Welk Waddeneiland?

25-01-2026 18:51 93 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In april wil ik een midweek naar de Wadden. Fietsen, wandelen, boek lezen, beetje schilderen, relaxen, in mijn eentje. Dat kan natuurlijk op alle eilanden, en ik kan niet kiezen ;-D Ik ben eerder op Vlieland geweest, dat was echt prachtig en zou ik op zich best nog wel een keer willen doen. Toen was ik er in de voorjaarsvakantie, nu dus wat later. Maar een ander eiland is natuurlijk ook leuk voor de afwisseling.

Praktisch: meer dan een supermarkt heb ik niet nodig. Reistijd vanuit huis maakt vanuit waar ik woon niet zo heel veel uit, het is allemaal zo'n 5-6 uur met het OV. Ik heb geen auto, dus die hoeft niet mee. Op Vlieland was het bagagevervoer prima geregeld, ik neem aan dat dit op de andere eilanden ook zo is, zeker wanneer je zoals op Schiermonnikoog geen auto mee kan nemen. Ik zoek vooral mooie natuur.

Met poll want ik wilde altijd al een topic met een poll.

Welk eiland vind jij het mooiste qua natuur?

Totaal aantal stemmen: 97

Texel (9%)
Vlieland (11%)
Terschelling (40%)
Ameland (15%)
Schiermonnikoog (24%)
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 26-01-2026 21:32
1.83% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Wij gaan elk jaar één dagje Ameland of Schiermonnikoog. De eerste boot heen en de laatste terug. Kleed en fietsen mee en heerlijk kneuterig op het strand liggen. Van zo'n dagje knap ik soms meer op dan van een week vakantie.
Alles gaat voorbij
Ik vind alleen Texel niet zo leuk. Te groot en veel weilanden en heel veel toeristen. De Slufter is wel prachtig.

Vlie is mijn lievelings, maar ik ben nog niet op Terschelling geweest. Dat lijkt me ook heel leuk, dus daar zou ik zelf voor kiezen als ik daar nog niet geweest was. Ameland en Schier vind ik ook heel mooi. Naar Ameland ben ik een keer gaan wadlopen vanaf het vaste land, dat was ook mooi! Maar ik ben geen diehard Waddeneiland bezoeker, zoals sommige anderen, dus het zijn indrukken van 1 of 2 keer bezoeken.
Texel vind ik niet leuk, waarom het daar zo druk is? Denk omdat het vanuit Noord Holland het snelst te bereiken is, maar ik heb daar geen eilandgevoel.

Ik ben op alle 5 geweest. De andere 4 zijn erg leuk. Schiermonnikoog is wel vrij klein. Elk eiland heeft in het algemeen ook zijn eigen type bezoekers. Schiermonnikoog veel rustzoekers en natuurliefhebbers. Terschelling van alles wat, ook veel jeugd. Ameland van alles wat, veel gezinnen. En Vlieland weer meer richting rustzoekers en iets duurder. Iets hoger qua segment zou een makelaar zeggen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Joppie schreef:
26-01-2026 08:43
Ja afritsbroek :-D
Guilty as charged.

Maar ik zie dat vrouwelijke wandelaars onder de veertig tegenwoordig kiezen voor strakke sportleggings. Dat is meestal wel eleganter, afhankelijk van je postuur.
Ik wandel en ik fiets. Ik doe dat meestal bloot, om verkeerde kledingkeuzes te voorkomen.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
26-01-2026 09:07
Ik wandel en ik fiets. Ik doe dat meestal bloot, om verkeerde kledingkeuzes te voorkomen.
Heb je dan wel aanspraak? Als je geen smalltalk kunt doen over Meindl versus Hanwag?
Sierlijk schreef:
26-01-2026 08:55
Texel vind ik niet leuk, waarom het daar zo druk is? Denk omdat het vanuit Noord Holland het snelst te bereiken is, maar ik heb daar geen eilandgevoel.
In mijn ervaring is het, ook afhankelijk van de periode, op alle eilanden op bepaalde punten en momenten druk. Om die reden vind ik in een drukkere periode een eiland met meerdere dorpjes prettig. Iets meer spreiding. Verder wandel ik met mijn hond veel, volgens mij is dat vaak rustiger dan fietsen, maar ook weer afhankelijk van de plek. Op Texel zijn plekken als de Slufter, de vuurtoren en de grotere dorpen vaak wel druk, maar er is meer dan dat, natuurlijk.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Qua alleen gaan voel ik me op Ameland en Texel het meest thuis. Mensen, ook andere toeristen, groeten vaker. Op Terschelling voelde het in dat opzicht randstedelijker; veel mensen die ik bijv op een wandelpad passeerde die me negeerden ipv even te groeten. Het is maar net hoe gevoelig je daarvoor bent, natuurlijk. Voor mij is het in het geheel van de beleving als alleengaande wel een factor.
Ik zou voor een midweek naar Terschelling gaan. Prachtige natuur, vooral West vind ik :heart:

Schier vind ik ook prachtig, maar in een weekend heb je alles wel gezien.

Ameland ken ik alleen van schoolkamp 100 jaar geleden en daarvan herinner ik me vooral schapen, weilanden en harde wind.

Op Texel hebben kind en ik ons prima vermaakt, maar op Terschelling meer eilandgevoel en meer afwisseling in natuur.
canis-felis schreef:
26-01-2026 10:19
Qua alleen gaan voel ik me op Ameland en Texel het meest thuis. Mensen, ook andere toeristen, groeten vaker. Op Terschelling voelde het in dat opzicht randstedelijker; veel mensen die ik bijv op een wandelpad passeerde die me negeerden ipv even te groeten. Het is maar net hoe gevoelig je daarvoor bent, natuurlijk. Voor mij is het in het geheel van de beleving als alleengaande wel een factor.

O ik herken dat niet van Vlieland, daar groetten de mensen over het algemeen wel. Nou woon ik in de Randstap (wel in een dorp) waar mensen op wandelpaden ook altijd groeten, dus misschien dwing ik het gewoon af ;-D En ik was op Vlieland toen ongeveer alles onder water stond na een stevige regenperiode, dus dat zorgde ook wel voor contact. Vooral zinnen als "hoe erg is het daar? Waar kan je het beste het pad oversteken?" ;-D
Tjezus, wat vals
Terschelling gestemd vanuit het idee: ga elk jaar naar een andere, met de klok mee.

Maar bij nader inzien zonder auto wil je misschien liever naar een auto-vrij eiland gaan, scheelt weer een bult toeristen en wellicht zijn er meer gelijkgestemden. In dat geval dus Schiermonnikoog.

Daar ben ik zelf nog nooit geweest, sinds het ontdekt werd door yuppen en ik allerlei wijn- en zonminnende gezinsmensen "Schier, wat was je mooi :heart: " zag posten. Maar misschien is dat alweer overgewaaid inmiddels.

Ameland vond ik voor in m'n eentje erg leuk, ik heb dezelfde hobby's als TO en kon rustig ongestoord m'n ding doen (buiten het seizoen uiteraard). Terschelling vind ik het meest toeristisch en Texel wat te groot en uitgestrekt, daar is het fijn als je een auto hebt.
bijtie schreef:
26-01-2026 12:35

Daar ben ik zelf nog nooit geweest, sinds het ontdekt werd door yuppen en ik allerlei wijn- en zonminnende gezinsmensen "Schier, wat was je mooi :heart: " zag posten. Maar misschien is dat alweer overgewaaid inmiddels.
Herkenbaar ;-D Krijg altijd lichte braakneigingen van dat zinnetje. In een jaar dat ik thuisbleef om de tuin te doen, moest ik me inhouden om niet "nieuwe schutting, wat ben je mooi" te posten.

Nu ga ik expres in een rustige week, niet rondom een lang weekend en ook niet in een vakantie, dus hoop dat het sowieso nog lekker rustig is.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
26-01-2026 11:09
O ik herken dat niet van Vlieland, daar groetten de mensen over het algemeen wel. Nou woon ik in de Randstap (wel in een dorp) waar mensen op wandelpaden ook altijd groeten, dus misschien dwing ik het gewoon af ;-D En ik was op Vlieland toen ongeveer alles onder water stond na een stevige regenperiode, dus dat zorgde ook wel voor contact. Vooral zinnen als "hoe erg is het daar? Waar kan je het beste het pad oversteken?" ;-D
Ik heb op Vlieland ook wel eens aanspraak gehad, vanwege mijn visserstrui :D

De ervaring van niet-groeten had ik vooral op Terschelling.
Ik kreeg heel veel zin in De Wadden na lezing van dit topic en heb zojuist voor mezelf vijf dagen geboekt op Vlieland, het enige eiland waar ik nog nooit ben geweest.
Van de andere eilanden vond ik Schier het fijnst, vooral vanwege de stilte. Echter, de laatste keer dat ik er was (jaar of twee geleden, in de winter) viel die me tegen, meer 'ruis' dan ik gewend was. Ik weet niet waar dat vandaan kwam.
De andere drie eilanden zijn al lang geleden dat ik daar was. Wat mij betreft minder fijn omdat je er veel meer autoverkeer is, maar nog steeds ook fijn. Op Ameland was ik samen met mijn man, 22 jaar geleden, het sneeuwde en woei heel hard, dus we zijn niet veel buiten geweest toen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou Claire, ik zag net in een ander topic een broek voorbij komen die jij hebt gekocht.
Super burgerlijke broek, loopt heel Nederland in.
Je kunt er in iedergeval zo mee naar Schiermonnikoog, wel nog windjack aanschaffen dan.
MevrouwJack schreef:
26-01-2026 13:06
Herkenbaar ;-D Krijg altijd lichte braakneigingen van dat zinnetje. In een jaar dat ik thuisbleef om de tuin te doen, moest ik me inhouden om niet "nieuwe schutting, wat ben je mooi" te posten.

Nu ga ik expres in een rustige week, niet rondom een lang weekend en ook niet in een vakantie, dus hoop dat het sowieso nog lekker rustig is.
Zeker weten, ik ga ook altijd rond die tijd en die eilanden zijn dan vaak uitgestorven.

Ik zit nu wel stiekem te kijken naar campings op Schiermonnikoog, voor een weekend in april/mei.
mieke1966 schreef:
26-01-2026 15:29
Nou Claire, ik zag net in een ander topic een broek voorbij komen die jij hebt gekocht.
Super burgerlijke broek, loopt heel Nederland in.
Je kunt er in iedergeval zo mee naar Schiermonnikoog, wel nog windjack aanschaffen dan.

Niet nodig dit.
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
26-01-2026 19:14
Niet nodig dit.
Eens.
En wat fijn dat juist jij als TO dit zo netjes zegt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Meer ontopic dan (want ik ben zo'n burgelijktype dat vaak op 1 vd eilanden te vinden is :-D )

Ik zou naar Ameland gaan. Klein genoeg voor het eiland gevoel en groot genoeg om lekker te fietsen. Leuke dorpjes en prachtige stranden.
Ameland is mijn favoriet en daarna komt Schiermonnikoog.
Mijn vriend en ik zijn ook lekker burgerlijk. :mrgreen: Al 7 keer naar Texel geweest,Centerparcs... :cheer2: Dat is hetgeen dat ik aan hebt gevinkt. Erg mooi en een echte aanrader. We huren altijd een appartement in De Koogh en alles is op loopafstand. Veel wandelingen in de Slufter gedaan en het was gewoon uniek. Het Juttersmuseum is ook de moeite waard,zeehondjes kijken,Museum Kapskil en het kleine dorpje Den Hoorn.Luchtvaart oorlogsmuseum en Ecomare,de vlindertuin...We hebben daar een echt vakantie-en eilandgevoel. Andere eilanden hebben we nog niet bezocht maar Ameland lijkt ons interessant.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 26-01-2026 21:01
1.17% gewijzigd
Je pense donc je suis
Claire45 schreef:
25-01-2026 20:51
Ik houd helemaal niet van de Waddeneilanden (sorry!) want voel me er altijd misplaatst en ongelukkig omdat het er (nogmaals sorry!) zo verschrikkelijk burgerlijk is met al die pannenkoekenhuizen en windjacks en fietsende gezinnetjes en, nou ja, alles waar ik niet blij van word, en ik vind het er ook erg lelijk op zo’n typisch Nederlandse manier, maar ik reageer toch in dit topic omdat ik, als ik onder dwang nog een keer die kant op moet, zou kiezen voor Schiermonnikoog. Waar ik nog nooit geweest ben, dus ik heb er hoopvolle gedachten over :lol: Die hoopvolle gedachten heb ik niet meer over de eilanden waar ik wel ben geweest, namelijk Texel, Vlieland, Ameland en Terschelling. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik daar nooit meer heen wil, maar over Schiermonnikoog hoor ik altijd goede verhalen. Het schijnt er wat minder ‘oer-Hollandse gezinsvakantie’ te zijn en wat relaxter en diverser.
Heftig hoor! o_o Met zijn allen naar Mallorca of Gran Canaria of Kreta of Kos...buffet in all-in-hotels...met zijn allen naar het strand zonder windjack...het burgerlijke spat ervan af op zijn Spaans en Grieks. Dat wordt wel lastig allemaal. :biggrin: Weet je dat wel zeker met Schier?
Je pense donc je suis
Het suffe met dat commentaar op ‘oer-Hollandse gezinsvakanties’, is dat het alleen geldt voor de schoolvakanties. Als je buiten het seizoen gaat, en dan nog een natuurgebied opzoekt in plaats van een dorpje, is er geen pannenkoekhuis geopend en geen gezinnetje te zien.

Begin december liep ik nog op Terschelling urenlang over een leeg strand.

Dat je er niet heen moet voor concert, galeriebezoek of flaneren langs een boulevard lijkt me evident. Maar daar vroeg To ook niet om.
Hoho, dan ben jij nog nooit op de Bürgermeister-Kieviet-Promenade in Borkum geweest. Flaneren langs strandkorven, jazzcombo op de achtergrond, ja, erg OSM.
Si abra la puerta hay lobos.
'T wordt Terschelling! Zin in!

Lekker flaneren op m'n charmante meindls op een verlaten strand ;-D
Tjezus, wat vals
Rabarbara schreef:
26-01-2026 21:30
Hoho, dan ben jij nog nooit op de Bürgermeister-Kieviet-Promenade in Borkum geweest. Flaneren langs strandkorven, jazzcombo op de achtergrond, ja, erg OSM.
Ik weet niet of ik me daar wel op weet te kleden. Kun je flaneren op Teva’s?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven