Weekendtrip Moskou
vrijdag 17 september 2010 om 19:45
Het lijkt een rare tip, maar: ga ondergronds en bekijk een aantal metrostations. Die zijn echt schitterend! Alles is van marmer en er is op ieder station een andere kunstvorm te bewonderen; in het ene station zijn dat bronzen beelden, in het andere station prachtige mozaieken in het plafond en weer in een ander station glas-in-lood ramen waarachter de verlichting brandt.
Wees voorbereid op langdurige wachttijden; ik heb ooit drie (!) uur voor de passencontrole op luchthaven Sheremetjevo-2 staan wachten. Er waren twee toestellen vlak na elkaar geland, van de vier loketten ging er slechts één open, en de dame in het loket bekeek alles zéér uitvoerig .....
Inchecken in het hotel idem dito; alle Russen die aan kwamen lopen werden meteen geholpen, maar wij moesten wachten, wachten, wachten.
Probeer van te voren iets van het Cyrillisch schrift te leren, het is niet zo moeilijk om te leren en het is erg handig als je de straatnamen en metrostations kunt lezen.
Wees voorbereid op langdurige wachttijden; ik heb ooit drie (!) uur voor de passencontrole op luchthaven Sheremetjevo-2 staan wachten. Er waren twee toestellen vlak na elkaar geland, van de vier loketten ging er slechts één open, en de dame in het loket bekeek alles zéér uitvoerig .....
Inchecken in het hotel idem dito; alle Russen die aan kwamen lopen werden meteen geholpen, maar wij moesten wachten, wachten, wachten.
Probeer van te voren iets van het Cyrillisch schrift te leren, het is niet zo moeilijk om te leren en het is erg handig als je de straatnamen en metrostations kunt lezen.
vrijdag 17 september 2010 om 20:50
Leuk Evelien! Ik zit ook te denken over een bezoekje aan Moskou. Na het lezen van Montagne Russe van Pieter Waterdrinker raakte ik helemaal in de mood
Maar ik had nog niet aan dat schrift gedacht. Worden metrostations en grote straten helemaal niet in het Engels aangegeven? Dat lijkt me wel lastig. Kun je er überhaupt wel enigszins met Engels terecht ?
.
vrijdag 17 september 2010 om 21:19
bij ons werd er zelfs in het hotel nauwelijks engels gesproken.. en toch, het was geen enkel probleem om onze weg te vinden, zorg voor een reisgidsje of een kaart van moskou waar zowel in engels als in t crylisch bezienswaardigheden aangegeven staan, en gaan met die banaan!
de lange wachtrijen kom je werklijk overal tegen, inderdaan het vliegveld was ook bij ons ruim 2 uur wachten.
ik zelf vond gorky park, de metro stations en toch ook het rode plein het bijzonderst! Ook het rondzwerven door de stad en je verbazen vond ik geweldig!
de lange wachtrijen kom je werklijk overal tegen, inderdaan het vliegveld was ook bij ons ruim 2 uur wachten.
ik zelf vond gorky park, de metro stations en toch ook het rode plein het bijzonderst! Ook het rondzwerven door de stad en je verbazen vond ik geweldig!
vrijdag 17 september 2010 om 22:20
Geweldige stad Moskou! Je moet eigenlijk veel langer gaan. Ben er een paar keer geweest en heb ik er een maand bij een familie gewoond. Mijn zwager woont ook in Moskou dus ik denk dat we binnenkort wel teruggaan (man is Rus en ik spreek Russisch.) Hoewel ik nu meer wat met Almaty heb, blijft Moskou super.
Tips:
Kremlin
Rode Plein (kijk vooral ook naar de vele bruiden)
Vassilij kathedraal
Lenin Mausoleum (jammer dat je hier niet mag stil staan, anders kun je goed z'n gewaxte gezicht zien
Kolomenski park
Voor een mooi uitzicht: het dakterras van Carlton Ritz
Tochtje over de moskva
Tsum
Arbat (toeristenval, koop hier geen matroshka's want 5x zo duur als ergens anders in de stad)
Voormalig gebouw van de KGB. Je kunt er niet in, maar het is wel indrukwekkend.
Tegenover dit gebouw ligt Detski mir. Een enorme speelgoedwinkel
Bolshoi theater
Malij theater
De universiteit is ook het bekijken waard. Een van de 7 beroemde Stalin torens
Poesjkin huis (Arbat)
Poesjkinmuseum
Gorki park vind ik persoonlijk nu weer niks aan
Kathedraal van Christus de Verlosser (hier was vroeger een zwembad) Als je hier in wil, moeten je knieën en schouders bedekt zijn en tijdens diensten moet je ook een hoofddoek op. Het is wel interessant om een orthodoxe dienst mee te maken.
Oxotnij Rad + Maneznaja plosjad
Metrostations (met name: Koerskaja, plosjad revolutii, arbatskaja, smolenskaja)
Het standbeeld van Peter de Grote aan de oever van de Moskva, vreselijk lelijk.
Daarachter ligt trouwens een interessant beeldenpark met allemaal uitgerangeerde beelden van bijv. Lenin en Stalin uit de Sovjet Unie. Vond ik persoonlijk erg leuk om te zien.
Verder gewoon lekker rondlopen, mensen kijken etc.
Zoek je trouwens een goedkope en schone wc dan moet je naar de McDonald's op de Arbat.
En het komt ook redelijk vaak voor dat het Rode Plein afgezet is dmv hekken. Probeer niet achter de hekken te komen, want dat levert je een flinke boete op.
Euro's inwisselen kan bij 'Obmen valioeta'. Doe dit alleen niet rond het Rode Plein of in het hotel want dan betaal je dubbel. Ik ga altijd naar van die hele kleine wisselkantoortjes.
Tips:
Kremlin
Rode Plein (kijk vooral ook naar de vele bruiden)
Vassilij kathedraal
Lenin Mausoleum (jammer dat je hier niet mag stil staan, anders kun je goed z'n gewaxte gezicht zien
Kolomenski park
Voor een mooi uitzicht: het dakterras van Carlton Ritz
Tochtje over de moskva
Tsum
Arbat (toeristenval, koop hier geen matroshka's want 5x zo duur als ergens anders in de stad)
Voormalig gebouw van de KGB. Je kunt er niet in, maar het is wel indrukwekkend.
Tegenover dit gebouw ligt Detski mir. Een enorme speelgoedwinkel
Bolshoi theater
Malij theater
De universiteit is ook het bekijken waard. Een van de 7 beroemde Stalin torens
Poesjkin huis (Arbat)
Poesjkinmuseum
Gorki park vind ik persoonlijk nu weer niks aan
Kathedraal van Christus de Verlosser (hier was vroeger een zwembad) Als je hier in wil, moeten je knieën en schouders bedekt zijn en tijdens diensten moet je ook een hoofddoek op. Het is wel interessant om een orthodoxe dienst mee te maken.
Oxotnij Rad + Maneznaja plosjad
Metrostations (met name: Koerskaja, plosjad revolutii, arbatskaja, smolenskaja)
Het standbeeld van Peter de Grote aan de oever van de Moskva, vreselijk lelijk.
Daarachter ligt trouwens een interessant beeldenpark met allemaal uitgerangeerde beelden van bijv. Lenin en Stalin uit de Sovjet Unie. Vond ik persoonlijk erg leuk om te zien.
Verder gewoon lekker rondlopen, mensen kijken etc.
Zoek je trouwens een goedkope en schone wc dan moet je naar de McDonald's op de Arbat.
En het komt ook redelijk vaak voor dat het Rode Plein afgezet is dmv hekken. Probeer niet achter de hekken te komen, want dat levert je een flinke boete op.
Euro's inwisselen kan bij 'Obmen valioeta'. Doe dit alleen niet rond het Rode Plein of in het hotel want dan betaal je dubbel. Ik ga altijd naar van die hele kleine wisselkantoortjes.