Welke citytrip?

06-02-2019 20:47 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september zou ik een citytrip willen maken, ben nooit echt fan geweest van de klassieke steden als Londen, Parijs en Berlijn. Ik hou meer van cultuur, zoals in Rome, en een duidelijk verschil met Nederland. Ik zou 3-4 dagen gaan en twijfel tussen volgende steden:
Lissabon, Praag, Kopenhagen, Edinburgh, Istandbul, Boedapest en Marrakech.
Istanbul en Marrakech lijken vooral leuk omdat ze zo verschillen van Nederland.
Iemand die een van bovenstaande steden aanraadt of een andere tip heeft?
Alvast bedankt!
Kopenhagen vind ik leuk maar niet erg anders dan amsterdam.

Istanbul en Marrakech lijken dan weer niet in de verste verte op Nederland, maar ook niet op Rome. Als je gaat voor cultuur en warmte en mediterrane gezelligheid zou ik Lissabon van harte aanraden.
Ik ben vorig jaar met dochterlief naar Stockholm geweest. Echt een geweldige stad!
Ontzettend leuke mensen, veel te zien en te doen, en hoewel maar 2 uur vliegen toch heel anders dan Nederland.
Echt een aanrader!
geloof in het ongelooflijke, realiteit is ook maar een woord.
Marrakech is fantastisch :heart:
Het oude centrum met alle kraampjes, heerlijk weer, vriendelijke mensen, hele andere cultuur, lekker eten. Ik ben er inmiddels 2x geweest (beide keren een week) en heb me enorm vermaakt.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ben van die steden in Kopenhagen, Budapest en Marrakech geweest.
Kopenhagen: leuk, maar niet heel anders dan Amsterdam inderdaad.

Marrakech vond ik zelf helemaal niet fijn. Extreem toeristisch en je wordt echt continu lastiggevallen door verkopers. Werd bijvoorbeeld terwijl ik liep aan mijn arm getrokken waarbij er meteen een streep henna werd gezet. En toen een he heisa maken omdat ik gewoon doorliep en natuurlijk niet ging betalen.

Boedapest is lang geleden (meer dan 15 jaar) maar vond ik toen super. Goedkoop en mooie dingen om te bekijken.

De rest hoor ik vaak wel positieve verhalen over. Vooral Praag lijkt mij zelf supermooi.
Ik ben in Lissabon, Praag, Istanbul , Boedapest en Edinburgh geweest uit jouw rijtje. Praag en Istanbul zijn me het meest bijgebleven: Praag vanwege de fantastisch mooie gebouwen en de heerlijke sfeer (lekker met een biertje op het terras in de zon, slenteren langs de rivier). Istanbul vanwege de ontzettende cultuurverschillen, de schitterende gebouwen en het heerlijke eten. Ik zou dus voor een van deze twee gaan!
Edinburgh en Lissabon vond ik mooi.
Valencia is wellicht ook 'n goeie optie? Dat vond ik erg sfeervol.
Salzburg vind ik ook een fijne stad.
Malaga?
Hm... Okee, klassiek zoals Parijs of Londen dus niet... maar is Rome dan ook niet klassiek?

Misschien is Krakau ook nog een optie. Of Gent / Antwerpen? Madrid... Porto vond ik ook verrassend rauw (als Edingburgh) of Bilbao, vooral 's avonds supergezellig met overal Spanjaarden op staat... of maak ik het nu alleen maar moeilijker? :)
Eens met wat anderen hierover Kopenhagen zeggen. Vriendelijke stad, maar niet heel veel anders dan Amsterdam.

Ga je naar Edinburgh dan zou ik niet voor september kiezen maar voor augustus wanneer het Fringe festival is (en de militaire tattoo). Dat duurt zowat de hele maand augustus.....

Salzburg vind ik ook een vriendelijke stad, een stad met een hoog Sissi gehalte en mooie uithangborden!
Bilbao, San Sebastian, Napoli, Lecce, Athene, Dubrovnik en Porto zijn wat mij betreft ook aanraders
Budapest! Prachtige stad, maar niet goedkoop hoor.
Lissabon: mooie stad, genoeg te zien, aanrader.
Praag: zeker mooi, maar klein, ik was er snel op uitgekeken.
Kopenhagen: niet zo bijzonder.(Amsterdam vind ik veeeeel mooier)
Istanbul: vond ik echt heel weinig aan, totaal geen sfeer, je kan echt nergens leuk zitten om iets te eten/drinken, overal van die plastic krukjes en TL-licht.
Marrakech: mooi, maar inderdaad hele vervelende verkopers, ik ben in ongeveer 40 landen geweest, en hier vond ik de verkopers het ergst.

Andere suggesties:

Wenen! superschoon en heel veel te zien, eten op de markt bij het
stadhuis is een aanrader.
Fez (in Marokko): erg mooi en stuk meer relaxed dan Marrakech, super leuke medina! Ook Casablanca en in Rabat laten ze je meer met rust btw.
Rome: behoeft weinig toelichting.
Toledo: prachtstad die wordt ondergewaardeerd
Sevilla
Granada
Nice: mooi en kan je ook nog naar het strand!

Niet geweest maar misschien een idee: Anthene, Riga?
Wenen, die markt voor het Rathaus is er alleen tussen half november en 23december. Tot 3 maart ligt er een ijsbaan.
Napels, zelf niet geweest, staat wel op mijn lijstje.
Berlijn maar dat vind je niks, is wel echt een gave stad.
Praag erg mooi niet heel groot wel erg gezellig en veel sfeer.
Lissabon ook een mooie stad.
Verona moet erg mooi zijn ( Romeo en Julia )

Zoveel mooie steden.
Wat vind je niet leuk aan Londen, Parijs en Berlijn? Dat helpt bij de keuze voor een andere stad.
Wat doe je graag op zo'n stedentrip?

Musea, terrasjes? En wat drink je graag: koffie, bier, wijn, cockails?
Marrakech dikke aanrader! Bereid je wel voor op het niet-Europese karakter van het land en sta open voor de cultuur, dat is wel heel belangrijk vind ik. Verder zijn alle steden leuk als stedentrip, je vindt overal wel winkels, terrasjes, barretjes, restaurants, clubs, is maar net wat jou het meeste aantrekt. Denk ook aan Brussel, Brugge etc.
Stockholm! Met stip op 1.
LadyLola schreef:
07-02-2019 05:51
Berlijn maar dat vind je niks, is wel echt een gave stad.
Ja, ik denk ook dat je Berlijn niet moet afschrijven als optie... :-) Want je schrijft dat je daar niet van houdt omdat het een klassieke stad zou zijn... dat klopt inderdaad, genoeg klassieks te vinden daar rond Alexanderplatz, Reichstag. Maar Berlijn heeft ook een heel leuke rauwe alternatieve kant, streetart, stadsstrandjes, Kreuzberg, underground technobunkers... kortom, Oost. Die tweedeling maakt de stad erg interessant. Genoeg te zien, goed metrostelsel of huur een fiets.
LadyLola schreef:
07-02-2019 05:51
Verona moet erg mooi zijn ( Romeo en Julia )
Het is een stad zonder groen, dus daar moet je van houden. Slechts een klein parkje/botanisch tuintje op 'n heuvel. Overigens ben je vrij snel bij het Gardameer vanuit Verona en met de trein kun je ook 'n dagje op en neer naar Venetie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven