2,5 jaar dubbelleven

04-03-2026 09:16 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik zit in een zeer moeilijke situatie, waarover ik mijn verhaal kwijt wil. Ik vind het zelfs lastig om met mijn psycholoog te bespreken, omdat ik toch schaamte ervaar. Vandaar dat ik het nu van me af ga schrijven. Hopelijk hebben jullie tips voor mij hoe om te gaan met deze situatie.

Ik heb een relatie van 18 jaar met mijn vriend. Huisje, boompje, beestje. Ergens was ik altijd wel gelukkig met zo'n stabiele relatie waarin ik hem helemaal vertrouwde en al die jaren gewoon nog kriebels voelde. We hebben dezelfde vrienden, hobby's etc. Natuurlijk hadden we onze down-momenten. We zijn in de afgelopen jaren veel familieleden verloren. Verder is het zo dat hij een vorm van autisme heeft (pdd-nos). Een man met een gebruiksaanwijzing, maar altijd vond ik hier wel mijn weg in. Recent ben ik erachter gekomen dat hij ook de diagnose zwakbegaafdheid heeft. Iets wat ik niet zozeer achter hem zocht, maar alle vreemde gewoontes toeschreef aan zijn autisme.

Lang verhaal kort, in april 2024 ben ik erachter gekomen dat hij contact had met andere vrouwen via een seksdating-site. Volgens hem was dit alleen erotische chat en zo nu en dan een belletje. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb dit door mijn vingers gekeken. Ik wou onze relatie niet meteen opgeven omdat we zo lang samen zijn en er toch liefde is en wij veel hebben meegemaakt. In april 2025 heb ik een van zijn telefoonnummers uit zijn telefoon nagetrokken. Ik ben er toen achter gekomen dat het toch niet alleen chatcontact en bellen was. Het komt erop neer dat hij 2,5 jaar een dubbelleven had. Hij kwam in parenclubs waar hij met meerdere vrouwen seks heeft gehad. Ook heeft hij daar een vrouw leren kennen waar hij 1 jaar lang een soort van relatie mee had. Op de momenten waarvan ik dacht dat hij gezellig met een collega naar de sauna was, zat hij dus bij andere vrouwen. Mijn vertrouwen in hem is zo ernstig beschadigd momenteel. Ja, we zijn nog samen. Dit omdat hij mij beloofde dat hij hier echt mee zou stoppen, hulp zou gaan zoeken en hij zich besefte dat hij echt fout bezig was en mij niet kwijt wilt. Nu is zijn hulp bij de praktijkondersteuner GGZ bijna afgelopen, omdat dit maar een traject is van 8-9 sessies. Verdere hulp wilt hij wellicht niet omdat hij in de overtuiging is dat hij het wel goed vind gaan en hij echt niet meer vreemd zou gaan. Ik ben zo hopeloos momenteel. Hulp van een professional vind ik essentieel. We hebben vanalles besproken, zelfs een open relatie. Dit ziet hij echter niet zitten omdat hij zelf erg jaloers is. Momenteel zit ik ook zonder werk. Zelfs al zou ik met hem uit elkaar gaan, het huis zou ik graag willen behouden vanwege emotionele waarde. Het lijkt erop dat hij me helemaal heeft leeggezogen van alle energie en ik gewoonweg niet meer weet hoe ik alles moet aanpakken. Ik ben gewoon op. Vooral omdat ik ook denk dat we niet in alle vrede uit elkaar kunnen gaan en ik de steun van mijn overleden moeder mis en al mijn familieleden die vrij recent zijn gestorven allemaal. Wat moet ik nu?😢
Die man heeft net zoveel rechten op de woning als TO. Ze kan hem er niet zomaar uitzetten. De situatie is voor nu niet bedreigend voor TO.

TO, ga in overleg met je vriend. Zorg voor professionele hulp voor jezelf. Maatschappelijk werk kan je mogelijk ook helpen. En praat met de woningbouw.
in april 2024 ben ik erachter gekomen dat hij contact had met andere vrouwen via een seksdating-site. Volgens hem was dit alleen erotische chat en zo nu en dan een belletje. Hoe moeilijk ik het ook vond, ik heb dit door mijn vingers gekeken. Ik wou onze relatie niet meteen opgeven omdat we zo lang samen zijn en er toch liefde is en wij veel hebben meegemaakt.

In april 2025 [...] ben er toen achter gekomen dat het toch niet alleen chatcontact en bellen was. Het komt erop neer dat hij 2,5 jaar een dubbelleven had. Hij kwam in parenclubs waar hij met meerdere vrouwen seks heeft gehad. Ook heeft hij daar een vrouw leren kennen waar hij 1 jaar lang een soort van relatie mee had.

Mijn vertrouwen in hem is zo ernstig beschadigd momenteel. Ja, we zijn nog samen.

Ik ben zo hopeloos momenteel. Hulp van een professional vind ik essentieel. We hebben vanalles besproken, zelfs een open relatie. Dit ziet hij echter niet zitten omdat hij zelf erg jaloers is.

Als ik dit lees vraag ik me af of jij jezelf niet ontzettend veel geweld aangedaan hebt de afgelopen twee jaar. Heb jij dat voor jezelf helder? Hoe de afgelopen twee jaren voor jou waren (en dan met namen het laatste jaar)?

Ik lees dat je meer afstand genomen hebt, meer ruimte bent gaan innemen en minder bent gaan zorgen, dat lijkt me een hele goede ontwikkeling. Maar ik lees ook dat je je heel erg vasthoudt aan hulp voor hem (je lijkt zelfs wat in paniek omdat die paar sessies bij de POH nu stoppen), dat als er maar genoeg hulp voor hém is het wel goed zou kunnen komen ofzo? Want dan kan hij écht veranderen? Klinkt wel echt ongezond.
Je kunt er niet blijven wonen want je werkt niet en hebt geen inkomen. Werk accepteren is volgens mij stap 1...?
Werkt hij wel?
Joepie40 schreef:
05-03-2026 23:07
Je kunt er niet blijven wonen want je werkt niet en hebt geen inkomen. Werk accepteren is volgens mij stap 1...?
Werkt hij wel?
Als TO in een sociale huurwoning woont dan zou zij daar in principe kunnen blijven wonen. In overleg met man en de verhuurder of desnoods door een uitspraak van de rechter bij echtscheiding.
Zou wat moois zijn als iedereen zonder werk op straat zou komen te staan.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Waar gaat ze de huur van betalen dan?
Wij hebben in Nederland een sociaal vangnet van uitkeringen en toeslagen en TO kan haar best doen om weer werk te vinden.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
Jij verdient zoveel beter :-*
Aanstaande woensdag een meeloopdag bij een apotheek. Ik hoop zo dat ik de baan krijg🙂 duim voor me🙂Ja deze relatie is alles behalve gezond. Tjaa zijn kenmerken betreffende zwakbegaafdheid:

Trage informatieverwerking, emoties moeilijker herkennen/reguleren, sterke stemmingswisselingen, een lager emotioneel volwassen niveau, het plannen van dagelijkse taken en zelfstandig functioneren in complexe situaties. Voorkeur voor routine en structuur, snelle overvraging wat kan leiden tot probleemgedrag. 
Succes overmorgen! :thumbsup:
verootje90 schreef:
09-03-2026 19:42
Aanstaande woensdag een meeloopdag bij een apotheek. Ik hoop zo dat ik de baan krijg🙂 duim voor me🙂Ja deze relatie is alles behalve gezond. Tjaa zijn kenmerken betreffende zwakbegaafdheid:

Trage informatieverwerking, emoties moeilijker herkennen/reguleren, sterke stemmingswisselingen, een lager emotioneel volwassen niveau, het plannen van dagelijkse taken en zelfstandig functioneren in complexe situaties. Voorkeur voor routine en structuur, snelle overvraging wat kan leiden tot probleemgedrag. 
En daarbovenop waarschijnlijk: zich niet bewust zijn dat hij deze beperkingen heeft, en dus niet dankbaar zijn dat jij zo veel geduld met hem hebt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
succes gewenst bij de meeloopdag!
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ja wat dan wel zo merkwaardig is dat hij ten opzichte van de buitenwereld wel zo'n leuke, aardige, charmante maar bovenal spraakzame man kan zijn.
Dankjulliewel. Spannend wel ...🙂
verootje90 schreef:
10-03-2026 07:41
Ja wat dan wel zo merkwaardig is dat hij ten opzichte van de buitenwereld wel zo'n leuke, aardige, charmante maar bovenal spraakzame man kan zijn.
Ja zo is mijn ex ook. Niemand die zijn gedrag zo verwachtte .
Voor iedereen een groene tuin
Succes met meelopen.

Verder hoop ik dat je voor jezelf gaat kiezen. En ga wel in gesprek met je psycholoog, die is er juist voor je.
Ik kreeg me deze ochtend toch weer wat uitspraken te horen.
Vandaag heeft hij weer een afspraak bij de praktijkondersteuner GGZ. Hij was kwaad omdat ik vroeg waar hij over gaat praten. Hij moest namelijk gaan nadenken over onze hele situatie en de keuze gaan maken tussen wederom woonbegeleiding/andere psychologische hulp, relatietherapie of relatie verbreken. De ene dag wilt hij verder met hulp, de andere dag de relatie verbreken en zo blijft het continue doorgaan. Vermoeiend dit. Maarja voor mij is het allemaal wel duidelijk, op deze manier wil ik het zeker niet meer. Zeker nu hij vanmorgen zei de man is het sterkere geslacht; ik bepaal hier de wetten.
verootje90 schreef:
04-03-2026 11:45
Ik rekening probeer te houden met zijn autisme en zwakbegaafdheid.
Je bent zijn moeder/verzorger niet, al heb je die rol misschien wel ongemerkt opgepakt de afgelopen jaren.
Dit lijkt me helemaal geen gelijkwaardige relatie.
verootje90 schreef:
09-03-2026 19:42

Oh wat spannend. Ik ga zeker voor je duimen :thumbsup:
Goed bezig hoor!
GroenTuintje schreef:
10-03-2026 08:20
Ja zo is mijn ex ook. Niemand die zijn gedrag zo verwachtte .
Check, hier ook.
Succes morgen TO!
:thumbsup:
verootje90 schreef:
10-03-2026 08:32
voor mij is het allemaal wel duidelijk, op deze manier wil ik het zeker niet meer. Zeker nu hij vanmorgen zei de man is het sterkere geslacht; ik bepaal hier de wetten.

Oh, ga er dan maar vanuit dat jij een andere woning kunt gaan zoeken, want met zulk gedachtengoed zal hij weigeren te vertrekken, het als een nederlaag zien om zelf te verhuizen.

Jij mag zelf bepalen wat jij met jouw tijd doet. Hopelijk kun je bij die nieuwe werkgever blijven lopen en je ex achter je laten.
Succes morgen!
Cum non tum age
Ik kan uit eigen ervaring het volgende zeggen, twee dingen kunnen naast elkaar bestaan. Ik kon zien dat mijn partner allerlei issues had en kwetsbaar was op zijn manier, maar ik kon ook zien dat hij me pijn deed en dat ik me in een voor mij ongezonde situatie bevond. Dat laatste moet uiteindelijk het zwaarst wegen. Ik snap ook dat jij je in een kwetsbare situatie bevindt, maar je hoeft niet vandaag weg. Ik adviseer je alleen niet om je aan dingen te houden zoals ik wil in het huis blijven wonen. Dit soort mannen kunnen je dwars gaan zitten en je langzaam mentaal afbreken. Maak een plan, ga met de huisarts praten, spreek je netwerk aan voor eventueel woonruimte, regel een baan, probeer wat geld opzij te zetten, empower jezelf.
Succes bij de apotheek. En kies voor jezelf! Weg bij deze man!
verootje90 schreef:
04-03-2026 18:06
Hij riep altijd als hardste dat vreemdgaan niet oke is, zo zie je maar weer😭😭
Natuurlijk. Hij vind niet het oké als JIJ dat doet. Voor zichzelf natuurlijk prima.
Maris_90 schreef:
13-03-2026 16:01
Natuurlijk. Hij vind niet het oké als JIJ dat doet. Voor zichzelf natuurlijk prima.
Yep.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven