6 jaar relatie op springen door schoonmoeder
maandag 5 januari 2026 om 23:56
Hi allemaal!
Ik zit met een hele grote tweestrijd. Lang verhaal kort, ik heb een relatie met mijn vriend van 6 jaar lang. Ik heb sinds 3 jaar ruzie met mijn schoonmoeder en geen contact meer met haar. Mijn vriend heeft sinds 2 jaar het contact verbroken met haar maar zit er sinds bijna een jaar over na te denken om het contact weer aan te gaan.
Ik vindt dit erg lastig omdat ik mijn schoonmoeder nooit meer hoef te zien door de dingen die over mij/ons gezegd zijn. Hij wilt dit wel graag maar weet niet zo goed wanneer, kan over een maand zijn maar kan ook over 5 jaar zijn (zijn woorden). Ik vindt deze onduidelijkheid erg lastig maar wil hem ook niet verbieden om contact met haar op te nemen, al weet ik dat dit een groot ding gaat zijn in de toekomst (evt trouwen, kinderen, etc)
Ik merk dat ik de afgelopen maanden er veel moeite mee heb en we hebben hier veel gesprekken over waarbij we nooit tot een oplossing komen en eindigt in ruzie. Hierbij merk ik ook dat mijn gevoelens voor hem steeds meer afnemen tot het punt waar ik nu ben en eigenlijk niet meer in hetzelfde huis wil zijn met hem. Ik ben straks een weekje het huis uit om even na te denken maar ben bang dat ik het antwoord eigenlijk al weet…
Wij wonen samen in een huurwoning die beide op ons naam staat. Op papier zijn mijn vriend en ik niks van elkaar. Misschien denk ik al te ver vooruit en weet ik nog niet hoe dit zal eindigen maar als het eindigt in een relatie breuk zal ik waarschijnlijk degene zijn die het huis zal verlaten. Hoe werkt dit? Volgens mij heb ik geen eigen inschrijf jaren meer omdat we samen huren en een huis kopen wordt denk ik lastig, maar ik wil zeer zeker niet terug in huis bij mijn ouders. Iemand hier ervaring mee?
Ik zit met een hele grote tweestrijd. Lang verhaal kort, ik heb een relatie met mijn vriend van 6 jaar lang. Ik heb sinds 3 jaar ruzie met mijn schoonmoeder en geen contact meer met haar. Mijn vriend heeft sinds 2 jaar het contact verbroken met haar maar zit er sinds bijna een jaar over na te denken om het contact weer aan te gaan.
Ik vindt dit erg lastig omdat ik mijn schoonmoeder nooit meer hoef te zien door de dingen die over mij/ons gezegd zijn. Hij wilt dit wel graag maar weet niet zo goed wanneer, kan over een maand zijn maar kan ook over 5 jaar zijn (zijn woorden). Ik vindt deze onduidelijkheid erg lastig maar wil hem ook niet verbieden om contact met haar op te nemen, al weet ik dat dit een groot ding gaat zijn in de toekomst (evt trouwen, kinderen, etc)
Ik merk dat ik de afgelopen maanden er veel moeite mee heb en we hebben hier veel gesprekken over waarbij we nooit tot een oplossing komen en eindigt in ruzie. Hierbij merk ik ook dat mijn gevoelens voor hem steeds meer afnemen tot het punt waar ik nu ben en eigenlijk niet meer in hetzelfde huis wil zijn met hem. Ik ben straks een weekje het huis uit om even na te denken maar ben bang dat ik het antwoord eigenlijk al weet…
Wij wonen samen in een huurwoning die beide op ons naam staat. Op papier zijn mijn vriend en ik niks van elkaar. Misschien denk ik al te ver vooruit en weet ik nog niet hoe dit zal eindigen maar als het eindigt in een relatie breuk zal ik waarschijnlijk degene zijn die het huis zal verlaten. Hoe werkt dit? Volgens mij heb ik geen eigen inschrijf jaren meer omdat we samen huren en een huis kopen wordt denk ik lastig, maar ik wil zeer zeker niet terug in huis bij mijn ouders. Iemand hier ervaring mee?
dinsdag 6 januari 2026 om 08:07
Je vraagt hem dus eigenlijk te kiezen tussen jou en zijn moeder? Je zegt dat je hem niet wil verbieden contact met haar op te nemen, maar ondertussen maakt die gedachte alleen al dat je bij hem weg wil? Ik snap het volgens mij niet helemaal. Waarover hebben jullie steeds ruzie? Laat hem gewoon contact hebben met haar als hij dat wil en praat daar verder gezamenlijk niet over. Het is zijn keus, laat die ook bij hem dan.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:11
Het klinkt alsof jij jezelf vooropstelt en eigenlijk vindt dat je, als jullie ooit zouden trouwen, mag bepalen dat de moeder van je partner niet welkom is. Terwijl het zíjn moeder is. Het klinkt niet erg alsof jullie goed samenwerken.
Ik vind eigenlijk dat degene wiens familie het is sowieso leidend hoort te zijn in de keuze wel of niet contact te hebben. De koude kant kan de partner zo goed mogelijk steunen, ook als die partner ervoor kiest contact te houden, maar past wat terughoudendheid. Je vrienden kun je kiezen, je schoonfamilie krijg je er gratis bij.
Maar los daarvan, in deze tijden van wooncrisis zou ik nooit vrijwillig de woning verlaten. Wat is er mis met de woning, afgezien van dat je as ex er ook woont? Ben je niet een beetje erg koppig / compromisloos?
Ik vind eigenlijk dat degene wiens familie het is sowieso leidend hoort te zijn in de keuze wel of niet contact te hebben. De koude kant kan de partner zo goed mogelijk steunen, ook als die partner ervoor kiest contact te houden, maar past wat terughoudendheid. Je vrienden kun je kiezen, je schoonfamilie krijg je er gratis bij.
Maar los daarvan, in deze tijden van wooncrisis zou ik nooit vrijwillig de woning verlaten. Wat is er mis met de woning, afgezien van dat je as ex er ook woont? Ben je niet een beetje erg koppig / compromisloos?
dinsdag 6 januari 2026 om 08:12
Ik snap jullie conflict niet helemaal. Waarom zou je vriend per definitie geen contact met zijn moeder mogen? Jij hoeft dan toch nog altijd geen contact met haar te hebben? Bovendien is je vriend zo te lezen hierover nog enorm in dubio, maar jij lijkt zijn worsteling (die er mag zijn, elk kind wil het liefst gewoon een goede band met ouders) gelijk jouw worsteling te maken ipv hem te steunen hierin..
Trouwen en kinderen zijn inderdaad kwesties die dan een extra vraagstuk erbij kunnen krijgen, maar dat is toch iets waar jullie tzt samen uit zien moeten te komen. Daar nu op vooruit lopen helpt niet.
En als je er nu al geen vertrouwen in hebt dat jullie samen uit gaan komen zou ik al helemaal niet aan trouwen beginnen, laat staan kinderen.
Wat je schrijft over het huren en hoe dat zit is iets wat je voordat jullie gingen samenwonen had moeten uitzoeken.
Trouwen en kinderen zijn inderdaad kwesties die dan een extra vraagstuk erbij kunnen krijgen, maar dat is toch iets waar jullie tzt samen uit zien moeten te komen. Daar nu op vooruit lopen helpt niet.
En als je er nu al geen vertrouwen in hebt dat jullie samen uit gaan komen zou ik al helemaal niet aan trouwen beginnen, laat staan kinderen.
Wat je schrijft over het huren en hoe dat zit is iets wat je voordat jullie gingen samenwonen had moeten uitzoeken.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:22
dinsdag 6 januari 2026 om 08:23
Ik snap niet waarom jullie gesprekken hierover in ruzie eindigen. Ik snap ook niet dat je alle gevoelens voor je vriend bent kwijtgeraakt omdat-ie weer contact wil met zijn moeder. Zo'n beetje elk kind wil graag contact met zn ouders, ook als dat enorme klootzakken zijn. Om je partner nou daar zo om te veroordelen, vind ik persoonlijk te ver gaan. En je zegt dat je hem geen contact wil verbieden, maar eigenlijk wil je dat wel. Of je wil in ieder geval dat hij ook geen contact wil.
Als jullie samen zijn ingeschreven, zal je vermoedelijk alleen de maanden/jaren inschrijftijd over hebben die jullie in dit huis wonen. Als je eruit gaat en je hebt geen geld om iets te kopen of vrije sector te huren, zal het vermoedelijk een kamer huren of toch terug naar je ouders worden. Wat had je zelf gedacht dat er verder aan opties waren?
Als jullie samen zijn ingeschreven, zal je vermoedelijk alleen de maanden/jaren inschrijftijd over hebben die jullie in dit huis wonen. Als je eruit gaat en je hebt geen geld om iets te kopen of vrije sector te huren, zal het vermoedelijk een kamer huren of toch terug naar je ouders worden. Wat had je zelf gedacht dat er verder aan opties waren?
dinsdag 6 januari 2026 om 08:23
Als je een sociale huurwoning hebt, kun je je vaak gewoon opnieuw inschrijven om weer inschrijftijd op te doen. (Maar dat heb je zo te horen dus niet gedaan toen je in deze woning trok).
Ik vind dat hij leidend is in contact met zijn moeder. Jij kan ervoor kiezen om mee te gaan als hij gaat of niet.
Ik vraag me wel af wat er zo erg kan zijn dat twee volwassen mensen al 3 jaar ruzie hebben.
Ik vind dat hij leidend is in contact met zijn moeder. Jij kan ervoor kiezen om mee te gaan als hij gaat of niet.
Ik vraag me wel af wat er zo erg kan zijn dat twee volwassen mensen al 3 jaar ruzie hebben.
You can only succeed when there is room to fail.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:25
Ik lees nergens dat de vriend van TO wil dat ook zij weer met haar schoonmoeder omgaat. Alleen dat TO eigenlijk niet wil dat hij weer contact heeft met zijn moeder.Danae schreef: ↑06-01-2026 08:22Je relatie staat niet op springen door je schoonmoeder maar door jullie verschil van inzicht in hoe jullie willen dat de ander met schoonmoeder omgaat. Daarover zullen jullie samen tot een gedeeld inzicht moeten komen, of niet natuurlijk maar dan is dat wat de relatie wellicht doet springen.
dinsdag 6 januari 2026 om 08:37
Hij zal wel willen dat to minder weerstand heeft dat hij weer contact met zijn moeder wil opnemen, anders hadden ze er geen ruzie over gehad.LolplusLolisHiHi schreef: ↑06-01-2026 08:25Ik lees nergens dat de vriend van TO wil dat ook zij weer met haar schoonmoeder omgaat. Alleen dat TO eigenlijk niet wil dat hij weer contact heeft met zijn moeder.
dinsdag 6 januari 2026 om 09:18
dinsdag 6 januari 2026 om 09:43
Weet je wat het zo heftig maakt voor jou? Zit dat meer aan de kant van het verleden (zou je je bijvoorbeeld verraden voelen als hij bereid is om over wat zijn moeder gezegd heeft heen te stappen) of is het meer een angst voor de toekomst (bijvoorbeeld dat zijn moeder hem gaat beïnvloeden en dat jullie -al dan niet met opzet- uit elkaar zal drijven)?
Zouden er afspraken en/of compromissen denkbaar zijn waardoor je wel rustig en gelukkig in je relatie kunt blijven? Wat zou hij je dan moeten beloven?
Zouden er afspraken en/of compromissen denkbaar zijn waardoor je wel rustig en gelukkig in je relatie kunt blijven? Wat zou hij je dan moeten beloven?
dinsdag 6 januari 2026 om 09:53
De schoonmoeder heeft dus dingen over jou/jullie gezegd die voor jou onvergeeflijk zijn. Maar je vriend kan er uiteindelijk wel overheen stappen en wil het contact herstellen. Uit liefde voor je vriend zou ik hem daarin volgen, en een keer met z’n drieën alles uitpraten zodat er misschien weer ruimte komt voor normaal (sporadisch) contact tussen jou en haar.
Een toekomst waarin jij je schoonmoeder niet wil zien terwijl je vriend wel contact met haar heeft, lijkt me een recept voor ellende. Stap over je ego heen en probeer te begrijpen dat niet jíj enorm worstelt met dit probleem maar dat je vriend degene is die (dankzij jouw koppigheid) worstelt en in een onmogelijke positie zit.
Een toekomst waarin jij je schoonmoeder niet wil zien terwijl je vriend wel contact met haar heeft, lijkt me een recept voor ellende. Stap over je ego heen en probeer te begrijpen dat niet jíj enorm worstelt met dit probleem maar dat je vriend degene is die (dankzij jouw koppigheid) worstelt en in een onmogelijke positie zit.
dinsdag 6 januari 2026 om 09:59
Maar zelfs als je vriend zegt: “ik wil nooit meer contact met haar” zelfs dan heeft hij het recht, ook als jullie getrouwd zijn en kinderen hebben, om van gedachte te veranderen.
Ik kan me de ruzie ook niet zo goed voorstellen. 1 van jullie rakelt het onderwerp (steeds) op? En dan zeg jij dat je hem niet wilt verbieden om contact op te nemen maar je bent wel boos als je vriend alleen maar aangeeft dat hij dit in de toekomst wel wilt gaan doen?
Ik zou het onderwerp laten rusten en je er wel bewust van zijn dat op zijn tempo en moment het onderwerp weer ter sprake komt.
Wat ook kan is dat jij naast boosheid naar je schoonmoeder ook boosheid voelt naar je vriend hierover. Misschien is hij niet eerlijk of aardig geweest tegen jou “door” zijn moeder. Dan zou dat onderwerp van gesprek moeten zijn en daarna besluiten of je nog verder kan maar steeds weer oude koeien uit de sloot halen lost niets op.
Ik kan me de ruzie ook niet zo goed voorstellen. 1 van jullie rakelt het onderwerp (steeds) op? En dan zeg jij dat je hem niet wilt verbieden om contact op te nemen maar je bent wel boos als je vriend alleen maar aangeeft dat hij dit in de toekomst wel wilt gaan doen?
Ik zou het onderwerp laten rusten en je er wel bewust van zijn dat op zijn tempo en moment het onderwerp weer ter sprake komt.
Wat ook kan is dat jij naast boosheid naar je schoonmoeder ook boosheid voelt naar je vriend hierover. Misschien is hij niet eerlijk of aardig geweest tegen jou “door” zijn moeder. Dan zou dat onderwerp van gesprek moeten zijn en daarna besluiten of je nog verder kan maar steeds weer oude koeien uit de sloot halen lost niets op.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 6 januari 2026 om 10:19
Ik heb nog helemaal niets aan reacties gelezen. Maar eerst: JIJ hebt niet zo veel te maken met de relatie tussen je vriend en zijn moeder. JIJ mag het prima gewoon zo laten als het is, dat staat helemaal los van hem. HIJ mag zelf weten of, wanneer en onder welke omstandigheden hij de relatie weer wil proberen op te starten.
JIJ zou er goed aan doen om je daar niet mee te bemoeien. Ga niet lopen stoken, om informatie vissen of je mening geven. Laat hem op zijn eigen manier erachter Komen wat voor hem werkt of niet. Jij speelt daar geen rol in.
JIJ zou er goed aan doen om je daar niet mee te bemoeien. Ga niet lopen stoken, om informatie vissen of je mening geven. Laat hem op zijn eigen manier erachter Komen wat voor hem werkt of niet. Jij speelt daar geen rol in.
dinsdag 6 januari 2026 om 10:20
Helemaal eens: je wil hem wel degelijk verbieden om contact op te nemen. Waarom is er ruzie nodig? Er is geen contact tussen jou (To) en schoonmoeder, en dat blijft zo. Prima. Zijn contact met haar staat daar volledig los van. Daarom hoeft jij (to) daar ook helemaal geen mening over te vormen/hebben/geven.Irregular_Choice schreef: ↑06-01-2026 08:07Je vraagt hem dus eigenlijk te kiezen tussen jou en zijn moeder? Je zegt dat je hem niet wil verbieden contact met haar op te nemen, maar ondertussen maakt die gedachte alleen al dat je bij hem weg wil? Ik snap het volgens mij niet helemaal. Waarover hebben jullie steeds ruzie? Laat hem gewoon contact hebben met haar als hij dat wil en praat daar verder gezamenlijk niet over. Het is zijn keus, laat die ook bij hem dan.
dinsdag 6 januari 2026 om 10:23
Volledig eens met de eerste zin. Niet met de tweede zin. Er hoeft geen gedeeld inzicht te zijn. To mag besluiten om zelf geen contact te willen. To's vriend mag zelf besluiten wat hij met het contact wil.Danae schreef: ↑06-01-2026 08:22Je relatie staat niet op springen door je schoonmoeder maar door jullie verschil van inzicht in hoe jullie willen dat de ander met schoonmoeder omgaat. Daarover zullen jullie samen tot een gedeeld inzicht moeten komen, of niet natuurlijk maar dan is dat wat de relatie wellicht doet springen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in