Welk Waddeneiland?
zondag 25 januari 2026 om 18:51
In april wil ik een midweek naar de Wadden. Fietsen, wandelen, boek lezen, beetje schilderen, relaxen, in mijn eentje. Dat kan natuurlijk op alle eilanden, en ik kan niet kiezen
Ik ben eerder op Vlieland geweest, dat was echt prachtig en zou ik op zich best nog wel een keer willen doen. Toen was ik er in de voorjaarsvakantie, nu dus wat later. Maar een ander eiland is natuurlijk ook leuk voor de afwisseling.
Praktisch: meer dan een supermarkt heb ik niet nodig. Reistijd vanuit huis maakt vanuit waar ik woon niet zo heel veel uit, het is allemaal zo'n 5-6 uur met het OV. Ik heb geen auto, dus die hoeft niet mee. Op Vlieland was het bagagevervoer prima geregeld, ik neem aan dat dit op de andere eilanden ook zo is, zeker wanneer je zoals op Schiermonnikoog geen auto mee kan nemen. Ik zoek vooral mooie natuur.
Met poll want ik wilde altijd al een topic met een poll.
Praktisch: meer dan een supermarkt heb ik niet nodig. Reistijd vanuit huis maakt vanuit waar ik woon niet zo heel veel uit, het is allemaal zo'n 5-6 uur met het OV. Ik heb geen auto, dus die hoeft niet mee. Op Vlieland was het bagagevervoer prima geregeld, ik neem aan dat dit op de andere eilanden ook zo is, zeker wanneer je zoals op Schiermonnikoog geen auto mee kan nemen. Ik zoek vooral mooie natuur.
Met poll want ik wilde altijd al een topic met een poll.
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-01-2026 21:32
1.83% gewijzigd
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 19:29
Terschelling vind ik het leukst. Schiermonnikoog is leuk vanwege het grote strand en het leuke dorpje, maar dan heb je wel echt maar eén dorpje. Wat dat betreft vind ik Terschelling dus echt leuker, daar is veel variatie. Ameland is ook heel leuk. Vlieland vond ik wat tegenvallen en Texel heb ik helemaal niks mee. Dat voelt voor mij meer als een stuk Noord Holland dan als een eiland. Het is ook echt een auto-eiland terwijl ik de charme van een eiland juist vind dat er weinig auto’s zijn en iedereen fietst.
zondag 25 januari 2026 om 19:37
Ik vind alle eilanden fijn, dus lastig adviseren, maar ik denk dat qua natuur mensen in het algemeen Schiermonnikoog en Terschelling het mooist vinden. Ik zelf vind Vlieland ook lekker om te struinen, Texel een aantal gebieden mooi (naast Slufter bijv ook het gebied De Hors / De Geul in het zuiden en het stuk onder de Slufter (De Muy). En op Ameland het oostelijk deel. Terschelling ben ik minder vaak geweest, voel ik toch wat minder connectie mee (vind het ook wel groot).
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 25 januari 2026 om 19:40
zondag 25 januari 2026 om 19:48
Ik ken alleen Schier en op zich is dat genoeg. Het heeft het mooiste strand van de wereld (nou ja, dat zal wel niet, maar toch zeker een van de mooiste stranden die ik ooit heb mogen zien), er is veel natuur, de sfeer is er fijn én je kunt lekker goedkope koffie drinken bij hotel Van der Werff.
Borkum is trouwens ook leuk. Net iets anders, omdat je in Duitsland bent, maar vanuit Nederland (Eemshaven) makkelijk te bereiken.
Borkum is trouwens ook leuk. Net iets anders, omdat je in Duitsland bent, maar vanuit Nederland (Eemshaven) makkelijk te bereiken.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 25 januari 2026 om 19:57
zondag 25 januari 2026 om 20:04
PoesMinoes schreef: ↑25-01-2026 19:34Ik had bij Texel niet echt een eiland gevoel, dat had ik bij bijvoorbeeld Schiermonnikoog veel meer.
Goeie, dat is inderdaad belangrijk, anders ga ik wel een uur verderop aan de kust zitten
Tjezus, wat vals
zondag 25 januari 2026 om 20:30
Ik ben op alle eilanden geweest en vind Terschelling het fijnst; heerlijke bosgebieden, prachtige stranden en knusse dorpjes. Ik vind het aankomen in een gezellig haventje/dorp (zoals op Vlieland en Terschelling) al heel gezellig. Lekker bij de Walvis zitten aan het Groene Strand, van dorp naar dorp fietsen door het bos of juist langs de Waddendijk, naar de Boekenboer, geitenkaaskroketjes of cranberrycheesecake eten op het terras.
zondag 25 januari 2026 om 20:34
Wij gaan eigenlijk meestal naar Texel omdat dat het makkelijkste is. Voor ons uit het zuiden prima eilandgevoel daar trouwens.
We zijn twee keer op Terschelling geweest, dat was ook heerlijk. Bagagevervoer inderdaad prima geregeld, bij ons bij de fietsverhuur.
Vanuit Texel keer dagje Vlieland gedaan, ook zo mooi. Ook heerlijk gefietst.
De andere nog niet geweest.
We zijn twee keer op Terschelling geweest, dat was ook heerlijk. Bagagevervoer inderdaad prima geregeld, bij ons bij de fietsverhuur.
Vanuit Texel keer dagje Vlieland gedaan, ook zo mooi. Ook heerlijk gefietst.
De andere nog niet geweest.
zondag 25 januari 2026 om 20:38
Als je zelf geen auto nodig hebt, zou ik naar een auto gaan waar je als toerist ook geen auto mee naartoe mag nemen. Dus dan zou ik in dit geval Schier doen.
Terschelling is mijn lievelingseiland maar dat is qua verkeer al best druk.
En als je niet kunt kiezen, zou ik kijken welke accommodaties er beschikbaar zijn en dan de mooiste voor je budget kiezen. Je hebt een website die Op de Wadden heet waar je kunt zoeken op meerdere eilanden.
Terschelling is mijn lievelingseiland maar dat is qua verkeer al best druk.
En als je niet kunt kiezen, zou ik kijken welke accommodaties er beschikbaar zijn en dan de mooiste voor je budget kiezen. Je hebt een website die Op de Wadden heet waar je kunt zoeken op meerdere eilanden.
zondag 25 januari 2026 om 20:39
Ik zou voor Ameland gaan, dat is voor ons altijd thuiskomen. Het was het eerste waddeneiland wat ik ook bezocht. Daarna volgden Schier, Terschelling en Vlieland. Die laatste alleen voor een dag.
Wij hebben het er thuis wel eens over, wat maakt Ameland nou onze favoriet? De afwisseling die ik zoek, vind ik ook op Terschelling. Ik kan het eigenlijk niet eens zo goed omschrijven, het is een gevoel. Heerlijk op de fiets naar het Oerd en daar wandelen, met de bus naar Ballum en vandaar lopend over het strand naar Nes. Struinen door Nes, de Vleijen, heerlijk! Ook wel een afwisseling tussen rust en wat meer vertier.
Bagagevervoer, fietsenverhuur en vervoer (OV) zijn overal goed geregeld.
Wij hebben het er thuis wel eens over, wat maakt Ameland nou onze favoriet? De afwisseling die ik zoek, vind ik ook op Terschelling. Ik kan het eigenlijk niet eens zo goed omschrijven, het is een gevoel. Heerlijk op de fiets naar het Oerd en daar wandelen, met de bus naar Ballum en vandaar lopend over het strand naar Nes. Struinen door Nes, de Vleijen, heerlijk! Ook wel een afwisseling tussen rust en wat meer vertier.
Bagagevervoer, fietsenverhuur en vervoer (OV) zijn overal goed geregeld.
zondag 25 januari 2026 om 20:51
zondag 25 januari 2026 om 20:51
Ik houd helemaal niet van de Waddeneilanden (sorry!) want voel me er altijd misplaatst en ongelukkig omdat het er (nogmaals sorry!) zo verschrikkelijk burgerlijk is met al die pannenkoekenhuizen en windjacks en fietsende gezinnetjes en, nou ja, alles waar ik niet blij van word, en ik vind het er ook erg lelijk op zo’n typisch Nederlandse manier, maar ik reageer toch in dit topic omdat ik, als ik onder dwang nog een keer die kant op moet, zou kiezen voor Schiermonnikoog. Waar ik nog nooit geweest ben, dus ik heb er hoopvolle gedachten over
Die hoopvolle gedachten heb ik niet meer over de eilanden waar ik wel ben geweest, namelijk Texel, Vlieland, Ameland en Terschelling. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik daar nooit meer heen wil, maar over Schiermonnikoog hoor ik altijd goede verhalen. Het schijnt er wat minder ‘oer-Hollandse gezinsvakantie’ te zijn en wat relaxter en diverser.
zondag 25 januari 2026 om 20:56
zondag 25 januari 2026 om 20:57
Ik ben op alle vijf geweest en raad je Schier aan. Precies de kleine knusse kneuterigheid die je zoekt met mooie natuur. Ik vind die ook het meest op Vlieland lijken, en die beviel je goed.
Zelf kom ik ook graag op Terschelling, maar dat komt omdat ik vaker ga en daar iets meer te beleven is, maar jij zoekt niet meer beleven, jij zoekt relaxen
Oh als inhaker op Claire45. Schier is wel wat relaxter dan de rest, meer Gronings, minder yuppen. Diverser? Nou nee niet bepaald. Allemaal Hollandse aardappels daar hoor.
Zelf kom ik ook graag op Terschelling, maar dat komt omdat ik vaker ga en daar iets meer te beleven is, maar jij zoekt niet meer beleven, jij zoekt relaxen
Oh als inhaker op Claire45. Schier is wel wat relaxter dan de rest, meer Gronings, minder yuppen. Diverser? Nou nee niet bepaald. Allemaal Hollandse aardappels daar hoor.
zondag 25 januari 2026 om 21:02
Voor het alleen tot rust komen zou ik Schier kiezen. Lekker overzichtelijk en prachtige natuur. Kies je voor Terschelling en wil je natuur en rust dan zou ik achter in Oosterend gaan zitten.Zit je gelijk bij 1 van de mooiste natuurgebieden van Nederland, de Boschplaat. Vlieland ken je en is buiten het hoogseizoen ook heerlijk. Ameland ben ik groot fan van omdat het naast prachtig ook het meest relaxte eiland is zonder gedoe richting toeristen. Daar voel ik me dan als noorderling meer thuis als op Vliebiza
Maar van het zien en gezien willen worden op Vlieland heb je alleen last in de schoolvakanties.
Texel sla ik over. Prachtige natuur bij de Slufter. Maar geen eiland gevoel en al regelmatig met kind en al bijna om ver gereden door scheurende autos.
Texel sla ik over. Prachtige natuur bij de Slufter. Maar geen eiland gevoel en al regelmatig met kind en al bijna om ver gereden door scheurende autos.
zondag 25 januari 2026 om 21:04
Er doen veel RUG-studenten onderzoek op Schier, dus je hoort er wel regelmatig andere talen dan Nederlands en Duits.Karrota schreef: ↑25-01-2026 20:57Ik ben op alle vijf geweest en raad je Schier aan. Precies de kleine knusse kneuterigheid die je zoekt met mooie natuur. Ik vind die ook het meest op Vlieland lijken, en die beviel je goed.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 25 januari 2026 om 21:06
Claire45 schreef: ↑25-01-2026 20:51Ik houd helemaal niet van de Waddeneilanden (sorry!) want voel me er altijd misplaatst en ongelukkig omdat het er (nogmaals sorry!) zo verschrikkelijk burgerlijk is met al die pannenkoekenhuizen en windjacks en fietsende gezinnetjes en, nou ja, alles waar ik niet blij van word, en ik vind het er ook erg lelijk op zo’n typisch Nederlandse manier, maar ik reageer toch in dit topic omdat ik, als ik onder dwang nog een keer die kant op moet, zou kiezen voor Schiermonnikoog. Waar ik nog nooit geweest ben, dus ik heb er hoopvolle gedachten overDie hoopvolle gedachten heb ik niet meer over de eilanden waar ik wel ben geweest, namelijk Texel, Vlieland, Ameland en Terschelling. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik daar nooit meer heen wil, maar over Schiermonnikoog hoor ik altijd goede verhalen. Het schijnt er wat minder ‘oer-Hollandse gezinsvakantie’ te zijn en wat relaxter en diverser.
Schier zou ik dan ook niet doen. Is zeker niet divers (prachtige natuur wel), officieel Fries eiland maar vol met nuchtere Groningers en veel fietsende gezinnen en bejaarden.
Ik word dan weer ongelukkig van het idee om uren in de auto te zitten richting een snik hete camping in Frankrijk of huisje in Spanje. Zo kiezen we allemaal voor wat ons past.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in