Wat voor een cultuurshock heb jij meegemaakt?

01-08-2021 21:46 250 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat voor een cultuurshock heb jij eens meegemaakt?
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet al te lang geleden naar Noorwegen verhuisd. Een hele (internationale) vriendengroep hier opgebouwd. We zaten te zoeken naar een huisje met zijn allen waar we een weekje heen konden. Een mannelijke vriend die stelt voor om een huisje met een sauna te boeken. Ik was zo gewend dat sauna's altijd naakt zijn, dus met mensen die ik nog niet erg lang ken in een naakte sauna, zal best een stap zijn. Dus naar de sauna, voor de zekerheid toch even badkleding meegenomen, blijkt dat het van je verwacht wordt dat je in badkleding komt en dus niet naakt... :facepalm: :proud:
A smooth sea never made a skilled sailor.
Alle reacties Link kopieren
Stage gelopen in Mexico. Elke ochtend begroette de manager (v) ons met 2 kussen. Was even wennen.
Op de Balkan en in Griekenland: mensen die slaan en spugen naar (ik vermoed) Roma. Een lief uitziende oudere dame die jonge zwervende kinderen te lijf ging met een bezem. Niemand die er wat van zegt.

En gastvrijheid. Lekker eten aangeboden krijgen door mensen die niet veel hebben. Uiterst ongemakkelijk en heel lief.
Alle reacties Link kopieren
TO trapt af ....
Alle reacties Link kopieren
De cultuurshock die ik bijna dagelijks meemaak is dat het in India heel normaal is om allerlei ranzige rochelende geluiden te maken , ook in Zoom meetings
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
01-08-2021 22:11
TO trapt af ....
Dat doet ze ook…

Ik was in Italië wel even van slag van de vele bedelaars met kinderen… hartverscheurend.
Alle reacties Link kopieren
Maandagochtend ergens in Afrika op een peuterspeelzaaltje/kleuterschool werken en toen die uit was de kinderen 3,4,5 jaar zelf naar huis laten lopen. Sommigen moesten zeker een half uur, drie kwartier lopen. Maandag einde middag naar huis vliegen, dinsdag thuis en woensdag weer werken op een bso in onze hoofdstad. Met kinderen van 8 jaar en ouder op mijn groep. Daar 'ruzie' mer een collega omdat met mooi weer de oudste kinderen, 10 jaar, niet in de speeltuin mochten blijven spelen toen wij naar binnen gingen. Speeltuin was bij ons aan de overkant in een hele rustige straat.
Dat wilde er even niet in...
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Dat glazen automatisch worden bijgevuld als je alles opdrinkt. Dat was grappig toen in als klein kind braaf m’n glas leegdronk en de gastvrouw het telkens bleef bijvullen (met dure cola )😆
Alle reacties Link kopieren
Pier95 schreef:
01-08-2021 21:46
Ik ben niet al te lang geleden naar Noorwegen verhuisd. Een hele (internationale) vriendengroep hier opgebouwd. We zaten te zoeken naar een huisje met zijn allen waar we een weekje heen konden. Een mannelijke vriend die stelt voor om een huisje met een sauna te boeken. Ik was zo gewend dat sauna's altijd naakt zijn, dus met mensen die ik nog niet erg lang ken in een naakte sauna, zal best een stap zijn. Dus naar de sauna, voor de zekerheid toch even badkleding meegenomen, blijkt dat het van je verwacht wordt dat je in badkleding komt en dus niet naakt... :facepalm: :proud:
Ik had dat ook en had juist géén badkleding mee.
Dat mensen je na een kort praatje gelijk thuis te eten uitnodigen. En dat ze bijvoorbeeld ergens je lunch betalen terwijl je ze nauwelijks kent, gewoon om aardig te doen en zonder iets terug te vragen.
Alle reacties Link kopieren
De grootste cultuurshock maakte ik mee in Shanghai. 2 voorbeelden:

We kwamen terug van het uitgaan rond 3 uur 's nachts en een aantal van ons (groep van 20 studenten) kwam nogal luidruchtig de receptie het hotel binnen. Daar lag het personeel op de vloer te slapen. Ze werden wakker van ons en gingen zich toen uitgebreid verexcuseren dat zij daar lagen. Och wat voelden we ons bezwaard, alle andere nachten zijn we stilletjes het hotel ingeslopen.

En met diezelfde groep studenten stond ik een propvolle metro. Een vrouw met kinderwagen wilde eruit, maar werd door de binnenkomende massa gewoon opzij geduwd, ze kwam er niet voorbij. Toen zijn een aantal van ons voor haar gaan staan en hebben iedereen opzij geduwd zodat ze normaal uit kon stappen. Ik was echt in shock, zo weinig oog voor andere passagiers, alleen maar bezig om zelf in die metro te komen zonder enig fatsoen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
01-08-2021 22:14
De cultuurshock die ik bijna dagelijks meemaak is dat het in India heel normaal is om allerlei ranzige rochelende geluiden te maken , ook in Zoom meetings
:rofl:
Ja ik ken ze! Mijn man komt niet uit India, maar wel uit het Midden Oosten.
Hij en al zijn familieleden doen dat ook.
Ik stond echt met open mond te kijken toen zelfs zijn beeldschone nicht ook knoerthard en onbeschaamd begon te rochelen en te schrapen met haar keel.
En ook gewoon niemand daar, die er van op keek.

Verder vind ik het feit dat je gewoon nul privacy hebt in die cultuur gewoon echt niet te doen. Ik raak daar compleet overprikkeld en uiteindelijk overspannen van.
Zitten ze met zijn allen in de woonkamer te praten en lachen, tv knoerthard aan, lawaai van je welste.
En er zijn geen slaapkamers meer beschikbaar, door alle logees in huis.
Dus pakken de logees die willen slapen hun matje, rollen die uit in diezelfde woonkamer, en gaan lekker liggen slapen :P
Alle reacties Link kopieren
In Ecuador werken met de lokale bevolking ergens in de Andes, standplaats was op 4000 meter hoogte. Twee keer per week gingen we Engelse les geven hoger in de bergen, 5000 meter, en om daar te komen reden we dan over slingerpaadjes langs diepe afgronden. Ik was in het begin doodsbang, later wende het wel. Mijn excuus, ik kom uit Nederland en dat is platter dan plat.
Dus op een keer reden we weer omhoog, of naar beneden en gingen ze vragen stellen over mijn land en de bergen daar. Dus ik trots vertellen over onze berg van wel 300 hele meters 🤣
Stoppen ze de auto, vragen ze me om uit te stappen en mee te komen naar de afgrond. Dat was ongeveer 300 meter, zeiden ze. En daarna vroegen ze met een bloedserieus gezicht of onze enige berg echt maar zo hoog was en hoe ik in zo'n land kon leven....
Terwijl ik, die dagelijks moeite had met ademen op die hoogte, me af vroeg hoe zij konden overleven in de bergen 😇
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Ook in Ecuador, na vier maanden Engelse lessen geven in de bergen afscheid nemen van de kinderen daar. Zij waren zelf nog nauwelijks hun dorp uitgeweest dus enig idee van de rest van de wereld was er niet echt. Logisch dus ook de vraag of ik lopend naar huis ging. Nee, met het vliegtuig en leg met plaatjes uit waar Ecuador ligt en Nederland en dat ik met het vliegtuig naar huis ging.
Komt er een jongen van 8 met een babyboekje aanlopen, wijst een plaatje van een vliegtuig aan en vraagt me of die dingen echt kunnen vliegen......

Helaas was dit voor het internet tijdperk en had ik geen foto van een echt vliegtuig bij me.
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
01-08-2021 22:45
:rofl:
Ja ik ken ze! Mijn man komt niet uit India, maar wel uit het Midden Oosten.
Hij en al zijn familieleden doen dat ook.
Ik stond echt met open mond te kijken toen zelfs zijn beeldschone nicht ook knoerthard en onbeschaamd begon te rochelen en te schrapen met haar keel.
En ook gewoon niemand daar, die er van op keek.

Verder vind ik het feit dat je gewoon nul privacy hebt in die cultuur gewoon echt niet te doen. Ik raak daar compleet overprikkeld en uiteindelijk overspannen van.
Zitten ze met zijn allen in de woonkamer te praten en lachen, tv knoerthard aan, lawaai van je welste.
En er zijn geen slaapkamers meer beschikbaar, door alle logees in huis.
Dus pakken de logees die willen slapen hun matje, rollen die uit in diezelfde woonkamer, en gaan lekker liggen slapen :P
0 privacy had ik in Ghana. Ik werd daar echt gestoord van. En álles ging uit het hoofd. Als ik vroeg of iemand de route even wilde opschrijven keek men me met rollende ogen aan. Ik die niet eens de route kon onthouden (want gewend alles van papier te doen) en zij te beroerd om eventjes die route op een papiertje te krabbelen.
Alle reacties Link kopieren
Op vakantie in Cuba bij mensen thuis vroegen ze of we altijd op de fiets naar het werk gaan, echt bakfietsen hebben, of het klopt dat je geen vergunning hoeft voor een auto, een andere baan of een huis.

Nederland is echt welvarend.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en het verkeer in het Midden Oosten.
Ik durf gewoon niet te kijken als ik in de auto zit daar. Files door de hele stad, bejaarde auto’s, enorme luchtvervuiling (elke dag bloedneuzen gehad). Als je geluk hebt, zitten er gordels achterin de auto.
En als je een knudde-autobestuurder bent en je dus geen rijbewijs kunt halen, dan kun je er gewoon eentje kopen.
Verder lopen er gewoon vaak mensen tussen het verkeer door, zelfs op de snelweg.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik uit het vliegtuig stapte in Tokio wilde ik het liefst meteen terug naar NL.

Wat een drukte ik kom uit Amsterdam ben echt wel wat gewend maar dit was next level, netjes in de rij voor de metro, krakschoon.
Relax we're all crazy, it's not a competition
Alle reacties Link kopieren
En ik zie, als ik heel veel andere culturen vergelijk met die van Nederland/West Europa, hoe anders er hier met dieren wordt omgesprongen.
In heel veel culturen worden veel dieren nog steeds als uitschot gezien.
Alle reacties Link kopieren
Mijn grootste culture shock was terugkeren naar Nederland, na jaren buitenland. Van alle zijdelingse gesprekken kunnen meeluisteren tot de hopeloze bediening in de horeca, tot luidruchtige kinderen die álles mogen, tot de hufterige buschauffeur; het was allemaal zo raar.
Alle reacties Link kopieren
In Marokko zag ik hele gezinnen (vader, moeder, twee kinderen) op één brommertje door de stad rijden.
Ik ben verder nooit buiten Europa geweest, dus Marokko was voor mij sowieso één grote cultuurshock. We moesten echt leren omgaan met opdringerige verkopers en straatartiesten. Maar we kregen ook te maken met vérgaande vriendelijkheid van mensen op het moment dat we hulp nodig hadden.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Telt deze ook?
In Rostock maakte ik een praatje met de caissière van de Aldi. Zij was stomverbaasd: de meeste mensen zeiden haar niet eens gedag, vertelde ze.
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
De zwerfhonden in zuid Italie, Marokko en Griekenland. In Istanbul werd er goed voor de zwerfhonden gezorgd.

Mensen zonder ledematen kruipend op de grond in Albanie en Bulgarije.

Gaten in de weg en rijdende auto's zonder deuren en ramen (wel lang geleden).
Alle reacties Link kopieren
Saartjepoes2 schreef:
01-08-2021 22:14
Dat doet ze ook…

Ik was in Italië wel even van slag van de vele bedelaars met kinderen… hartverscheurend.

Waarom? Oprecht vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven