Welke kerstmarkt moet je geweest zijn?
zondag 12 september 2021 om 20:50
Wij willen met zijn tweeën in December (uiteraard als het mogelijk is) 4/5 dagen een stad bezoeken die in het teken is van kerst. Veel ruimte voor het bezoeken van kerstmarkten maar ook in combinatie met andere activiteiten en leuke plekjes. Welke stad bevelen jullie aan en waarom? Tot nu toe denken we bijvoorbeeld aan Wenen, Praag of München.
Ik ben ontzettend benieuwd, alle tips zijn welkom!
Ik ben ontzettend benieuwd, alle tips zijn welkom!

zondag 12 september 2021 om 21:18
Berlijn is leuk in kersttijd vind ik. Veel kerstmarkten verdeeld over de stad met allemaal een eigen sfeer. En buiten de kerstmarkt is er in Berlijn ook nog genoeg leuks te doen. En als je dat leuks gedaan hebt, dan weer lekker terug naar een van de kerstmarkten voor nog een gluhwein. Vooral de WeihnachtsZauber op de Gendarmenmarkt is prachtig (kost wel een euro toegang).

zondag 12 september 2021 om 21:47
Ik heb een weekje München geboekt voor in December. Ik heb er in de buurt gewoond en wil graag daar weer even rondneuzen plus de kerstmarkten bezoeken. En genoeg andere leuke dingen die er te doen zijn.KooktMetKnoflook schreef: ↑12-09-2021 21:01Ben op de kerstmarkt van München geweest, dat was zeer de moeite waard. Misschien niet voor 4 volle dagen maar er is echt nog wel meer te doen in dat dorpje.
Ik vond de kerstmarkten van Keulen ook leuk.
Niet mijn demissionaire demissionaire regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
zondag 12 september 2021 om 22:33
zondag 12 september 2021 om 22:40
Keulen vind ik heel gezellig! In 1 dag is het eigenlijk te groot, dus prima als je langer blijft.
Maar eh, zijn er dit jaar kerstmarkten dan? Want vorig jaar gingen ze allemaal niet door vanwege Corona en Duitsland heeft nu best wat regels rondom Corona. Vraag me af of zoiets als een kerstmarkt mag tegen die tijd.
Maar eh, zijn er dit jaar kerstmarkten dan? Want vorig jaar gingen ze allemaal niet door vanwege Corona en Duitsland heeft nu best wat regels rondom Corona. Vraag me af of zoiets als een kerstmarkt mag tegen die tijd.
zondag 12 september 2021 om 22:46
Veel verkopen inderdaad dezelfde spulletjes. Maar ik kom er ook niet specifiek om iets te kopen. Ik ga vooral voor de sfeer en het etenRilena schreef: ↑12-09-2021 22:33Ik kan me altijd moeilijk voorstelling maken van de grote kerstmarkten. Ik ben naar een kleine geweest maar daar hadden veel kraampjes dezelfde kerstspullen of kraampjes met kermis / braderie spullen.
Hoe is dat bij de grote? En kom je dan thuis met bigshoppers met nieuwe kerstspullen?![]()

zondag 12 september 2021 om 22:59
Zelf ga ik naar een kerstmarkt voor de sfeer en niet om te shoppen. In Duitsland zijn ze daar wel een stuk beter in dan in Nederland, in sfeervolle kerstmarkten. Ik koop wel een kerstbal als ik op een kerstmarkt ben, maar verder drink ik een gluhwein, ik eet wat, ik neem nog een gluhwein en die drink ik dan bij een vuurtje op. Op die in Berlijn is zeker 's avonds ook wel wat entertainment te vinden in de vorm van dans/zang en er is ook een grotere met een ijsbaan en een reuzenrad. Dus nee, ik kom zeker niet met een bigshopper thuis. Vind dat ook helemaal niet bij een kerstmarkt passen eigenlijk.Rilena schreef: ↑12-09-2021 22:33Ik kan me altijd moeilijk voorstelling maken van de grote kerstmarkten. Ik ben naar een kleine geweest maar daar hadden veel kraampjes dezelfde kerstspullen of kraampjes met kermis / braderie spullen.
Hoe is dat bij de grote? En kom je dan thuis met bigshoppers met nieuwe kerstspullen?![]()
zondag 12 september 2021 om 23:11
In Nederland: Maastricht.
Wordt geopend met aankomst van de kerstman. Die kwam aan in een soort disneyparade met koets.
Huis van de kerstman kun je bezoeken. Leuke eetkraampjes. IJsbaan. Altijd leuk. Ook al kun je niet schaatsen. Leuk om te zien.
Mooie versiering.
In Belgie: Antwerpen en Gent
Persoonlijk vind ik Gent het meest sfeervol. Mooi reuzenrad. Hele leuke kramen. Kerk kun je ook bezoeken. Mooie stalletjes. Lekkere braadworsten die ik normaal niet lust, maar daar wel. Op grote bbq rond het vuur. Zoveel sfeer!
Het gaat niet om de kramen met dezelfde spullen maar om de sfeer.
Pff lig ik hier zin in kerst te hebben! Het is september
Wordt geopend met aankomst van de kerstman. Die kwam aan in een soort disneyparade met koets.
Huis van de kerstman kun je bezoeken. Leuke eetkraampjes. IJsbaan. Altijd leuk. Ook al kun je niet schaatsen. Leuk om te zien.
Mooie versiering.
In Belgie: Antwerpen en Gent
Persoonlijk vind ik Gent het meest sfeervol. Mooi reuzenrad. Hele leuke kramen. Kerk kun je ook bezoeken. Mooie stalletjes. Lekkere braadworsten die ik normaal niet lust, maar daar wel. Op grote bbq rond het vuur. Zoveel sfeer!
Het gaat niet om de kramen met dezelfde spullen maar om de sfeer.
Pff lig ik hier zin in kerst te hebben! Het is september
zondag 12 september 2021 om 23:17
Dorpje?? Munchen is een mega stad! Superleuk en heel veel te doen!KooktMetKnoflook schreef: ↑12-09-2021 21:01Ben op de kerstmarkt van München geweest, dat was zeer de moeite waard. Misschien niet voor 4 volle dagen maar er is echt nog wel meer te doen in dat dorpje.

zondag 12 september 2021 om 23:31
Londen en Düsseldorf vond ik het leukste. Maastricht is niet iets waar je speciaal voor naar Maastricht zou moeten gaan (leuk voor een half uurtje als je er toch bent, meer niet). Aken is leuk als je in de buurt woont maar daar zou ik geen overnachting voor boeken. Keulen idem. In Valkenburg is de kerstmarkt in de grotten, leuk als onderdeel van een weekendje Valkenburg.
In Berlijn nog nooit naar een kerstmarkt geweest overigens.
In Berlijn nog nooit naar een kerstmarkt geweest overigens.