Allebei ongelukkig

17-04-2018 12:18 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu 2,5 jaar samen. Zij (71) weduwe na 40 jaar huwelijk. Ik (78) gescheiden van derde relatie na 10 jaar. Ontmoet via datingsite. Na 4 maanden bij haar ingetrokken. Ik ben door financiele crisis berooid, heb alleen nog kleren, computer en fiets, plus een normaal pensioen. Zij is bemiddeld, heeft mooi appartement. We delen de maandelijkse uitgaven. Twee van mijn kinderen, mijn beste vriend en mijn familie hebben in eerste instantie geweigerd haar te ontmoeten, vonden het te snel gaan voor hen. Die beste vriend heeft na 33 jaar uiteindelijk de vriendschap beeindigd, na contacten met mijn ex waar ik niks van wist.
Al die afwijzingen waren voor ons allebei erg pijnlijk. Ze wil die twee kinderen nog steeds niet ontmoeten, ook al hebben ze via mij spijt betuigd. Ik had/heb verder weing vrienden. Die vindt ze helaas niet erg leuk. Ik ben in haar omgeving (kinderen, kleinkinderen, famile, vrienden) met open armen ontvangen. Ik kan het goed met hen vinden. Deze tegenstelling is langzaam maar zeker tussen ons ingekomen. Van haar kant is er nog maar heel weinig intimiteit van welke soort ook, terwijl ik er grote behoefte aan heb, iets dat ze weet van mij.
Dat alles leidt nu tot heftige ruzies. Zij verwijt mij dat ik mijn kinderen niet goed heb opgevoed, dat ik slecht voor mijn oude dag heb gezorgd, enz. Ik verwijt haar dat ze niet kan vergeven, dat ze mij haar opvattingen opdringt over “wat hoort”, enz. Ze heeft nu voorgesteld dat ik maar beter apart kan gaan wonen om daar mijn kinderen en vrienden te ontmoeten. Ik kan dat financieel niet opbrengen en ik wil niet bij een van mijn kinderen moeten intrekken. Bovendien vind ik dat dat de relatie in de waagschaal zet. Het idee om zo nu en dan met mijn koffertje voor een paar dagen terug te komen stoot mij heel erg tegen de borst. Van LATten naar samenwonen, ja, maar van samenwonen naar LATten, nee.
Ik weet dat ze vaak behoorlijk emotioneel reageert, heftig soms, en dat dit alles bij haar ook veel negatieve fysieke effecten geeft. Ik raak onzeker, angstig, ik reageer erg boos of ik trek me helemaal terug. Relatietherapie is voor haar absoluut onbespreekbaar. We voelen ons allebei machteloos, verdrietig, soms het gevoel dat we dit niet hadden moeten beginnen. Maar de stap zetten om ermee te stoppen doen we niet. Praten helpt nauwelijks. Ik heb zoiets van “we kunnen niet met elkaar en we kunnen niet zonder elkaar”. Want we kunnen het samen ook verschrikkelijk leuk hebben, plezier, uitgaan, probleempjes bespreken, naar het strand, hele leuke vacanties gehad, enz. En we maken ook nog wel plannen voor de komende tijd zoals een hondje erbij nemen, geplande vacantie definitief reserveren, enz.
Ik weet niet meer wat en hoe .......
Jejoue schreef:
18-04-2018 14:28
Er is beleefd en er is truttig en uitsluitend.
Maar daar mag u anders over denken, natuurlijk.
Ik weet niet waar ik me precies aangesproken moet voelen volgens jou.
Ik ben die 50 plusser die ouderen met u aanspreekt en heb niet het idee dat ik me daarmee truttig gedraag, integendeel.
Ik heb met enige regelmaat een praatje met twee van mijn oudere buurmannen en we kunnen erg veel lol hebben, ondanks het feit dat ik ze niet bejegen als zijnde mijn schoolvriendjes.
Ik stel voor dat je één en ander eens verder verduidelijkt dan.
Wel, Cateautje, er is een verschil tussen forummen en het gewone dagelijkse verkeer.
Bij AH zou ik de man zeker vousvoyeren en jou ook.
Maar hier is dat geen gebruik en schept een enorme afstand.
Ben ik het niet mee eens. Deze man geeft aan hoe oud hij is en dan is mijn verbale verkeer niet anders dan in het dagelijks leven.
Ik zie niet in waarom ik voor het forummen een uitzondering zou moeten maken.

Hoe je mij aanspreekt zal me roesten overigens.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-04-2018 14:45
Ben ik het niet mee eens. Deze man geeft aan hoe oud hij is en dan is mijn verbale verkeer niet anders dan in het dagelijks leven.
Ik zie niet in waarom ik voor het forummen een uitzondering zou moeten maken.

Hoe je mij aanspreekt zal me roesten overigens.
Eens

TO heeft ook geen bezwaar getoond. Ik neem dan aan dat het wel gewaardeerd wordt. Volgens mij heeft iemand hier ook gevraagd of het oké is.
Ik vind dat er niks mis is met respect tonen voor iemands leeftijd. Ik sprak mijn oma ook altijd aan met u.

Overigens voel ik me hierdoor niet belemmerd mijn mening te geven. Het één sluit voor mij het ander niet uit.
Het aller-, allermooiste van dit topic vind ik ‘vacantie’, in de spelling van drie of vier spellingswijzigingen geleden.

Brengt de brieven van mijn oma in herinnering. :heart:
Hoewel die van een generatie eerder was, mogelijk bezigde TO terzelfdertijd kommunistiese spelling in het magies sentrum.
Overigens valt TO met zijn leeftijd voor mij ruim binnen de Vivaformule van het maximale leeftijdsverschil in een relatie. Waardoor ik me afvraag: als ik meneer op Tinder tegenkom, moet ik dan ‘u’ zeggen? Of telt het dan niet?
Dymphnatam schreef:
18-04-2018 15:56
Ik vind dat er niks mis is met respect tonen voor iemands leeftijd. Ik sprak mijn oma ook altijd aan met u.

Overigens voel ik me hierdoor niet belemmerd mijn mening te geven. Het één sluit voor mij het ander niet uit.
Ik vind het onzin. Ik toon namelijk respect voor mensen van alle leeftijden, en ik zie niet in hoe je dat trouwens doet door iemand met 'u' aan te spreken. Oudere mensen verdienen dat niet meer dan jongere mensen. Vind ik dan.
Kasboom schreef:
18-04-2018 20:24
Ik vind het onzin. Ik toon namelijk respect voor mensen van alle leeftijden, en ik zie niet in hoe je dat trouwens doet door iemand met 'u' aan te spreken. Oudere mensen verdienen dat niet meer dan jongere mensen. Vind ik dan.

Respect tonen is om te beginnen accepteren dat anderen er een andere mening op na kunnen houden.

En dus niet beginnen te blaten dat iets onzin is omdat jij iets anders vindt.

Denk daar maar even over na.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
18-04-2018 14:45
Ben ik het niet mee eens. Deze man geeft aan hoe oud hij is en dan is mijn verbale verkeer niet anders dan in het dagelijks leven.
Ik zie niet in waarom ik voor het forummen een uitzondering zou moeten maken.

Hoe je mij aanspreekt zal me roesten overigens.
Alleen als TO tegen jou zegt; zeg maar jij tegen u! ;)
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Eslarealidad schreef:
19-04-2018 11:25
Alleen als TO tegen jou zegt; zeg maar jij tegen u! ;)
Dan ligt het er nog maar aan of ik daarop inga.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
18-04-2018 15:56
Ik vind dat er niks mis is met respect tonen voor iemands leeftijd. Ik sprak mijn oma ook altijd aan met u.

Overigens voel ik me hierdoor niet belemmerd mijn mening te geven. Het één sluit voor mij het ander niet uit.
Ik sprak mijn oma ook met u aan.
Wat een ontzettend goede band hadden wij.
Wat mis ik haar! :heart: :heart:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-04-2018 11:28
Dan ligt het er nog maar aan of ik daarop inga.

Ik zei het gisteren nog tegen iemand.
Moesten we lachen.
Is toch vriendelijk bedoeld?
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijkdom zonder grenzen.
Alle reacties Link kopieren
Eerst maar reageren op de discussie jij of u. Voor mij maakthet niet uit wat iemand tegen mij zegt. Iemand kan “u” gebruiken op een sarcastische of denigrerende manier en dat is veel erger dan getutoyeerd te worden. Het respect is er wel of is er niet.
Dan ben ik opnieuw verbaasd en soms geamuseerd over de vooroordelen die over mij uitgestrooid zijn. Zo ben ik een sexbeluste profiteur genoemd, die uit is op een gemakkelijk leventje en zijn eisen heeft als er niks te eisen valt. Eerst maar die sexbelustheid. Ik gebruikte het woord intimiteiten. Dat zijn voor mij aanrakingen, lieve gebaren, even omhelzen, hand-in-hand lopen, blij zijn met elkaar. Sex? Och, is voor mij/ons niet meer belangrijk.
En dan profiteur. Zij betaalt niets voor mij. Ik draag gewoon de helft bij van alle kosten van wonen, energie, verzekeringen, belastingen, boodschappen, uitjes, vacanties, enzovoorts.
Natuurlijk zie ik ertegenop om weer alleen te staan met niet veel geld en geen spullen. Lijkt mij niet zo abnormaal. Ik heb dit genoemd om aan te geven wat onze situatie ingewikklder heeft gemaakt. Maar het is voor mij en voor haar geen reden om dan maar door te gaan. Er was en er is geen sprake van enige vorm van aalmoezen of medelijden.
Ik heb dit onderwerp geopend in de hoop dat ik enig advies kon krijgen hoe wij uit dit pijnlijke probleem kunnen komen. Ik had en heb er geen behoefte aan dat wie dan ook haar of mij veroordeelt.
Opnew schreef:
19-04-2018 12:30

Natuurlijk zie ik ertegenop om weer alleen te staan met niet veel geld en geen spullen. Lijkt mij niet zo abnormaal. Ik heb dit genoemd om aan te geven wat onze situatie ingewikklder heeft gemaakt.


Het maakt JOUW situatie ingewikkeld niet de hare.
Als jij uit haar huis verdwijnt, los van het feit of jullie de relatie op latniveau wensen door te zetten, dan behoudt zij haar huis en haar inrichting.
Het zou je sieren als je jouw probleem niet tot het hare maakt.
Ik zie gewoon geen evenwicht in jullie relatie.
Zij heeft het financieel beter en verwijt jou je situatie, daarnaast is zij ingebed in een eigen sociale omgeving, maar accepteert ze niet, dat jij ook een eigen sociale omgeving (nodig) hebt.
Die wijst ze af.
En daar komt nog bij dat ze fysiek contact afwijst. Wat jij wel zou willen.

Wat kun je daar nou aan veranderen?
Lijkt me niet realistisch hiervoor een oplossing te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel degelijk ook haar probleem want zij ziet er eveneens tegenop om weer alleen te komen staan. Daar is ze heel duidelijk in. En ook ons beider gevoel dat we het samen juist heel goed kunnen hebben!
Zoek een vrouw in de buurt (er zijn zoveel weduwen) met dezelfde interesses en ga daar mee daten.
Samen de maaltijd gebruiken, wandelen, fietsen of waar je maar zin in hebt.
Opnew schreef:
19-04-2018 12:52
Het is wel degelijk ook haar probleem want zij ziet er eveneens tegenop om weer alleen te komen staan. Daar is ze heel duidelijk in. En ook ons beider gevoel dat we het samen juist heel goed kunnen hebben!

Je bent aan het draaikonten.
Niets weerhoudt jullie ervan om de relatie in een andere vorm (niet meer samenwonen) voort te zetten.
Kun jij je kinderen ontvangen, leuke dingen samen doen enz.
Het enige wat jou weerhoudt van deze stap is de moeite die je moet nemen om weer een eigen huishouding op te zetten.
En uiteraard de kosten die dat met zich meebrengt.
Daar heb je geen zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven