agressie maar wat is mijn aandeel?

16-04-2008 22:37 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo!

sinds 3/4 jaar heb ik een vriend. Onze relatie is nooit makkelijk geweest door de vele problemen die hij heeft. Moeilijke jeugd, schulden, drugs en drankverleden en foute vrienden. Met de laatste 2 dingen is hij met succes op eigen houtje sinds een half jaar gestopt, waar ik veel bewondering voor heb. Hij wil echt een andere richting op met zijn leven. Hij is verder ook heel lief voor me, is oprecht geinteresseerd in me. Hij maakt vaak duidelijk dat hij een toekomst met mij wil opbouwen en richt zijn hele leven nu in op mij. Ik vind dat aan de ene kant fijn maar het benauwt mij ook. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden als ik met mijn vriendinnen afspreek.

Hij vind het erg moeilijk om mij te vertrouwen omdat hij weinig vertrouwen in mensen heeft. Ook is hij vroeger zelf vaak vreemdgegaan. Ik begin het echter zat te worden dat ik nooit eens zonder dat er issues onstaan eens kan afspreken met andere mensen. Ik heb soms ook het gevoel dat ik op mijn tenen mote lopen. afgelopen week hadden we ruzie om dat ik vrijdag uitga met mijn vriendinnen.( dat doe ik zo eens in de 2 maanden) ik trok het niet en wilde weglopen. ( ik vind het moeilijk om met confilcten om te gaan) daar werd hij zo boos om dat hij me in eerste intstantie niet doorliet. Toen ben ik keihard gaan schreeuwen. hierop liet hij me wel gaan maar gooide wel een schoen naar me toen en schold me uit. Ik weet gewoon niet meer wat ik hiermee moet of deze relatie zinvol is. ik besef dat ik ook een aandeel heb, niet goed met conflicten om kan gaan..

Hij heeft echter ook laten zien dat hij kan veranderen en gaat volgende week ook in therapie.

Wat is jullie mening hierover?
Tia Dalma, ik weet dat je gelijk hebt maar vind het zo moeilijk en vooral pijnlijk om hem los te laten. heb toch het gevoel, hem in de steek te laten...als ik hem aan de telefoon heb breekt mijn hart Ben echt bang dat hij het niet meer trekt en rare dingen gaat doen... Er is pas ook een post traumatische stress stoornis bij hem gediagnostiseerd waardoor hij alles al somber en negatief ziet....
Toffeetje, je wilt je ex graag helpen en steunen, dat is begrijpelijk. Maar het heeft weinig zin!! Het helpt even, voor de korte termijn, maar op de lange termijn hebben zowel jij als je ex ern iets aan. Je ex komt zo niet toe aan de onderliggende problemen, de problemen waar hij echt iets aan moet doen, en jij komt niet toe aan je eigen pijn en eigen leven. Hoe moeilijk het ook is, zie de afstand als iets wat jullie beiden helpt!!
Hai Teigera

ja je hebt gelijk... het is ook niet zo dat wel elkaar nu nog zien. ik bel hem alleen elke dag eventjes op te laten weten dat ik aan hem denk. Hij voelt zich nogal alleen. Hij heeft ook de financiele middelen niet om erop uit te trekken ofzo, Hij zit de hele dag maar thuis, heeft totaal geen afleiding. Zijn psycholoog heeft hem ook aangeraden even niet te gaan werken dus hij heeft gewoon niks om handen.. Hij wil graag gaan sporten maar daar heeft hij dus ook het geld niet voor..
hai toffeetje!

Eerst wil ik je even complimenteren met je beslissing! Echt heel goed dat je uit deze destructieve relatie hebt kunnen stappen! Maar nog lees ik uit je berichten dat je zijn lot je heel erg aantrekt, eigenlijk zou je het liefste het allemaal voor hem oplossen volgens mij..

Maar.. zoals je zelf ook wel weet, is hij de enige die zijn problemen kan oplossen! Als hij graag wil gaan sporten, maar het geld er niet vloor heeft, kan hij ook kiezen om bijvoorbeeld te gaan hardlopen, fietsen, wandelen, thuis oefeningen...

Ik heb ook het gevoel, dat hij allemaal heel zielig doet.. zodat hij weet dat hij die gevoelige plek bij jou raakt en dat je misschien weer bij hem terugkomt... Begrijp me niet verkeerd, het zal heel moelijk zijn voor hem. Maar jij bent niet de persoon hem daarbij te helpen.. je hebt het tenslotte niet voor niks uitgemaakt, probeer je schuld en zorgend gevoel wat meer los te laten zodat je jullie ex relatie echt kan gaan los laten! Nogmaals, het was de goede stap! Succes..
Ik ben al twee jaar weg. Was in het begin ook bezorgd om wat 'ie zou doen. Gelukkig had 'ie in de eerste maanden intensief psychische hulp.

Hij mailt nog steeds aan mij als 'ie ergens hoog mee zit.

Maar ik kan het niet oplossen voor hem, ik kan zijn leven niet goed maken. Dat moet 'ie zelf doen. Ook al kost hem dat zo ontzettend veel moeite.

Hoop dat jij ook die omslag kunt maken in jouw denken, dat híj zijn leven moet leven, en iemand anders zoeken om op te leunen als hij perse wil leunen.
hai hanneke en mazelle!!

bedankt voor jullie steun!

Ik zou het inderdaad het liefste allemaal oplossen voor hem, misschien ook wel om zo mijn eigen verdriet te vergeten... niet de goede oplossing. ik had al bijna voorgesteld om het sporten voor hem te betalen maar je hebt gelijk hij kan ook gaan fietsen wandelen etc. Ik vind het zelf ook heel erg moeilijk om hem los te laten. zou ook graag vrienden blijven, elkaar niet zien maar gewoon bellen ... mamzelle goed om te horen dat jij die omslag hebt gemaakt, hopelijk gaat dat bij mij ook lukken
he t valt niet mee!!

Maar één ding weet ik zeker, dat gaat je lukken!!
Toffeetje, het klinkt mij een beetje als een vorm van het helperssyndroom in de oren.

Je over-verantwoordelijkheidsgevoel voor anderen en alles willen doen voor de ander ten koste van jezelf.

Veel vrouwen hebben daar last van en komen daardoor in destructieve relaties terecht.

Misschien moet je het daar ook eens over hebben bij de therapeut?

Ik heb er ook last van gehad hoor. En op het moment dat ik erachter kwam dat ik dat een beetje had (ook een paar destructive relaties gehad) werd me veel duidelijk.

Alleen het herkennen ervan lost al veel op.

Je kunt iemand verhalen aanhoren en begrip op brengen en hier en daar misschien heel en af toe iets voor die persoon doen. Maar je kunt niet het hele probleem voor die persoon oplossen. Het is ZIJN probleem dus HIJ moet ermee zien te dealen. Niet jij.

Hij had die problemen al voordat je hem leerde kennen, het komt niet door jou. Dus.. duidelijk dat hij er iets mee moet en niet jij.

Je hebt hem al de weg gewezen en een spiegel voorgehouden dat ie echt iets moet gaan doen met zijn problemen en dat is al heel knap van je! Meer hoef je echt niet te doen.
hanneke dank je wel, ik ga mijn best doen!

Precious1, ik vind vind het idd heel moeilijk om hem aan zijn lot over te laten. Hoewel mijn vorige relaties wel 'gezonde' relaties waren heb ik zeker een over verantwoordelijkheidsgevoel voor anderen en voel ik me blij en voldaan als ik anderen kan helpen. Ik vind de wereld waarin we leven keihard en te individualistisch. Iedereen is alleen maar met zichzelf bezig. Misschien moet ik ook maar eens proberen te accepteren dat het nu eenmaal zo is ipv. maar voor idereen altijd klaar te staan? Ik ga woensdag naar de psycholoog, dan zal ik het er zeker over hebben! dank je!
---
Hai Shivaaya!

fijn om jou reactie te lezen, heb ook je eigen post gelezen. Erg herkenbaar idd! die jaloezie daar wordt ik ook helemaal gek van. En dan idd ruzie maken en bexchuldigen...hij probeert het wel te veranderen maar dat gaat niet zomaar in een keer misschien pas als je 15 jaar samen bent? maar zo lang ga ik niet wachten.... Had jij ook weleens twijfels of je jou exvriend wel kon vertrouwen? ik voel me ook erg schuldig omdat hij het zo moeilijk heeft nu. ik vind het eigenlijk ook wel heel zielig voor hem dat hij zo is, zo zal hij nooit een normale relatie krijgen.. maar goed dat is uiteindelijk ook zijn eigen verantwoordelijkheid..

die laatste zin die je schrijft;

'Als je werkelijk van iemand houd en om iemand geeft doe je er alles aan om degene gelukkig te zien en bij je te houden.'

moeten we maar goed in ons achterhoofd houden!!

sterkte!!
quote:toffeetje schreef op 22 mei 2008 @ 12:18:

Hai Teigera

ja je hebt gelijk... het is ook niet zo dat wel elkaar nu nog zien. ik bel hem alleen elke dag eventjes op te laten weten dat ik aan hem denk. Dat zou ik niet doen. Jij bent niet verantwoordelijk voor zijn problemen en zijn welzijn. Zo kom je nooit van hem los en gebruikt hij misschien binnenkort weer geweld tegen je.
--
hoi shivaaya!

jeeetje dat is helemaal erg dat hij zoiets durft te doen. En dat ook nog terwijl je net uit het ziekenhuis komt... Hoe is het nu met je, zie je hem nog of heb je het contact verbroken? Ik bel nu alleen nog met hem en sta steeds meer achter mijn beslissing, kom ook wat meer los van hem! hoop dat het met jou ook goed gaat! strekte!
Ben het niet eens met de vriend van, etc.

Maar statements dat het 'slachtoffer' nooit schuld heeft zijn klinklare onzin. Als ik een K1 fighter lang genoeg terg dat hij (of zij: sexier) een mietje is krijg ik vroeg of laat een klap voor mn bek... passive aggressive is de term...
quote:toffeetje schreef op 21 mei 2008 @ 14:32:

bedankt!

Ik hou me bij mijn beslissing, krijg gelukkig een hoop steun van iedereen en volgende week kan ik nara de psycholoog.

Maar zit enorm over hem in. Hij heeft niemand met wie hij kan praten( dat deed hij met mij) en heeft daarnaast al veel problemen. Ik zou hem willen helpen maar weet niet hoe. Vriendschap is te pijnlijk op het moment..

Ik wilde dat hij ook steun had..

Je hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor zijn welbevinden, en je hoeft hem ook niet te helpen. Daar zijn hulpverleners voor. Een relatie gebasseerd op het 'helpen' van de ander werkt NOOIT.

Ik heb zelf ook jaren geleden een relatie gehad met een verknipte man. Als drugsbaby geboren, geadopteerd, lukte niet bij zijn adoptief ouders, zelf verslaafd geraakt, criminele activiteiten, gevangenis etc etc etc. Maar ik dacht te zien hoe hij 'echt' was....Van mijn ouders mocht ik er niet mee omgaan (woonde nog thuis) dus deed ik het stiekem, want ik wilde hem 'helpen' net als jij. Na jou, lang verhaal kort, na een aantal keer bedrogen te zijn geweest en uiteindelijk ook een keer geslagen te zijn geweest omdat meneer niet geleerd had te communiceren tijdens een ruzie was voor mij de maat vol.

Je kunt iemand niet helpen, iemand moet ZICHZELF helpen, en pas als je stabiel bent en zelf gelukkig bent kun je het met een ander delen. Niet eerder.

De meneer waar ik een relatie mee had, daar is het nooit meer goed mee gekomen, doet nog steeds wat hij toen ook al deed, en ik was blij dat ik dat op tijd heb gezien. Het is een les voor altijd geworden, ik blijf verre van dat soort mensen, want dat brengt verdriet en er zit gewoon geen toekomst in. Bovendien, stel je voor dat je gaat samenwonen, kinderen krijgen dat is toch geen basis??? Word wakker meid, en zoek een leuke man, die zijn er genoeg. Waar je op kunt bouwen en waar toekomst in zit. Voor minder minder moet je het gewoon niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven