niet met het gezin een weekendje zeilen. Dat is leuk voor dagtochtjes, maar daar ga je toch met je gezin niet in slapen. Dan verwacht ik toch wel minimaal een 26 tot 28footer (vanaf een meter of 7/8). Maar goed, ik weet het niet zeker, mijn invulling dat het om een kajuitzeiljachtje zou gaan.
Ik zou geen reddingsvest kopen, maar wil wel zeker weten of ze er 1 hebben en dus vragen of ze een reddingsvest hebben.
Heb regelmatig gezeild. Ik zou ook zeggen: doe niet te moeilijk, maar reken er wel op dat het op het water veel kouder is dan op het land.

Regenjas, regenbroek, schoentjes met grip. Warme fleece, laagjes eronder. Wollen t-shirt. Afhankelijk van het weer een lange onderbroek. Pet of muts. Op een open bootje: handdoek in je nek in plaats van een sjaal.

Als je hebt: kleding die snel droogt, dus liever geen spijkerbroek of katoenen sokken. Maar anders gewoon extra sokken en broek meenemen.
Hier zowel ervaring op de valkjes als op een groter zeilschip maar in beide gevallen is het op het water echt wel koud in de herfst, en in het geval van een open zeilboot blijft dat ook zo...

Dus genoeg warme kleding, een zeilpak of regenpak, zeillaarzen (geen gewone, daarmee ga je op je plaat) en uiteraard een reddingsvest.

Maar zoals gezegd: de meeste zeilers hebben vaak wel wat extra uitrusting dus het komt vast goed. Alvast veel plezier gewenst!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Zorg je ook wel even dat de schoenen geen zwarte zolen hebben of afgeven?

Op een witte boot anders moeilijk proper te krijgen.

En zelf zou ik gaan voor een fleece-vest.
(En regenjas erover bij rotweer.)

Ik gok trouwens dat als ze aan 't zeilen zijn en 't begint écht te regenen ze die meiden naar binnen sturen.
Ik zou dus qua broek eerder gaan voor een jeans die tegen een stoot kan.
(Lees: Niet de beste zondagse jeans.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
25-09-2020 22:14

Ik gok trouwens dat als ze aan 't zeilen zijn en 't begint écht te regenen ze die meiden naar binnen sturen.
Waarom denk je dat? Ze kunnen toch wel tegen een stootje?

Dat van die broek is trouwens wel een goede; ik ben regelmatig wel eens ergens achter blijven hangen met een winkelhaak in mijn broek/shirt tot gevolg... :roll:
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven