Wie o wie
vrijdag 12 juli 2019 om 21:57
Heeft dé tip of goede ervaring?
Mijn vriend en ik willen volgende maand ongeveer 8-10 dagen naar de zon.
Auto en vliegtuig (ook buiten Europa) is beiden een optie. We zijn opzoek naar een stad of dorpje aan de kust met een gezellig centrum. Dit zou niet heel moeilijk hoeven zijn als we beiden niet voornamelijk vegetarisch/veganistisch eten.
We vinden het fijn als we buiten de deur kunnen eten en niet alleen afhankelijk hoeven zijn van eigen boodschappen.
Mijn vriend en ik willen volgende maand ongeveer 8-10 dagen naar de zon.
Auto en vliegtuig (ook buiten Europa) is beiden een optie. We zijn opzoek naar een stad of dorpje aan de kust met een gezellig centrum. Dit zou niet heel moeilijk hoeven zijn als we beiden niet voornamelijk vegetarisch/veganistisch eten.
We vinden het fijn als we buiten de deur kunnen eten en niet alleen afhankelijk hoeven zijn van eigen boodschappen.
vrijdag 12 juli 2019 om 23:46
Het is alles tarwe en tomatensaus dat de klok slaat. Ik lust geen risotto, maar ik ben de TO niet natuurlijk.redbulletje schreef: ↑12-07-2019 23:42Ik zou er ook niet vrolijk van worden, maar TO is het gewend de lekkernijen te skippen.
Risoto is ook vegetarisch meestal toch?
Ik zou voor Frankrijk kiezen, daar doen ze veel met groenten, lekker gestoofd, heel gevarieerd, met heerlijke kruiderijen. Ja hoor.
vrijdag 12 juli 2019 om 23:46
De kaas die er vaak in gaat meestal niet hoor. Maar de meeste vegetariërs lijken dat niet te weten.redbulletje schreef: ↑12-07-2019 23:42Ik zou er ook niet vrolijk van worden, maar TO is het gewend de lekkernijen te skippen.
zaterdag 13 juli 2019 om 00:21
De kaas (en boter) gaat er bij risotto pas op het allerlaatst door, dus je kan gewoon vragen of ze het voor jouw gerecht weglaten. Lukt zowat altijd.
En tuurlijk schat, alleen maar tomaten en tarwe en af en toe een bak sla. Het is echt afzien en nooit meer 'lekkernijen'.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 13-07-2019 00:21
1.24% gewijzigd
zaterdag 13 juli 2019 om 00:21
Risotto hoor je te maken met een goede, zelfgemaakte bouillon. Kortom, meestal niet vegetarisch.redbulletje schreef: ↑12-07-2019 23:42Ik zou er ook niet vrolijk van worden, maar TO is het gewend de lekkernijen te skippen.
zaterdag 13 juli 2019 om 00:26
Waarschijnlijk, maar er zullen ook chefs zijn die dat niet willen of ‘kunnen’.ClumsyNinja schreef: ↑13-07-2019 00:21De kaas (en boter) gaat er bij risotto pas op het allerlaatst door, dus je kan gewoon vragen of ze het voor jouw gerecht weglaten. Lukt zowat altijd.
En tuurlijk schat, alleen maar tomaten en tarwe en af en toe een bak sla. Het is echt afzien en nooit meer 'lekkernijen'.
Tot nu toe is mij zowat elke vakantie wel meegevallen, zowat overal kan je wel iets eten dat vegan is of vegan gemaakt kan worden.
En toch blijf ik, om ontopic te gaan, Israël aanraden, hoewel Tel Aviv blijkbaar steeds meer een hipsterbestemming wordt (zelfs lowcostmaatschappijen vliegen er al op?!) en mij persoonlijk zoiets juist afstoot
zaterdag 13 juli 2019 om 01:47
Klopt. Italiaanse koks zijn ook niet erg bereid hun aanbod aan te passen aan persoonlijke wensen. Dat vinden ze een belediging van hun kookkunst/menu.
En in Frankrijk gaat alles in de boter en wordt ook veel bouillon gebruikt.
(Zuid) Engeland heeft idd echt veel vega eettentjes en er is ook veel vega te krijgen bij kant-en-klaar afdelingen van supermarkten en bij tankstations. Het is daar echt ingeburgerd. En het barst ook nog eens van de Indiase restaurants.
.
zaterdag 13 juli 2019 om 02:15
Het laatste wat ik wil op vakantie is stress over eten en ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Dus als ik in een land ben waar vegetarisch wat lastiger is omdat men het concept niet echt snapt, en ik het niet goed uit kan leggen, dan flex ik/ben ik iets minder strikt. Dan neem ik dus genoegen met het feit dat men voor mij even de balletjes uit de soep vist en dergelijke.
zaterdag 13 juli 2019 om 07:20
Eens. Je schrijft in je OP dat jullie voornamelijk vegetarisch / veganistisch eten. Daaruit leid ik af dat jullie niet superstrikt zijn.TsumTsum schreef: ↑13-07-2019 02:15Het laatste wat ik wil op vakantie is stress over eten en ik vind het leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Dus als ik in een land ben waar vegetarisch wat lastiger is omdat men het concept niet echt snapt, en ik het niet goed uit kan leggen, dan flex ik/ben ik iets minder strikt. Dan neem ik dus genoegen met het feit dat men voor mij even de balletjes uit de soep vist en dergelijke.
Zou dit dan niet een gelegenheid zijn om er iets losser mee om te gaan?
Ik zeg niet dat je direct los moet gaan op vlees, maar meer zoals TsumTsum hierboven post.
Zelf heb ik ook een bepaalde eetstijl (low carb), maar soms ben ik daar bewust wat losser in. Het standaard koekje bij de thee skip ik en als er volle yoghurt of een eiergerecht is neem ik dat als ontbijt ipv brood. Maar als die er niet zijn, neem ik het brood. Ook de lokale specialiteit zal ik zeker proberen, ook al is die niet low carb. Thuis ben ik strikter.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
zaterdag 13 juli 2019 om 07:23
https://www.google.nl/search?q=veganist ... ent=safari
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 13 juli 2019 om 07:26
zaterdag 13 juli 2019 om 08:22
Bedankt voor je reactie, ga ik zeker onthouden!PiNuts14 schreef: ↑13-07-2019 00:26Waarschijnlijk, maar er zullen ook chefs zijn die dat niet willen of ‘kunnen’.
Tot nu toe is mij zowat elke vakantie wel meegevallen, zowat overal kan je wel iets eten dat vegan is of vegan gemaakt kan worden.
En toch blijf ik, om ontopic te gaan, Israël aanraden, hoewel Tel Aviv blijkbaar steeds meer een hipsterbestemming wordt (zelfs lowcostmaatschappijen vliegen er al op?!) en mij persoonlijk zoiets juist afstoot![]()
zaterdag 13 juli 2019 om 08:27
Een beetje kort door de bocht als je de beweegreden niet ziet. Deels vegan door intolerantie en verder zie ik bijna alleen maar voordelen van mijn levensstijl en ja, ik eet lekkerder dan ooitDymphnatam schreef: ↑13-07-2019 06:58Je gaat dus makkelijk 14 uur in een vliegtuig en/ of auto zitten wat enorm belastend is voor het milieu, om aan de andere kant van de wereld principieel veganistisch te gaan doen?
zaterdag 13 juli 2019 om 08:40
Lijkt me best wel terecht idd, je wil als chef niet een bordje kale rijst serveren als dat eerst goed door de vleesbouillon moet en daarna een klodder boter erbij om het eetbaar te maken. Dan haal je maar een potje noodles in de lokale supermarkt. Wat is de fun nog van uit eten gaan als je de échte gerechten niet kunt waarderen?impala schreef: ↑13-07-2019 01:47Klopt. Italiaanse koks zijn ook niet erg bereid hun aanbod aan te passen aan persoonlijke wensen. Dat vinden ze een belediging van hun kookkunst/menu.
En in Frankrijk gaat alles in de boter en wordt ook veel bouillon gebruikt.
(Zuid) Engeland heeft idd echt veel vega eettentjes en er is ook veel vega te krijgen bij kant-en-klaar afdelingen van supermarkten en bij tankstations. Het is daar echt ingeburgerd. En het barst ook nog eens van de Indiase restaurants.
zaterdag 13 juli 2019 om 09:04
Het gaat best ver hoor. Heb in Italië ook wel meegemaakt dat iemand wat parmezaanse kaas vroeg voor over de pasta. Op veel tafels stond zo'n potje met geraspte kaas. Maar dat kreeg-ie niet, want hij had een pasta met vis of garnalen en daar hóórt geen kaas opredbulletje schreef: ↑13-07-2019 08:40Lijkt me best wel terecht idd, je wil als chef niet een bordje kale rijst serveren als dat eerst goed door de vleesbouillon moet en daarna een klodder boter erbij om het eetbaar te maken. Dan haal je maar een potje noodles in de lokale supermarkt. Wat is de fun nog van uit eten gaan als je de échte gerechten niet kunt waarderen?
.
zaterdag 13 juli 2019 om 10:25
Of pizza met ananas erop. Dat is als vloeken in de kerk
Ik snap het ergens ook wel. Zij willen het gerecht zo goed mogelijk afleveren en vinden dat het toevoegen of weglaten van elementen ten koste gaat van hun product. Een soort beroepstrots.
I'm not lazy
zaterdag 13 juli 2019 om 11:08
Klopt dat ze in Italië soms nogal strenge hoort wel/hoort niet voedselopvattingen hebben. Zoals een cappuccino na het diner ook écht niet kan, of een ijsje met een chocoladesmaak én een fruitsmaak. Maar mijn ervaring is dat als je uitlegt wat je wel of niet kan eten dat ze echt wel bereid zijn om mee te denken en aanpassingen te doen. Niet zoals bijvoorbeeld in Japan, waar ze dan nog steeds echt niet iets willen weglaten.
Maar het kan er ook prima mee te maken hebben dat ik wel Italiaans spreek en geen Japans.
Ik ben overigens het meest bekend met het zuiden van Italie en daar zijn sowieso veel groentegerechten. Dat is toch een beetje van origine een 'poor man's kitchen' en dat deel van het land is niet zo rijk, dus dan krijg je vanzelf een keuken met veel plantaardige gerechten.
Maar het kan er ook prima mee te maken hebben dat ik wel Italiaans spreek en geen Japans.
Ik ben overigens het meest bekend met het zuiden van Italie en daar zijn sowieso veel groentegerechten. Dat is toch een beetje van origine een 'poor man's kitchen' en dat deel van het land is niet zo rijk, dus dan krijg je vanzelf een keuken met veel plantaardige gerechten.
zaterdag 13 juli 2019 om 12:11
Hahaha, ik zou het potje kaas van een andere tafel inpikken waarschijnlijk.
zaterdag 13 juli 2019 om 13:31
Denk dat ze dan met de pastaroller achter je aankomenredbulletje schreef: ↑13-07-2019 12:11Hahaha, ik zou het potje kaas van een andere tafel inpikken waarschijnlijk.![]()
.
zaterdag 13 juli 2019 om 13:46
Ik denk dat het in Europa over het algemeen makkelijker is dan in een aantal Aziatische landen waar vlees of vis het hoofdonderdeel is van een maaltijd en de rest bij zaak. Heb je dan iets zonder vlees of vis dan is de kans nog groot dat er toch iets dierlijks in zit in de vorm van een sausje of bouillon. En in die landen wil ik dus niet aangewezen zijn op simpel rijst,frietjes en sla.
Bij het ontbijt houd ik me gewoon aan mijn dieet en is er altijd wel voldoende vega te krijgen. Lunch lukt vaak ook nog wel maar het avondeten vind ik het lastigst. Helemaal als je dan met een groepsreis bent en dan gezellig met een groepje gaat eten.
Bij het ontbijt houd ik me gewoon aan mijn dieet en is er altijd wel voldoende vega te krijgen. Lunch lukt vaak ook nog wel maar het avondeten vind ik het lastigst. Helemaal als je dan met een groepsreis bent en dan gezellig met een groepje gaat eten.
zaterdag 13 juli 2019 om 15:33
Griekenland! En dan niet naar een toeristische tent met gyros maar een echte traditionele taverna. Denk aan dolmades of gevulde paprika's met rijst en verse kruiden, gefrituurde aubergineballetjes, of reuzenbonen in tomatensaus uit de oven.. Of spinazie (en eventueel feta) in filodeeg.
https://www.happycow.net/blog/10-vegan- ... in-greece/
https://www.happycow.net/blog/10-vegan- ... in-greece/