Welke reistas voor rondreis?

21-04-2025 15:43 35 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is een eerder topic geweest, dacht ik, maar ik kan het niet terugvinden.

Deze zomer ga ik met mijn man voor het eerst een verre reis maken. Drie weken rondreis door Indonesië. We verblijven overal een dag of twee, drie. Drie eilanden en een mix van natuur, cultuur en stad. Leven zal dus vooral uit de koffer zijn en veel verplaatsingen.

We reizen met het vliegtuig, trein, taxi en boot.

Wat zijn jullie tips voor een handige koffer of reistas?
Ik zou een kwalitatief goede backpack kopen. Ik heb een voorloper van deze: https://www.zwerfkei.nl/product/fjallra ... C8Uq6hnztx

Ik vind een backpack ideaal als je veel verplaatst en ook zelf stukken moet lopen met je bagage, zoals over een strand of steiger naar een boot. Zoveel mensen in Azië zien worstelen met koffers en bagage die je moet rollen over de straat terwijl er veel oneffenheden en stof en kuilen zijn.
Misschien even erbij vermelden of jullie jong zijn, iedere dag een andere outfit willen of dat alleen een schone onderbroek en tandenborstel en zakje waspoeder oké is.
Of mss pensionado's zijn die moeite hebben met sjouwen op de roltrap, treeplank.
Zijn je in een hostel of hotel met shuttle bus.

Zelf ga ik al jaren op reis met een goede rugzak en klein tasje.
Kijk wat je nodig hebt en van plan bent. Hoe minder gezeul, hoe liever.
Alles sal reg kom
Samarkand schreef:
21-04-2025 15:54
Ik zou een kwalitatief goede backpack kopen. Ik heb een voorloper van deze: https://www.zwerfkei.nl/product/fjallra ... C8Uq6hnztx

Ik vind een backpack ideaal als je veel verplaatst en ook zelf stukken moet lopen met je bagage, zoals over een strand of steiger naar een boot. Zoveel mensen in Azië zien worstelen met koffers en bagage die je moet rollen over de straat terwijl er veel oneffenheden en stof en kuilen zijn.
Dat bedoel ik dus :)
Alles sal reg kom
Ik ben niet van de backpacks.
Vorig jaar in Indonesië hebben wij gewoon onze Samsonite koffers en onze Eastpak Transverz reistassen meegenomen.
Ging prima tijdens de rondreis, ook op de boten geen problemen gehad. We waren 3 weken weg.

Wat ik wel echt kan aanraden zijn packing cubes.
Ik heb altijd 3. 1 voor broeken, rokken jurkjes, 1 voor tops en 1 voor ondergoed en bikini's.
Hierdoor blijft de koffer netjes en kun je alles snel vinden.
Wij nemen gewoon onze kleine rolkoffertjes mee. Past genoeg in voor een week (na weekje was draaien) en je hoeft het niet te checken. Nadeel van zo’n backpack vind ik dat je alles eruit moet halen als je helemaal onderin moet zijn,
Zachte koffer op wieltjes! Ik heb al jaren een Eastpak Transverz. Ideaal. Ik heb er over de hele wereld mee gereisd, ook in Indonesië met de trein en boot.

Daarvoor had ik een backpack, maar vond het zo'n gesjouw.
Dank voor de reacties, heel persoonlijk dus ook. Maar goed om te lezen dat geen enkele tas/koffer echt een no go is.

Mijn man heeft gekozen voor een reistas die ook als backpack kan. Ik zie een beetje op tegen het sjouwen en dacht aan iets met wieltjes. Mijn handbagagekoffertje lijkt me echt te klein. Ook al ben ik vooral van het praktische en vind ik het prima om na een week eea te wassen. We kamperen altijd en dat red ik het prima met een grote weekendtas.
Lisa5678 schreef:
21-04-2025 16:47
Dank voor de reacties, heel persoonlijk dus ook. Maar goed om te lezen dat geen enkele tas/koffer echt een no go is.

Mijn man heeft gekozen voor een reistas die ook als backpack kan. Ik zie een beetje op tegen het sjouwen en dacht aan iets met wieltjes. Mijn handbagagekoffertje lijkt me echt te klein. Ook al ben ik vooral van het praktische en vind ik het prima om na een week eea te wassen. We kamperen altijd en dat red ik het prima met een grote weekendtas.

Dat dacht ik dus ook, maar dat bleek 100% mee te vallen. Zeker in tropische landen waar je vooral dunne kleren gaat dragen. Handdoeken hoef je niet mee te nemen, hooguit een compacte of een soort sarong als strandlaken.
Het is even wennen aan het idee, maar inmiddels nemen we bijna nooit meer grote koffers of tassen mee die je moet inchecken. Scheelt ook nog in de ticketprijzen.
Deze zocht je denk ik:
reizen/koffers-of-weekendtassen-voor-ro ... ges/509674
Wij reizen al 10 jaar met de voorloper van deze:
https://www.decathlon.nl/p/trolley-spor ... R-p-172017
Inmiddels, na heel wat rondreizen, wel bijna aan vervanging toe.

Voor één persoon is deze (65 liter) waarschijnlijk meer geschikt:
https://www.decathlon.nl/p/trolley-spor ... afietzwart
nova wijzigde dit bericht op 21-04-2025 17:17
33.44% gewijzigd
Lisa5678 schreef:
21-04-2025 16:47

Team wieltjes / rolkoffer! (Desnoods eentje zoals je man heeft, met weggestopte draagbanden.)

Hoe groot / hoeveel liter is dat koffertje dan? Ik heb een keer 3 weken gereisd met alleen een handbagagekoffer, ik had onder andere kleding bij me voor +5 graden en regen maar ook voor warm weer. Dus donsjas, regenjas, lange en korte broeken etc. Ik had zelfs mijn laptop en kabel daarin wat ook ruimte inneemt. Je hebt veel minder nodig dan je denkt, zoals iemand al zei: al helemaal in een land waar het op veel plekken tropisch warm is. Combineer gewoon dunne laagjes steeds op een andere manier. En je zult wellicht ook nog wat daar willen kopen dus stop je koffer ook niet bomvol.

Het klinkt alsof je regelmatig stukjes zelf moet lopen met de bagage dus dan zou ik het echt zo licht mogelijk houden, zeker onder de 13 kilo. Ook al heeft een koffer wielen, dan nog zal je af en toe moeten traplopen en dan is elke kilo minder mooi meegenomen (of juist thuisgelaten dus eigenlijk).

Neem sowieso geen spijkerbroek mee, ook al draag je die in het vliegtuig, dan zul je daarna de hele tijd moeten slepen met die te zware broek die ook veel langzamer droogt na het wassen.

Zelf ben ik erg blij met de "Eastpak Strapverz S" (waarbij de S belangrijk is), vaak toegestaan als handbagage (al veranderen de regels nu bij veel maatschappijen), en ook met draagbanden voor die paar momenten dat je dat heel misschien tegenkomt. https://youtu.be/mTozHZHPvCI?feature=shared
Maar als jij al een koffertje met wielen hebt dan zou ik gewoon die gebruiken.

Backpacks zijn onhandig, en zijn ook helemaal niet bedoeld voor rondreizen. Backpacks zijn voor backpacking als in: wandeltochten in de bergen met al je spullen op je rug. Ze hebben vaak maar een smalle opening aan de bovenkant, super-onhandig als je steeds op een andere plek bent en maar een paar dingen nodig hebt. Een koffermodel tas / koffertje dat je helemaal kunt openritsen is daar veel geschikter voor.

Het is dus eigenlijk heel raar dat zoveel mensen rondreizen met een backpack terwijl ze helemaal geen plannen hebben om te gaan hiken met tas en al. Het kost onnodig moeite en gezweet, en de kleding die je aanhebt gaat kreukelen en stinken door die banden onder je oksels. Ik spreek uit ervaring want ik was natuurlijk ook ooit in het cliché getrapt en ooit begonnen met een backpack voor een rondreis. In de praktijk kun je 99,9% van de tijd je tas rollen, of heel even aan een draaghendel een trapje op tillen. In 5 weken in Colombia was er maar één moment dat ik de tas op mijn rug droeg omdat dat hele dorp grote ronde kinderkopjes als straten had. Later bij vertrek nam ik een taxi naar het busstation ;-) Dus al die andere 34 dagen was ik blij dat mijn tas wielen had.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Nova schreef:
21-04-2025 17:16
Wij reizen al 10 jaar met de voorloper van deze:
https://www.decathlon.nl/p/trolley-spor ... R-p-172017
Inmiddels, na heel wat rondreizen, wel bijna aan vervanging toe.

Voor één persoon is deze (65 liter) waarschijnlijk meer geschikt:
https://www.decathlon.nl/p/trolley-spor ... afietzwart
Oh wouw die onderste ziet er wel ideaal uit zeg! Goed formaat, met wieltjes, maar ook handig om korte stukken op je rug te kunnen dragen.
Ik denk dat ik mijn backpack weg ga doen voor deze :)
Zo zeg, hier tekent team rolkoffer versus team backpack zich af :hyper:
Ik las dat backpacks een smalle opening hebben aan de bovenkant en dat dit onhandig is. Vrijwel alle moderne backpacks hebben ritsen aan de zijkanten waardoor je hem open kan ritsen en makkelijk toegang hebt tot al je spullen. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn kleding vies en zwterig zou worden via de banden onder de oksels.
Maar goed, ik zweer echt bij een backpack, ook bij internationaal treinreizen.
Neem plastic zakken mee die je dicht kunt zippen. Een paar lege voor de vuile zooi. Rol alles op en doe alle shirts bij elkaar, al je onderbroeken, etc. Lucht eruit drukken en dichtmaken.
Dan kun je je hele koffer leegstorten op bed op zoek naar je zakje ondergoed zonder dat je spullen kreuken. En er komen geen beesten of stof in. En je hebt het zo weer ingepakt.

Die van Ikea zijn ideaal.

Afbeelding
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Karrota schreef:
21-04-2025 17:31
Oh wouw die onderste ziet er wel ideaal uit zeg! Goed formaat, met wieltjes, maar ook handig om korte stukken op je rug te kunnen dragen.
Ik denk dat ik mijn backpack weg ga doen voor deze :)
Lees wel even de (slechte) reviews. En hij is niet 65 liter maar 60.

De tas doet me denken aan mijn Osprey Sojourn 60 die al járen meegaat en waar nog helemaal niks kapot aan is. Kwaliteit kost geld... maar goedkoop is vaak duurkoop... snel kapot en dan later alsnog de duurdere versie kopen omdat je niet wéér halverwege je reis met een kapotte tas wilt staan.

Afbeelding
Turtlerain schreef:
21-04-2025 16:34
Wij nemen gewoon onze kleine rolkoffertjes mee. Past genoeg in voor een week (na weekje was draaien) en je hoeft het niet te checken. Nadeel van zo’n backpack vind ik dat je alles eruit moet halen als je helemaal onderin moet zijn,
Je hebt prima backpacks met kofferopening.
Samarkand schreef:
21-04-2025 17:36
Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn kleding vies en zwterig zou worden via de banden onder de oksels.
Dan heb jij een magisch lijf dat niet zweet van het tillen van 10+ kilo op je rug in 30 graden klamme hitte! Of een slechte neus :biggrin:
patsy--stone schreef:
21-04-2025 17:45
Lees wel even de (slechte) reviews. En hij is niet 65 liter maar 60.

De tas doet me denken aan mijn Osprey Sojourn 60 die al járen meegaat en waar nog helemaal niks kapot aan is. Kwaliteit kost geld... maar goedkoop is vaak duurkoop... snel kapot en dan later alsnog de duurdere versie kopen omdat je niet wéér halverwege je reis met een kapotte tas wilt staan.

Afbeelding
Ik heb zoiets.

https://travpack.nl/products/osprey-fai ... gL1P_D_BwE

Kofferopening. Dagrugzak.
Samarkand schreef:
21-04-2025 17:36
Zo zeg, hier tekent team rolkoffer versus team backpack zich af :hyper:
Ik las dat backpacks een smalle opening hebben aan de bovenkant en dat dit onhandig is. Vrijwel alle moderne backpacks hebben ritsen aan de zijkanten waardoor je hem open kan ritsen en makkelijk toegang hebt tot al je spullen. Ik heb ook nog nooit gemerkt dat mijn kleding vies en zwterig zou worden via de banden onder de oksels.

Dat is ook mijn idee erbij. Maar goed, het is inmiddels meer dan 25 jaar geleden dat ik voor het laatst gebackpackt heb, dus geen ervaring met “moderne“ backpacks ;)
Ik heb deze Eastpack, een M dus. Kan niet als handbagage. Die heb ik ook maar vind ik te klein voor een echte reis.
Vooral toilettas en een extra paar schoenen (wandelschoenen, gympen) nemen al snel veel ruimte in én ik wil altijd de mogelijkheid hebben om ter plekke dingen te kopen.
Ook heb ik altijd een spijkerbroek en iets warms bij me. Toen ik in Indonesië Bromo zonsopgang ging bekijken was ik er blij mee. Echt fris.

https://www.bol.com/nl/nl/p/eastpak-tra ... fer-black/
Outdoor kleding is echt ideaal : vlekken blijven amper plakken, zo droog, overal lusjes om aan op te hangen als je t wilt drogen. Weegt niks.
Dit is al meer dan 23 jaar mijn favoriet, Eastpack leatherface in M. Ook zachte tas op wieltjes.
Na 20 jaar moest ik hem vervangen en ging voor de Eastpack transverz maar ik miste hier de twee zijvakken. Deze vind ik handig omdat je in de ene zijvak schoenen kan doen en de andere (de bovenste) bijvoorbeeld wat kleding in kan doen om snel te wisselen bij plaats van aankomst.
De Eastpack Transverz heb ik aan een vriendin te leen gegeven die er wel enthousiast over was en hem heeft overgekocht en ik heb weer de Eastpack Leatherface omdat ik een gewoontedier ben en deze praktischer vind.
Ook mee in Indonesië gereist.

1x heb ik met een backpack gereist door de Philipijnen. Eens en nooit meer, gesjouw, warm en als je iets ergens in de tas hebt, is het meer gezoek/gewroet (was wel vroegah en tegenwoordig zijn backpacks ook praktischer ingericht).

https://www.travelbags.nl/eastpak-leath ... d+group+#1
gaya wijzigde dit bericht op 21-04-2025 18:32
3.69% gewijzigd
The North Remembers
Jaren geleden kwam ik deze tegen en ik vind hem ideaal voor rondreizen, trolley / rugzak / afneembare rugzak in 1
https://www.bol.com/nl/nl/p/ice-dog-3-i ... oductTitle

Helaas bij bol niet meer verkrijgbaar, wel hier gevonden
http://www.cleancars.nl/ice-dog-unieke- ... natie.html
Never judge someone without knowing the whole story. You may think you understand, but you don't.
Nova schreef:
21-04-2025 17:12
Deze zocht je denk ik:
reizen/koffers-of-weekendtassen-voor-ro ... ges/509674
Klopt, dankjewel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven