Achternaam na trouwen
vrijdag 6 januari 2023 om 10:44
Goedemorgen,
Wij staan binnenkort voor de keuze wat te doen met onze achternamen na trouwen. Mijn partner heeft besloten zijn eigen achternaam te houden. Ik ben nog aan het twijfelen. Wat hebben jullie gekozen en waarom?
Ik twijfel zelf over eigen achternaam houden of naam partner-eigen naam.
Ik vind het wel wat hebben om aan mijn achternaam te zien dat we getrouwd zijn en ik denk dat wij voor toekomstige kinderen kiezen voor de achternaam van partner en ik vind het dan fijn dat ik ook dezelfde achternaam heb als de kinderen. Daarnaast heb ik (waarschijnlijk logisch) meer een connectie met mijn eigen achternaam en verandert mijn achternaam voor officiële dingen als paspoort enzo natuurlijk niet. Voor mijn werk wil ik sowieso mijn eigen achternaam aanhouden, maar dat lijkt me verder geen probleem voor de keuze (ik kan gewoon de mails etc. met mijn naam houden).
Wij staan binnenkort voor de keuze wat te doen met onze achternamen na trouwen. Mijn partner heeft besloten zijn eigen achternaam te houden. Ik ben nog aan het twijfelen. Wat hebben jullie gekozen en waarom?
Ik twijfel zelf over eigen achternaam houden of naam partner-eigen naam.
Ik vind het wel wat hebben om aan mijn achternaam te zien dat we getrouwd zijn en ik denk dat wij voor toekomstige kinderen kiezen voor de achternaam van partner en ik vind het dan fijn dat ik ook dezelfde achternaam heb als de kinderen. Daarnaast heb ik (waarschijnlijk logisch) meer een connectie met mijn eigen achternaam en verandert mijn achternaam voor officiële dingen als paspoort enzo natuurlijk niet. Voor mijn werk wil ik sowieso mijn eigen achternaam aanhouden, maar dat lijkt me verder geen probleem voor de keuze (ik kan gewoon de mails etc. met mijn naam houden).
zaterdag 7 januari 2023 om 11:22
Positive_vibes schreef: ↑07-01-2023 11:10Omdat je het nu naar een beoordeling van de details en je eigen achtergrond maakt. Dat is het niet.
Je kan uitzoomen en dan zijn gewoon in zijn algemeenheid bepaalde dingen te beoordelen.
Dat uitzoomen is voor mij lastig op dit punt. Ik vind zelf een 50/50-benadering van werken/zorgen/huishouden feministischer dan hoe mijn man en ik het geregeld hebben. Of hadden, kan ik beter zeggen, want we hebben nu tieners en mijn man en ik werken inmiddels alweer bijna even veel.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:26
Ik had het niet in mijn eerste reactie gezet, maar mijn man heeft dit gedaanMuurbloempje115 schreef: ↑07-01-2023 11:19Als je graag dezelfde achternaam wil als je man, kan je man toch ook jouw achternaam nemen.
Van mij had het niet echt gehoeven, maar hij wilde per se dezelfde achternaam hebben. Ik zeg prima, maar dat betekent wel dat je mijn achternaam aan moet nemen, want andersom ga ik niet doen
De reacties uit onze omgeving zijn erg leuk, vooral de meeste vrouwen vinden het fantastisch (sommige mannen wat minder, want hun vriendinnen/verloofden willen dit nu ook :p )
zaterdag 7 januari 2023 om 11:29
Dan wil ik toch graag weten hoe je beiden dragen elkaars achternaam noemt.
En wat is: het tegendeel eigenlijk?
1 neemt naam aan vs 2 nemen naam aan, of
1 neemt naam aan vs geen neemt naam aan, of 1 neemt naam aan vs 1 neemt níet naam aan, 2 neemt wel naam aan.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:29
Precies. Of beide de dubbele naam voeren (ik vind voor allebei dezelfde volgorde het mooist persoonlijk.)Muurbloempje115 schreef: ↑07-01-2023 11:19Als je graag dezelfde achternaam wil als je man, kan je man toch ook jouw achternaam nemen.
In praktijk zie ik vaker eigen naam eerst gevolgd door partners naam.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:31
Dit is de enige variant die in mijn omgeving niet voorkomt: dat de man alleen de naam van zijn partner voert! Ik zie hier wel de constructie dat de man de naam van zijn partner toevoegt aan zijn eigen naam.Zanahoria schreef: ↑07-01-2023 11:26Ik had het niet in mijn eerste reactie gezet, maar mijn man heeft dit gedaan
Van mij had het niet echt gehoeven, maar hij wilde per se dezelfde achternaam hebben. Ik zeg prima, maar dat betekent wel dat je mijn achternaam aan moet nemen, want andersom ga ik niet doen![]()
zaterdag 7 januari 2023 om 11:32
Die optie blijft een beetje ondergesneeuwd, maar ook dat was voor de helft ongeëmancipeerd, geloof ik. (Ik heb er al eerder naar gevraagd).
(Waarbij in mijn lexicon ongeëmancipeerd net iets anders betekent dan feministisch).
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 07-01-2023 11:33
10.22% gewijzigd
zaterdag 7 januari 2023 om 11:32
We heten beiden Jansen - de Vries, maar voeren dus inderdaad allebei mijn achternaam.Loosduinen schreef: ↑07-01-2023 11:31Dit is de enige variant die in mijn omgeving niet voorkomt: dat de man alleen de naam van zijn partner voert! Ik zie hier wel de constructie dat de man de naam van zijn partner toevoegt aan zijn eigen naam.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:37
Volgens mij is alles feministisch behalve: Meneer Geboortenaam en Mevrouw Geboortenaammeneer of Meneer Geboortenaam en Mevrouw Geboortenaammeneer-Geboortenaam.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:37
zaterdag 7 januari 2023 om 11:41
zaterdag 7 januari 2023 om 11:57
We praten langs elkaar heen. Jij gaf als reactie op mij dat het gebruik van de naam van je man geen feministische keuze is.Positive_vibes schreef: ↑07-01-2023 11:16Ik doe helemaal niet krampachtig, voor mij is het juist ontzettend simpel.
En ik ben het overigens geheel met je eens dat helemaal niet goed is dat vrouwen er steeds meer op hun bord bij krijgen.
Maar wederom maak jij er een soort goed of fout van. Mijn hele punt is dus dat dat helemaal niet zo hoeft te zijn en vrouwen ook helemaal niet in de weerstand hoeven te schieten als iets als geen feministische keuze bestempeld wordt. Ik heb intussen al een keer of honderd gezegd dat dat geen oordeel maar een constatering is.
Juist als we daar gewoon over kunnen praten kunnen we het ook hebben over waarom vrouwen keuzes maken en hoe dat voor iedereen beter kan worden.
Maar dat beweer ik helemaal niet. Ik vind ook niet dat het gebruik van de naam van je man en feministische keuze is.
Mijn oorspronkelijke punt was dat me verbaas over de conclusies die vooral vrouwen over elkaar trekken op basis van een achternaam. Beide kanten op.
Ik lees hier: waarom trouwen als je geen eenheid wil zijn. Alsof je alleen een eenheid bent als je allemaal dezelfde naam hebt. Ik lees ook, en vond zelf ook, dat het leuk was omdat je dan dezelfde achternaam hebt. Inmiddels weet ik dat dat niks uitmaakt.
Ik lees dat je onafhankelijk bent als je je eigen naam houdt. Wat ook niet per se waar is. Net zoals je niet per se een afhankelijke vrouw bent omdat je een traditionele keuze maakt. Je bent ook geen alcoholist omdat je een wijntje drinkt.
Dat was mijn punt. Ik ging in op jouw reactie waarin je lijkt te zeggen dat ik het als een feministische keuze beschouw om zelf te kiezen voor de naam van je man.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zaterdag 7 januari 2023 om 11:58
Appels perenPositive_vibes schreef: ↑07-01-2023 11:21Tja maar sommige zaken zijn gewoon objectiveerbaar.
Anders zou ik ook wel kunnen zeggen dat ik het super feministisch vind om huisvrouw te zijn. Dat maakt het nog niet waar.
Annie houdt eigen achternaam, omdat ze de naam van de man afschuwelijk vindt
Marie houdt eigen achternaam, omdat ze het onzin vindt dat een vrouw de naam van man kiest.
Zelfde keuzes, maar niet allebei feministisch.
zaterdag 7 januari 2023 om 11:58
Niet alles gelezen dus misschien heel erg mosterd…
Wij kregen bij de ondertrouw de vraag, waarop ik meteen aangaf mijn eigen naam te willen houden. Man enigszins verbaasd tot ik vroeg waarom hij dan niet mijn achternaam aannam (we zaten in die tijd in moeilijke medische trajecten dus het trouwen was wel zeer gewenst maar geen topprioriteit dus dit soort details hadden we helemaal niet bij stil gestaan).
Toen kwamen de kinderen en wilde ik toch wel graag “gehuwd met mansnaam” in mijn paspoort hebben staan. Geen probleem volgens de gemeenteambtenaar, en inderdaad het stond keurig in mijn paspoort. Maar in alle officiële brieven was ik opeens mevrouw mansnaam-eigennaam.
Omdat de kinderen het fijn vonden dat we allemaal wel dezelfde naam hebben heet ik nu dus eigennaam-mansnaam. En in de praktijk gebruik ik alleen mijn eigen achternaam.
Enige tijd dat ik het lastig vond was toen onze dochter jong was en veel speel- en doktersafspraken had. Ik heb toen een aantal keren op het werk als ik iemand belde gezegd:” met Jannie achternaam, moeder van Hannie mansnaam, o sorry, ik stond nog in moedermodus”. Leverde meestal wel leuke gesprekken op maar het voelde niet echt professioneel.
Wij kregen bij de ondertrouw de vraag, waarop ik meteen aangaf mijn eigen naam te willen houden. Man enigszins verbaasd tot ik vroeg waarom hij dan niet mijn achternaam aannam (we zaten in die tijd in moeilijke medische trajecten dus het trouwen was wel zeer gewenst maar geen topprioriteit dus dit soort details hadden we helemaal niet bij stil gestaan).
Toen kwamen de kinderen en wilde ik toch wel graag “gehuwd met mansnaam” in mijn paspoort hebben staan. Geen probleem volgens de gemeenteambtenaar, en inderdaad het stond keurig in mijn paspoort. Maar in alle officiële brieven was ik opeens mevrouw mansnaam-eigennaam.
Omdat de kinderen het fijn vonden dat we allemaal wel dezelfde naam hebben heet ik nu dus eigennaam-mansnaam. En in de praktijk gebruik ik alleen mijn eigen achternaam.
Enige tijd dat ik het lastig vond was toen onze dochter jong was en veel speel- en doktersafspraken had. Ik heb toen een aantal keren op het werk als ik iemand belde gezegd:” met Jannie achternaam, moeder van Hannie mansnaam, o sorry, ik stond nog in moedermodus”. Leverde meestal wel leuke gesprekken op maar het voelde niet echt professioneel.
zaterdag 7 januari 2023 om 12:01
Maar de zaken die jij hier stelt zijn nou net niet objectiveerbaar.Positive_vibes schreef: ↑07-01-2023 11:21Tja maar sommige zaken zijn gewoon objectiveerbaar.
Anders zou ik ook wel kunnen zeggen dat ik het super feministisch vind om huisvrouw te zijn. Dat maakt het nog niet waar.
Er zijn overigens genoeg vrouwen die oprecht vinden dat de keuze om thuis huisvrouw te zijn een feministische keuze is. Dat is niet wat ik vind, maar het is waar dat keuzevrijheid een verworvenheid is. Dus ik kan daar verder geen oordeel over hebben als die keuze inderdaad vrijwillig is.
zaterdag 7 januari 2023 om 12:02
Meteenboekjeopdebank schreef: ↑07-01-2023 11:58Ik heb toen een aantal keren op het werk als ik iemand belde gezegd:” met Jannie achternaam, moeder van Hannie mansnaam, o sorry, ik stond nog in moedermodus”. Leverde meestal wel leuke gesprekken op maar het voelde niet echt professioneel.
Ik zou dit heel grappig vinden inderdaad
zaterdag 7 januari 2023 om 13:29
En dat is objectief gezien onjuist. Feminisme is een ideologie. Dat heb ik ook niet zelf verzonnen ofzonavyblue schreef: ↑07-01-2023 12:01Maar de zaken die jij hier stelt zijn nou net niet objectiveerbaar.
Er zijn overigens genoeg vrouwen die oprecht vinden dat de keuze om thuis huisvrouw te zijn een feministische keuze is. Dat is niet wat ik vind, maar het is waar dat keuzevrijheid een verworvenheid is. Dus ik kan daar verder geen oordeel over hebben als die keuze inderdaad vrijwillig is.
En dat het geen feministische keuze is, is ook weer totaal iets anders dan dat het een verkeerde keuze zou zijn. Daar kun je wmb inderdaad niet tot nauwelijks een oordeel over hebben.
Als iemand tegen mij zegt dat mijn zoon mijn mans achternaam heeft niet heel feministisch is, ben ik daar ook niet beledigd over. Dat is immers ook gewoon zo.
positive_vibes wijzigde dit bericht op 07-01-2023 13:40
24.81% gewijzigd
zaterdag 7 januari 2023 om 13:33
Dan praten we inderdaad langs elkaar heen want dat laatste heb ik helemaal niet gezegd. Ik denk ook oprecht helemaal niet dat jij dat zo beschouwdHexopbezemsteel schreef: ↑07-01-2023 11:57We praten langs elkaar heen. Jij gaf als reactie op mij dat het gebruik van de naam van je man geen feministische keuze is.
Maar dat beweer ik helemaal niet. Ik vind ook niet dat het gebruik van de naam van je man en feministische keuze is.
Mijn oorspronkelijke punt was dat me verbaas over de conclusies die vooral vrouwen over elkaar trekken op basis van een achternaam. Beide kanten op.
Ik lees hier: waarom trouwen als je geen eenheid wil zijn. Alsof je alleen een eenheid bent als je allemaal dezelfde naam hebt. Ik lees ook, en vond zelf ook, dat het leuk was omdat je dan dezelfde achternaam hebt. Inmiddels weet ik dat dat niks uitmaakt.
Ik lees dat je onafhankelijk bent als je je eigen naam houdt. Wat ook niet per se waar is. Net zoals je niet per se een afhankelijke vrouw bent omdat je een traditionele keuze maakt. Je bent ook geen alcoholist omdat je een wijntje drinkt.
Dat was mijn punt. Ik ging in op jouw reactie waarin je lijkt te zeggen dat ik het als een feministische keuze beschouw om zelf te kiezen voor de naam van je man.
Je eennalaatste alinea is zelfs ongeveer letterlijk mijn punt.
Iets kan een feministische actie zijn of niet, los van of jij (in z’n algemeenheid) een feminist bent of niet.
Juist dat loskoppelen is de kern van wat ik probeer te zeggen.
zondag 8 januari 2023 om 10:57
Dus eigenlijk omdat ik vanuit traditie (en ook een ouderwetse romantische gedachte) mijn mans achternaam heb aangenomen ben ik niet feministisch? Of hoe moet ik het lezen? Ik vind dat er nogal wat oordelen zijn daarover, terwijl het juist een vrije keuze is voor iedereen. Dat laatste vind ik belangrijker dan het wel/niet feministisch zijn.
Sorry ik lees het misschien verkeerd maar krijg er een beetje raat gevoel bij. Er zijn zoveel andere gebieden nog waar vrouwen een inhaalslag moeten en kunnen maken tov mannen dat het dragen van zijn achternaam niet eens in mij opkomt om daarover te "vallen". Alsof het iets is wat in deze tijd echt niet meer kan want je hebt toch al een achternaam?
Sorry ik lees het misschien verkeerd maar krijg er een beetje raat gevoel bij. Er zijn zoveel andere gebieden nog waar vrouwen een inhaalslag moeten en kunnen maken tov mannen dat het dragen van zijn achternaam niet eens in mij opkomt om daarover te "vallen". Alsof het iets is wat in deze tijd echt niet meer kan want je hebt toch al een achternaam?
zondag 8 januari 2023 om 11:01
Ja dat snapte ik wel. Je zei het alleen in reactie op mij, dus het leek alsof je het over mij had.Positive_vibes schreef: ↑07-01-2023 13:33Dan praten we inderdaad langs elkaar heen want dat laatste heb ik helemaal niet gezegd. Ik denk ook oprecht helemaal niet dat jij dat zo beschouwd![]()
Je eennalaatste alinea is zelfs ongeveer letterlijk mijn punt.
Iets kan een feministische actie zijn of niet, los van of jij (in z’n algemeenheid) een feminist bent of niet.
Juist dat loskoppelen is de kern van wat ik probeer te zeggen.
Het is mi alleen niet heel relevant of het een feministische keuze is.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
zondag 8 januari 2023 om 11:28
Ik snap zelf niet waarom je als vrouw een deel van je identiteit zou moeten inleveren als je gaat trouwen.
Alsof je een stukje van jezelf verliest en je vanaf dat moment in dienst staat van je partner. No way dat ik dat ooit zou doen. Het voelt heel ongelijkwaardig.
Voor anderen voelt dat kennelijk niet zo, dus voor ieder de vrije keuze natuurlijk. Maar dit is waarom ik dat nooit zou willen.
Maar wij zijn al niet eens getrouwd.
Dit is ook wel waarom ik me ook roterger van kerstkaarten van schoonfamilie gericht aan ‘familie voorletter vriendsnaam’. Eh hoezo is hij de familie? Dat zijn we samen.
Alsof je een stukje van jezelf verliest en je vanaf dat moment in dienst staat van je partner. No way dat ik dat ooit zou doen. Het voelt heel ongelijkwaardig.
Voor anderen voelt dat kennelijk niet zo, dus voor ieder de vrije keuze natuurlijk. Maar dit is waarom ik dat nooit zou willen.
Maar wij zijn al niet eens getrouwd.
Dit is ook wel waarom ik me ook roterger van kerstkaarten van schoonfamilie gericht aan ‘familie voorletter vriendsnaam’. Eh hoezo is hij de familie? Dat zijn we samen.
zondag 8 januari 2023 om 11:44
Dat is alleen maar zo al je je identiteit (mede) ontleent aan je naam. Je voegt eerder iets toe... En een stukje van mezelf verliezen? Zeker niet, zo onzeker sta ik niet in het leven! Ook 43 jaar geleden niet. Gelijkwaardigheid heeft niets met de (vaak praktische) keuze voor het gebruiken van een naam te maken. Ik ben blij dat ik, welke naam ik ook gebruik, nooit het gevoel zou kúnnen krijgen in dienst te staan van mijn man.Wombat schreef: ↑08-01-2023 11:28Ik snap zelf niet waarom je als vrouw een deel van je identiteit zou moeten inleveren als je gaat trouwen.
Ik gebruik nu al meer dan 2 x zo lang mijn mans naam als mijn vaders naam. En de gelijkwaardigheid is uiteraard gewoon gebleven. Anders zou hij allang mijn man niet meer zijn.
Vanaf start forum hier actief. Lang dus....
zondag 8 januari 2023 om 11:54
Ik heb het topic nog niet gelezen, maar geef vast antwoord op de vraag. Ik heb gekozen voor de combinatie 'zijn naam - mijn naam'. Handtekening heb ik niet aangepast, dat is toch niet echt leesbaar 
Ik vind het wel makkelijk om dezelfde achternaam te hebben. Toentertijd hadden we ook een kinderwens en leek het ook om die reden praktisch om dezelfde achternaam te dragen.
Ik vind het wel makkelijk om dezelfde achternaam te hebben. Toentertijd hadden we ook een kinderwens en leek het ook om die reden praktisch om dezelfde achternaam te dragen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in