Welke tent?

09-06-2013 19:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen een tent kopen maar de keuze is enorm en daardoor is het lastig kiezen. Wie weet zijn hier kampeerders die nog tips hebben.

Wat willen we:

-slaapplek voor vijf personen 3 kinderen. Evt 4 personen mag ook aangezien jongste nog een baby is en dus toch bij ons slaapt

- ruimte om te zitten binnen. Dit hoeft geen sta hoogte te zijn

- een voortent of voorluifel zodat je bij regen toch buiten kunt zitten

- en de allerbelangrijkste: makkelijk en snel op te zetten. Met drie kleine kinderen om me heen moet het opzetten geen drie uur duren.

Op marktplaats heb ik bv een sperwer 6 gezien. Die lijkt aan onze eisen te voldoen. Iemand ervaring met deze tent?

En nog een vraag over de uitrusting wat heb ik echt nodig, behalve meubilair, servies, kooktoestel en een elektrische koelbox oid.
Wij hebben dit jaar een tunneltent, met van die dunne stokken die aan elkaar vast zitten. Zeeën van ruimte, je kan hem zo ritsen dat je een luifel hebt, en anders een grote tent, en geen geklooi met losse stokken.

Let wel op materiaal, een goedkope polyester tent word vreselijk warm.

Wat nemen wij mee; kooktoestel, pannen, stoelen, tafel, koelbox, en vergeet zeker niet extra scheerlijnen en haringen.
Die Sperwer lijkt op wat wij hiervoor hadden. Wel fijne vakanties mee gehad, maar zwaar door het materiaal en de stokken.

En de eerste keer duurt het wel ff voordat je hem goed hebt staan. Je bent iig niet in een paar uur klaar.
Welke tent heb je nu Penelope?
Moet ff zoeken naar de naam, heb hem overgenomen van een collega.
Ik zag verschillende tunneltenten en vroeg me af of die praktisch waren. Blijkbaar wel :-)

Deze is het volgens mij;

http://www.basecamp.nl/producten-mainmenu-30?item=22552

We hebben hem onlangs opgezet maar oogt ruimer doordat er geen punten in zitten, en was veel sneller opgezet dan onze oude tent.
Wij hebben een tunnel van Coleman voor 6 personen, drie slaapcabines. Wij zijn met vijf en hebben toch niet genoeg ruimte voor de bagage, dus gaan op zoek naar een grotere. Wel weer een tunnel want dat bevalt goed. Wij hebben een synthetische tent en dat is voor ons prima. Wel hebben we een katoenen tarp bij ons, voor schaduw en helaas af en toe ook voor wat meer ruimte als het regent.
Dat is een De Waard toch?

Die vind ik leuk

Maar snel op te zetten zijn ze niet. Er zitten echt tien miljoen haringen in die dingen he? Geen trekkerstent dus.

Wij hebben een tunnel (zal zo even kijken of ik een plaatje kan vinden). Met in het midden een overdekt zit stukje zeg maar en aan beide kanten een binnen tent. Wij hebben er een tarpa bij voor als het regent. (je kunt van de deur een soort luifel maken, maar echt hangi is dat niet). Als we ergens staan waar het weinig waait doen we de stokken erin en klaar is kees. In tien minuten staat de tent. Waait het veel dan zetten we hem wat vaster met haringen.
Oh ja, wij hebben zoiets:

Zoals je hem hier ziet is het een soort 2-3 persoons koepeltent met een grote voortent. Het rechter gedeelte kun je eraf ritsen en dan kun je er not zo'n gedeelte als rechts aan ritsen. Zo hebben wij hem altijd. (kinderen zijn nog klein dus willen we bij ons in de tent)
Wij hebben deze sinds vorig jaar. Ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Wel redelijk zwaar om met z'n tweeen op te zetten, maar te doen hoor! Anderhalf uur voor de eerste keer, niet gek toch?

Tunneltent
Dezelfde dus!quote:Penelope_ schreef op 09 juni 2013 @ 20:10:

Deze is het volgens mij;

http://www.basecamp.nl/producten-mainmenu-30?item=22552

We hebben hem onlangs opgezet maar oogt ruimer doordat er geen punten in zitten, en was veel sneller opgezet dan onze oude tent.
Wij hebben een Coleman tent, voor 5 personen en we zijn met zijn drietjes.

In de slaapcabines (1 grote en 1 kleinere) genoeg ruimte voor bagage. Grote leefruimte. Kan je prima zitten. Half polyester, half katoen. In een uurtje opgezet.

We hebben wel een inritsbaar grondzeil en dar is echt zo fijn!

Tegen regen, optrekkende kou en beesten.

We willen er nog wel een grotere luifel bij kopen. Maar we hebben ook een tarp.

Hiervoor hadden we een goedkope polyester tent zonder vast grondzeil. Dat was echt niks (toch 3 jaar mee gedaan)

Een campingkast in de tent is vreselijk handig.

We hebben vorige vakantie (2 jaar geleden) een soort keukentje gekocht. Veel beter koken dan op 2 pitjes (man had op die pitjes zijn hand heel erg verbrand door een kantelende pan met olie)

Verder: waslijn, knijpers, speelkleed voor de kinderen met zo'n plastic onderzijde, zitgelegenheid, tafel, elektrische pomp als je luchtbedden hebt, klein opblaasbadje kan ook erg leuk zijn, camingstekker, verlengsnoer, stekkerdoos, plasemmer voor de kinderen midden in de nacht.

Eventueel een campingkoffiezetter en/of waterkoker (max 500 watt)
Onze lijkt erg op deze, maar ander merk.

http://www.obelink.nl/ten ... %3D1%26category_id%3D1192
Wij hebben deze een paar weken geleden gekocht:

We zijn er nu een weekend mee weg geweest. De tent stond snel, heeft een vast grondzeil. Lekker veel ruimt binnen en stahoogte (ook voor mijn man). Er zijn twee slaapcabines naast elkaar, maar je kan er ook 1 grote slaapcabine van maken door de rits open te doen. Het is de Outwell Nevada mp.

Ik zou niet voor de sperwer gaan. Mijn ouders hebben een soortgelijke 4-persoonsvariant (ik meen een stormvogel?), en aangezien ik regelmatig samen met hen ga kamperen (alhoewel ik zelf dus ik een andere tent), kan ik er wel het eea over vertellen. De voordelen: katoen, dus koel in warme gebieden. Als de tent staat, staat die als een huis, niet omver te krijgen bij de hardste storm. Hoge nog, dus makkelijk in de staan. Allerhande extra's mogelijk, uitbouwje voor keuken, luifel (ik weet niet in hoeverre deze bij tweedehands tent erbij zijn). De voorwand kan naar voren en naar achteren, dus afhankelijk van het weer grote binnentent of grote luifel. De 6-persoonsvariant is zeker groot genoeg voor jullie gezinnetje. Wij kamperen met meerdere mensen, 4 man slapen in deze tent, maar zitten er met zn zessen of zevenen makkelijk in bij slecht weer, dit is ons 'hoofdkwartier' zeg maar. Nadelen: loodzwaar, tientallen kilo's, zonder overdrijven. Katoen, dus droogt langzaam. Ga je veel naar gebieden met regen (wat wij dus doen), dan moet je thuis je tent (tientallen kilo's) weer uithangen om te drogen, omdat je hem zelden droog mee krijgt. Als ik dat vergelijk met mijn eigen polyester tent, wordt wel wat warmer, maar krijg ik bijna altijd droog mee, en anders thuis zo gebeurd. Deze tent zet je nièt even snel op, reken gerust op een uurtje of twee en 100+ haringen. Door de punt-constuctie, heb je relatief weinig binnenruimte in vergelijking met een tunnel/koepel, waar de wanden veel steiler omhoog lopen.

Traditioneel waren katoenen tenten gewoon het beste, dat zal je nog voorbij horen komen. Mijn ouders hebben deze gekocht net in de overgangsfase, zodat ze toch nog echt sceptisch tegenover polyester stonden. Als ze nu weer een tent zouden kopen, zouden ze zeker voor polyester gaan, en ook voor tunnel (heb ik zelf ook, maar dan een kleiner model, slechts 3 persoons, en kan je ook niet op een hoge stoel in zitten ofzo, dus iets heel anders dan dat jij zoekt).

Dus mijn advies samengevat: ik zou gaan voor een polyester model (tenzij ruimte geen beperking is en je uitsluitend in zuid-Frankrijk en Spanje gaat kamperen). Liefst een tunneltent om de ruimte optimaal te benutten. Wel ten minste een met 5 slaapplaatsen, volgend jaar heb je de extra plaats wel nodig, en bovendien moet je je weekendtassen ook ergens kwijt, liever 6 dan 4, in jullie geval (tenzij je verwacht dat de oudsten volgend jaar al in bijzettentje gaan natuurlijk, dan kan je rustig voor 4-persoonsmodel gaan). Let bij polyester op de waterdichtcoating. 2000 mm waterkolom is echt te weinig, vanaf 4000 is betrouwbaar. De naden moeten getaped zijn. Als je voor tweedehands gaat: een tent gaat gemiddels 20 tot 30 weken in totaal mee, daarna is deze versleten. Dus bij 2-3 weken kamperen per jaar is dat na 10 jaar. Is de tent al zo oud, dan koop je een kat in de zak.

Hoop dat je hier een beetje mee vooruit kan? Laat maar weten als je vragen hebt!
Dank jullie voor de nuttige reacties tot dusver!!

Ik ga me er deze dagen eens verde in verdiepen en ook even naar een kampeercentrum om eea te bekijken.
Wat mag die tent kosten? Ik ben gisteren bij Outdoor XL in Barendrecht geweest (zit naast de Ikea). Daar heb ik echt de prachtigste tenten gezien. Van 200 tot 2500 euro. Ga daar eens kijken. Kijk wat je zelf handig vind.

Let wel op de afstand van de binnentent met de buitentent. Die moeten niet te dicht op elkaar zitten. Bij een regenbui wordt je binnentent zeiknat.

Ik zou zeggen ga daar eens kijken. Er zijn ook Outdoor XXL winkels.

Mijn stiefdochter heeft gisteren nog gegoogled op tenten en die wij bij Outdoor gezien hebben was bij de Vrijbuiter 60 euro duurder.
Hi Laurentien,

Wij hebben ook een Falco tent, eerst een via Marktplaats en nu een nieuwe bij Bax (producent) gekocht omdat hij zo goed beviel.

Het zijn super fijne tenten, redelijk vlot op te zetten door een aantal handigheden (bv stokken die je vastritst), geen ver uitstaande scheerlijnen en heel fijn materiaal. Dit doek is all weather, klimaat binnen lijkt daardoor op katoen, droogt erg snel en (misschien wel het belangrijkste met kids) lekt niet als je er tegenaan stoot.

Als je nog specifieke dingen wilt weten dan laat maar weten.
Als je toch een nieuwe koopt zou ik toch 1 kopen waar je in kan staan.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Met drie kinderen zou ik zeker voor een tunneltent gaan. En dan liefst eentje met zes slaapplekken. Ik weet niet precies hoe je jebaby bij je wilt laten slapen, maar bedenk wel dat twee 1-peroons matjes of luchtbedden een stuk lekkerder slaap dan een 2-persoons. Dan voel je elkaar echt teveel bewegen. En luchtbedden/matjes zijn ook smaller dan je normale bed. Ik zou dus zeker voor je baby een eigen slaapplek regelen. Als baby dan toch alleen slaapt bij papa of mama, kan ok papa of mama juist elders gaan liggen. En met het oog op volgend jaar is zes plekken ook prettig. Ik zou dus niet 5 plekken doen, maar juist 6. Heb je echt meer ruimte en past bijvoorbeeld ook een babybedje in een aparte cabine.

Als ik nu een nieuwe tent zou kopen dan zou ik het volgende minimaal willen:

- 6 plekken met de mogelijkheid zelf de slaapcabine indeling te bepalen. Bijv. 2x drie of 2, 2, 2.

- aanritsbaar grondzeil (geen vaste doen, is ruk schoonmaken en zeker geen losse doen ivm inlopemd regenwater)

- stokken die je inritst

- stokken die alleen met elastiek aan elkaar zitten en niet met rottige stofzuigerstangindrukknopjes die nooit meer losgaan door zand

- stahoogte. Echt, geloof me, dat wil je wel, al denk je nu van niet. Het is echt zoveel prettiger om een tent in en uit te lopen ipv te kruipen/bukken. En stel dat baby huilt 's nachts, dan kan je in de tent rondjes lopen

- een luifel waar de gehuurde tafelmodel koelkast onderpast (scheelt veel plek, echt probeer te huren) of anders je koelbox

- een tarp voor extra schaduw

Meenemen:

Een campingbedje wat als box dient voor je baby.

Iedereen een eigen zaklamp

Kooktafel, echt op je hurken koken is ruk. Ik heb het drie jaar gedaan en heb nu een kooktafel. Zo fijn

Tafel met vier stoeltjes er aan vast. Ik weet niet hoe klein je kinderen zijn, maar die wiebelkontjes op losse krukjes was bij ons geen succes. Ze bleven vallen. Enige nadeel is dat je zelf krom zit te eten

Extra los krukje als bijzettafeltje bij je luie stoel

Opvouwbare jerrycan voor water

Een plastic kleed voor je tent (zo'n gevlochten geval) als voetenveeg mat

Speeldeken voor je baby als je geen babybedje mee wil nemen

Plas emmer, toilet is echt te ver voor kinderen 's nachts

Grote lamp om bij te lezen

Je eigen dekbedden. Slaapzak vind ik te warm. Wij hebben gewoon onze eigen dekbedden mee, is net zo klein mee te nemen als slaapzakken en lekker warm bij koudere nachten

Luchtbedden en geen matjes. Luchtbed slaapt echt lekkerder.

Electrische pomp voor luchtbedden (voor weinig bij de action)

Extra luchtbed, want die dingen gaan altijd lek op een onhandig moment

Opvouwbare afwasteil met hengsels. Duur maar zo handig

En heb je genoeg ruimte in je auto? Ik heb een hele grote auto en 2 kinderen en wij zitten altijd bommetje vol met spullen. Denk daar wel over na. Zo hebben wij geen echte plasemmer mee, maar kopen we ter plekke een emmer voor twee euro. En die gooi ik dus leeg als ze plassen 's nachts.

En koop een tweedehands tent. Hebben wij ook gedaan. Ik kan het iedereen aanraden.
Overigens, je kan ook een tent met complete inboedel huren. Zeker als je niet zeker weet of je het langer wil doen, raad ik je aan het eerste jaar te huren. Als je alles nog moet aanschaffen is het echt heel duur, zeker als je na dat eerste jaar bedenkt dat je het eigenlijk helemaal niks vind.

Ik bedoel dus huren in Nederland dn dan meenemen naar de camping. Hebben vrienden van ons ook gedaan. Voor 750 euro drie weken lang een tent en alle inventatis op luchtbedden en slaapspul na. Maar dus inclusief stoelen, tagel, pannen, bestek, kooktoestel, electrische koeklbox enzovoort. Als je op marktplaats kijkt bij 6 persoons tenten zag ik al twee verhuurders bovenaan staan.
We hebben inmiddels veel tenten bekeken en de eureka habitat btc staat nu hoog op ons lijstje. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Het is een nieuw model dus helaas nog niet tweedehands te krijgen.

Kent iemand deze tent of weet iemand wat een vergelijkbare tent is?
Wel ervaring met eureka (prima merk), maar niet met dat model (mijn man wil perse geen tent waar je in kunt staat),

Ziet er wel heel mooi uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven