Acceptatie
vrijdag 27 december 2019 om 12:58
Naar aanleiding van een ander topic het volgende: stel een man en vrouw samen. De man is stil/rustig praat niet makkelijk. De schoonfamilie zijn mensen die makkelijk praten en snappen het eigenlijk niet als iemand niet makkelijk praat. Hierdoor ligt de man niet goed bij de familie.
De schoonfamilie laten het initiatief bij de man liggen. Hij moet zelf maar praten. De man wordt niet bij gesprekken betrokken en zit er vaak verloren bij. Juist hierdoor is het voor hem nog moeilijker een gesprek te beginnen.
Uiteindelijk komen er kinderen. Deze zijn spontaan en schoonfam ontvangt ze met open armen. Er wordt lief tegen de kinderen gedaan en veel tegen gepraat. De man wordt nog steeds genegeerd.
Is het terecht wat de familie doet of gaan ze te ver?
De schoonfamilie laten het initiatief bij de man liggen. Hij moet zelf maar praten. De man wordt niet bij gesprekken betrokken en zit er vaak verloren bij. Juist hierdoor is het voor hem nog moeilijker een gesprek te beginnen.
Uiteindelijk komen er kinderen. Deze zijn spontaan en schoonfam ontvangt ze met open armen. Er wordt lief tegen de kinderen gedaan en veel tegen gepraat. De man wordt nog steeds genegeerd.
Is het terecht wat de familie doet of gaan ze te ver?
vrijdag 27 december 2019 om 13:03
Hoe kunnen we dat nu vanuit 1 berichtje bepalen, wij zijn er niet bij.
Zelf heb ik een schoonzus die niet spraakzaam is. Heb er jaren in geïnvesteerd en geprobeerd gesprekken mee te voeren. Waren altijd eenzijdige gesprekken waar ze alleen met ja en nee op antwoordde. Soms kwam er een zin als antwoord maar een wedervraag nooit. Ik ben er nu mee opgehouden. Ik groet haar bij binnenkomst en weg gaan en daar laat ik het inmiddels bij.
Zelf heb ik een schoonzus die niet spraakzaam is. Heb er jaren in geïnvesteerd en geprobeerd gesprekken mee te voeren. Waren altijd eenzijdige gesprekken waar ze alleen met ja en nee op antwoordde. Soms kwam er een zin als antwoord maar een wedervraag nooit. Ik ben er nu mee opgehouden. Ik groet haar bij binnenkomst en weg gaan en daar laat ik het inmiddels bij.
vrijdag 27 december 2019 om 13:04
Dit had al lang opgelost moeten worden. Van beide partijen erg onvolwassen gedrag. Je doet toch moeite om het gezellig te maken en houden. De stille persoon probeert om af en toe actief deel te nemen aan het gesprek. Schoonfamilie doet moeite om af en toe de partner erbij te betrekken. En de rest van de tijd gaat partner niet mee, leest een boek, gaat een trui breien, etc etc.
Maar zolang niemand verandert, zal er ook niets veranderen. En je kunt een ons wegen met wachten totdat de ander gaat veranderen.
Maar zolang niemand verandert, zal er ook niets veranderen. En je kunt een ons wegen met wachten totdat de ander gaat veranderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 27 december 2019 om 13:05
Dan heb je inderdaad geprobeerd. Meer kan je niet doen.Tess1981 schreef: ↑27-12-2019 13:03Hoe kunnen we dat nu vanuit 1 berichtje bepalen, wij zijn er niet bij.
Maar als het nooit is geprobeerd. Gewoon nooit begrepen dat iemand stil is. Maar later wel de moeite gedaan wordt voor de kinderen.
vrijdag 27 december 2019 om 13:09
welke man?bitterkoekjespudding schreef: ↑27-12-2019 13:08De man heeft er last van. Voelt zich niet geaccepteerd. Daardoor is hij nog stiller.
vrijdag 27 december 2019 om 13:11
vrijdag 27 december 2019 om 13:15
Dan wordt het tijd dat ie zn mond open gaat doen. Hoe vervelend ook voor die man, dit kunnen de consequenties zijn van een gebrek aan sociale vaardigheden. Dit zou ook kunnen gebeuren op zn werk, de voetbalclub etc etc. Hij kan natuurlijk ook denken " zo ben ik nu eenmaal en ze moeten me nemen zoals ik ben" en dat is ook ok, maar dan gaat er ws niet veel voor hem veranderen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-12-2019 13:08De man heeft er last van. Voelt zich niet geaccepteerd. Daardoor is hij nog stiller.
vrijdag 27 december 2019 om 13:16
Het klinkt een beetje alsof de vrouwelijke partner vooral wil dat iedereen gezellig met elkaar omgaat zonder dat zij daar zelf iets voor hoeft te doen. In hoeverre staat de vrouw haar man bij in dit contact of zit erbij en laat zij het allemaal gebeuren?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 27 december 2019 om 13:18
het is niet echt, je kan dus een rol voor haar bedenken. Stel dat die vrouw ook al ervaren heeft dat die man niet zo gezellig is, dan zou ze kunnen scheiden, steun van de familie heeft ze welviva-amber schreef: ↑27-12-2019 13:16Het klinkt een beetje alsof de vrouwelijke partner vooral wil dat iedereen gezellig met elkaar omgaat zonder dat zij daar zelf iets voor hoeft te doen. In hoeverre ervaart de man dit als een probleem?
vrijdag 27 december 2019 om 13:24
Dan zou hij (met eventuele hulp) dit bespreekbaar moeten maken.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-12-2019 13:08De man heeft er last van. Voelt zich niet geaccepteerd. Daardoor is hij nog stiller.
En ik vraag me af of hij dit in meerdere situaties in zijn leven heeft.
vrijdag 27 december 2019 om 13:28
Precies.Honingdropje2 schreef: ↑27-12-2019 13:15Dan wordt het tijd dat ie zn mond open gaat doen. Hoe vervelend ook voor die man, dit kunnen de consequenties zijn van een gebrek aan sociale vaardigheden. Dit zou ook kunnen gebeuren op zn werk, de voetbalclub etc etc. Hij kan natuurlijk ook denken " zo ben ik nu eenmaal en ze moeten me nemen zoals ik ben" en dat is ook ok, maar dan gaat er ws niet veel voor hem veranderen.
Hij kan zelf ook eens de moeite nemen om een gesprek te beginnen als hij er last van heeft. Lekker makkelijk om de schuld bij de familie te leggen.
vrijdag 27 december 2019 om 13:50
Maar hebben zij het nooit geprobeerd? Ik lees dat ze het van hem af willen laten hangen, dat wil toch niet zeggen dat ze het niet willen proberen? Misschien bedoelen ze hier juist mee, hij is zoals hij is en dat accepteren we en laten hem in zijn waarde en het hem op zijn tempo doen.bitterkoekjespudding schreef: ↑27-12-2019 13:05Dan heb je inderdaad geprobeerd. Meer kan je niet doen.
Maar als het nooit is geprobeerd. Gewoon nooit begrepen dat iemand stil is. Maar later wel de moeite gedaan wordt voor de kinderen.
Dat de kinderen wel die aandacht krijgennvia logisch, van hen krijgen ze wel reactie terug.
Ik vraag me af of die man het als vervelend ervaart en zo ja, waarop die vroeg in al die tijd niet heeft geprobeerd om al dan niet met hulp man wat mondiger te maken.
Als hij bij familie al niet durft te praten, hoe dit in het dagelijks leven gaat.
En als hij dit vervelend vindt, hij niet zelf de stap heeft gemaakt het al dan niet met hulp op te lossen.
vrijdag 27 december 2019 om 13:57
Ik zou als vrouw hem betrekken in de gesprekken. Onderwerp aansnijden en mening van man vragen of over een leuke situatie gaan praten waar kan in betrokken was. Je kunt vrij eenvoudig linkjes leggen in gesprekken zo is de drempel laag om je er in te mengen. Maar dan moet die man hem wel ik durven koppen..
vrijdag 27 december 2019 om 14:07
Dat andere topic is nogal uit de bocht gevlogen door een pagina’s lang meningsverschil over kleding en etiquette.Sterrenwacht007 schreef: ↑27-12-2019 13:47Niet weer !! In het andere gelijkaardige topic staan er al 3365 reacties. Ga daar lezen .
Als introverte van het stel zou ik alleen maar heel blij zijn dat schoonouders lief en enthousiast op de kinderen reageren.
Bovendien zijn kinderen een geweldige afleiding waardoor de focus niet meer op de stille Willie ligt en hij/zij zich ook eindelijk eens kan ontspannen in het gezelschap dat voorheen zoveel eisen aan hem/haar stelde.
vrijdag 27 december 2019 om 14:14
Wat doet hij zelf?bitterkoekjespudding schreef: ↑27-12-2019 13:08De man heeft er last van. Voelt zich niet geaccepteerd. Daardoor is hij nog stiller.
Kleine stapjes kunnen helpen. Laat hem de volgende keer naar de hobbies of werk van je ouders vragen. Als daarna doodbloed dab de volgende keer opnieuw en Dan gaat het mss beter. Kleine stapjes.
Ik heb ook weinig aanspraak op feestjes bij schoonfamilie. Dus ik voer een paar keer dergelijke gesprekken. Dus ik voer een aantal van dat soort gesprekjes en Dan vind ik t wel weer gezegend.
vrijdag 27 december 2019 om 14:24
Hij reageert wel op vragen en stelt zelf ook vragen. Maar hij ligt gewoon niet goed bij de familie. Waardoor hij er heel vaak verloren bij zit.
Hij heeft het wel ter sprake gebracht en zijn vrouw ook. Zij krijgen steeds als antwoord dat de familie al heel veel heeft gedaan en dat hij zelf maar moet praten. (in de ogen van de man en vrouw is er juist heel weinig contact met de man gezocht. Hij wordt niet echt bij dingen betrokken. Alles zou vanuit hemzelf moeten komen ook al heeft hij hier veel meer moeite mee dan de familie)
Het is dus gewoon zo dat de man wel gedag wprdt gezegd,maar verder wordt er geen aandacht aan hem besteed.
Ook naar de wens van de vrouw om de man meer bij dingen te betrekken wordt niets mee gedaan/geluisterd.
Juist dat de kinderen wel worden geaccepteerd vinden zowel de man als vrouw heel erg. Dat er wel moeite wordt gedaan voor de kinderen maar niet voor de man.
Hij heeft het wel ter sprake gebracht en zijn vrouw ook. Zij krijgen steeds als antwoord dat de familie al heel veel heeft gedaan en dat hij zelf maar moet praten. (in de ogen van de man en vrouw is er juist heel weinig contact met de man gezocht. Hij wordt niet echt bij dingen betrokken. Alles zou vanuit hemzelf moeten komen ook al heeft hij hier veel meer moeite mee dan de familie)
Het is dus gewoon zo dat de man wel gedag wprdt gezegd,maar verder wordt er geen aandacht aan hem besteed.
Ook naar de wens van de vrouw om de man meer bij dingen te betrekken wordt niets mee gedaan/geluisterd.
Juist dat de kinderen wel worden geaccepteerd vinden zowel de man als vrouw heel erg. Dat er wel moeite wordt gedaan voor de kinderen maar niet voor de man.
vrijdag 27 december 2019 om 14:34
De schoonfam heeft nooit gezellig gedaan tegen de man. Dat is het verschil met de kinderen.sugarmiss schreef: ↑27-12-2019 13:11De kinderen in dit verhaal geven respons op de pogingen tot contact
door opa en oma. Logisch dus dat opa en oma wel gezellig doen tegen de kinderen. Hun moeite voor contact wordt immers beloond.
Bij de schoonzoon heeft het geen enkele zin. Logisch dat ze daar dan ook geen moeite meer voor doen.
Soms gaat de man wel mee naar bepaalde gelegenheden maar ook dan wordt hij genegeerd. En krijgt later ook te horen dat hij niets of te weinig heeft gezegd. Dat maakt het weer moeilijker om toch mee te gaan de volgende keer.