Wat neem je mee voor een half jaar?

10-04-2018 20:17 77 berichten
Mijn dochter gaat volgend schooljaar een half jaar naar het (verre) buitenland. Het duurt nog even maar we hadden het erover hoeveel spullen ze dan mee gaat nemen. Dochter is nogal gehecht aan haar eigen spulletjes, dus ze wil zoveel mogelijk meenemen. Volgens mij kun je bagage bijboeken zoveel je wilt, maar je moet het natuurlijk ter plaatse wel kunnen vervoeren naar je kamer.
Hoe doen andere mensen (studenten) dat? Neem je een enorm grote koffer mee, of een normale grote koffer en dan een doos met spullen met DHL verzenden? Of nemen de meesten alleen kleding mee, een paar handdoekjes, en kopen hun waterkoker, theebekers, decoratie voor de kamer, etc gewoon daar?
Alle reacties Link kopieren
Ik nam gewoon kleren mee, wat meer dan op normale vakantie want ook voor andere seizoenen. Verder mijn laptop en een setje lakens + handdoek voor als je daar aankomt.
Verder alles daar gekocht. Ik vond het juist leuk dat ik daar ook een kamer kon inrichten met spulletjes die ik daar vond. Zo voelde het nog meer als mijn eigen kamer maken dan wanneer ik spullen van thuis mee nam. Ook extra handdoeken en lakens daar gekocht, gewoon bij de Ikea.

Ik had wel het voordeel dat veel mensen mij kwamen opzoeken (binnen Europa) maar die hebben eigenlijk alleen maar spullen mee terug genomen. Iets teveel geshopt :proud:

Misschien helpt het haar om van tevoren al te kijken waar winkels als een Ikea (of iets vergelijkbaars) zitten zodat ze in de eerste week daar naartoe kan gaan. Medestudenten hebben waarschijnlijk hetzelfde 'probleem' en zo leg je makkelijk contact: 'zullen we samen naar de *winkel* gaan om onze kamer in te richten?'
Zelf heb ik mee voor 5 maanden:
- kleren voor ongeveer 2 weken, maar veel mix and match. Dus 4 paar jeans maar elke in een andere kleur, een aantal truien die ook allemaal een andere kleur/patroon etc hebben. Vooral veel ondergoed!!
- 1 winterjas, ik heb hier een dunner jasje gekocht voor als het warmer wordt
- 5 paar schoenen, ook allemaal erg verschillend
- 5 boeken, laptop, föhn, notitieboekje, wereldstekkers
- geen eigen kussens, handdoeken of beddengoed, ik heb er namelijk voor gekozen om bij een gastgezin te verblijven die dat al allemaal voor mij hadden
- haarproducten en verzorgingsproducten heb ik hier allemaal gekocht
- alleen de make-up die in mijn vaste routine zitten heb ik mee
- rugtas en klein schoudertasje
- ik heb geen echt persoonlijke dingen mee (behalve mijn playstation :biggrin:), als ik iets van thuis wil skype ik wel mijn vriend

Dit allemaal paste in 1 medium koffer (20 kilo), 1 handbagage koffer (10 kilo) en een rugtas. Had nog ruimte over.
Nu heb ik wel het een en ander geshopt, maar ik ga begin mei ook een lang weekend naar huis en zal ik een hoop daar laten wat hier alleen voor de winter handig was (winterjas, boots, etc.).
Ik verblijf trouwens in Ierland! Een warmer land is natuurlijk veel idealer want dan hoef je geen dikke kleding mee en warme laarsjes.
Alle reacties Link kopieren
Vooral kleding, schoenen en laptop/ ipad e.d. meenemen. Kleding kun je daar natuurlijk wassen en ook kopen dus eindeloos veel is niet nodig. Eventueel wat kleine foto's om aan de muur te hangen als ze dat leuk vind. Weegt haast niks en toch decoratief. Geen huisraad meenemen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter is half jaar in buitenland geweest en had alleen kleding, schoenen, studieboeken, wat foto's voor aan de muur, paar kleine dingetjes die haar aan huis deden denken en dingen die ze echt niet buiten kon. De rest heeft ze daar gekocht/geleend en was deels aanwezig waar ze ging wonen. 2 had 2 grote samsonites vol mee (ik denk ieder 25 kg?) en dat was het wel.

Laptop , ereader toiletartikelen zo min mogelijk, geen handdoeken , geen keukenapparaten etc.. alleen maar kleding etc.. En ook zij is erg gehecht aan haar eigen spullen maar had zich erbij neergelegd dat het maar tijdelijk was.. je kan onmogelijk leven zoals thuis
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-04-2018 11:34
Ze gaat naar Azië. Een e-reader hebben we, maar die boeken zijn voor haar ook de inrichting van haar kamer. Ze heeft er tientallen (plus nog het nodige in de boekenkast op zolder).
is gewoon geen optie.. Dat kost een vermogen om na te sturen. Ik denk dat je haar goed moet voorbereiden (ik heb zelf ook kinderen met autisme).. Dat moet ze toch snappen dat als je naar Azie gaat je echt niet je hele hebben en houden mee kan nemen, ook autisten snappen dat als zal je dat goed moeten uitleggen en beredeneren. Mijn jongste is enorm gehecht aan zijn beddengoed, dat kan beperkt mee met vakanties etc.. dus nemen we voornamelijk kussensloop mee bijvoorbeeld. Je kan niet je dekbed en de hele riedel meeslepen. In azie heb je ook een Ikea met exact zelfde spul als in NL (althans die in Hong Kong wel ;-) ) . Is het dat niet net een stap te ver nog voor je dochter ? Waarom niet gaan studeren in Europa op een bereisbare afstand ? Als er wat is ben je minimaal 12 uur onderweg om er te komen ! Ik zou daar goed over nadenken.
Alle reacties Link kopieren
Zelf nam ik eigenlijk alleen mee wat ik ook op vakantie meeneem: kleding, schoenen, toiletspullen (mini's), reishanddoek, ereader, camera. Als extra dan een laptop en reisstekker (afhankelijk waar je naartoe gaat) en een klein mapje met foto's.

Eenmaal daar gewone toiletspullen kopen, paar gewone handdoeken en wat dingen om je kamer op te leuken (bijv prikbord om alle kaarten van vrienden / familie op te hangen). Hoeft niet veel te kosten.

Beddengoed, serviesgoed etc is er meestal wel (even van te voren navragen).
every journey starts with a single step
poldervrouw schreef:
11-04-2018 17:00
is gewoon geen optie.. Dat kost een vermogen om na te sturen. Ik denk dat je haar goed moet voorbereiden (ik heb zelf ook kinderen met autisme).. Dat moet ze toch snappen dat als je naar Azie gaat je echt niet je hele hebben en houden mee kan nemen, ook autisten snappen dat als zal je dat goed moeten uitleggen en beredeneren. Mijn jongste is enorm gehecht aan zijn beddengoed, dat kan beperkt mee met vakanties etc.. dus nemen we voornamelijk kussensloop mee bijvoorbeeld. Je kan niet je dekbed en de hele riedel meeslepen. In azie heb je ook een Ikea met exact zelfde spul als in NL (althans die in Hong Kong wel ;-) ) . Is het dat niet net een stap te ver nog voor je dochter ? Waarom niet gaan studeren in Europa op een bereisbare afstand ? Als er wat is ben je minimaal 12 uur onderweg om er te komen ! Ik zou daar goed over nadenken.
Ander land is geen optie. Het is een verplicht onderdeel van de studie. Cultuurstudie van dat land.
Is ze al ns in dat land geweest? Mijn allereerste verre reis naar Azië gaf mij toch wel een cultuurshock ondanks niet eens zo armoedig.
Spreekt men er goed Engels? Ik ga me écht ergeren aan die gebrekkige communicatie. En het westerse eten ga ik toch missen ook al heb je overal wel een Mac of pizzeria.
Mag ze van jullie wel opgeven als ze het niet trekt?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-04-2018 17:42
Ander land is geen optie. Het is een verplicht onderdeel van de studie. Cultuurstudie van dat land.
Dan zou ik daar heel goed overdenken en zorgen voor een hele strakke voorbereiding. Ik weet niet hoe autistisch ze is maar mijn jongste zou heel snel weer terug zijn terwijl mijn middelste dmv veel contact het wel zou trekken..
poldervrouw schreef:
11-04-2018 17:57
Dan zou ik daar heel goed overdenken en zorgen voor een hele strakke voorbereiding. Ik weet niet hoe autistisch ze is maar mijn jongste zou heel snel weer terug zijn terwijl mijn middelste dmv veel contact het wel zou trekken..
Dat denk ik ook. Reizen is mijn hobby en ik ben zeker fan van zuidoost Azie maar ik zou het daar geen maanden uithouden (laat staan toen ik 18 was zonder levenservaring). Na een paar weken hunker ik naar de westerse cultuur. En naar fatsoenlijk brood. En naar kaas. En naar vertrouwde tv programma's, ook al kun je uitzending gemist van ned1-2-3 zien en heb je ook best uitgebreide netflix.
We gaan het goed voorbereiden. Voorwaarde vanuit de uni is voldoende taalbeheersing. Sowieso is het plan om haar wekelijkse coaching door te laten gaan. Desondanks vind ik het natuurlijk wel spannend. Vooral omdat ik haar dan niet meer echt in de gaten kan houden en bij dipjes ingrijpen.
Deze zomer gaat ze er twee weken heen op vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
11-04-2018 19:28
We gaan het goed voorbereiden. Voorwaarde vanuit de uni is voldoende taalbeheersing. Sowieso is het plan om haar wekelijkse coaching door te laten gaan. Desondanks vind ik het natuurlijk wel spannend. Vooral omdat ik haar dan niet meer echt in de gaten kan houden en bij dipjes ingrijpen.
Deze zomer gaat ze er twee weken heen op vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe ze het gaat vinden.

Coaching lijkt leuk maar je zit met tijdsverschil van uur of 6/7 (afhankelijk waar je zit).. dat zal in de praktijk niet altijd uitvoerbaar zijn en nogmaals.. je bent minimaal 12 duur onderweg, dus bij een meltdown ben je er niet zomaar.. Ik zou er echt echt echt heel goed over nadenken en een heel goed backup plan hebben.. Eventueel er zelf heen halverwege, dan heeft ze iets om naar uit te kijken..

En het is natuurlijk ook heel anders als je er op vakantie bent.. dat is een korte tijd, goed te overzien en doe je natuurlijk hele andere dingen. Als je er gaat stage lopen en studeren zit je toch aan een dag indeling vast en heb je te maken met een compleet andere werk/ studeer cultuur, zeker in Azie is dat 180 graden anders dan in Europa.. Bereidt haar daar ook goed op voor. Aziatische landen zijn enorm anders.. ben er nu bij elkaar 7 weken geweest en ik vond het best heftig zo nu en dan..

Dat jij het spannend vind lijkt me logisch , ik vond het ook best een ding.. je kind zo ver weg en dat je niet even er heen kan.. Maar ik vond het tegelijkertijd enorm leuk voor haar en ook een goed moment dat ze haar vleugels uit ging slaan en meer zelfstandig zou worden.. Ze heeft het best lastig gehad in de eerste maand maar daarna vond ze het leuk en heeft ze met veel plezier haar half jaar stage gelopen.
Interessant topic! Heb zelf in 4 buitenlanden gewoond voor verschillende periodes (2 maanden tot 1,5 jaar).
poldervrouw schreef:
11-04-2018 17:00
is gewoon geen optie.. Dat kost een vermogen om na te sturen. Ik denk dat je haar goed moet voorbereiden (ik heb zelf ook kinderen met autisme).. Dat moet ze toch snappen dat als je naar Azie gaat je echt niet je hele hebben en houden mee kan nemen, ook autisten snappen dat als zal je dat goed moeten uitleggen en beredeneren. Mijn jongste is enorm gehecht aan zijn beddengoed, dat kan beperkt mee met vakanties etc.. dus nemen we voornamelijk kussensloop mee bijvoorbeeld. Je kan niet je dekbed en de hele riedel meeslepen. In azie heb je ook een Ikea met exact zelfde spul als in NL (althans die in Hong Kong wel ;-) ) . Is het dat niet net een stap te ver nog voor je dochter ? Waarom niet gaan studeren in Europa op een bereisbare afstand ? Als er wat is ben je minimaal 12 uur onderweg om er te komen ! Ik zou daar goed over nadenken.
Heel erg hiermee eens.

Superlastig dat je dochter zo'n last heeft van autisme, maar probeer haar goed voor te bereiden. Het buitenland is niet thuis. Daar zijn haar spullen niet. En ja dat is lastig, maar niet onoverkomelijk.

Zelf had ik alleen kleding mee en een laptop. Huis regelde ik wanneer ik daar was (of van te voren via de organisatie).
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
10-04-2018 20:42
Met welke maatschappij vliegt ze? Ik vlieg met KLM en heb door het blue programma de mogelijkheid om 46 kilo bagage mee te nemen (excl. twee stuks handbagage, waarvan 1 er 13 kilo mag wegen).
Twee stuks handbagage kan bij KLM alleen bij een business class vlucht (of bedoel je een laptoptas met het tweede stuk handbagage).
Extra stuk bagage via FB-programma kan alleen als je het Silver-niveau of hoger hebt. Dus voor meeste reizigers is dat niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou zelf meereizen. Kun je mooi een koffer bagage meenemen en haar goed installeren.
Stampertje12 schreef:
14-04-2018 10:49
Twee stuks handbagage kan bij KLM alleen bij een business class vlucht (of bedoel je een laptoptas met het tweede stuk handbagage).
Extra stuk bagage via FB-programma kan alleen als je het Silver-niveau of hoger hebt. Dus voor meeste reizigers is dat niet van toepassing.
Je info klopt niet. Vanaf het moment dat je blue member wordt krijg je deze voordelen. Ik ben nog lang geen Silver member. En ik reis toch echt op deze manier: 2 x ruimbagage en 2 x handbagage (laptoptas van mx 12 kilo en handtas met documenten, pasjes etc).
Het staat ietwat rot op de site, maar in de praktijk werkt het zo wel.

Oh, en ik vlieg geen business class.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-04-2018 20:17
...Of nemen de meesten alleen kleding mee, een paar handdoekjes, en kopen hun waterkoker, theebekers, decoratie voor de kamer, etc gewoon daar?
Waterkoker zou wel het allerlaatste zijn wat ik mee zou slepen. Ze heeft een gestoffeerde kamer, dan zijn dat soort dingen er. Zeker in Azië waar iedereen continu thee drinkt en noodles eet.

Je neemt kleding mee, misschien een studieboek dat je nodig hebt, een woordenboek en verder doe je het lekker met wat er daar is. Serviesgoed is allemaal aanwezig. Beddengoed kan je meenemen zodat je niet voor een verrassing komt te staan als je aankomt en het er niet is. Maar dan één oude set die je achter laat als je weer vertrekt. Je andere setje beddengoed koop je gewoon daar: andere maten matrassen, dus die uit Nederland passen toch niet goed.

Als je ruimte over hebt in je bagage zou ik misschien als enige apparaat een fohn meenemen omdat dat best een gedoe is om een goede te vinden. In het geval van je dochter kan ik me voorstellen dat ze haar lievelingsmok en een knuffel meeneemt, maar probeer wel enigszins zinnig te blijven nadenken: je wil geen 50 kilo boeken gaan verslepen...
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
14-04-2018 10:58
Je info klopt niet. Vanaf het moment dat je blue member wordt krijg je deze voordelen. Ik ben nog lang geen Silver member. En ik reis toch echt op deze manier: 2 x ruimbagage en 2 x handbagage (laptoptas van mx 12 kilo en handtas met documenten, pasjes etc).
Het staat ietwat rot op de site, maar in de praktijk werkt het zo wel.

Oh, en ik vlieg geen business class.
Je info klopt niet. Er was een periode waarop je binnen Europa een gratis stuk bagage kreeg als Flying Blue Ivory (heet nu Explorer). Dat is nu niet meer zo. Je krijgt wel wat korting.

Handbagage: één stuk handbagage en één accessoire (bijvorbeeld een laptoptas of handtas). Al je handbagage bij elkaar (dus niet alleen je laptoptas) mag niet meer wegen dan 12 kilo in economy. Nu wordt dit niet zo vaak gewogen, maar als ze dat wel doen moet je dus bij betalen als je twee stuks handbagage van ieder 12 kilo mee neemt.

Ruimbagage: Voor Explorer (voorheen Ivory) Flying Blue leden geldt: 1 koffer gratis op intercontinentale vluchten. Vanaf 18 april zit er bij de 'light' ticketoptie binnen Europa en naar de VS en Canada géén koffer meer bij. Als Flying Blue Silver-, Gold- of Platinum-deelnemer mag je in Economy één extra koffer van 23 kg meenemen. Dus op Europese vluchten heb je dan 1 koffer, en op intercontinentale vluchten 2 koffers.
MinkeDeWit schreef:
11-04-2018 11:34
Ze gaat naar Azië. Een e-reader hebben we, maar die boeken zijn voor haar ook de inrichting van haar kamer. Ze heeft er tientallen (plus nog het nodige in de boekenkast op zolder).
Als ze al niet begrijpt dat veel/al die boeken meenemen geen optie is, dan vraag ik me of ze wel klaar (of geschikt) is voor zo'n verre stage.
Stampertje12 schreef:
14-04-2018 11:10
Je info klopt niet. Er was een periode waarop je binnen Europa een gratis stuk bagage kreeg als Flying Blue Ivory (heet nu Explorer). Dat is nu niet meer zo. Je krijgt wel wat korting.

Handbagage: één stuk handbagage en één accessoire (bijvorbeeld een laptoptas of handtas). Al je handbagage bij elkaar (dus niet alleen je laptoptas) mag niet meer wegen dan 12 kilo in economy. Nu wordt dit niet zo vaak gewogen, maar als ze dat wel doen moet je dus bij betalen als je twee stuks handbagage van ieder 12 kilo mee neemt.

Ruimbagage: Voor Explorer (voorheen Ivory) Flying Blue leden geldt: 1 koffer gratis op intercontinentale vluchten. Vanaf 18 april zit er bij de 'light' ticketoptie binnen Europa en naar de VS en Canada géén koffer meer bij. Als Flying Blue Silver-, Gold- of Platinum-deelnemer mag je in Economy één extra koffer van 23 kg meenemen. Dus op Europese vluchten heb je dan 1 koffer, en op intercontinentale vluchten 2 koffers.
Ik heb echt heel recent nog gevlogen. Mijn zakenpartner afgelopen zaterdag nog. Net als ik Explorer. We vliegen wel intercontinentaal. Ik dacht dat eerst ook, zoals jij het zei, en was verbaasd dat ik meerdere labels kon uitprinten. Ik heb gebeld en ze gaven aan dat alle blue members dit voordeel hebben.
Nou ja, ik ga er geen welles-nietes gedoe van maken. TO zal het vast nagaan als het zover is.
eva-luna schreef:
14-04-2018 11:18
Als ze al niet begrijpt dat veel/al die boeken meenemen geen optie is, dan vraag ik me of ze wel klaar (of geschikt) is voor zo'n verre stage.
Natuurlijk begrijpt ze dat wel, maar ze moet nog wel even wennen aan het idee dat ze dus echt niet mee gaan.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
14-04-2018 11:38
Ik heb echt heel recent nog gevlogen. Mijn zakenpartner afgelopen zaterdag nog. Net als ik Explorer. We vliegen wel intercontinentaal. Ik dacht dat eerst ook, zoals jij het zei, en was verbaasd dat ik meerdere labels kon uitprinten. Ik heb gebeld en ze gaven aan dat alle blue members dit voordeel hebben.
Nou ja, ik ga er geen welles-nietes gedoe van maken. TO zal het vast nagaan als het zover is.
Tsja, niet iedereen bij die lijn weet hoe het werkt. Maar je kunt ook bepaalde tickets kopen waar je extra voordelen bij krijgt. Dan betaal je natuurlijk nog steeds voor de extra koffer en heeft niets met je level te maken. En als je een zakelijke account hebt kunnen er afspraken zijn gemaakt die anders zijn. Bij mijn werk krijgt ook iedereen die via mijn werk een ticket boekt een extra koffer, ook als ze normaal niet of nauwelijks vliegen. Maar dan is het dus ook weer niet iets wat met je level te maken heeft.

Maar goed, ik blijf er het liefste bij om mensen informatie te geven die klopt, zodat ze daar vanuit kunnen gaan ipv een uitzondering die voor iemand wordt gemaakt. Wat ik net typ staat gewoon op de website van Flying Blue & KLM en is ook de gangbare praktijk. Je krijgt als Explorer wel tot 10 euro korting op het boeken van een tweede koffer.

En als je logisch nadenkt: Iedereen gratis twee koffers laten inchecken, dan is natuurlijk het einde zoek. Ze moeten het gewicht ergens gaan limiteren / geld verdienen aan mensen die meer koffers mee willen nemen.

Verder vlieg ik wekelijks met KLM voor werk en vlieg ik daar privé ook vaak mee. Mensen die dan meereizen en Explorer zijn kunnen dan echt maar één koffer inchecken op intercontinentale reizen. Dus inderdaad niet echt nodig om hier een welles-nietes van te maken: je hebt mazzel gehad, een speciale zakelijke afspraak met KLM of extra betaald voor een duurder ticket. Maar de gewone vakantieganger krijgt niet standaard twee koffers op intercontinentale vluchten bij KLM.
lilapie schreef:
11-04-2018 09:39
Ik haal elk jaar mijn ERASMUS studenten op aan de luchthaven en meestal reizen die met 1 koffer en een rugzak.
.
Waarom in caps?
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
14-04-2018 15:45
Waarom in caps?
Anders worden ze niet opgehaald
Alle reacties Link kopieren
Yakatani schreef:
14-04-2018 15:45
Waarom in caps?
Omdat het officieel zo geschreven wordt, het is een afkorting voor European Community Action Scheme for the Mobility of University Students.

https://nl.wikipedia.org/wiki/ERASMUS

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven