Wat voor een cultuurshock heb jij meegemaakt?

01-08-2021 21:46 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een cultuurshock heb jij eens meegemaakt?
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
Dikkebruinepoes schreef:
03-08-2021 20:47
In India: de drukkende warmte in combinatie met mensenmassa, het lawaai en de geuren. Tijdens een wandelingetje in de buurt golfplaten hutjes met moeder en 6 kindertjes ervoor, allemaal hongerig kijkend . Zwerfdieren met enorme verwondingen die overal weggetrapt worden. Eerste paar dagen compleet overprikkeld en paniek klachten. Daarna ging het wel weer maar ik heb nooit kunnen wennen aan het verschil tussen mijn rijkdom en de bittere armoede van locals (niet enkel in India maar ook in andere landen waar ik was).
Ook in India en in Nepal: de hoeveelheid troep die de natuur in geflikkerd wordt. Ik kan me ook voorstellen dat je, als je arm bent, wel andere dingen aan je hoofd hebt dan een schone leefomgeving. Het stemt me wel somber wat betreft het zorgen voor onze planeet: zoveel mensen die nog zoveel andere dingen op hun bordje hebben dan de zorg voor hun leefomgeving..hoe gaan we ooit gezamenlijk het probleem aanpakken?
Helemaal gezien mensen ook afhankelijk zijn van baantjes gecreëerd doordat wij onze troep elders laten verwerken. Zij zijn niet de grootste vervuilers..het is daar alleen zichtbaar en wij verplaatsen het probleem.
Dat ja.
En het drijvende, in stof gewikkelde lichaampje van een baby in de Ganges in Varanassi….Ik had me goed ingelezen en wist dat dat bestond maar jee, zo heftig.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
02-08-2021 00:35
Tsjechië was voor mij ook een cultuurshock, die armoede, half afgemaakte huizen, gewoon nog kerst etalages midden in de winter en bij veel toeristische dorpjes waren de winkeltjes overgenomen door Aziaten.

Gaten in de weg, stroomstoring waardoor het hele dorp ineens even geen stroom heeft, luxe zwembad bleek gewoon ern groot opzetbad met ijskoud water. En wegwerkzaamheden werden niet aangegeven of afgezet. Het ergste was nog dat ze op een doorgaande weg het asfalt om de zoveel meter hadden weg geschraapt (wat je daar zowiezo overal zag) en dan ook nog om en om. Dus dan links en dan rechts. Het was tweerichtingsverkeer dus als het druk was reed je steeds in die gaten en als het niet druk was kon je slalommen.
En dan soms nog de verkeersborden. Dan zeggen ze linksaf en 10 meter verderop moet je ineens rechtsaf. Dat alles nog zonder tomtom. In ern dorp zijn we zo bijna een uur bezig geweest om weer op de snelweg te komen. Dan was de weg weer af gesloten, stond er een graafmachine in de weg, dan weer een groot gat midden op de kruising, doodlopende weggetjes.

Nee vond Tsjechië niet zo heel geweldig, ze waren wel erg gastvrij, prachtige natuur maar ik vond het allemaal zo sfeerloos enzo. Praag vond ik dan weer wel leuk maar was die mega sloppenwijk voor Praag wel erg confronterend, het kon blijkbaar nog erger dan we de rest van de week hadden gezien. De mensen in half afgemaakte huizen hadden tenminste nog een huis, beter dan die krotjes en dergelijke van de sloppenwijk zo in de blubber omdat het een paar dagen veel had geregend.
Welk jaar was dit?
Tsjechië is ondertussen rijker dan Spanje of Italië...
Sloppenwijk? @(
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste keer buiten Europa was 2 maanden Indonesië. Ik kon er niet tegen hoe veel er daar tegen je gelogen wordt over de prijs voor de bus, of een bus inderdaad naar de plaats gaat waar je heen wilt "ja stap maar in!" en dan na een uur: hier moet je eruit en dan de bus aan de overkant pakken" = precies dezelfde weg een uur terug, en dat ook veel hotels logen dat ze vol zaten terwijl je de sleutels zag hangen en ze na veel zeuren toch een kamer hadden (wij reisden extreem low-budget en ik probeerde het geboortedorp van mijn vader te bereiken waar 0 toeristen komen, dus ik heb wellicht een andere ervaring dan de meeste westerlingen die daar zijn geweest). En dan stonden de hele nacht kinderen op je deur te kloppen "hello mister!", en denderde elk uur de trein voorbij op 40 cm van je raam. Ja toen had ik wel cultuurschok. :lol:
Ook heb ik daar voor het eerst een dode gezien, na een verkeersongeval. Onze eigen chauffeur van het minibusje stopte om even te kijken en een sigaretje op te steken en grappen te maken met andere omstanders :-o en om daarna weer als een suïcidale idioot verder te scheuren en in te halen op momenten dat het echt niet kon.

Maar de grootste cultuurschok heb ik telkens in Nederland, nadat ik een tijd in totaal andere culturen ben geweest. Je hebt je dan een bepaald beeld gevormd van hoe het thuis is. Maar dan was je even vergeten hoe hard en betweterig de mensen schreeuwen in de trein, hoe ze je bijna omver beuken op stations, om welke pietluttigheden ze zich onwijs druk maken zoals de trein die 3 minuten later komt, of dat ze wel genoeg zegeltjes voor de Efteling sparen, terwijl jij net terug komt uit bijvoorbeeld Malawi waar je intense armoede hebt gezien.
You can never have too many hats, gloves and shoes
cosima schreef:
05-08-2021 10:50
Welk jaar was dit?
Tsjechië is ondertussen rijker dan Spanje of Italië...
Sloppenwijk? @(
Zonder TomTom, dus 3 eeuwen geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik wist het wel, maar toen ik 5 jaar geleden in Tokyo was, was het winkelen (en dan het diepe buigen en weinig zeggen) uiterst ongemakkelijk in het begin.

En de uitgemergelde straathonden en -katten in Griekenland: ontzettend zielig dat er zo met dieren wordt omgegaan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik denk dat de meeste mensen hier iets 'verrassends' en 'anders dan thuis' verwarren met een cultuurshock.

https://en.wikipedia.org/wiki/Culture_shock

Ik heb genoeg verrassende en andere dingen gezien dan die ik gewend was. Een echte culture shock heb ik nooit beleefd. Tegen de tijd dat ik na 8 maanden Midden- en Zuid-Amerika weer naar NL ging wilde ik sowieso dolgraag terug. Dus daar was ik mentaal gewoon helemaal aan toe.

De enige keer dat ik me echt een beetje 'in shock' voelde, was toen ik na twee maanden in Guatemala ineens een luxe winkelcentrum in ging met een roltrap en een Zara en alles glimmend en nieuw en schoon.... Werd er dizzy van en besefte me toen dat de afgelopen 2 maanden zo anders geweest waren.
patsy--stone schreef:
05-08-2021 11:09
Mijn eerste keer buiten Europa was 2 maanden Indonesië. Ik kon er niet tegen hoe veel er daar tegen je gelogen wordt over de prijs voor de bus, of een bus inderdaad naar de plaats gaat waar je heen wilt "ja stap maar in!" en dan na een uur: hier moet je eruit en dan de bus aan de overkant pakken" = precies dezelfde weg een uur terug, en dat ook veel hotels logen dat ze vol zaten terwijl je de sleutels zag hangen en ze na veel zeuren toch een kamer hadden (wij reisden extreem low-budget en ik probeerde het geboortedorp van mijn vader te bereiken waar 0 toeristen komen, dus ik heb wellicht een andere ervaring dan de meeste westerlingen die daar zijn geweest). En dan stonden de hele nacht kinderen op je deur te kloppen "hello mister!", en denderde elk uur de trein voorbij op 40 cm van je raam. Ja toen had ik wel cultuurschok. :lol:
Dit herken ik echt! Iedereen is altijd lyrisch over Indonesië maar ik ga er voor geen goud terug naar toe. En vooral dat niet eerlijk zijn staat mij ontzettend tegen. Ik ervaarde dat ook in toeristische gebieden hoor, dus denk niet dat het daaraan gelegen heeft. Maar echt over zoveel niet eerlijk zijn. "Hoelang is het rijden?" - "Een uurtje ongeveer!" Na 2 uur, "Nog een half uurtje!" Etc. Eindstand: na 9 uur op de bestemming aangekomen.
Alle reacties Link kopieren
@MarvelousMrsMaisel geen idee of je het ook over mij had maar ik had wel alle verschijnselen in Indonesië. Eerst was alles fantastisch, de honeymoon fase. Goedkoop eten, lekker weer, mooie tempels en rijstvelden. Later werd alles steeds irritanter, ik was veel emotioneel en boos, voelde me gedesoriënteerd, wilde naar huis. Het had mij wel kunnen helpen als ik überhaupt had geweten van het bestaan van cultuurschok. Ik reageerde nu alles af op dat land en de mensen daar, ik vond alles stom. Later kwam het wat meer in het midden uit.

Op latere reizen heb ik het niet meer zo heftig gehad. Alleen telkens terug in Nederland wel, de schok over hoe Nederlanders zijn. :lol:
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op veel plekken geweest die echt anders zijn dan Nederland en heb me regelmatig verbaasd. Maar een cultuurshock had ik eigenlijk alleen in Engeland. Ik was echt in shock over de rol van alcohol daar. Dat ze het zonder alcohol niet gezellig vinden, dat het doel van uitgaan vooral dronken worden is en zeker niet gewoon gezellig samen zijn. Dat je uit eten kan in een restaurant en dan je eigen wijn kan meebrengen, want goedkoper en dan kan je meer drinken.

Die totale fixatie op dronken worden en alcohol was voor mij de reden om na 2 jaar weg te gaan uit Engeland. Ik kon er niet aan wennen. En nu, bijna 25 jaar later, is dat echt nog niet heel veel anders. Ik werk veel met Engelsen samen en bespeur nog immer een totale fixatie op alcohol.

India was gek genoeg voor mij geen cultuurshock. Het was echt precies zoals ik me voorstelde. Het enige wat ik wel shockerend vond was dat het kantoor van mijn bedrijf daar geen ramen had. Wat een ellende zeg, om de hele dag zo opgesloten te zitten. Het was er wel heerlijk koel, precies de reden van de ontbrekende ramen. Dus die shock was zo weer weg.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-08-2021 11:26
De enige keer dat ik me echt een beetje 'in shock' voelde, was toen ik na twee maanden in Guatemala ineens een luxe winkelcentrum in ging met een roltrap en een Zara en alles glimmend en nieuw en schoon.... Werd er dizzy van en besefte me toen dat de afgelopen 2 maanden zo anders geweest waren.
Dat had ik in India, ik liep een winkelcentrum binnen wat echt prachtig was, heel schoon, alles mooi van marmer, goudlook etc. En direct daarbuiten werd je dan weer geconfronteerd met extreme armoede.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
05-08-2021 11:51
Ik ben op veel plekken geweest die echt anders zijn dan Nederland en heb me regelmatig verbaasd. Maar een cultuurshock had ik eigenlijk alleen in Engeland. Ik was echt in shock over de rol van alcohol daar. Dat ze het zonder alcohol niet gezellig vinden, dat het doel van uitgaan vooral dronken worden is en zeker niet gewoon gezellig samen zijn. Dat je uit eten kan in een restaurant en dan je eigen wijn kan meebrengen, want goedkoper en dan kan je meer drinken.

Die totale fixatie op dronken worden en alcohol was voor mij de reden om na 2 jaar weg te gaan uit Engeland. Ik kon er niet aan wennen. En nu, bijna 25 jaar later, is dat echt nog niet heel veel anders. Ik werk veel met Engelsen samen en bespeur nog immer een totale fixatie op alcohol.
Dit herken ik ook, maar dan met ook nog de combinatie met drugs. Ik woonde in mijn studententijd 5 maanden in Engeland en ben in veel verschillende delen geweest. De meeste mensen van mijn leeftijd leken alleen maar bezig met dronken worden en drugs vinden. In nachtclubs was iedereen aan iedereen aan het vragen of ze 'E' (xtc) hadden, aan mij dus ook en niet omdat ze wisten dat ik Nederlands was want wildvreemden stelden dat gewoon als eerste vraag. Bij de toiletten stonden altijd en eeuwig meisjes dingen te snuiven of slikken.
Een tijdje ging ik uit met een leeftijdgenootje en haar vrienden maar vaak eindigde de avond al als we net een half uurtje in een club waren omdat haar vriendin alweer kotsend en ogen-rollend op de grond lag. Terwijl ik liefst nog uren wilde dansen op de geweldige housemuziek die Engeland natuurlijk had. Maarja, dan gingen we die comazuipster / snuifster weer naar huis brengen. Rillend van de kou was ze dan ook, in februari, want een jas was niet stoer en een naveltruitje wel.

Later ging ik liever in mijn uppie uit en negeerde ik gewoon al die vragen over drugs en ging ik lekker dansen.

En ik hing veel liever uit met de oudere Britten met wie je vreselijk kan lachen, en met een nerdy collega die mij en twee Franse vriendinnen mee nam om te wandelen in het Lake District, dat soort dingen.

Later in mijn leven heb ik trouwens wel erg leuke Britse vrienden gemaakt die helemaal niet zo gefixeerd waren op verdoofd raken. Ze bestaan dus toch :-)
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
05-08-2021 11:24

En de uitgemergelde straathonden en -katten in Griekenland: ontzettend zielig dat er zo met dieren wordt omgegaan.
Dat is echt aan het veranderen.
Ik heb wat Griekse contacten op Facebook en daar zie ik de laatste dagen steeds waarschuwingen om vooral de dieren niet te vergeten tijdens de huidige hittegolf. Ook steeds meer mensen die zorgen voor voer of zogenaamde kattenhotels.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-08-2021 11:26
De enige keer dat ik me echt een beetje 'in shock' voelde, was toen ik na twee maanden in Guatemala ineens een luxe winkelcentrum in ging met een roltrap en een Zara en alles glimmend en nieuw en schoon.... Werd er dizzy van en besefte me toen dat de afgelopen 2 maanden zo anders geweest waren.
Ik krijg juist de indruk dat jij verwart wat een cultuurschok is. Het is niet een kort moment van "schok" zoals in een winkelcentrum. Het is gewoon een totaal, allesoverheersend en langdurig gevoel van vervreemding en desoriëntatie en hevige emoties zoals boosheid, niet heel direct verklaarbaar verdriet of angst, of juist apathie en vluchtgedrag (zoals veel mensen tegenwoordig dan de hele dag gaan appen en facetimen met het thuisfront en het nieuws uit eigen land blijven volgen en de hele dag als nozems op hun iPad spelen terwijl ze op reis zijn, om dan nog maar wat herkenbaars te hebben).
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
05-08-2021 11:32
@MarvelousMrsMaisel geen idee of je het ook over mij had maar ik had wel alle verschijnselen in Indonesië. Eerst was alles fantastisch, de honeymoon fase. Goedkoop eten, lekker weer, mooie tempels en rijstvelden. Later werd alles steeds irritanter, ik was veel emotioneel en boos, voelde me gedesoriënteerd, wilde naar huis. Het had mij wel kunnen helpen als ik überhaupt had geweten van het bestaan van cultuurschok. Ik reageerde nu alles af op dat land en de mensen daar, ik vond alles stom. Later kwam het wat meer in het midden uit.

Op latere reizen heb ik het niet meer zo heftig gehad. Alleen telkens terug in Nederland wel, de schok over hoe Nederlanders zijn. :lol:

Nee, ik had het vooral over mensen die zeggen 'ik zag een baas met zijn co-workers wat drinken en lachen na werktijd, toen had ik wel cultuurshock'. Etc.

Zoals jij het beschrijft heb ik het misschien ook wel gehad. Ik was op het laatst ALLES beu. Vooral die eeuwige praatjes in het hostel. En dat mensen dan tegen het einde vroegen 'hoe lang heb je nog' en dan zei ik 'ik ga volgende week naar huis, hoera!' en daar begrepen ze dan niets van.... maar dan waren ze zelf net drie weken bezig.

Ik had trouwens van tevoren zo'n boek gekocht van (geloof ik) Rough Guides, 'First Time Latin America'. Dat was super behulpzaam en daarin was ook een heel hoofdstuk gewijd aan culture shock.
Alle reacties Link kopieren
dannas schreef:
05-08-2021 11:51
Ik ben op veel plekken geweest die echt anders zijn dan Nederland en heb me regelmatig verbaasd. Maar een cultuurshock had ik eigenlijk alleen in Engeland. Ik was echt in shock over de rol van alcohol daar. Dat ze het zonder alcohol niet gezellig vinden, dat het doel van uitgaan vooral dronken worden is en zeker niet gewoon gezellig samen zijn. Dat je uit eten kan in een restaurant en dan je eigen wijn kan meebrengen, want goedkoper en dan kan je meer drinken.

Die totale fixatie op dronken worden en alcohol was voor mij de reden om na 2 jaar weg te gaan uit Engeland. Ik kon er niet aan wennen. En nu, bijna 25 jaar later, is dat echt nog niet heel veel anders. Ik werk veel met Engelsen samen en bespeur nog immer een totale fixatie op alcohol.

India was gek genoeg voor mij geen cultuurshock. Het was echt precies zoals ik me voorstelde. Het enige wat ik wel shockerend vond was dat het kantoor van mijn bedrijf daar geen ramen had. Wat een ellende zeg, om de hele dag zo opgesloten te zitten. Het was er wel heerlijk koel, precies de reden van de ontbrekende ramen. Dus die shock was zo weer weg.
Ik vind het zo vreemd dat Engelsen hun alcoholgebruik ontkennen.
Als ze er op aangesproken worden (in tv-programma's) verdedigen ze zich met grote verwonderde ogen: "maar het is kerst", "ik ben jarig", "mijn buurvrouw/nicht/hond van de collega van mn neef is geslaagd" etc etc. Alles is een reden om dronken te worden.

Een conservatieve politica heeft eens een docu gemaakt over het drankgebruik bij jonge vrouwen. Echt schokkend! Ieder weekend stomlazarus in de goot. Dronken opgepikt worden door kerels en er een STD of zwangerschap aan overhouden. Komt echt heel vaak voor.
patsy--stone schreef:
05-08-2021 12:23
Ik krijg juist de indruk dat jij verwart wat een cultuurschok is. Het is niet een kort moment van "schok" zoals in een winkelcentrum. Het is gewoon een totaal, allesoverheersend en langdurig gevoel van vervreemding en desoriëntatie en hevige emoties zoals boosheid, niet heel direct verklaarbaar verdriet of angst, of juist apathie en vluchtgedrag (zoals veel mensen tegenwoordig dan de hele dag gaan appen en facetimen met het thuisfront en het nieuws uit eigen land blijven volgen en de hele dag als nozems op hun iPad spelen terwijl ze op reis zijn, om dan nog maar wat herkenbaars te hebben).

Hence mijn 'een beetje' en het gebruik van aanhalingstekens.....

Het was iig de enige keer dat ik me heel direct ontheemd voelde.
amarna schreef:
05-08-2021 12:27
Ik vind het zo vreemd dat Engelsen hun alcoholgebruik ontkennen.
Als ze er op aangesproken worden (in tv-programma's) verdedigen ze zich met grote verwonderde ogen: "maar het is kerst", "ik ben jarig", "mijn buurvrouw/nicht/hond van de collega van mn neef is geslaagd" etc etc. Alles is een reden om dronken te worden.

Een conservatieve politica heeft eens een docu gemaakt over het drankgebruik bij jonge vrouwen. Echt schokkend! Ieder weekend stomlazarus in de goot. Dronken opgepikt worden door kerels en er een STD of zwangerschap aan overhouden. Komt echt heel vaak voor.
Niet alleen Engelsen. In IJsland is alcohol duur en vooral de Amerikanen zijn daar enorm druk mee en nog drukker met hoe en waar ze aan goedkoper alcohol kunnen komen en hoe dat dan moet tijdens het avondeten, want de wijn is zo duur etc. Niet drinken is gewoon géén optie.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
05-08-2021 12:26
Nee, ik had het vooral over mensen die zeggen 'ik zag een baas met zijn co-workers wat drinken en lachen na werktijd, toen had ik wel cultuurshock'. Etc.

Zoals jij het beschrijft heb ik het misschien ook wel gehad. Ik was op het laatst ALLES beu. Vooral die eeuwige praatjes in het hostel. En dat mensen dan tegen het einde vroegen 'hoe lang heb je nog' en dan zei ik 'ik ga volgende week naar huis, hoera!' en daar begrepen ze dan niets van.... maar dan waren ze zelf net drie weken bezig.

Ik had trouwens van tevoren zo'n boek gekocht van (geloof ik) Rough Guides, 'First Time Latin America'. Dat was super behulpzaam en daarin was ook een heel hoofdstuk gewijd aan culture shock.
Ja die praatjes met andere reizigers kunnen echt geestdodend zijn. Waar kom je vandaan, waar heb je tot nu toe gereisd, wat ga je nog zien. En dan ook standaard: Oooooh nee je hebt het mooiste overgeslagen, je had echt naar X moeten gaan! Oftewel een wedstrijdje wie is de 'beste' reiziger.
Maar met de mensen met wie je eigenlijk meteen in gesprekken verzeilde over politiek, de liefde, leuke films of wat dan ook, daarmee kon je wel leuke vriendschappen opbouwen, sommige zie ik na al die jaren nog steeds.

Achteraf gezien denk ik dat ik ook nu na decennia reizen, nog steeds een cultuurschok zou krijgen in Indonesië. Dus dat het niet zozeer lag aan mijn eerste keer buiten Europa maar gewoon aan dat land. Dat constante liegen, ik kan er niet tegen, en snap ook niet zo goed hoe de mensen die er wonen kunnen functioneren als je niks kan vertrouwen wat er tegen je gezegd wordt.

In Latijns Amerika en Afrika had ik het helemaal niet, wel dat dingen anders en soms lastiger gaan maar dat was mooi in balans met hoeveel fascinerende en mooie dingen er ook waren en hoe de mensen me behandelden. Als een latino je niet wil helpen dan laat hij dat duidelijk genoeg merken :lol: en gaat hij je niet voorliegen. In Afrika ben ik eigenlijk alleen maar heel lieve en behulpzame mensen tegengekomen. De armoede is dan af en toe wel 'shocking' maar niet dat ik me daardoor totaal labiel voelde en naar huis wilde, zoals toen in Indonesië.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik snap dat afgeven op Nederland nooit zo. Je hoeft je hier niet af te vragen of ‘special price for you my friend’ je opgelicht wordt op straat, je kunt op het strand liggen zonder dat je van alles aangesmeerd wordt, treinen rijden en op tijd, het openbaar vervoer is overzichtelijk, het eten veilig, het verkeer is veilig en goed geregeld, je loopt geen enge ziektes op van muggen, niet de helft van alle insecten en andere dieren probeert je van kant te maken, de mensen zijn behulpzaam en duidelijk (ik kom al die schreeuwende botte nare mensen echt nooit tegen) en de boel is goed georganiseerd. Het maakt niet uit of je connecties hebt of niet als je dingen wilt regelen, je hoeft niet bang te zijn voor de politie of de overheid en je mag eruit zien en je gedragen zoals je wilt. Geloven wat je wilt. Het onderwijs is goed en niemand zit zonder inkomen.

Maar oh oh wat vinden alle bereisde en ontwikkelde mensen Nederlanders gierig bot en luidruchtig en de kinderen onopgevoed.

Vreselijk is het hier, veel fijner als je lastig gevallen wordt door bedelende kinderen, die zijn stukken beter opgevoed, en omringd door nepglimlachend personeel (oh wat beleefd!)dat op je geld uit is. En die enórme gastvrijheid van de plaatselijke bevolking die zowat omkomt van de armoede en daar dan fijn gebruik van maken. Want díe mensen zien waar het om draait in het leven.

Niemand die z’n luxe leven en zorgverzekering er hier voor opgeeft maar hé het klinkt wel ontwikkeld.
Alle reacties Link kopieren
@Solveig, JUIST omdat alles zo goed geregeld is in Nederland, vind ik de Nederlanders shockerend als ik terug kom. Want juist dat gezeik over die 3 minuten dat de trein te laat is en dat de Efteling zo duur is, en dat eeuwige gekanker op dat de overheid dingen niet goed regelt, is zo walgelijk verwend, als je net hebt gezien hoe mensen dag in dag uit moeten rondkomen van $1 per dag.
You can never have too many hats, gloves and shoes
patsy--stone schreef:
05-08-2021 12:49
@Solveig, JUIST omdat alles zo goed geregeld is in Nederland, vind ik de Nederlanders shockerend als ik terug kom. Want juist dat gezeik over die 3 minuten dat de trein te laat is en dat de Efteling zo duur is, en dat eeuwige gekanker op dat de overheid dingen niet goed regelt, is zo walgelijk verwend, als je net hebt gezien hoe mensen dag in dag uit moeten rondkomen van $1 per dag.
Dat snap ik niet zo goed. Ik hoor en zie dat gezeur helemaal niet zo, net als dat ik geen botte lompe en onbehulpzame mensen tegenkom in de regel. De mensen die ik zie doen gewoon hun ding, helpen een ander als het nodig is, en de overheid doet ook gewoon soms dingen die mensen benadeelt en je de politie maakt hier ook weleens fouten. Daar mag nog steeds over gezeurd worden.
Ook in Afrika heb je domme, vervelende, gemene en ontevreden mensen. Armoede maakt geen heilige van je en rijkdom geen zeurpiet.
Alle reacties Link kopieren
Solveig schreef:
05-08-2021 12:54
Dat snap ik niet zo goed. Ik hoor en zie dat gezeur helemaal niet zo, net als dat ik geen botte lompe en onbehulpzame mensen tegenkom in de regel. De mensen die ik zie doen gewoon hun ding, helpen een ander als het nodig is, en de overheid doet ook gewoon soms dingen die mensen benadeelt en je de politie maakt hier ook weleens fouten. Daar mag nog steeds over gezeurd worden.
Ook in Afrika heb je domme, vervelende, gemene en ontevreden mensen. Armoede maakt geen heilige van je en rijkdom geen zeurpiet.
Ga maar eens een maandje met openbaar vervoer door Malawi reizen, daarna zal je in Nederland opeens wel het pietluttige gezeik en gekanker opvallen. Zoals mensen bijvoorbeeld tekeer gingen omdat er een avondklok kwam! En nog steeds tekeer gaan tegen de coronamaatregelen! De aanstellers.
Ze hebben werkelijk géén idee, bijvoorbeeld van hoe erg de maatregelen in Italië waren in de lente van 2020 (veel erger dan het bij ons ooit is geweest), en van hoe het eraan toe gaat met die massagraven in Brazilië en in veel andere landen. Of wat echt een dictatuur is.

Nederlanders zijn extreem verwend en vinden dat alles hun 'recht' is.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Ik denk niet dat ik een maand ramptoerisme nodig heb om in te zien dat we het hier goed hebben. Zeuren om een avondklok mag gewoon hoor. Anders krijg je wel erg een ‘ja maar het kan altijd erger’ situatie.
Solveig schreef:
05-08-2021 12:54
Dat snap ik niet zo goed. Ik hoor en zie dat gezeur helemaal niet zo, net als dat ik geen botte lompe en onbehulpzame mensen tegenkom in de regel. De mensen die ik zie doen gewoon hun ding, helpen een ander als het nodig is, en de overheid doet ook gewoon soms dingen die mensen benadeelt en je de politie maakt hier ook weleens fouten. Daar mag nog steeds over gezeurd worden.
Ook in Afrika heb je domme, vervelende, gemene en ontevreden mensen. Armoede maakt geen heilige van je en rijkdom geen zeurpiet.

Ik ben het met je eens hoor, Solveig.
Ik denk juist als ik terugkom van vakantie ‘wat hebben we het hier goed en gemakkelijk en wat een ‘luxe’ om te kunnen mopperen op het weer, de bus die te laat is enzo. Dat botte en onbehulpzame herken ik ook niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven