Afkappen of doorgaan?

09-08-2025 11:13 108 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik ben na een, bewuste, lange date stop weer gaan daten. Iemand die onverwachts op mijn pad kwam. We ontmoeten elkaar eerst op een meer zakelijk event, wisselden socials uit en daarna niets meer gehoord. Paar weken erna weer elkaar gezien op een feestje, toen nummers uitgewisseld.

De dag erna zijn we in de avond al gaan wandelen. Hele leuke gesprekken en sowieso iemand die bij mij past qua achtergrond, baan etc. Ik merkte vanuit hem wel al dat hij sneller de fysieke kant op ging en ik moest op de rem trappen. Ik heb hem een paar keer erna ook weer spontaan gezien, en steeds zat dat fysieke in de weg want hij ging sneller. Maar tegelijkertijd hadden we leuke gesprekken, hield hij dagelijks contact. Alles wat ik heel fijn vind, het was niet iemand die verdween maar consistent bleef. Maar ik miste het daten, zijn leven is erg druk dus hij deed moeite op zijn manier om mij te zien, maar het was vaak spontaan, als in op de dag zelf/paar uur vantevoren. Ik gaf aan dat dat niet mijn manier is van daten en ik het anders wil. Daardoor kan ik me fysiek ook wat meer openstellen.

Fast forward 1,5 maand later. Fysiek gaat het beter vanuit mijn kant, maar toch niet helemaal lekker, ik weet niet waarom. Want als we samen zijn draait het fysiek ook om mij. Het daten zoals ik wil lukt nog steeds niet, ik geef duidelijk aan wat ik belangrijk vind, maar het lukt hem gewoon niet, of hij wil niet, geen idee. Ik hoor steeds veel woorden van hem, maar zie niet de actie. Althans, niet op de manier die ik fijn zou vinden.
Ik zie dat hij serieus is en mij leuk vindt, maar ik voel me toch niet gezien. Ik voel het hierdoor gewoon niet meer merk ik.
Maar ik durf het niet af te kappen omdat ik 'eindelijk' iemand heb die op papier gewoon klopt, alles in orde heeft, consistent is, goed kan communiceren, dingen die ik ook belangrijk vind. Maar ik vind het zo stom dat ik toch waarde hecht aan de andere dingen die ik niet krijg. Ik vraag me steeds af of ik teveel vraag. Misschien zit ik mezelf in de weg, geen idee, maar ik merk ook dat ik het minder leuk heb met hem qua gesprekken. Het is niet echt luchtig of grappig, ik mis iemand waarmee ik kan lachen.

Ik denk dat het ook meespeelt dat aan het begin fysiek alles te snel voor mij ging en ik steeds keer op keer grenzen aan moest geven, dat was best vermoeiend en haalde het leuke er voor mij vanaf. Ik snap dat daten tijd kost, maar ik voel het gewoon niet meer.

Wat zouden jullie doen? Ik ben bang dat ik iets ''weggooi'' wat goed voor mij is. Ik heb al zoveel gesprekken gehad voor mijn gevoel dat ik niet denk dat een gesprek hier nog een keer over handig is.
Muis12345 schreef:
09-08-2025 12:44
Ja en daar twijfelde ik steeds over, zijn het imperfecties of zijn het dealbreakers die ik echt belangrijk vind? Of vind ik hem gewoon niet leuk genoeg om door het niet kunnen plannen van dates te kunnen kijken bijv.
Je twijfelt niet, want je weet dat je het niet fijn vindt. Alleen al door het openen van een topic, weet je je eigen antwoord toch al? Je twijfel is ratio, ik zou naar je gevoel luisteren.
Muis12345 schreef:
09-08-2025 12:41
Ik mis inderdaad leuke dingen gepland doen. We doen wel leuke dingen, dus we spreken niet alleen thuis af. Maar het is vaak dan last minute, en dat vind ik dan lastig, want dan moet ik altijd toevallig kunnen. Ik wil wel wat concreets voorstellen, maar ik voel dan dat ik niet dezelfde 'energie' terugkrijg en dat haalt het plezier voor mij weg (is ook al een slecht teken denk ik).

Wat het meest aantrok in hem waren onze gedeelde interesses en de normen en waarden. Daarnaast ook een leuk sociaal leven naast elkaar waar we elkaar in konden vinden. En ik vond/vind het aantrekkelijk dat we goed communiceren.
Maar hoe uit zich dat stukje goed communiceren dan?
Jij hebt (fysieke) grenzen aangegeven en dat heeft hij niet gehoord, jij hebt voorkeuren aangegeven en hij heeft dat niet gehoord.
En hij zal waarschijnlijk ook dingen hebben gezegd die jij niet hebt gehoord.
Praten is niet hetzelfde als communiceren hè?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
dubbel
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Als er in 6 weken al zoveel gesprekken nodig zijn, wordt het hem niet.
Sommige mensen zijn gewoon niet zo van het plannen. Maar dat is dan het aard van het beestje, dat verander je niet door goede gesprekken. Maar het heeft niks te maken met moeite willen doen voor de relatie.

Maar los van dat wel kunnen/willen plannen, zitten jullie met meer dingen niet op 1 lijn. Het fysieke, het samen kunnen lachen. Alles bij elkaar is het gewoon geen match.
Ik snap er niets van. Hij doet moeite en hij houd contact en blijft aanwezig maar hij date niet op de manier wat jij wilt?

Wat wil jij dan? Kun je dat concreet maken?
Het klinkt namelijk wel ingewikkeld en ik denk dat in een relatie in het begin wel vaker zoeken is dat iedereen anders is en je elkaar goed leert kennen en dat is soms ook water bij de wijn doen.

Maar nooit op fysiek vlak. Als jij iets niet wilt moet hij dat respecteren en hoef je dat niet steeds te vertellen

Je mag het altijd uitmaken dat is je goed recht maar soms kun je iets ook een tijdje aanzien
where ever you go, go with your heart
Ik snap niet zoveel van je bericht of wat het probleem nu is maar ik lees wel dat het allemaal erg ingewikkeld wordt gemaakt. Als het nu al zo ingewikkeld is, stop er dan mee. Gun jezelf een ongecompliceerde relatie.
Daten is ook om te ontdekken of je bij elkaar past. En dat is hier niet het geval. Je hebt het geprobeerd en ontdekt nu dat jullie niet bij elkaar passen. Stop ermee.
Skawa schreef:
09-08-2025 13:17
Ik snap er niets van. Hij doet moeite en hij houd contact en blijft aanwezig maar hij date niet op de manier wat jij wilt?

Wat wil jij dan? Kun je dat concreet maken?
Het klinkt namelijk wel ingewikkeld en ik denk dat in een relatie in het begin wel vaker zoeken is dat iedereen anders is en je elkaar goed leert kennen en dat is soms ook water bij de wijn doen.

Maar nooit op fysiek vlak. Als jij iets niet wilt moet hij dat respecteren en hoef je dat niet steeds te vertellen

Je mag het altijd uitmaken dat is je goed recht maar soms kun je iets ook een tijdje aanzien
Inderdaad zoals je het zegt, niet op de manier die ik wil en mij gezien voel.
En dat is het dilemma waar ik mee zit, moet ik het nog een tijdje aanzien? Ben ik nu te snel, moet ik het nog meer tijd geven om elkaar te leren kennen?

Het fysieke is nu prima na 1,5 maand maar het is dus wel stroef gegaan waar ik nog mee kan zitten en daardoor wat meer terughoudend ben.
dubbel
Je zegt steeds dat je op bepaalde zaken niet in kunt gaan ivm zijn herkenbaarheid TO. Is hij een bekende Nederlander? En komt hij gelijk in Shownieuws als hij met jou op het terras gaat zitten? Of wat bedoel je anders met “we daten niet zoals ik dat zou willen?”

Voor de rest denk ik dat het in zo’n beginfase gewoon helemaal goed moet zitten/voelen. Ik geloof niet zo in iets “laten groeien”. Maar dat is mijn mening.
dawncutler schreef:
09-08-2025 14:45
Je zegt steeds dat je op bepaalde zaken niet in kunt gaan ivm zijn herkenbaarheid TO. Is hij een bekende Nederlander? En komt hij gelijk in Shownieuws als hij met jou op het terras gaat zitten? Of wat bedoel je anders met “we daten niet zoals ik dat zou willen?”

Voor de rest denk ik dat het in zo’n beginfase gewoon helemaal goed moet zitten/voelen. Ik geloof niet zo in iets “laten groeien”. Maar dat is mijn mening.

Oh nee dat heeft daar niets mee te maken. We daten dus vooral last minute en tussendoor. Vooruit plannen lukt hem niet. Terwijl ik daar juist wel behoefte aan heb. Of dan is het ‘we gaan nog een keer wat leuks doen’. Maar hoe, wat wanneer komt er dan niet van. En ja, ik stel ook activiteiten voor, daar staat hij dan wel open voor. Hij komt zelf alleen niet met iets. En ik weet niet of dat dan ligt aan geef hem nog wat tijd, of dat is inderdaad gewoon hoe hij is en ik moet dat accepteren en ermee doorgaan of juist dat het niet bij me past. En ik merk dat ik het dus best belangrijk vind.
muis12345 wijzigde dit bericht op 09-08-2025 15:15
Reden: Aanvulling
17.72% gewijzigd
Muis12345 schreef:
09-08-2025 15:13
Oh nee dat heeft daar niets mee te maken. We daten dus vooral last minute en tussendoor. Vooruit plannen lukt hem niet. Terwijl ik daar juist wel behoefte aan heb. Of dan is het ‘we gaan nog een keer wat leuks doen’. Maar hoe, wat wanneer komt er dan niet van. En ja, ik stel ook activiteiten voor, daar staat hij dan wel open voor. Hij komt zelf alleen niet met iets. En ik weet niet of dat dan ligt aan geef hem nog wat tijd, of dat is inderdaad gewoon hoe hij is en ik moet dat accepteren en ermee doorgaan of juist dat het niet bij me past. En ik merk dat ik het dus best belangrijk vind.
Enerzijds vraag ik me af: moet het daten niet teveel op jou manier? Ik denk alleen dat dat niet het échte issue is. Na een eerste (vrij rationele) klik merk je gewoon dat dit niet juiste man voor jou is. Anders zouden bepaalde verschillen er ook veel minder toe doen. Daar hoef je je niet voor te verantwoorden, gun jezelf én hem iemand bij wie jullie beter passen.
Muis12345 schreef:
09-08-2025 14:38

Het fysieke is nu prima na 1,5 maand maar het is dus wel stroef gegaan waar ik nog mee kan zitten en daardoor wat meer terughoudend ben.

Het fysieke is dus helemaal niet prima want jij blijft terughoudend. Je hebt geen vertrouwen.
Wil je ons eens wat meer vertellen over dat fysieke stuk? Waar ging hij een grens over? En hoe is het dan gegaan dat je dit uiteindelijk wel toe hebt gelaten? Daar wordt je situatie echt niet herkenbaar van, als je daar wat meer over vertelt.
En concreet: zijn jullie al wel of niet met elkaar naar bed geweest?
Je voelt het niet en ook fysiek geen aantrekking blijkbaar. Kappen dus, wel zo eerlijk naar hem toe.
Courage schreef:
09-08-2025 15:39
Het fysieke is dus helemaal niet prima want jij blijft terughoudend. Je hebt geen vertrouwen.
Wil je ons eens wat meer vertellen over dat fysieke stuk? Waar ging hij een grens over? En hoe is het dan gegaan dat je dit uiteindelijk wel toe hebt gelaten? Daar wordt je situatie echt niet herkenbaar van, als je daar wat meer over vertelt.
En concreet: zijn jullie al wel of niet met elkaar naar bed geweest?
Hij wilde te snel al zoenen bijvoorbeeld en kleine aanrakingen die voor mij te snel gingen. Dat gaf ik aan maar hij bleef doorgaan. Toegegeven, uiteindelijk ging ik er in mee nadat die het bleef proberen. Maar ik voelde me er niet goed over naderhand.

Ik dacht ook, daar hoor ik niets meer van maar hij bleef consistent interesse tonen en toen dacht ik, is het toch niet alleen fysiek? Tweede keer probeerde die ook weer best veel, en telkens voelde het niet goed en dat gaf ik ook aan.

Na een paar keer elkaar zien, we zagen elkaar best veel spontaan de eerste paar weken, hebben we wel gemeenschap gehad en ik wilde dat ook. En dat was opzich fijn. Maar als het een maand later gebeurd was was het ook prima. Dus ik ben misschien ook mijn eigen grenzen over gegaan. En nu merk ik dat hij wel elke keer gemeenschap wil, terwijl dat voor mij niet elke keer hoeft. Maar toch laat ik me erin meeslepen.

En qua daten, ja misschien wil ik het teveel op mijn manier, maar tot nu toe hebben we dat niet gedaan (qua plannen). En verder, de laatste keer in ons gesprek gaf die aan dat die inderdaad niet zijn best had gedaan om aan mijn behoeftes te voldoen en weet nou even niet meer of die zei dat die dat wel wilde gaan doen (denk het wel). Hij is nu een paar dagen weg. Ergens denk ik, moet ik hem dan nog de kans geven om het nu wel concreet te laten zien?

Andersom vindt die mij ook lastig in dingen zoals flexibel zijn qua meegaan in zijn ideeen, maar daarin ben ik (volgens hem) verbeterd. Dus volgens mij doe ik ook wel moeite.
je bedoelt dus dat er last minute bij elkaar thuis wordt afgesproken maar nooit een x avondje bioscoop, uit eten, terras, weekend weg etc.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
09-08-2025 15:54
je bedoelt dus dat er last minute bij elkaar thuis wordt afgesproken maar nooit een x avondje bioscoop, uit eten, terras, weekend weg etc.

Zo klinkt het voor mij ook.
Hebben jullie sindsdien al een date gehad zonder dat er sprake was van gemeenschap?
En hoe was hij toen?
Voelde je je daarna 'verplicht' om op de volgende date wel weer gemeenschap te hebben?
Ik zou daar op afknappen hoor, steeds blijven proberen als jij hebt aangegeven dat niet fijn te vinden. Uiteindelijk ga je zelf die grens over inderdaad, maar logisch dat je je niet helemaal fijn voelt bij hem.
Het is zoals het is
Zoal ik het lees doen ze wel leuke dingen, maar wordt dat nooit vooruit gepland. Dus wel ‘ga je vanavond mee naar x?’ maar niet ‘zullen we volgend weekend y gaan doen?’
Het is zoals het is
Muis12345 schreef:
09-08-2025 15:53
Hij wilde te snel al zoenen bijvoorbeeld en kleine aanrakingen die voor mij te snel gingen. Dat gaf ik aan maar hij bleef doorgaan. Toegegeven, uiteindelijk ging ik er in mee nadat die het bleef proberen. Maar ik voelde me er niet goed over naderhand.

Ik dacht ook, daar hoor ik niets meer van maar hij bleef consistent interesse tonen en toen dacht ik, is het toch niet alleen fysiek? Tweede keer probeerde die ook weer best veel, en telkens voelde het niet goed en dat gaf ik ook aan.

Na een paar keer elkaar zien, we zagen elkaar best veel spontaan de eerste paar weken, hebben we wel gemeenschap gehad en ik wilde dat ook. En dat was opzich fijn. Maar als het een maand later gebeurd was was het ook prima. Dus ik ben misschien ook mijn eigen grenzen over gegaan. En nu merk ik dat hij wel elke keer gemeenschap wil, terwijl dat voor mij niet elke keer hoeft. Maar toch laat ik me erin meeslepen.

En qua daten, ja misschien wil ik het teveel op mijn manier, maar tot nu toe hebben we dat niet gedaan (qua plannen). En verder, de laatste keer in ons gesprek gaf die aan dat die inderdaad niet zijn best had gedaan om aan mijn behoeftes te voldoen en weet nou even niet meer of die zei dat die dat wel wilde gaan doen (denk het wel). Hij is nu een paar dagen weg. Ergens denk ik, moet ik hem dan nog de kans geven om het nu wel concreet te laten zien?

Andersom vindt die mij ook lastig in dingen zoals flexibel zijn qua meegaan in zijn ideeen, maar daarin ben ik (volgens hem) verbeterd. Dus volgens mij doe ik ook wel moeite.
Afkappen dus als het je nu al niet blij maakt.
Dat is gewoon een voorkeur denk ik, maar dat het je dwars zit zegt volgens mij wel dat je gevoel niet helemaal goed zit
Het is zoals het is
Daten moet toch gewoon vertrouwd voelen en vanzelf gaan? Dit klinkt als eindeloos gedoe. En je voelt het gewoon niet. Ik geloof er echt niet in dat zoiets nog gaat groeien naar een fijne relatie.
Ik krijg hier Ingrid en Rinus vibes van. Tegen Rinus zou ik zeggen: ga lekker naar huis, en zoek iemand die beter bij je past.

Dus dat zou ook tegen je date zeggen.

Hij denkt waarschijnlijk dat het allemaal beter wordt als jij meer in de relatie bent, en jij hoopt dat hij dan voornamelijk van je afblijft.

Geen recept voor geluk voor beiden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven